vineri, 1 septembrie 2023

Eminescu și creștinismul, limbajul religios la poet

 

 

Eminescu despre creștinism

 

 

 

Unii teologi și biserici sunt dispuși să-l prezinte pe Eminescu în diferite stări, poziții, să caute un loc în istorie pentru el, fără a fi nevoie. Curentul creștin ortodox consideră că poetul ar trebui plasat printre sfinți, fără a ține cont că el s-a considerat poet, a suferit pentru poporul său, a deschis punți între oameni, culturi diferite. A cercetat mult, a reținut ceea ce-i de folos poeziei sale, operei sale. Opera s-a deschis spre universalitate.

Alte curente creștine, care nu au cultul sfinților, îl consideră poet care, uneori, nu înțelege Evanghelia, nu a cercetat Scriptura, un poet național rămas blocat în activitatea sa literară, o personalitate a lumii laice.


Sunt extreme care exclud capacitatea unui scriitor de a vedea dincolo de limitele umane, mai ales dacă are geniu, geniu primit de Sus. Poetul a cercetat în profunzime Scriptura, dar a înțeles că forțele religioase pot bulversa oamenii. Oamenii simpli, cei care iubesc, cântă după o săptămână de muncă, se căsătoresc, au urmași și se bucură de toată truda lor.

Totuși, Eminescu are o poziție aparte față de adevărul din Scripturi, a săpat în profunzime, acolo unde omul se poate întâlni cu Dumnezeu, conform cu standardele vremii sale. Evident, el nu a cunoscut operele marilor teologi din secolul al XX-lea, dar a simțit pulsul divin din textele Scripturii. 

Eminescu și Evanghelia: „Învățăturile lui Buddha, viața lui Socrate și principiile stoicilor, cărarea spre virtute a chinezului Lao-tse, deși asemănătoare cu învățămintele creștinismului, n-au avut atâta influență, n-au ridicat atâta pe om ca Evanghelia, această simplă și populară biografie a blândului nazarinean a cărui inimă a fost străpunsă de cele mai mari dureri morale și fizice, și nu pentru el, pentru binele și mântuirea altuia. Și un stoic ar fi suferit chinurile lui Hristos, dar le-ar fi suferit cu mândrie și dispreț de semenii lui; și Socrate a băut paharul cu venin, dar l-a băut cu nepăsarea caracteristică virtuții civice a antichității. Nu nepăsare, nu dispreț: suferința și amărăciunea întreagă a morții au pătruns inima mielului simțitor și, în momentele supreme, au încolțit iubirea în inima lui și și-au încheiat viața pământească cerând de la tată-său din ceruri iertare prigonitorilor. Astfel a se sacrifica pe sine pentru semenii săi, nu din mândrie, nu din sentiment de datorie civică, ci din iubire, a rămas de atunci cea mai înaltă formă a existenței umane, acest sâmbure de adevăr care dizolvă adânca dizarmonie și asprimea luptei pentru existență ce bântuie natura întreagă.” (Timpul, VI, nr. 81, 12 aprilie 1881, p. 1).

 

A avut o idee profundă despre Sfintele Scripturi. În biblioteca lui, alături de operele sfinţilor părinţi: Vasile cel Mare, Grigore Teologul, Efrem Sirul, Augustin, Ioan Damaschin, se găsea şi Sfânta Scriptură. În manuscrisele sale există o traducere în limba română veche a începutului prologului din Evanghelia după sfântul Ioan: "La început era Cuvântulu şi Cuvântulu era la Domnu Dumnezeu şi Domnu Dumnezeu era Cuvântulu; Aquesta era la începutu Domnul Dumnezeu...".

El consideră că Evanghelia, "această simplă şi populară biografie a blândului Nazarinean", este aceea ca l-a "ridicat atâta pe om". Într-un articol din publicat în ziarul "Timpul", notează: "Iată, două mii de ani, aproape, de când biografia Fiului lui Dumnezeu e cartea după care se creşte omenirea". Şi precizează: "Ea a ridicat popoare din întuneric..., le-a constituit pe principiul iubirii aproapelui". În acelaşi articol, deplânge cum "în clasele mai înalte, soluţiuni filosofice a problemei existenţei iau locul soluţiunii pe care o dă Biblia".

În Evanghelii se găsesc "cuvintele de miere", din care preoţii învaţă poporul. Într-o noapte de Paşti, aşa cum reiese din poezia, "Învierea", fiind în Biserică, urmărit de "spiritul rece al morţii", Poetul contemplă şi ascultă: "Un singur glas îngână cuvintele de miere, / Închise în tartajul străvechii Evanghelii". Şi apoi adaugă: "C'un muc în mâini moşneagul cu barba de zăpadă / Din cărţi cu file unse norodul îl învaţă / Că moartea e în luptă cu veşnica viaţă, / Că de trei zile'nvinge, cumplit muncindu-şi prada".

Eminescu apreciază valoarea rugăciunii, invocarea ajutorului de sus. În manuscrisele lui s-au găsit o transcriere în limba latină a rugăciunilor "Tatăl nostru" şi "Ave Maria", precum şi rugăciuni către Mântuitorul: "Isuse Cristoase / Izvor mântuitor / Şi Domn al oştirilor / De oameni iubitorule / Mântuitorule"; "Isuse Cristoase Mântuitorule / Învingătorule / Prealuminate".

Rugăciunea vizează următoarele: să fie ascultate plângerile, durerile noastre. Iată rugăciunea: "Rugămu-ne-ndurărilor, / Luceafărului mărilor; / Ascultă-a noastre plângeri, / Regină peste îngeri / Din neguri te arată / Lumină dulce clară, / O, Maică Preacurată / Şi pururea Fecioară, / Marie!"

Poetul are încrederea că asupra sufletului rănit, se va aşeza binefăcătoarea "lumină lină", care poate să-i redea speranţa: "Speranţa mea tu n-o lăsa să moară, / Deşi al meu e un noian de vină; / Privirea ta de milă caldă, plină, / Îndurătoare-asupra mea coboară".

Se roagă apoi pentru credinţa: "Redă-mi credinţa". Sentimentul nimicniciei şi al păcatului îl face să vadă distanţa dintre ce ar trebui să fie şi ce este. Simţindu-se fără credinţă, poetul o cere în rugăciune: "Străin de toţi, pierdut în suferinţa / Adâncă a nimicniciei mele, / Eu nu mai cred nimic şi n-am tărie. // Dă-mi tinereţea mea, redă-mi credinţa / Şi reapari din cerul tău de stele / Ca să te-ador de-acum pe veci, Marie!" (Răsari asupra mea, 1879)

Eminescu are o consideraţie specială pentru Iisus Hristos, Mântuitorul. El este modelul suprem, demn de a fi urmat. El este "martirul omenirii lănţuite". "Crist, scrie Eminescu în Apelul din anul 1870 pentru praznicul de la Putna, a învins cu litera de aur a adevărului şi iubirii, Ştefan cu spada cea de flacără a dreptului. Unul a fost libertatea, celălalt apărătorul Evangheliei".

El s-a născut în sărăcie la Betleem, luminând şi devenind împăratul omenirii. În poezia "Dumnezeu şi om" (1873), se adresează Mântuitorului dintr-o veche icoană: "Era vremi acelea, Doamne, când gravura grosolană / Ajuta numai al minţii zbor de foc cutezător... / Pe când mâna-ncă copilă pe-ochiul sânt şi arzător / Nu putea să-l înţeleagă, să-l imite în icoană. Erau vremurile când Isus se arăta ca darul divin venit de sus: "Te-am văzut născut în paie", căci acolo, la Betleem, "Răsări o stea de pace, luminând lumea şi cerul". Vede distanţa dintre ceea ce se întâmplă în prezent şi ce era în trecut: "Azi gândirea se aprinde ca şi focul cel de paie / Ieri ai fost credinţa simplă însă sinceră, adâncă, / Împărat fuşi omenirei, crezu-n tine era stâncă... / Azi pe pânză te aruncă, ori în marmură te taie".

În "Rugăciunea unui dac" (1879), Poetul evocă lucrarea mântuitoare a lui Cristos, deşi nu-l numeşte: "El este-al omenimei isvor de mântuire / Sus inimile voastre! Cântare aduceţi-i, El este moartea morţii şi învierea vieţii!".

