Odiseea
tranziției românești postdecembriste
(fragment)
Cu un realism elegant al condeiului,
scriitorul Constantin Stancu alcătuiește un roman al tranziției românești în
care gradat și retrospectiv, cronologic și expresiv, pornind din spațiul
absidei interioare și extinzându-se până la metamorfozele mentalului colectiv, reconstituie
într-un sistem rizomic orchestrația unei perioade meandrate a societății
românești postdecembriste. Toate schimbările majore, fizionomia și evoluția
perioadei, sunt țesute de autor în jurul unei localități monoindustriale din
România, care nu este denumită, dar subînțeleasă prin indicația geografică,
construind acțiunea în jurul unui mare combinat, mastodontul, care macină vieți și speranțe în vremea unei tranziții
care, parcă, nu se mai termină, ci, mai mult, devine un continuum trăit și pe
care se grefează vieți, situații, conflicte, de care se leagă speranțe,
destine, iubiri. O poveste de dragoste, dar care nu se consfințește prin
căsătorie, dintre Ilie Talan și Ana Nor, este liantul întregului
angrenaj al vieții dintr-o localitate monoindustrială de după aglomerația din decembrie, cum o numeau
unii, acea revoluție repede pierdută, când se încearcă reorganizarea
combinatului, iar toate formele schimbării pe care le îmbracă aceasta, în lumea
noii economii de piață, de la dorința de retehnologizare pe baza unei
investiții străine și până la feluritele moduri de valorificare a combinatului,
a fierului vechi, răscolirea haldelor de steril de către cei săraci, toate
aceste afaceri sunt coordonate de persoane care au fost sau au ajuns la
conducerea combinatului, directorul Ioan Ardelean, consilierul său de serviciu,
Ilie Talan, Comisarul de Poliție, Sorin Militaru, prefectul Aurel Aurel,
primarul, poreclit Butelie, un jurnalist pe nume Ioan Jude. Printre ei se
rotește Bianca Drăguț, o chelneriță propulsată mai apoi în domeniul modei și al
show-biz-ului, modelul promovării imaginii și, în același timp, consecința și
eșecul divinizării unui fals idol, imaginea. Toți aceștia mânuiesc, ca niște
păpușari iscusiți, frâiele mai multor afaceri dubioase, underground, și servesc
unui grup de interese care se extinde până la minister, dovadă rețeaua
alambicată, de tip mafiot, care se instalează o dată cu schimbarea unui model
politic cu altul: Cu siguranță afacerea
fierului vechi era importantă, era o tăcere în mod oficial în acest domeniu,
oficial și public se discuta despre afacerea de la Vadu Ars, în background era
altceva.