marți, 10 octombrie 2017

Lörinczi Francisc-Mihai : Broderia divină... Lumea poetului se mişcă între limite spirituale precise, el cunoaşte regula până unde poate visa, până unde poate şopti, e un respect pentru acest sentiment unic, irepetabil într-o viaţă de om, apare doar în unicat, la vremea potrivită. Este o rigoare în univers, depăşind iluziile omului care speră. El reţine această rigoare, este prins în broderia divină, nu o evită prin sisteme filozofice sau teologice, o acceptă cu modestie



Viaţa cu poeme în broderie


Lörinczi Francisc-Mihai şopteşte miracolul vieţii trăite la tensiunea iubirii în Anotimpurile dragostei – Poeme -, volum de versuri propus de Editura CronoLogia, Sibiu – 2013.
Lörinczi Francisc-Mihai este un poet autentic, atent la mesaj, la puritatea mesajului, la sensurile profunde ale vieţii. El nu apelează la argumentele poeziei moderne, nu pare a da atenţie experimentelor şoc atât de agreate în actuala secvenţă literară din istoria literaturii române. Doreşte să transmită sentimentul profund al dragostei cu nuanţa agape, a dragostei care dăruieşte, care zideşte, construieşte relaţii pe verticală, cu divinitatea şi, pe orizontală, cu sufletul pereche. Tensiunea acestui sentiment înălţător este evidentă, dinamizează versurile, cuvintele poemelor.
Volumul este structurat pe mai multe paliere, exprimând sentimentul anotimpului perfect:
-      Cuvinte cu pajişti alpine şi un anotimp ieşit din margini cu bujori de munte în broderie.
-      Cuvinte cu muguri de primăvară şi un anotimp încărcat de miresme în broderie.
-      Cuvinte cu maci în sânger şi un anotimp al verilor fierbinţi roind de iubire cu metafore în broderie.
-      Cuvinte în grădinile cu fructe pârguite şi un anotimp mustind de fericire în broderie divină.
-      Cuvinte lângă foc de vatră şi miresme ascunse în oglinzi înflorind în broderie albă.
Din această structură complexă, atent elaborată de poet, se pot reţine câteva gânduri despre poezia ca purtătoare de energii, capabilă să exprime maturizarea bărbatului în peisajul dragostei eterne, trecând peste efemerele gesturi ale celui îndrăgostit din fire, din carne.
Pentru Lörinczi Francisc-Mihai dragostea este pasiune.
Natura potenţează starea, o rafinează prin culoare, peisaj, prin şoaptă, prin miresme, prin relaţia dintre omul îndrăgostit şi freamătul verde al ierbii. Dragostea este un sentiment înalt, accesibil celui care poate urca vârfurile, poate rezista anotimpului acestui veac atins de păcate. Este un sentiment al purităţii şi are nevoie de un mediu al miresmelor puternice menite să atragă veşnicia. Un sentiment pe care îl poate duce doar bărbatul matur, capabil de pasiune şi profunzime, ca efect fiind rodirea vieţii sale, ramificarea în viaţa partenerului, a jumătăţii care va face posibilă desăvârşirea în matca vieţii.
Apare ilustraţia broderiei, această trimitere este una a providenţei divine care energizează fiinţa omului limitată în cele trei dimensiuni, a patra dimensiune fiind anotimpul dragostei. Broderia semnifică migala şi preocuparea lui Dumnezeu pentru a desăvârşi creaţia supremă, omul atins de luminile cerului.
Poemele nu au titluri, se definesc prin stare, prin cuvinte.
Pentru Lörinczi Francisc-Mihai cuvântul este vehiculul prin care se transportă dragostea la cititor, cuvântul care duce în vocale şi consoane substanţele harului.
Trecând prin tensiunile anotimpurilor, temă preluată de la Vivaldi, poetul reuşeşte să prindă gândurile celui îndrăgostit în poeme bine realizate:
„Ţurţurii îşi plâng sub streşini
efemeritatea picurândă.
Se topesc sub calde îmbrăţişări
Petrecându-se în pământ.
Ce lacrimi nobile în zbor!
Poate sunt îngeri captivi.
Se dăruiesc  din iubire
şi căzând îţi deschid
un ecou între pereţii sufletului adormit
vestindu-ţi primăvara. 

