luni, 8 iulie 2019

Valentin Silvestru, când umorul de bună calitate se întâlnește cu morala. Un portret literar de Dumitru Hurubă... „O privire de ansamblu asupra întregii sale opere, atrage după sine concluzia că Valentin Silvestru a fost şi va rămâne în istoria literară ca unul dintre cei mai avizaţi comentatori de spectacol teatral”

(continuare, restul textului se poate lectura pe acest blog)

Apoi, trebuie (re)aduse în atenţia marelui public şi volumele: „Un deceniu teatral” (studii de critică şi istorie, 1984); „Umorul în literatură şi artă” (glose istorice şi teoretice, 1988); „Jurnal de drum al unui critic teatral, 1944-1984” (1992), precum şi colaborările la importante volume colective: „Teatrul românesc în contemporaneitate” (1964); „Teatrul de păpuşi în România” (1968); „Teatrul românesc contemporan” (1975), pentru care s-a şi acordat Premiul Academiei

O privire de ansamblu asupra întregii sale opere, atrage după sine concluzia că Valentin Silvestru a fost şi va rămâne în istoria literară ca unul dintre cei mai avizaţi comentatori de spectacol teatral. De altfel, cronicile sale au consacrat un domeniu literar – cronica de teatru – în care apăruseră de-a lungul timpului texte ale unor autori români importanţi, însă puţine ca opere de sine stătătoare până la Silvestru şi chiar după – mă refer la valoarea, profunzimea şi corecta interpretare a spectacolelor. Schiţele, textele sale în general, degajează acea atmosferă specifică satirei şi umorului – cele două componente care fac deliciul lecturii. Atât satira cât şi umorul sunt inepuizabile şi sunt transmise cititorului printr-un comic elegant, spumos şi plin de savoarea unei exprimări frecvent inovatoare, dar care nu le salvează de proletcultism, tocmai fiindcă acţiunea multora este amplasată într-un existenţialism specific vremii. Este evident şi de… iertat că satira şi umorul practicate de Valentin Silvestru nu se circumscriu celor de factură postdecembristă în care, lipsa de talent al unora, este ajustată cu momente pornografice, dialoguri lipsite de inteligenţă şi dinamism, dar bogate în construcţii epice în care sexul şi trivialităţile sunt la ordinea zilei. În această ordine de idei, „vina” lui Silvestru este că temele şi subiectele schiţelor sale sunt culese din lumea şi atmosfera specifică vechii orânduiri socialiste, adică „legate” prin această abordare de sistem, legătură care, prin extensie, înseamnă, din punctul de vedere al unor denigratori, loialitate faţă de socialism… În acest fel, satira şi umorul, comicul în general, nici nu mai contează, oricât ar fi ele de calitate, nu?  Însă, valoarea scrierilor nu poate fi considerată accidentală, ci trebuie avut în vedere că este produsul unui talent viguros dublat de un spirit de observaţie extraordinar, completat superb şi periculos de aciditatea unui sarcasm distrugător – calităţi specifice doar oamenilor cu inteligenţa peste medie. De-aici putem vorbi, probabil şi despre receptivitatea şi dragostea sa pentru comedie.
În orice caz, şi indiferent cât s-ar chinui câţiva suferinzi de boala reconsiderărilor, prin opera sa, Valentin Silvestru nu va putea fi scos din istoria literară fie şi dacă reducem creaţia sa la perioada dintre celebrul an 1971 şi Revoluţia din 1989, pentru titlurile cărţilor publicate de el, precum şi conţinutul întregii sale opere atestă valoarea şi contribuţia sa indiscutabilă inclusiv la istoria dramaturgiei româneşti. Opera sa, cuprinzând scrieri în special legate de fenomenul teatral, dar şi proze (schiţe) satirico-umoristice, face parte din zestrea literaturii române atestând, prin întregul său, personalitatea unui mare şi important slujitor al teatrului, al scrisului în general. Opera sa este mărturie indubitabilă, iar cărţile sale se constituie în puncte de referinţă, după cum se poate constata:
Trenul regal (1949); Într-o noapte înstelată  (1951); Bordeiul de la Toarta Albă        (1952); Jurnalul cu file violete  (1955); O femeie aprigă (1955); Din fotoliul spectatorului. Însemnări teatrale dintr-o călătorie în URSS (1956); Teatrul Naţional „I.L. Caragiale" la Paris (1957); Necazurile lui Şurubel (fabulă veselă pentru păpuşi, în cinci întâmplări (1959); Mâniosul (1961);  Întoarcerea Zânei Minunilor pe Pământ (1962); Jules Cazaban (1964); Suferinţele Haralambinei (1964); Glastra cu sfecle (1965); Personajul în teatru (1966); Prezenţa  teatrului (1968); Teatrul de păpuşi în România (în colaborare cu Letiţia Gâtză şi Iordan Chimet) (1968); Tufă de Veneţia (1971); Spectacole în cerneală (1972); 1.000 de ore în Spania (1972); De ce râdeau gepizii..., (1973); Caligrafii pe cortină (1974); Când plouă, taci şi-ascultă... (1974); Teatrul românesc contemporan (în colaborare) (1975); Zâna castraveţilor (1976); Clio şi Melpomena (1977); Elemente de caragialeologie (1979); Arta îmbrobodirii, (1982); Ora 19,30 (1983); Un deceniu teatral (1984); Umorul popular românesc modern (1987); Ce mai faci? (1988); Umorul în literatură şi artă (1988); Birlic: o viaţă trăită pe scenă (1991); Un bou pe calea ferată (1992); Jurnal de drum al unui critic teatral (1944-1984) , I (1992); Oasele ca proprietate personală (1993); Alexandru Giugariu (1996); Praf şi pulbere (1996).
De asemenea, Silvestru a fost publicat şi în antologiile: Die Kamel, Berlin (1976); Sub zodia comediei, I-II (1976); Antologia piesei româneşti într-un act (introducerea editorului), I-IV, 1979-1982; însă el apare şi în vol. Teatru, I-II, 1985-1987), de D.R.Popescu.
Cum era şi firesc, opera lui Valentin Silvestru nu a trecut neobservată, ci a fost tot timpul… urmărită şi comentată de critici literari consacraţi şi de a căror păreri nu putem face abstracţie. Redau în continuare câteva nume importante care, în comentariile lor, s-au referit la creaţia lui Silvestru: Mircea Iorgulescu, în Luceafărul (nr. 40/1973); Valeriu Cristea, în România literară (nr. 28/1974); Ion Vlad, în Tribuna (nr. 25/1975); Cornel Ungureanu în Orizont (nr. 29/1976); Şerban Cioculescu, în România literară (nr.9/1980); Alexandru Călinescu în Convorbiri literare (nr. 3/1980); Laurenţiu Ulici în Contemporanul (nr. 26/1980); Ştefan Cazimir în Teatrul (nr. 7-8/1980); Irina Petraş în Tribuna (nr.48/1982); Valentin Taşcu în Steaua (nr. 11/1985)…
Aşadar, să ni-l tot amintim pe Valentin Silvestru, la urma urmei un reper, un model…
                              
                        Dumitru Hurubă

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu