joi, 11 ianuarie 2018

LÖRINCZI FRANCISC-MIHAI: Odiseea tranziției... Vadul ars și personajele care privesc un cer de fier vechi



Odiseea tranziției românești postdecembriste
(fragment)



Cu un realism elegant al condeiului, scriitorul Constantin Stancu alcătuiește un roman al tranziției românești în care gradat și retrospectiv, cronologic și expresiv, pornind din spațiul absidei interioare și extinzându-se până la metamorfozele mentalului colectiv, reconstituie într-un sistem rizomic orchestrația unei perioade meandrate a societății românești postdecembriste. Toate schimbările majore, fizionomia și evoluția perioadei, sunt țesute de autor în jurul unei localități monoindustriale din România, care nu este denumită, dar subînțeleasă prin indicația geografică, construind acțiunea în jurul unui mare combinat, mastodontul, care macină vieți și speranțe în vremea unei tranziții care, parcă, nu se mai termină, ci, mai mult, devine un continuum trăit și pe care se grefează vieți, situații, conflicte, de care se leagă speranțe, destine, iubiri. O poveste de dragoste, dar care nu se consfințește prin căsătorie, dintre Ilie Talan și Ana Nor, este liantul întregului angrenaj al vieții dintr-o localitate monoindustrială de după aglomerația din decembrie, cum o numeau unii, acea revoluție repede pierdută, când se încearcă reorganizarea combinatului, iar toate formele schimbării pe care le îmbracă aceasta, în lumea noii economii de piață, de la dorința de retehnologizare pe baza unei investiții străine și până la feluritele moduri de valorificare a combinatului, a fierului vechi, răscolirea haldelor de steril de către cei săraci, toate aceste afaceri sunt coordonate de persoane care au fost sau au ajuns la conducerea combinatului, directorul Ioan Ardelean, consilierul său de serviciu, Ilie Talan, Comisarul de Poliție, Sorin Militaru, prefectul Aurel Aurel, primarul, poreclit Butelie, un jurnalist pe nume Ioan Jude. Printre ei se rotește Bianca Drăguț, o chelneriță propulsată mai apoi în domeniul modei și al show-biz-ului, modelul promovării imaginii și, în același timp, consecința și eșecul divinizării unui fals idol, imaginea. Toți aceștia mânuiesc, ca niște păpușari iscusiți, frâiele mai multor afaceri dubioase, underground, și servesc unui grup de interese care se extinde până la minister, dovadă rețeaua alambicată, de tip mafiot, care se instalează o dată cu schimbarea unui model politic cu altul: Cu siguranță afacerea fierului vechi era importantă, era o tăcere în mod oficial în acest domeniu, oficial și public se discuta despre afacerea de la Vadu Ars, în background era altceva.