La 12 aprilie 1881, publică articolul "Şi iarăşi bat la poartă...", cu ocazia sărbătorii Paştelui: "Duiosul ritm al clopotelor - scrie el - ne vesteşte că astăzi încă Cristos e în mormânt, că mâine se va înălţa din giulgiul alb ca floarea de crin, ridicându-şi fruntea sa radioasă la ceruri" (Mihai Eminescu, Opere, vol. XII, Ed. Academiei, 1985, p. 134-135). Cristos este acela care moare şi învie, biruie moartea, se jertfeşte, pentru a ne dărui nouă viaţă. "Un clopot lung de glasuri vui de bucurie... / Colo-n altar se uită şi preot şi popor, / Cum din mormânt răsare Cristos învingător / Iar inimile toate s-unesc în armonie: «Cântări şi laude-nălţăm / Noi, ţie unuia, / Primindu-l cu psalme şi ramuri, / Plecaţi-vă, neamuri, / Cântând Aleluia! / Cristos au înviat din morţi, / Cu cetele sfinte, Cu moartea pre moarte călcând-o, / Lumina ducând-o / Celor din morminte!»" (Învierea, 1878)

Poetul este fascinat cu privire la creştinism: puterea lui transformatoare. Nici o altă învăţătură nu l-a ridicat atât de mult pe om, precum Evanghelia lui Cristos. Biografia divină, care întrupează şi descoperă iubirea este cea care "au ridicat popoare din întuneric, şi le-au constituit pe principiul iubirii aproapelui"

"Omul trebuie să aibă înaintea lui un om ca tip de perfecţiune după care să-şi modeleze caracterul şi faptele. Precum arta modernă îşi datoreşte renaşterea modelelor antice, astfel creşterea lumii nouă se datoreşte prototipului omului moral, Isus Cristos. După el încearcă creştinul a-şi modela viaţa sa proprie, încearcă combătând instinctele şi pornirile pământeşti din sine... Pentru a se îmbogăţi, pentru a-şi îmbunătăţi starea materială, pentru a uşura lupta pentru existenţă, dând mii de ajutoare muncii braţului, oamenii au nevoie de mii de cunoştinţe exacte. Pentru a fi buni, pentru a se respecta unii pe alţii şi a-şi veni unul altuia în ajutor, au nevoie de religie" ("Şi iarăşi bat la poartă...", "Timpul", 12 aprilie 1878).

Eminescu are admiraţie pentru Fecioara Maria. Ei i se destăinuia, ei i se roagă. Pentru el, Fecioara este "crăiasa" lumii, "regină peste îngeri", "luceafărul mărilor", "Maica Sfântă", "pururi fecioară", îndurarea, cea care are puterea să ne înalţe "din valul ce ne bântuie", mila care risipeşte deznădejdea, cea care poate veni "în noaptea gândurilor", care poate să "asculte a noastre plângeri". Poetul înalţă rugăciunea către ea: "Crăiasă alegându-te, / Îngenunchem rugându-te / Înalţă, ne mântuie / Din valul ce ne bântuie; / Fii scut de întărire / Şi zid de mântuire, / Privirea-ţi adorată / Asupră-ne coboară / O, Maică Preacurată / Şi pururea Fecioară, / Marie!" (Rugăciune, 1879).

Versurile "Privirea-ţi adorată / Asupră-ne coboară" amintesc de imaginile Maicii Domnului din iconografia bizantină, unde Preacurata îşi pleacă privirile pline de duioşie asupra celui care priveşte icoana.

Fecioara Maria este alături de Isus: "De dragul Mariei / Ş-a Mântuitorului / Luceşte pe ceruri / O stea călătorului" (Colinde, colinde, 1878).

Maria l-a născut pe acela care poate da adevărata libertate. În anul 1870, un comitet care îl avea secretar pe Eminescu chema la praznicul Mănăstirii Putna. "În ziua de 15 august a.c. românii în genere serbează ziua Sântei Marii, vergină, castă şi totuşi mama care din sânul ei a născut pe reprezentantul libertăţii, pe martirul omenirii lănţuite, pe Crist", scria Eminescu în Apel. "Fraţilor, am proiectat a serba cu toţii ziua acelei sânte care-a conceput în sânul ei vergin tot ce lumea a visat mai mare, tot ce abnegaţiunea a legiut mai nobil, tot ce pune pe om alături cu omul: Libertatea!" (Mihai Eminescu, Opere, vol. XVI, Ed. Academiei, Bucureşti, 1989, p. 32).

