Meandrele
vidului la Eugen Dorcescu
(Eugen
Dorcescu, Elegiile de la Carani,
versuri,
Timișoara:
Editura Mirton, 2017)
Cu Elegiile de la Carani
Eugen Dorcescu intră într-o etapă profundă a creației sale, volumul ne
transmite un mesaj special, de regăsire, o poezie concisă și fermă. Numai după
ce a parcurs cartea anterioară, Nirvana.
Cea mai frumoasă poezie (ediție ne varietur, îngrijită de Mirela-Ioana
Borchin, Editura Eurostampa,
Timișoara, 2015, 608 p.), volum concluzie asupra creației acestui poet de
referință din literatura română, cititorul poate înțelege saltul în abis și
regăsirea în meandrele vidului.
Moartea soției, Olimpia Berca, i-a cauzat o durere greu
exprimabilă în cuvinte înalte, dar bine exprimată poetic în volumul Nirvana (Editura Mirton, Timișoara,
2014). A fost o ruptură brutală în logica unei vieții împlinite sub semnul gravitației
destinului abrupt, marcat de moartea inexorabilă, ruptură ce a punctat și o
suspendare a dinamismului poetului.
Momentul a fost depășit prin mișcarea zilelor pe orbita unei alt
mod de a vedea lumea. Se știe, moartea, nașterea, iubirea, dispariția ființei apropiate,
alte momente dificile creează un halou de așteptări în sufletul artistului, dar
și al omului în general. Moartea va genera poezia, pe valurile iubirii eterne,
dinspre abis abordând lucrurile.
Viața în sine, cu toate luminile ei și cu toate umbrele ei,
prezența celor dragi readuc energii curate în lumea lui Eugen Dorcescu. Volumul
este dedicat Mirelei-Ioana Borchin, redactor de carte și om de suflet, eminent
exeget și persoană apropiată spiritual și existențial ființei poetului, precum
și fiicelor Alina-Olga și Dana-Karin: un omagiu adus generozității celor care
i-au stat aproape și misterului feminin. Poetul în repetate rânduri a subliniat
că omul nu trebuie să fie singur, un principiu biblic, desigur, dar și cheia
unei vieți sub aripa îngăduinței divine.
Pentru a înțelege, e nevoie, în afara lecturii volumului, și de o
privire spirituală asupra sensului poemelor. Este o lecție de echilibru sub
presiunea unor fapte eclectice, cu un farmec apocrif aparte.
Schimbarea se produce sub semnul lui El Shaddai (Cel Atotputernic, care stă pe un munte, după o
traducere mai dedicată), al celui care ne-a creat și ne ține sub aripa sa, al
miturilor acceptate de istorie și de credință, al cavalerilor și al naturii, al
femeii prezente prin subtile sentimente eterne în pânza lumii și prin
generozitate. Punctul culminant al volumului îl constituie arhi-amintirea, prezența celor din trecut într-un timp concret
pentru a deschide ușile celor care vor veni. Mirela-Ioana Borchin, exeget al
operei lui Eugen Dorcescu, a considerat, anterior, că trăsătura distinctivă a cărților
acestuia o reprezintă arhi-amintirea, la fel cum necuvintele îl definesc pe Nichita Stănescu. Iar acum: marele
Arheu!
Eugen Dorcescu aleargă spre zilele de început, cele ale creației
prime, un Adam făcut să reziste presiunii istoriei captivante a omului de
pământ, limitat și, totuși, capabil să prindă unda eternității. Un Adam de
țărână și lacrimă.
Cultura, experiența de viață, acceptarea stării sublime în care am
fost creați suflet, trup, duh, cu toate crizele care se nasc din această stare,
lumina iubirii care răzbate printre pliurile timpului îi permit poetului să
ivească acest volum. Versurile curg simplu, logica lor este una pe verticală,
zgura din consoane și vocale a fost eliminată, ideea se materializează în versuri
consistente, ca fire cu plumb la fiecare colț, care țin planul clădirii în
direcția corectă. Sunt picături de sentiment care se coagulează în aerul tare
al destinului.
Eugen Dorcescu preia din Apostolul
Pavel un moto pertinent și încurajator: „... cele vechi au
trecut, iată toate s-au făcut noi” (2
Corinteni 5, 17). Sub
semnul divin lucrurile se schimbă.
Primul poem definește punctul de
plecare, misterul și forța înnoirii ființei. Moartea este percepută la nivel
atroce, schimbarea însă este întrevăzută (ochi de catifea). Definiția morții ca
împărăție a nimănui determină umplerea vidului. Împărăția poate fi cucerită de
cavaleri curajoși care știu ce este dragostea.
E viaţă viaţa mea de astăzi? Nu!
E moarte oare? Nu. Nici moarte nu-i.
E moarta-mpărăţie-a nimănui,
În care nălucim doar eu şi tu.
Absentă, dar mai vie ca oricând,
Cu ochii tăi de neagră catifea,
Mai vie, mai prezentă, mai a mea,
Decât mi-ai fost cândva, în trup şi-n
gând,
Mai duh, mai vis decât ai fost cândva,
Acceptă-mă, nemernicul ce sunt!
Tu, moarta mea! Tu, neuitata mea! (Unei statui de cenușă 1, p. 7).
Sunt mai multe paliere ale volumului: Unei statui de cenușă; El Caballero; Avatar
I; Avatar II; Omul din oglindă; Pe terasă; Triada; Elegiile de la Carani; Ioanitul…
Această structură are logica ei,
legăturile dintre oameni nu se frâng în momentul morții, există ceva mai
puternic care leagă ființele în planuri ascunse, în abis gravitația iubirii
învinge vidul.
Natura are un rol puternic, viața
răzbate deasupra mormintelor, plantele își trag energiile din pământul marcat
de existențe care au fost:
Vor înflori, curând,
din nou fără Ea,
salcâmii, platanii,
bujorii și crinii
vor înălța,
peste altarul înflorit al
țărânii,
înmiresmate litanii.
Drumul
descrie
albastre spirale
în câmpul cu
flori,
sălcii și plopi
sculptează pe zări, cât vezi
cu ochii,
verzi și
palizi fiori.
E din nou primăvară? (Elegiile de la Carani – 1, p. 17).
Întrebarea are un loc special în
această stare, sparge zidurile invizibile.
Legăturile dintre suflete se susțin
prin energie divină, gravitația este abrogată, moartea nu are putere când cele
alese se întâlnesc sub misterul unor planuri diferite și, totuși, în aceeași
paradigmă:
În orice loc şi clipă, eram trei:
Eu, El Shaddai şi amintirea Ei.
Triadă metafizică. Cel Sfânt
Ţinându-ne-ntre Ceruri şi Pământ. (Triada, p. 16).
Ultimul poem, Ioanitul, lămurește povestea, cavalerul s-a întors acasă, a prețuit
codul onoarei, Împăratul a fost respectat ca stăpân, chiar dacă o rană îi taie
inima de-a latul…
Bătrânul Cavaler se-ntoarce-acasă,
Frumos și pur, la fel ca la-nceput.
Nici urmă n-a rămas din lănci și scut.
Din strigătul de luptă – o grimasă. (Ioanitul, p. 41).
În rigoarea vechilor coduri, atent la
detaliu și la întreg, poetul este un învingător, s-a purificat, frumusețea nu
s-a stins…
La Carani, o zonă de atingeri și miracole istorice, natura a fost generoasă
și a lăsat elegia să picure pe mâinile celor absenți și pe umerii celor
prezenți. Loc de refugiu și regăsire, poetul a pășit desculț pe „pământul
sfânt”…
Volumul se arcuiește sub taine
profunde și semnificative pentru istoria lumii, a individului, a celui care
duce bătălia corectă… Taina creației (Lilith/ Eva), taina morții și a vieții
(mormintele înverzite în primăvară), taina cavalerului (moarte și onoare și
iubire), taina biruinței (slujirea până la capăt), taina cantității echilibrate
(triada)… Eugen Dorcescu se abate de la canonul aparținând vreunei religii,
este liber prin poezia sa. Prezența lui El
Shaddai îi permite să aibă acces la punctul de sprijin din univers, de
acolo lumea se poate schimba. Iubirea îi dă toată lumina cunoașterii de sine și
a restului de cosmos în care existăm. Eugen Dorcescu este un poet metafizic
locuind în mintea creatorului său.
Tristețea, jalea, cântecul sub arcade
gri sunt toate învinse de energiile care revin în primăvara timpurilor. Poetul
nu refuză jalea, o acceptă până la punctul în care devine beatitudine.
Peisajul din planurile înalte se
întrevede printre versurile care picură pe umerii îngerului:
Luna de jar și soarele de fier,
Ritmând, îi luminează Infinitul.
Mustesc de vid și zorii,
și-asfințitul,
În vidul greu dintre pământ și cer. (Ioanitul, p. 41).
Constantin Stancu
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu