Constantin
Stancu
Dumitru Hurubă: Scenarii, nu?
În ciuda
titlului care trimite la fantezie, la finalul cărții se află o bibliografie
selectivă din care aflăm că Dumitru Hurubă a plecat în analizele sale de la
temele și ideile unor filozofi sau sociologi recunoscuți și cu expertiză în
domeniu. Amintim pe: Erich Fromm, Karen Horney, José Antonio Marina, Robert
Ecarpit, Sigmund Freud, G. Călinescu și, nota bene, datele publicate de
Institutul Național de Statistică. Rezultă de aici că umorul și ironia au baze
serioase, obiective, certe. Cu alte cuvinte, umoristul nu se joacă, el ne pune
oglinda cuvintelor în față. Temele au preocupat și preocupă societatea
occidentală și cea românească, sunt în atenția unor lideri de opinie, au
penetrat în cărțile unor intelectuali de frunte pentru că sunt mereu actuale și
necesare. Sunt în joc inteligența eșuată, conflictele interioare ale omului,
conflictele dintre oameni, istoriile care au marcat epocile, cronici ale
mizantropului bine temperat, idei care au generat orele astrale ale
narațiunilor de fiecare zi.
Pe Dumitru
Hurubă îl preocupă să definească secolul în care locuim/trăim, să arunce o
privire spre Imperiul European care naște contradicții și semne de exclamare,
un imperiu blocat între imperii și birocrație. El analizează migrația modernă a
popoarelor, problemele religioase, bolile spirituale care macină societatea,
rețetele de manipulare ale populației, drama educației și a învățământului,
problema patriotismului în era globalizării, regulile dure ale statisticii,
problema culturii, criza cărții scrise etc. Ne invită, ca orice nabab, la o
plimbare pe Bulevardul Corupților, și
face o analiză a nevroticului, adică
a omului modern care a fost prins între mandibulele Marelui Scenariu…
Ce este Scenariul în viziunea scriitorului? Este
neputința noastră cea de toate zilele de a ne asigura un viitor, de a modela
speranța, de a evita căderea spirituală a societății cu tot ce presupune ea.
Dumitru Hurubă înțelege scenariul prin întrebările pe care le pune, de ce golul
lăsat de căderea sistemului comunist nu poate fi acoperit de ceva mai durabil
pentru fiecare, nu numai pentru unii?… Golul este acolo, ca o prăpastie în care
cad mulți, alții înnebunesc elegant, alții mor cu onoruri, alții migrează în
alte părți, alții ies la pensie și fluieră în biserică.
Cartea începe cu
un Preambul aparent fără rost… Sunt
argumentele sale, ne invită să vedem în cei de lângă noi și în noi doar
personajele unui Scenariu, el evită
să dea explicații științifice, se limitează la fantezia care tulbură timpurile
prin revelație personală. Îl ironizează pe Andre Malraux care prevedea prin
1975 că secolul al XXI-lea va fi religios. Google
a luat locul lui Dumnezeu și secolul pe care-l trăim s-a schimbat. Preambulul
este fără rost deoarece insul de pe bulevard a ajuns în situația în care nu mai
dă importanță lucrurilor care-l trag în jos, spre adânc…
Hurubă scrie:
„În realitate va fi vorba despre remodelarea individului, din toate punctele de
vedere, în scopul obținerii unei vietăți având doar chip de om, dar toate ale
lui funcționând pe baza unor cipuri
considerate, la un moment dat, ereditar-biologice, respectiv când nivelul de
cultură generală al populației va atinge nivelul Mării Moarte” (p.p.5-6).
Fenomenul 1989
în Europa de Est, deci și în România, este analizat de eseist cu atenție:
„Numai că, în toată degringolada de atunci s-a observat că viața urma un curs
bine dirijat spre altundeva, spre altceva, care începea să nu mai fie
utopie, ci un adevăr, drept că oarecum mai complicat, dar se impunea
încet-încet” ( Scenarita, p. 33).
Dumitru Hurubă
examinează datele statistice oficiale și constată o realitate dură, greu de
acceptat și prevăzut pentru cetățeanul obișnuit. A crescut numărul cetățenilor
cu studii superioare, acest lucru a generat și altceva: „Okei-okei, constată
mucalitul, ne facem toți cu studii superioare, și? O să ducem lingura la gură mai…științific,
mai elegant, că, dacă industrie nu e, economie nu mai e, ce facem cu
absolvenții de studii superioare? La spălat de mașini în Occident!” (Chestiuni inefabile de statistică, p.
77).