Cad în mine să mă regăsesc.”.
Lumea poetului se mişcă între limite spirituale precise, el cunoaşte regula până unde poate visa, până unde poate şopti, e un respect pentru acest sentiment unic, irepetabil într-o viaţă de om, apare doar în unicat, la vremea potrivită. Este o rigoare în univers, depăşind iluziile omului care speră. El reţine această rigoare, este prins în broderia divină, nu o evită prin sisteme filozofice sau teologice, o acceptă cu modestie.
Cuvinte zboară verde în noi, arbori înrădăcinaţi în cer, desculţ prin cer, lacrimi pe care nu le mai pot reţine îngerii, brazde albastre, pana lui Dumnezeu şerpuia în inimă, înmiresmat de nemurire îndrăgostitul ascultă al lumii cânt, aripile îndrăgostiţilor poartă un singur trup, un pendul bate în trupurile tinere, poţi sta în legănarea iubitei, înrâmurindu-te!
Starea este bine descrisă de Lörinczi Francisc-Mihai: „Dumnezeu este în firul de iarbă/ în mine/ şi acolo unde eu/ nu îmi pot imagina./ E primăvară eternă.”.
Poemele sunt rupte dintr-un poem mai înalt, ninsori divine fac să cadă cuvinte în mintea celui atins de iubire.
Macul e semnul prezenţei dragostei profunde, eliberarea pare o câmpie în faţa celui legat de sentimente înalte, trandafirii sălbatici marchează peisajul prin puritatea lor, mâna omului nu a putut atinge simbolul iubirii…
Iubirea ca un strigăt, eliberează forţele celui tânăr, el ar dori să lege cerul de pământ, o coloană infinită de îngeri renăscând, pentru ca iubirea să intre sub bolta eternităţii.   
În mijlocul naturii îndrăgostitul regăseşte raiul pierdut, e momentul în care imperii de frumuseţe coboară pe pământ.
Anotimpurile vor fi mereu cinci la Lörinczi Francisc-Mihai pentrucă dragostea este anotimpul perfect, în care a fost prinsă fiinţa sa, acceptă totul cu umilinţă, sentimentul este coagulat prin har, nu prin edificare proprie, umilinţa poetului în faţa acestuia e o stare de graţie.
Bunicul, metafora celui veşnic, face legătura între lumi, între generaţii.
Poemele sunt şoptite, se brodează rugăciunea în cuvinte care ard, credinţa este discretă, sugerată, îndrăgostitul depune mărturie pentru dragostea divină, mult mai înaltă, frumuseţea fiind semnul acesteia.
Versurile au o muzicalitate aparte, rezonează cu ritmurile psalmului din Scriptură după stilul vechilor scribi care căutau muzicalitatea ideilor, reflectare a înţelepciunii de început.
Vocea poetul este unică, volumul marchează un talent discret, atent la mesaj, nu la modele literare. Acceptă toate stilurile literare, e şi un soi de naivitate adamică în poeme, broderia anotimpurilor nu elimină simplitatea şi expresiile delicate, de bun simţ, ele nu şochează ca în poezia postmodernă, ele argumentează.
„Te aştept/ Aşa cum pomul cu ramurile-ncărcate/ cu pârguite poame-şi aşteaptă grădinarul./ Mă lungesc spre tine/ ca o zi de vară./ Înmiresmează-mă!”
Volumul are o postfaţă semnată de Maria-Daniela Pănăzan unde sunt punctate câteva din punctele de forţă ale poeziei lui Lörinczi Francisc-Mihai: „Regina metaforă stăpâneşte forţa cuvântului. Poemele curg precum un izvor de apă vie şi se adapă de la fântâna lui Iacob. Metafora domneşte peste un univers lirica diafan, suav, menit a sensibiliza până la eter sufletul cititorului”.


Constantin Stancu
     Foto: Constantin Stancu, Radu Igna, Maria-Daniela Pănăzan, Lörinczi Francisc-Mihai
Locația: Berthelot, Jud. Hunedoara - Muzeul Academiei