vineri, 30 martie 2018

Dumitru Hurubă: Ion Minulescu - Poezia simbolului, simbolul poeziei... „Însă, succesul și voga literară pe care le-a declanşat, au făcut din Minulescu un promotor al simbolismului, un catalizator al liricii moderne. Reţeta succesului minulescian constă în alegerea romanţei — specie cu tradiţie în literatura română, pentru muzicalitatea ei uşor de adaptat la tehnicile şi clişeele simboliste. Iar dacă Şerban Cioculescu este de părere că Minulescu îşi închipuia lumea ca teatru, el considera şi că eul său liric era mai mult un personaj într-un spectacol…”(fragment, continuarea pe acest blog)


(Continuare)

Un an mai târziu, în 1945, ia fiinţă Asociaţia „Prietenii lui Ion Minulescu”, care, în condiţiile istorice de pe acea vreme, va supravieţui doar doi ani, dar care, în acest interval, acordă premii literare pentru creatorii de poezie. Astfel, au fost premiaţi scriitorii: Alexandru Lungu (1924-2008), George Dan (1899-1981), Barbu Cioculescu (1927); În anul 1947, la iniţiativa poetei Claudia Millian-Minulescu, casa în care a locuit autorul Romanţelor… în ultima parte a vieţii (B-dul Dr. Marinescu nr. 19), devine Casă Memorială sub numele de „Colecţia Ion Minulescu”. Oarecum în aceeaşi ordine de idei, este, cred, momentul să trec în revistă, sigur fără pretenţia de exhaustivitate, apariţii editoriale atât ca reeditări ale operei minulesciene cât şi scrieri despre. Astfel, acest lucru s-a întâmplat de-a lungul anilor: Scrieri, I-II, Bucureşti, 1966; Bucureştii tinereţii mele, antologie de Mioara Minulescu, prefaţă de E. Manu, Bucuresti, 1969; Banchetul meu, ediţie îngrijită de E. Manu, Bucureşti, 1971; Opere, I-IV, ed. îngrijită de E. Manu, prefaţă de Mihai Gafiţa, Bucureşti, 1974-1983; Corigent la limba română. Bucureşti, 1974; Versuri, antologie, postfaţă şi bibliografie de Gabriela Omăt, Bucureşti, 1975 (ed. II, 1977); Într-un bazar sentimental, antologie şi cuvânt înainte de  M. Braga, Cluj-Napoca, 1977; Versuri, repere istorico-literare alcătuite de Aurora Slobodeanu. Bucureşti, 1981; Romanţe pentru mai târziu. versuri, ediţie îngrijită de Marcela Radu, Craiova, 1984; Versuri, ediţie îngrijită, postfaţă, tabel cronologic şi crestomaţie critică de S. Mioc, Timişoara, 1985; Proză, postfaţă de I. D. Bălan, Bucureşti, 1986; Versuri, ediţie îngrijită de E. Manu; Repere istorico-literare de Aurora Slobodeanu, Bucuresti, 1986 (ed. II, 1989); Corigent la limba română, ediţie îngrijită, prefaţă şi tabel cronologic de Mircea Popa, Cluj-Napoca, 1989; Cetiţi-le noaptea, edţie îngrijită de Simona Cioculescu, Galaţi, 1991; Roşu, galben şi albastru, ediţie îngrijită de Tr. Radu, Bucureşti, 1991; Poezii, ediţie îngrijită şi tabel cronologic de E. Manu; referinţe critice de V. Râpeanu, Galaţi, 1993; Opere, I, ediţie îngrijită, tabel cronologic şi note de E. Manu, studiu introductiv de V. Râpeanu, Galaţi, 1995; Romanţe pentru mai târziu, poezii, Craiova, 1995; Roşu, galben şi albastru, ediţie, prefaţă. şi curriculum vitae de T. Vârgolici, Bucureşti, 1998. ş.a.

Cum desigur se cunoaşte, încă din timpul vieţii poetului, scrierile sale au fost analizate şi comentate de critici literari importanţi ai vremii, iar opera sa apreciată, valorificată şi fixată corect în spaţiul istoric al literaturii române. Acest adevăr poate fi şi trebuie argumentat cu scrieri de gen ale unor: N. Davidescu, Aspecte, I (1921); Camil Petrescu, în Cetatea literară, nr. 3, 1926; E. Lovinescu, în Critice, VII, IX (1925-1929); Perpessicius, Menţiuni, I (1928-1946); G. Călinescu, Istoria literaturii române…, Ed. Minerva, 1988, pp. 691-697; Ş. Cioculescu, Aspecte lirice (1940); T. Vianu, Figuri si forme literare (1946); E. Sperantia, Amintiri din lumea literara (1967); E. Manu, Minulescu şi conştiinţa simbolismului românesc (1981); I. Pop, în Steaua, nr. 1/1981; Al. Piru, în Ateneu, nr. 1/1981; Ş. Cioculescu, în România literară, nr. 3/1981; M. Zaciu, Minulescu, în Steaua, nr. 12/1981; D. Dimitriu, Introducere in opera lui Ion Minulescu (1984); Adriana Iliescu, Poezia simbolistă românească (1985); Mioara Minulescu, Amintiri despre Ion Minulescu (1985)… Fără alte menţiuni sau argumente, este cât se poate de clar că opera minulesciană s-a bucurat de atenţia unor reprezentanţi de seamă ai criticii şi istoriei literare de la noi, chiar de la începuturile literare ale poetului Romanţelor… Doar într-o scurtă paranteză să mai adaug că una dintre poeziile satirice ale lui Caragiale din acea vreme, numită Litanie pentru sfârșitul lumii, a fost influenţată în mod direct de lucrarea lui Minulescu în versuri libere. „Lucrarea” în cauză era cunoscuta romanţă În oraşul cu trei sute de biserici… Iar Tudor Vianu sublinia că, încă de la începuturile sale, creaţia poetică a lui Minulescu devenise sursa „unei industrii a parodiei minulesciene”, în timp ce Victor Eftimiu a reamintit că prima lui scriere reuşită a fost o piesă care a batjocorit poezia lui Minulescu Romanța celor trei romanţe, fiind intitulată Romanța celor trei sarmale
Revenind la comentariile privitoare la opera lui Minulescu, consider că următorul citat fixează creaţia minulesciană extrem de corect şi eficient în contextul general al literaturii române: Poezia d-lui Minulescu urmează aceeaşi linie evolutivă ca şi civilizaţia noastră materială. Ea ne face să trecem de la iţari şi căciulă la haine nemţeşti şi joben, de la cămaşa cu flori la pijama, de la ţigara răsucită cu degetele la trabuc, de la ţuica de Văleni la lichior şi whiski. Istoriceşte, meritul unei asemenea literaturi este imens şi semnificativ. Procesul ei de inovaţie este voluntar, uşor epicurian, ca orice satisfacţie, inedită, adaptaţiunea ei este ostentativă, volubilă şi deschizătoare de apetit.” (Pompiliu Constantinescu – Figuri literare, Editura Minerva, Bucuresti, 1989). Iar Tudor Arghezi completează:  E tot simbolismul de care poate dispune şi singurul simbolism, de altfel, al aşa-zişilor noştri simbolişti, preocupaţi foarte puţin de însuşirea literaturii ce-o fac, dar foarte mult, în schimb, de titlul acesta şi fără sens şi fără ridicul.(Tudor Arghezi, Scrieri, Bucuresti, Editura Minerva, 1972).
Însă, succesul și voga literară pe care le-a declanşat, au făcut din Minulescu un promotor al simbolismului, un catalizator al liricii moderne. Reţeta succesului minulescian constă în alegerea romanţei — specie cu tradiţie în literatura română, pentru muzicalitatea ei uşor de adaptat la tehnicile şi clişeele simboliste. Iar dacă Şerban Cioculescu este de părere că Minulescu îşi închipuia lumea ca teatru, el considera şi că eul său liric era mai mult un personaj într-un spectacol… Emfatic, expresiv, plastic, Ion Minulescu a oferit posterităţii o bogată metamorfoză poetică a experienţei sale personale, transpusă sub semnul unui simbolism tardiv care i-a format reputaţia de ”maestru simbolist”. Ca să nu mai vorbim că Eugen Lovinescu îl numeşte pe Minulescu „adevăratul stegar al simbolismului”, la care trebuie adăugată precizarea un pic veselă a lui Şerban Cioculescu şi anume că poetul ar fi fost „agentul cel mai activ al simbolismului înainte de război”… Iar criticul este de părere că, în esenţă, se poate aprecia că poezia minulesciană, de o muzicalitate plastică, reuşea să capteze în mod spectaculos, mai ales prin structură. Însă ar fi total greşit să eliminăm din context faptul că încă unii dintre contemporanii lui Ion Minulescu, mai cu seamă literaţii, au apreciat umorul şi lirismul poetului, precum şi că alţii i-au contestat versurile simboliste. 


Dumitru Hurubă
Continuarea pe acest blog