Hurubă
analizează fenomenul Facebook, o face
cu multă ironie și constată că rețeaua de socializare a declanșat noi
experimente lirice, că superficialitatea în cultură distruge cultura serioasă,
că în rețea oamenii își pot expune creațiile literare fără cenzură, sub semnul
unei libertăți aproximative și duioase ca o ghilotină în zori. Iată ce scrie:
„Unii scriitori mai șmecheri, la adăpostul unei sintagme, au publicat chiar
romane, povestiri, jurnale etc. de-o puerilitate căreia, doar cu eforturi
uriașe, nu i se spunea prostie” ( Să
vorbim puțin și despre cultură/ literatură, autori și cărți, p. 94).
Efectul acestui Scenariu asupra oamenilor este
catastrofal, apare un nou personaj, nevroticul:
„Personajul nevrotic trăiește, doar cu puține excepții, obsesia frustrării, a
nedreptății, a ideii că oricine are ceva cu el, că îl urmărește pentru a-i face
rău, pentru a-i submina autoritatea și prestigiul” (Nevroticul din marele scenariu, p. 121). Viața devine un calvar
pentru el și pentru cei din jurul lui, sinuciderea face parte din scenariu,
individul este strivit de forțele sociale.
Abordând
problema umorului, scriitorul constată: „Cu tristețe, despre umor…”, punctele
de la final demonstrează că ne află în fața unei drame, oamenii nu mai râd,
râsul este redat electronic în spatele textelor de umor, se mimează veselia, ca
orice în noul Scenariu. El constată
că literatura de umor este în cădere liberă, că editurile nu mai abordează
cărțile unor umoriști cunoscuți și de succes în alte vremuri, că nu se
reeditează valorile certe din domeniu. Este ceva suspect în acest script, românii
fac parte, totuși, dintr-un popor care a știut să facă haz de necaz, care a
avut un bun simț al umorului, dispoziție pentru râs, a abordat viața cu fină
ironie, sfidând răul, făcând saltul peste cu zâmbetul pe chip (nu pe cip!)…
Am putea continua
exemplele, putem reține că Dumitru Hurubă are un stil direct, că marile idei
sunt expuse simplu și penetrant, cuvinte curg spre inima cititorului cu
empatie, el știe să argumenteze, să citeze din marii sociologi sau filozofi și
să scoată în evidență înțelepciunea populară solidă, fraza sa expune cu fină
satiră dramele prin care trecem și posibilele ieșiri pe scara principală a
istoriei. Sunt peste treizeci și cinci de eseuri, un preambul, o concluzie, o
bibliografie, o lume în mișcare, o paradă a umbrelor și a îngerilor de
serviciu… Titlurile sunt alese cu atenție, au sare și piper, conțin adrenalină.
Reținem: Cu facebook, înainteeeee, marș!;
Lirica actuală? Marfă!; Plebea nu trebuie să știe totul; Prostească iubire de
glie strămoșească; Ehe, dacă ar fi avut Moise laptop și Wi-Fi! Etc.
„După credința
majorității populației care mai ține cu sinceritate la România, ceea ce se
petrece la nivel național în ultimul sfert de secol, din absolut toate punctele
de vedere, nu este decât desfășurarea unui proces de distrugere sistematică a
identității statului, a unei economii care acoperea toate ramurile industriale
și a unui naționalism firesc în condițiile istorice date” (În fine…, p. 175). Toate fac
parte din Marele Scenariu menit să
facă să dispară o țară… Dumitru Hurubă precizează: „În eseul de mai sus, am
vrut să detaliez toate-acestea, fără a deveni pătimaș, fără a exagera pentru a
da greutate ideilor cuprinse în materialul de față, care s-a născut în urma
discuțiilor întâmplătoare cu mulți cetățeni” (p. 176).
Autorul este
pesimist pe unele locuri, oricum societatea va avea de suferit din cauza megatendințelor care străbat istoria,
iar din punct de vedere religios, aceste aspecte au fost prezentate în Biblie
ca sfârșitul vremurilor, fiind
descrise chiar în detaliu, omul imperfect ducând societatea spre căderea în
ruină. Desigur, trebuie regândite multe, cele din prezent reflectă viziunea
omului despre univers și societate pe baza unor cunoștințe sedimentate prin
secolul al XVII-lea și secolul al XVIII-lea. Toți marii gânditori acceptă că
lumea trebuie să conceapă altfel societatea în care trăiește. Unii mai
pesimiști consideră că specia umană și-a consumat potențialul, pregătindu-se altceva…
Există și o pată
de optimism, o întrebare revine mereu în eseurile lui Hurubă: „Glumim, nu?”
*Dumitru Hurubă, Scenarita: un eseu-fantezie, eseuri, 180 pagini, Florești,
județul Cluj: Editura Limes, 2016
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu