luni, 17 iunie 2019

Dumitru Hurubă: Valentin Silvestru și eleganța umorului... „Însă, una dintre componentele de bază ale personalităţii lui Valentin Silvestru a fost, nu încape discuţie, opera literar-artistică reprezentată de proza scurtă (schiţa), a cărei valoare indiscutabilă a contribuit esenţialmente la crearea şi consolidarea sa ca important autor de literatură satirico-umoristică, iar raportând situaţia la… întreg, a însemnat o completare esenţială la zestrea sa de producţie literară”

Să ne mai (re)amintim de

VALENTIN SILVESTRU
                                             (fragment)

Pe Valentin Silvestru, l-am întâlnit pentru prima dată cu destui ani în urmă, la Deva, în calitatea sa de preşedinte al juriului la Festivalul satirico-umoristic „Liviu Oros”. Dar îl ştiam după nume şi după… voce, inconfundabila sa voce radiofonică de la emisiunea „Ora veselă”, recte „Poşta veselă” difuzată săptămânal, duminica, de Radio Bucureşti. Cred că era prin anii ’70-’80, iar emisiunea respectivă era una dintre acelea, puţine!, e drept, aşteptate şi iubite de radioascultători. În cadrul ei, Valentin Silvestru avea un rol bine determinat şi o priză uriaşă la public. Îmi amintesc fără vreo exagerare, cum aveam grijă să nu scap, mai ales „Poşta veselă” a Emisiunii, şi vocea uşor cântată în graiul moldovenesc a „poştaşului” Valentin Silvestru răspunzând la scrisorile, fictive sau nu, ale iubitorilor de umor din toată ţara. Iar poştaşul, cu o intonaţie cu totul specială a vocii, în veci inconfundabila sa voce!, făcea din rubrică momente chiar de neuitat, fiindcă avea, într-adevăr umor, un umor elegant şi lesne penetrant spre mintea şi sufletul celor care ascultau.


Ca om şi ca scriitor, Valentin Silvestru a fost şi va rămâne o personalitate atât în teatrologie – domeniu de care s-a simţit legat profund – cât şi în literatură în general. Prin operă, prin felul său de a fi, el şi-a construit una dintre cele mai iubite şi… vii persoane-personalităţi. Cu o activitate viguroasă şi multiplă, Valentin Silvestru a rămas şi ca amintire o prezenţă agreabilă pentru toţi cei care l-au cunoscut direct şi chiar indirect.
Aş putea să vorbesc mult şi multe despre scriitorul şi Omul Valentin Silvestru pe care, repet, am avut norocul şi fericirea să-l cunosc, să discut cu el cum aş fi făcut-o cu un prieten foarte bun. Şi cred că eram chiar prieteni, o prietenie specială, cel puţin pentru mine,  fiindcă că ne legau nişte sentimente frumoase, sincere şi profund umane. Dar, de fapt, cine a fost Valentin Silvestru, de unde a plecat în lume şi cum s-a descurcat?
Ca fiu al Surei şi Isac Moscovici, pe numele său adevărat Marcel Moscovici, Valentin Silvestru s-a născut la 20 octombrie 1924, în localitatea Scânteia din judeţul Iaşi.   După însăşi mărturia scriitorului, din anul 1985, primii ani de şcoală i-a urmat în satul Scânteia, având ca dascăl un fel „Domnul Trandafir" al vremurilor sale. În luna iunie a anului 1935,  pe Valentin Silvestru îl aflăm ca elev admis la Liceul Naţional din Iaşi, în clasa I A, anul şcolar 1935-1936, cursuri liceale pe care le absolvă în anul 1942. În continuare se înscrie şi urmează cursurile Facultăţii de Litere şi Filozofie din Bucureşti devenind licenţiat al acesteia în anul 1949. Între timp, în anul 1940, el debutează cu proză satirică şi umoristică în revista „Mitică”, a cărei conducere era asigurată de Tudor Muşatescu...
în anul 1943, Valentin Silvestru debutează în ziarul „Ecoul  în calitate de comentator despre teatrul lui Henrik Ibsen (articol-comentariu trimis de la Iași lui Miron Radu Paraschivescu), iar alt debut, de această dată ca prozator, are loc în anul 1949, cu nuvela Trenul regal. Tot în acea perioadă, respectiv între anii 1944-1947: trebuie menţionat că, în calitate de umorist, Silvestru apare în postura de reporter la publicaţiile „Victoria” (1944-1946) şi, respectiv, „România liberă” (1946-1947). Însă e potrivit de amintit aici încă un amănunt care poate fi, şi trebuie considerat, argument în favoarea… puterii de muncă şi talentului, când vorbim despre Valentin Silvestru a cărui prolificitate o vedem materializată în publicaţiile: „Contemporanul” în care îi apare proza  Luminătorii satelor” (1947)… În anii 1947-1948, este redactor la revista de teatru „Rampa”, în acelaşi timp funcţionând şi ca redactor la revista „Flacăra” (1948-1950) şi colaborează, încă din 1946, la revista „Lumea”, condusă de George Călinescu. Şi, revenind la revista „Rampa”, care pentru Valentin Silvestru a avut o importanţă aparte, trebuie să adaug că ea a fost o publicaţie de teatru, muzică, artă şi literatură, editată la București. De reţinut că revista „Rampa” a fost o reală „rampă de lansare” în lumea cronicii de teatru a lui Silvestru, ba chiar o consacrare a sa din acest punct de vedere, dacă ţinem seama şi că, printre colaboratorii publicaţiei se aflau nume… importante în publicistica românească: Gala Galaction, Tudor Arghezi,  Victor Eftimiu, Camil Petrescu, ş.a.
În orice caz, ascensiunea lui Valentin Silvestru este ilustrată de funcţii importante pe care le-a deţinut de-a lungul anilor, funcţii-consecinţă (şi) ale multor şi importantelor materiale/articole publicate în diverse ziare şi reviste. Astfel, în anii 1950-1951 este Director al Studioului Cinematografic Bucureşti, apoi redactor-şef al publicaţiei Probleme de cinematografie, între anii 1951-1953, an în care el apare şi ca profesor de estetică la Institutul de Teatru din Bucureşti, în perioada 1953-1959… De reţinut că, în anul 1954, el devine şef al secţiei de artă a revistei „Contemporanul”, funcţie pe care o va deţine timp de 15 ani, respectiv până în 1969, an din care îşi începe colaborarea, ca titular al cronicii dramatice din revista România literară, funcţie îndeplinită până în 1992, fapt care spune mult despre calitatea comentariilor sale… Însă, prolificitatea lui Valentin Silvestru este ilustrată de multele colaborări la publicaţii din ţară: Astra (Braşov), Ateneu (Bacău), Cronica (Iaşi),  Familia (Oradea), Ramuri (Craiova) Teatrul (Bucureşti), Tribuna (Cluj-Napoca), Viaţa Românească etc.
