marți, 7 august 2018

Ion Pachia-Tatomirescu și limitele literaturii... „I. P.-T.) : Paradoxu-i specific gândirii umane, de la naşterea Materiei din Cuvânt (adică dintre orizonturilor anilor 700000 – 500000 î. H., de când se tot văd urme ale magnificului efect al cuplării aparatului fonator la creierul de antropoid), făcând a se constela mai întâi mitul despre puterea Cuvântului de la Început... ”


NOILE INTERVIURI DE PE PLATFORMA DE BETON ARMAT
( din Valea Anilor, în epoca neoparadoxismului )
                                                                                                             
                         Constantin Stancu                                                                                     Ion Pachia-Tatomirescu (19 VI 2015)

Despre „limitele“ fără „frontiere“ ale literaturii actuale
(interviu de trei-cuptor în unsprezece „jaloane“)

(1) Constantin Stancu (siglă, infra: C. S.) : Domnule Ion Pachia-Tatomirescu, aţi finalizat o istorie a literaturii valahe în trei volume, o lucrare în care aţi investit mai mulţi ani. Din această perspectivă, ce înseamnă timpul real pentru dumneavoastră? Dar netimpul?

Ion Pachia-Tatomirescu (siglă, infra: I. P.-T.) : Este vorba despre trei volume de „pagini de istorie literară“, acum (e drept, acumulate în aproape o jumătate de secol ca „recenzent“ / „cronicar“), „la timpul prezent“, volume care se pot metamorfoza – „mâine“ – într-o veridică istorie a literaturii valahe „din prezent şi până la originea mitotextului rupestru / neolitic-pelasg > valah“. În timpul real aş vrea să văd – prin mine ca Ens / Dac participant la o ordine cosmică – „dinamică“, exercitare / manifestare de neuroni de aur, deopotrivă, în plan sincronic şi (de-aici, de pe secanta lor) în plan diacronic. Interogaţia Dvs. adversativă nu-şi poate afla răspuns decât – zalmoxian vorbind – în afara Sacrului Întreg Cosmic din care suntem Parte; aşadar, numai Sacrul Întreg Cosmic – de-i Dumnezeul unic din Zalmoxianismul orizontului temporal al anului 1600 î. H. – se bucură de netimp


(2) C. S.) : Putem pune în paradigmă „lista lui Pachia“?
I. P.-T.) : Numai dacă „paradigma“ ca supra-„faţă“ înseamnă „partea mai puţin văzută“ a Medaliei / Lunii... Lista să rămână „deschisă“, spre a nu „colapsa“ (dacă-mi îngăduiţi acest superb verb)...

(3) C. S.) : Istoria literară pe care aţi alcătuit-o poate oferi date despre istoria românilor?
I. P.-T.) : Puneţi în ecuaţie două concepte: istoria literară valahă (dacoromână) – ca ştiinţă care urmăreşte / analizează (sintetizează) fenomenul desemnat prin sintagma arta cuvântului (genuri, specii etc.) în plan diacronic – şi istoria valahă ca ştiinţă care are în obiectiv studierea complexă a Valahimii (Dacoromânimii), tot în plan diacronic. De vreme ce în (capod)operele literare dintr-o epocă se reflectă cu fidelitate realităţile societăţii noastre din respectiva epocă, bineînţeles, conjugate la moduri lirice, epice, dramaturgice, se poate spune (doar atât) că istoria orizontului cunoaşterii metaforice („istoria literară“) oferă date – „magnetizatoare“ de orizont al cunoaşterii ştiinţifice, nicidecum „pur-ştiinţifice“ – despre istoria valahilor / (daco)românilor. În toate (ano)timpurile – „de la origini şi până în prezent“ –, scriitorii din istoriile literare s-au inspirat din datele ştiinţific-istorice şi cercetătorii / istoricii societăţii umane din diferite epoci – „vectorizaţi înspre real“ de capodoperele literare studiate în şcoală – au ajuns mai iute la „adevărul pur-istoric“. 

(4) C. S.) : Care au fost cei mai buni ani în această perioadă analizată de dvs.? De ce?
I. P.-T.) : „Cei mai buni ani“ de pe segmentul temporal al epocii resurecţional-moderniste şi a paradoxismului (fireşte, nu mă refer la cumpliţii ani ai „epocii proletcultiste“, nici la anii programului neostalinistilor / neopaukeriştilor de impunere a excrementismului în literatura noastră spre a fi distrus „publicul receptor de literatură din România ultimelor două decenii“) rămân – cum, de altfel, prin toate epocile – cei în care „arta cuvântului valah“ a înflorit fără precedent, cei în care Sfânta Limbă Literară Pelasgă > Valahă a cunoscut neasemuite rafinării / bogăţii stilistice.

(5) C. S.) : Puteţi explica relaţia dintre ştiinţă şi literatură? Cum influenţează orizontul de cunoaştere specific omului opera unui scriitor?
I. P.-T.) : Pot – şi numai aşa se poate – „explica“ relaţia ştiinţă – literatură: ca interacţiune benefică (adică întru catharsis şi întru noi coordonate) a orizonturilor cunoaşterii. Dintotdeauna, orizontul cunoaşterii ştiinţifice – spre a rupe / sparge limitele tragic-existenţiale – are absolută nevoie de metaforă (ca „protuberanţă solară / solariană“ a creierului uman, ca „furtună“ deloc haotizatoare, ci peren producătoare de cristale); orizontul cunoaşterii ştiinţifice este magnetizat („remorcat“) de orizontul cunoaşterii metaforice (după cum a observat mai întâi filosoful – şi mai apoi lirosoful – Lucian Blaga), în „sporire“ / „mutaţie“ de coordonate.
În ceea ce priveşte secunda întrebare de la acest punct al chestionarului, mă rezum la a observa direct-proporţionalitatea dintre orizontul de cunoaştere al artistului (mai întâi, prin specializare în domeniu, apoi prin autodidactă cunoaştere disciplinară / interdisciplinară) şi valoarea estetică a operei sale.  

(6) C. S.) : Paradox! Paradoxul este specific literaturii sau vine dintr-un mod de a accepta universul în complexitatea lui?
I. P.-T.) : Paradoxu-i specific gândirii umane, de la naşterea Materiei din Cuvânt (adică dintre orizonturilor anilor 700000 – 500000 î. H., de când se tot văd urme ale magnificului efect al cuplării aparatului fonator la creierul de antropoid), făcând a se constela mai întâi mitul despre puterea Cuvântului de la Început... Şi daţi-mi voie să mai subliniez încă o dată – poate a suta / mia oară, nu mai ştiu – că producţia de paradoxuri a umanităţii nu înseamnă literatură (paradoxism). În nucleul curentului literar, paradoxismul, stă conjugarea paradoxurilor la moduri lirice, epice, dramaturgice, întru catharsis (după cum ştiţi că au procedat: Vasile / Vasko Popa în poemele-i scrise în valaha anului 1947; Nichita Stănescu în 11 elegii, din 1966; Marin Sorescu în drama Iona, din anul 1968; Dumitru Radu Popescu în romanul F; ş. a. / etc.). 


(7) C. S.) : Cum priviţi eventualele critici ale criticilor de azi şi de mâine?
I. P.-T.) : Cu toată atenţia ornitologului pus în faţa coloniei de pelicani a criticii literare valahe de la Dunărea de Jos şi din Nord-Vestul Pontic (Basarabia)...

(8) C. S.) : Vă amintiţi de o metaforă, de un poem care v-a marcat în momentul în care l-aţi analizat?
I. P.-T.) : Da, «spuma laptelui», neapărat „lapte cosmic“, prin care pelasgo->valaho-dacii mei desemnau Luna, sora Soarelui, Lună şi Soare ce – în balada Pe-o Gură de Rai („Mioriţa“) – „ţin cununa“ galactică. Bineînţeles, mă refer la segmentul baladesc al nunţii cosmice a protagonistului mioritic, protagonist având statutul de nemuritor în calitate de Mesager Cogaionic-Celest (cealaltă cale – tot zalmoxian-cogaionică – de a te face nemuritor era în calitate de războinic, apărător – „până la ultima picătură de sânge“ – al sacrelor pământuri ale Daciei). Mai aflaţi asemenea poezie a înfiorării cosmice doar în capodopera romantică, Luceafărul, de Mihai Eminescu (în tabloul călătoriei lui Hyperion, la Dumnezeu, în centrul potenţial al Universului, în „starea de zero“, cea de dinainte de Cosmogeneză).

(9) C. S.) : Ce trăsătură de caracter apreciaţi la un scriitor?
I. P.-T.) : Vectorizarea în „absolut“ prin capacitatea de a produce catharsis în verticalitate morală, nicidecum (în „verticalitate“ / „orizontalitate“) excrementistă.

(10) C. S.) : Trei volume, de ce trei? Mai există loc în proiectul dvs. pentru alţi scriitori, pentru alte opere? Cum vedeţi viitorul?
I. P.-T.) : Pentru că «Pagini de istorie literară valahă de mâine», vol. I (2014), II, III (2015) relevă cealaltă faţă a Lunii / Medaliei de Litere, pe care se sprijină al nostru Întreg literar / cultural prezent, volume cărora trebuie să li se adauge volumul al IV-lea de «Pagini...» (având „nucleu“ «Generaţia resurecţiei poetice din 1965 – 1970», teza-mi de doctorat, în esenţă, care a fost publicată la Editura Augusta, în anul 2005); astfel, s-ar încheia: (a) epoca resurecţiei moderniste postbelic-secunde şi a paradoxismului (1960 / 1965 – 1990 / 1995) şi (b) epoca proletcultistă („obsedantul deceniu“: 1945 / 1947 – 1958 / 1960).
Celelalte volume de «Pagini de istorie literară valahă» merg – în plan diacronic – până dincolo de pelasgo->valaho-dacul, Aethicus Donares > Dunăre (nume tradus de cronicarii greco-romani în „Ister“), cel ce face ocolul Pământului cu 1057 de ani înaintea lui Magellan, prilej cu care scrie celebra Cosmografie (din orizontul anului 466), până dincolo de autorul pelasgo->valaho-dac, Ioan Cassian (autor al Convorbirilor duhovniceşti, dintre anii 420 – 429), până dincolo de Niceta Remesianu (autorul imnului întregii Creştinătăţi, Te Deum laudanus... / Laudă Ţie, Doamne..., din orizontul pelasgo->valaho-dac al anului 370 d. H.), până dincolo de înţeleptul pelasgo->valaho-dac, Anacarssia (nume grecizat în Anacharsis – „Oană Cârşă > Cârjă“ – aprox. 628 – 687 î. H.), spre a se înşuruba în ideogramele de pe Tăbliţa-Soare de la Tărtăria-Dacia (partea numită România – precizez „ţara de azi“ spre a nu mai fi „deturnate“ de pseudosavanţi / neostalinişti în alte „spaţii culturale“), ori în mitotextul de pe Statueta-cu-Piedestal-a-Soarelui-Moş / Tatăl-Cer (de la Triguri / Ocna Sibiului, din Dacia / România, datându-se în orizontul anului 7000 î. H.), sau în semnele bine înfăşurate sacru-semantic („sanctuar la purtător“), din orizontul anului 8175 î. H. (datare radiocarbonică), de pe falanga de ecvideu descoperită la Cuina-Mehedinţi etc. Aşadar, în „proiectul“ Paginilor de istorie literară valahă de mâine, „există loc“ pentru „uimitori“ autori (scuzaţi rima involuntară!)... Iar pentru viitor, v-aţi dat seama, nu prea am ochi, ci văd numai prezentul „stufos“ din marginea „haosului doinitor“ şi trecutul – care „se-ntunecă în urma-mi înaintătoare“ (după cum ar zice, mai mult ca sigur, neîntrecutul nostru Poet genial-romantic), pe Valea Anilor de dincolo de 8175 î. H. (şi, de ce nu, 21000 î. H., cam de pe când se pot data „primele“ semne rupestre înfăşurate semantic în mitem).
Abia după publicarea tuturor volumelor de «Pagini de istorie...», ivi-se-va «Istoria literaturii pelasge > valahe din prezent şi până la originea mitotextelor din orizontul anului 8175 î. H.»  

(11) C. S.) : Ce altă întrebare aţi fi dorit să vi se adreseze? 
I. P.-T.) : „Prima“, dar cea pentru secunda „decadă de aur“ a Logos-ului...