luni, 19 februarie 2018

Virgil Diaconu și Theodor Codreanu în dialog... Semnal revista „Cafeneaua literară”



Virgil Diaconu convorbiri cu prozatorul și criticul Theodor Codreanu despre poezia, critica, viața literară contemporane...
 (fragment)
Revista „Cafeneaua literară”, nr. 2/2018 (pp. 4-8) 




 „Cartea de Poesii de Mihail Eminescu nu a primit Premiul
Academiei Române la 1884”



V.D.: Ce părere ai despre marile premii literare de la noi?
Sunt premiați într-adevăr cei mai buni poeți/scriitori, sau mai degrabă favorizații unei anume generații, să spunem cei aflați la putere acum? Cum îți explici faptul că aproape toate premiile literare merg la generația optzecist-postmodernistă, și o mică parte la poeți mai mari ca vârstă decât optzeciștii? Dacă la putere ar fi poeții douămiiști, crezi că poeții optzeciști ar fi în continuare la fel de premiați ca acum?


T.C. : - Nu mi-am făcut niciodată iluzii în privinţa premiilor
în ţara noastră, de vreme ce cartea de Poesii de Mihail
Eminescu nu a primit Premiul Academiei Române la 1884,
când valoarea şi viaţa poetului (aflată în cumplită cumpănă)
nu au contat în faţa elitelor culturale şi politice ale vremii.
La noi, şi aiurea chiar, Premiul cel Mare (Premiul lui
Mango, cum i-a spus Constantin Virgil Negoiţă nobelului
) sau Premiul Naţional (mare ironie!) „M. Eminescu”, premii
care au şi cantitate financiară, se acordă, în primul rând,
„corecţilor politic” şi comilitonilor, excepţiile fiind o
raritate, cum i s-a întâmplat, bunăoară, lui Cezar Ivănescu,
pedepsit bine pentru asta! Ai semnalat că mai ales generaţia
optzeci a avut prioritate la Premiul Naţional „M. Eminescu”,
că, în consecinţă, celelalte generaţii au fost deja declarate ca
fiind „expirate”, cum s-a afirmat într-un cotidian. În schimb,
antieminescienii au avut acces la premiul care uzurpă numele poetului,cum i s-a întâmplat neopostmodernistului dilematic T.O. Bobe, caz care l-a oripilat pe Cezar Ivănescu.