Ca să cunoaştem şi mai bine amănunte despre Silvestru, în special despre marea sa popularitate, mi se pare firesc să aduc în prim-plan o activitate care a însemnat extrem de mult pentru publicul larg. Este vorba despre rubrica „Poşta veselă” din emisiunea „Unda veselă”, transmisă săptămânal de Radio Bucureşti, în care, cu intonaţia vocii sale mlădios-moldovenească a fermecat multe generaţii de radioascultători datorită comentariilor sale de „poştaş vesel” inegalabil şi pentru totdeauna inimitabil.
Continuând comentariul de faţă, între altele şi cu scopul de-a (re)aduce cât mai multe amănunte despre viaţa şi activitatea lui Valentin Silvestru, mai trebuie menţionat, între altele: a scris scenarii radiofonice, sau/şi pentru filme de televiziune (v. „Arta conversaţiei”, 1975), precedat de un documentar excelent despre marea artistă Lucia Sturdza Bulandra, în 1961, apoi scenariul de desene animate, „Căsuţe ascunse (1961), şi chiar un scenariu de film artistic după proza sa „Tufă de Veneţia” (1975). În timp, Valentin Silvestru a făcut numeroase traduceri atât din scrierile unor scriitori spanioli cât şi francezi, desigur printr-o selecţie care îi aducea în atenţia publicului român pe scriitori precum Lope de Vega, Cervantes, Federico Garcia Lorca, sau/şi Prosper Mérimée, Anatole France, Aimé Césaire ş.a., cu precizarea pe care trebuie să o facem că textele traduse aveau destinaţia prioritară în sau ca spectacole de teatru.
Să nu uităm de o latură extrem importantă a personalităţii lui Valentin Silvestru, şi anume aceea de foarte bun organizator. În acest sens, trebuie amintit că el a fost iniţiatorul şi organizatorul Asociaţiei Umoriştilor Români (A.U.R.) dintre membri căreia au făcut parte de la bun început câţiva autori cunoscuţi şi consacraţi ai satirei şi umorului românesc şi, cu onoare şi bucurie, şi subsemnatul... De asemenea, pe aceeaşi idee, mai pot aminti şi alte manifestări, acţiuni şi activităţi care nu doar că i-au sporit şi consolidat personalitatea, ci au modelat, să zicem, una dintre cele mai agreate personaje din ansamblul total. Lărgind puţin contextul, mai trebuie menţionat şi faptul că el a fost unul dintre iniţiatorii Festivalului şi concursului satirico-umoristic „Constantin Tănase” de la Vaslui îndeplinind chiar funcţia de preşedinte al juriului, ca şi la Festivalul „Liviu Oros” din Deva, din primăvara fiecărui an, un festival care, la rândul său, a reunit la fiecare ediţie forţe valoroase scriitoriceşti valoroase din genul satirico-umoristic, evident. Şi să nu uităm că, la ediţii ale Festivalului Naţional „Cântarea României”, la secţiunea de teatru, a fost preşedintele juriului… În această ordine de idei, ar mai fi multe de adăugat, inclusiv că Valentin Silvestru a fost membru al Asociaţiei Internaţionale a Criticilor de Teatru, a înfiinţat şi condus Fundaţia „Teatrul 21” etc. Pentru contribuţia sa în domeniul culturii şi literaturii, i-au fost decernate, între altele:  Premiul Asociaţiei Oamenilor de Teatru şi Muzică în anul 1978, Premiul Uniunii Scriitorilor pentru volumul Elemente de caragialeologie, în 1979… Şi să nu uităm că, în anul 1975 i-a fost decernat premiul Academiei Republicii Socialiste România pentru volumul colectiv Teatrul românesc contemporan. Şi, toate premiile astea, în vremea sistemului socialist şi ceauşism! Să mai fie circumstanţe atenuante? Nuuuu!, se isterizează pe loc ponegritorii, lăcrimând de dragul postdecembrismului literar-artistic. 