Creștinii protestanți consideră că Isus este singurul mijlocitor între om și Dumnezeu, el este Omul Isus (1 Tim. 2:5). Totodată Biblia are și ea mesajul ferm legat de Maria, mama Domnului Isus:

Matei 1: 39. Maria s-a sculat chiar în* zilele acelea si a plecat în

grabă spre munţi, într-o cetate a lui Iuda.

40. A intrat în casa lui Zaharia si a urat de bine Elisabetei.

41. Cum a auzit Elisabeta urarea Mariei, i-a săltat pruncul în pântece, si Elisabeta s-a umplut de Duhul Sfânt.

42. Ea a strigat cu glas tare: „Binecuvântată * ești tu între femei si binecuvântat este rodul pântecelui tău.

43. Cum mi-a fost dat mie să vină la mine maica Domnului meu?

44. Fiindcă iată, cum mi-a ajuns la urechi glasul urării tale, mi-a săltat pruncul în pântece de bucurie.

45. Ferice de aceea care a crezut; pentru că lucrurile care iau fost spuse din partea Domnului se vor împlini.”

Mulți protestanți, evanghelici și din alte culte, predică din acest text, subliniind rolul și poziția Mariei. Biblia are totdeauna dreptate, pe de altă parte, situație acceptată de cultele creștine.

 

Alexandru Vlahuţă, atunci când l-a vizitat în ospiciu din Bucureşti, cu puţin timp înainte de a muri: "Era prin martie 1889; m-am dus într-o zi să-l văd pe Eminescu la ospiciul din strada Plantelor, unde era de curând internat. M-a cunoscut şi i-a părut bine când m-a văzut... M-a întrebat de prieteni căindu-i, vorbind de ei cu milă... adusei vorba de poezii... Atunci cu o bucurie de creator, scoase din buzunarul paltonului un petic de hârtie şi, aşezându-se pe scaun, începe să citească... un şir lung de strofe de o sonoritate şi un efect ritmic fermecător... Fiecare vers părea rupt dintr-o poezie frumoasă. Mi-aduc aminte că două vorbe: foc şi aur reveneau mereu... n-am putut reţine decât aceste patru versuri: "Atâta foc, atâta aur / Şi-atâtea lucruri sfinte / Peste întunericul vieţii / Ai revărsat, Părinte".

Eminescu și credința:

„E ușoara credința ca prin precepte teoretice de morala, prin știința oarecum, omul se poate face mai bun. Omul trebuie sa aibă înaintea lui un om ca tip de perfecțiune, după care sa-și modeleze caracterul si faptele. Precum arta moderna își datorește renașterea modelelor antice, astfel creșterea lumii noua se datorește prototipului omului moral, Iisus Hristos. După el încearcă creștinul a-și modela propria sa viața”. Întrebării retorice de ce Iisus Hristos este așa de mare, Mihai Eminescu îi da un răspuns simplu: „Pentru ca prin iubire el a făcut cearta intre voințe imposibila. Când iubirea este, și ea este numai când e reciproca, si reciproca absolut, va sa zică universala; când iubirea e, cearta e cu neputința” (M. Eminescu, Fragmentarium, Editura Științifica și Enciclopedica, București, 1981).

Iată că Biblia a avut un rol important în viziunea despre viață la Mihai Eminescu. Desigur, comentarii vor fi, teologii vor căuta să arate că ei au dreptate. Uită un lucru, literatura este punte deschisă spre Viață. Ori viața fără Biblie nu se poate concepe dacă trăiești în civilizația iudeo-creștină.

 

*Sursa informațiilor: Internet, și http://ercis.ro/actualitate/viata201001.asp?id=20100124, preot: Cornel Cadar

Text publicat în Rev. „Vatra veche”, nr. 8/23

Un comentariu:

  1. Mulțumim de textul bogat și de explicații! Eminescu a fost poetul meu preferat în liceu!

    RăspundețiȘtergere