Respectându-şi aproape cu sfinţenie statutul de cârcotaşi şi denigratori, unii comentatori postdecembrişti, au trecut din timp la anularea mai tuturor meritelor lui Valentin Silvestru, pe motiv că a trăit şi activat în perioada ceauşistă, ceea ce, prin deducţie cârcotaşian-logică, însemna integrarea omului şi creaţiei sale în proletcultism. Scurt şi clar! În sacul, devenit fără fund, sunt deşertate orice produse literar-artistice pe motiv că toate ar fi infestate cu bacterii proletcultiste. Fără excepţii, fiindcă „la grămadă” e cu mult mai uşor de analizat şi aruncat în… proletcultism, ca să nu mai vorbim că soarta producţiilor literar-artistice din obsedantul deceniu este hotărâtă aprioric. Cel puţin din câte cunosc, la Valentin Silvestru nu pare să fie altfel, cu deosebirea – metodă mai nouă – că el este ignorat tacit, prin tactica… omiterii.
…Preşedinte de juriu în cadrul Festivalului comunisto-ceauşist „Cântarea României”, ce să fie mai clar privind apartenenţa sa politică şi ideologia pecereului? Clar! Mai ales că majoritatea activităţilor şi acţiunilor persoanei în cauză erau conforme cu tradiţia instaurată cu mare zel după ’89, privitoare la o politică privind reconsiderarea şi demolarea cuiva pentru practicarea unui proletcultism asiduu. Este, după părerea mea, o greşeală impardonabilă anularea oricăror merite şi aruncarea lor în groapa comună a unui proletcultism „încăpător, primitor şi acuzator”. Deoarece, marşând pe această idee, am ajunge la constatarea că reconsideratorii au în vedere şi numele unor: Camil Petrescu, Marin Preda, Nichita Stănescu, Ana Blandiana, D.R.Popescu, Octavian Paler ş.a., a căror operă s-a desăvârşit între anii 1944-1989…
Însă, una dintre componentele de bază ale personalităţii lui Valentin Silvestru a fost, nu încape discuţie, opera literar-artistică reprezentată de proza scurtă (schiţa), a cărei valoare indiscutabilă a contribuit esenţialmente la crearea şi consolidarea sa ca important autor de literatură satirico-umoristică, iar raportând situaţia la… întreg, a însemnat o completare esenţială la zestrea sa de producţie literară. Dacă e să privim lucrurile cu realism şi corectitudine, în proza lui Valentin Silvestru vom observa un amănunt simpatic şi interesant: în schiţele sale este dominantă partea de dialog, un dialog dinamic, ascuţit şi acaparant pentru cititor, acest mod de transmitere-comunicare înlesneşte relaţia dintre producător şi consumator. Pentru că autorul „nu lasă” cititorul în pace, ci îl ţine permanent conectat la mesaj, aparent superficial atât umoristic, dar mai ales satiric, tocmai prin exploatarea la maximum a mijloacelor de exprimare. În această ordine de idei, transformarea prozelor/schiţelor sale în scenete, nu ridică nici un fel de probleme… De-aici ne şi putem crea o imagine clară, deşi cumva paradoxală, a unui autor în care se află două laturi oarecum în contradicţie: cronicarul de teatru şi cea producătorului de literatură satirico-umoristă. Însă trebuie să acceptăm imediat că această potenţă de creator presupune, pe scurt, talent, cultură şi responsabilitate faţă de actul creaţiei.
Din păcate, dacă vom coborâ discuţia la nivelul de gândire al denigratorilor şi al altora ca al lor, lesne vom desluşi osanalele înălţătorilor spre eternitate a uriaşei năvăliri de creaţii literare din care înşişi autorii nu înţeleg mare lucru, acestea fiind, în realitate, atât de alambicat construite, încât vor fi considerate ramificaţii ale unei noi filozofii invocate adeseori în prea multe cazuri postdecembriste.  Asemenea autori, clamându-şi elucubraţiile exact pe frecvenţa delatorilor, adică toţi cei care îşi  desfăşoară activitatea sub genericul şi lozinca absurd-subiectivă: cine nu a fost anticomunist şi, implicit dizident, înseamnă că a fost loial politicii şi ideologiei comuniste, fără să se mai ţină seama de valoarea operei literar-artistice şi condiţiile social-politice în care ea a fost creată. Nu ne va fi greu, astfel, să înţelegem, chiar repede, anumite lucruri, situaţii şi atitudini. Altfel, la groapa comună a proletcultismului! În această ordine de idei, citez dintr-un articol-comentariu edificator semănând cu un… material de serviciu din „Scânteia” peceristă,  însă convertit acum, din punct de vedere al conţinutului, la „Ordinul serviciu de credinţă denigratoare: „Primele scrieri în proză ale lui Silvestru sunt total (?, d.h.) aservite canonului proletcultist, ilustrând mai mult decât obişnuitul compromis menit a face posibilă „trecerea” peste graniţa cenzurii.” Să existe vreo îndoială, oricât de mică, asupra tonului şi sugestiva exprimare cu scopul anulării ca autor al lui Silvestru? Nici pomeneală! Individul/individa care semnează, adică… anonimul/anonima, fuge de responsabilitatea semnăturii! La urma urmelor, chestiunea poate fi reţinută şi ca o infailibilă insignifianţă acuzatoare. Aceasta se întâmplă şi pentru că pe Valentin Silvestru, prin scrierile sale şi genurile literare abordate, îl poţi fixa cu greu într-un anume gen literar. De la epigramă la istorie literară, îl (re)găsim atât în critica şi cronica de teatru, cât şi comentator de literatură, la reviste prestigioase începând’cu publicaţia „Lumea” (1946), iar colaborările sale de-alungul anilor la reviste precum Gazeta literară, Viaţa Românească, Teatrul, Tribuna (Cluj-Napoca), Cronica (Iaşi), Astra (Braşov), Familia (Oradea), Ateneu (Bacău), Ramuri etc., consolidează afirmaţia de mai înainte. În plus, Valentin Silvestru a colaborat, în continuare, şi la: publicaţiile Libertatea, Curierul naţional, Rampa, Teatrul azi ş.a., pe lângă faptul că a scris, scenarii pentru emisiuni de radio (cum ar fi binecunoscuta emisiune de umor ”Ora veselă”), dar şi pentru televiziune. Şi, încă: Valentin Silvestru este, de asemenea, autorul unor note de călătorie, precum şi al unor volume de critică teatrală şi teatrologie, dintre care sunt de amintit: Personajul în teatru (1966), Prezenţa teatrului (1968), Spectacole în cerneală (1972), Caligrafii pe cortină (1974), Clio şi Melpomena (1977), Elemente de caragialeologie (1980), Ora 19,30 (1983) etc. Şi să nu uităm că el a fost unul dintre cei mai valoroşi autori români contemporani de literatură satirico-umoristică, sens în care cărţile, ca făcând parte din acest gen literar, se încadrează foarte bine în umorul tradiţional românesc de valoare. Să exemplific: Valentin Silvestru a publicat, în ordine cronologică volumele: Trenul regal, (1949); Într-o noapte înstelată (1951); Bordeiul de la Poarta Albă (1952); O femeie aprigă, (1955); Suferinţele Haralambinei (1964); Glastra cu sfecle (1965), Tufă de Veneţia (1971), De ce râdeau gepizii… (1973), Când plouă, taci şi-ascultă… (1974), Zâna castraveţilor (1976), Arta îmbrobodirii (1982), Ce mai faci? (1988); Un bou pe calea ferată (1992)… Şi un mic apendice: Valentin Silvestru a scris chiar epigramă, o epigramă pe măsura satirei şi umorului său pe care o redau aici:
Fetei cu ochi negri
Pe sub fruntea intelectă
De-o priveşti cercetător,
Vezi cum ochii ei reflectă
Bezna din interior.
epigramă de Mariol (Valentin Silvestru) din Antologia epigramei româneşti, 2007


Dumitru Hurubă

Vatra veche, nr. 6/2019 
Foto: Valentin Silvestru (dreapta)
Dumitru Hurubă (stânga)

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu