Cornel Nistea şi puterea celor fără de putere
Întâlnirile mele cu Orlando (Editura Unirea, Alba Iulia, 2012; Consideraţii
critice pe coperta a patra de Mircea Muthu, Aurel Pantea şi Titu Popescu).
Tema din Întâlnirile
mele cu Orlando ar putea fi iubirea ca forţă a artei indiferent de mediul
în care convieţuiesc personajele. Horaţiu Inocenţiu Codru, prozator
nonconformist şi Orlando, pictor genial, sunt chintesenţe ale artei, în cazul
de faţă literatura şi pictura. Personajele sunt prezentate fiecare cu propria
poveste, dar existenţa lor se întrepătrunde, se condiţionează, declanşează
stări sufleteşti contradictorii, prietenie, invidie, ură, cu reveniri,
intimităţi, detestări. Fundalul de desfăşurare a acţiunii este, în primul rând
Bucureştiul, apoi Praga, dar cu acaparări efemere ale Parisului ori Toronto
Horaţiu Inocenţiu Codru, scriitor talentat, specialist în
psihologie, e chinuit de propria existenţă, se gândeşte la sinucidere, urmare a
insuccesului în lumea literară, faptul că un roman al său zace prăfuit în
rafturile librăriilor comentat nefavorabil de critica literară partinică, mai
ales după ce la postul de radio Europa Liberă se citeşte un fragment semnificativ. Faptul declanşează
interesul cititorilor, cartea se vinde, autorităţile retrag exemplarele
existând prin biblioteci. Astfel îşi neglijează
lucrul la teza sa de doctorat.
Un moment decisiv în
existenţa naratorului îl constituie întâlnirea cu Amamaria, psiholog,
înzestrată cu o inteligenţă nativă. Iubirea lor evoluează în mod fericit, în
ciuda opreliştilor ce le ies în cale, a stărilor de nelinişte ale naratorului.
Ea îl capacitează să se angajeze în
Institutul de Psihologie pentru a-şi
continua cercetările la teza de doctorat.
Întâlnirile
frecvente cu Orlando fie într-un bar, fie în atelierul artistului, prilejuieşte
discuţii aprinse despre rolul artei, creaţia ca ingerinţă a talentului, în
ciuda opreliştilor ideologice dominante în politica partidului comunist.
O supra temă: creaţia artistică
arta în societate, iubirea ca esenţă a existenţei. Romanul narat la persoana întâi, îl are ca protagonist
pe Horaţiu Inochenţiu Codru,
prozator, sociolog, om de ştiinţă,
apreciat de critica literară, de postul
de radio Europa Liberă, şi artistul plastic Orlando, apreciat în ţară şi străinătate. Pagini întregi din
roman vorbesc despre preocupările artistice, despre rolul creaţiei artistice,
cu precădere ale artistului plastic ale
cărui capodopere stârnesc invidia
prozatorului. Tinere de toate vârstele, chiar doamne din protipendada comunistă
pozează goale în atelierul maestrului. Nudurile ce acoperă pereţii atelierului
sunt acoperite cu o draperie, expuse vederii prietenilor doar la diferite
ocazii. „Era mereu plin de lume în jurul
lui, nu doar la expoziţii, dar şi seara în atelierul său, transformat întrun fel de club-cafenea în care maestrul stătea întrun jilţul de unde
îşi exprima ideile şi concepţiile despre artă şi viaţa artistică cu nonşalanţă,
ba chiar cu vervă, niciodată contrazis, ci mai degrabă adulat, mai ales după ce
luase marele premiu al Academiei de Arte
şi fusese elogiat de presa de specialitate” (p 14).
Situaţia scriitorului este
mai puţin de invidiat, mai ales după
ce i se citiseră câteva fragmente de roman la postul de radio Europa
Liberă, „…dar asta nu înseamnă, ţine să precizeze, a fi un scriitor de valoare, dar o asemenea
ispravă, expresie a curajului, idiot desigur, în timpul dictaturii comuniste,
îţi punea pe cap oarece aură, prilej a două atitudini ale confraţilor faţă de
tine, unii, nu mulţi, să-ţi admire curajul, ba chiar să încerce să-ţi dovedească virtuţile literare, în vreme
ce mulţimea scriitorilor şi a redactorilor
de la revistele literare să mă evite… Or, o discuţie cu mine fie ea şi o temă
banală, ar fi putut fi interpretată ca o
colaborare cu un posibil duşman al poporului” (p ….).
Pentru pictor femeia este
arta, frumosul. Pentru prozator este căutarea, absolutul spre care
tânjeşte fiinţa, înlăturarea singurătăţii. „Îmi doream grozav să întâlnesc sau
ceva mai mult, să fiu în vecinătatea unei
femei frumoase…”(p 5). Obsedat de asemenea dorinţe, cufundat în
singurătate, când gândurile escamotau asemenea dorinţe, apare Orlando, care-i
destramă prin prezenţa sa
singurătatea ceea ce va
declanşa începutul naraţiunii.
Întâlnirile se succed periodic
intenţionat sau întâmplător, prin discuţii uneori contradictorii. „Dragul meu,
am avut pentru femeie o pasiune respectuoasă, mai ales atunci când am văzut
femeia goală, momente în care mi s-a
părut intangibilă… e ceea ce am detestat
mereu, să fiu acuzat mereu de senzualism… Asta vrea să exprime
marea artă, frumosul ca expresie a sacrului”(p.17). Pentru scriitor marea
plăcere este să stea de vorbă cu o
femeie emancipată.
Orlando se bucură de reale şi de invidiat succese.
Horaţiu, autorul romanului „Destine”, din contră, e un frustrat. Romanul său
zace în rafturile librăriilor. Abia când este comentat la Europa Liberă
trezeşte interesul cititorilor care se înghesuie să-l cumpere, dar nu-l mai
găsesc, stăpânirea a dispus retragerea
cărţii din librării şi biblioteci.
Rămâne evadare în iubire. „Nu fi idiot, Horaţiu, îi spune pictorul, femeile se
dăruiesc uneori pentru o simplă iluzie, încă nu ai învăţat atâta lucru de la
viaţă”.
Principiile
artistului sunt sintetizate în diverse
enunţuri: „creatorul de artă e un însingurat ce-şi trăieşte drama fără să se
poată vindeca vreodată de iminenţa
eşecului”. Sau: „Omul, datoria lui e să facă bine” (p 38). Sau: „Cu siguranţă
oamenii culţi nu se pot lupta”.
„Era epoca de glorie a lui Orlando. La o expoziţie participă
fruntaşi în producţie de la o uzină, prilej pentru activistul de partid
de a elogia <<conducătorul iubit al ţării>>. Unii colegi şi critici
de artă îl considerau un revoluţionar al plasticii româneşti”. Episodul când
îşi serbează ziua de naştere în atelier, cu invitaţi, prieteni, modelele care
l-au inspirat. Printre exponatele cu femei goale se află şi cel ce o
imortalizează pe soţia unui activist,
tovarăşa stârneşte scandal pe
motiv că i-a expus bustul printre cele
ale desfrânatelor. Drept urmare, artistul este discutat în organizaţia de
partid a facultăţii, propus să i se ia cursul cu studenţii, interzicerea
expoziţiilor, o sancţiune de scurtă durată.
Dacă în prima
parte a romanului predomină povestea lui Orlando, în următoarele accentul cade
pe cea a prozatorului Horaţiu, scenele
de iubire cu Anamaria, angajarea scriitorului la Institutul de Psihologie
pentru a-şi termina teza de doctorat.
Apreciat pentru meritele sale profesionale, este trimis la Praga ca cercetător
la un institut similar pentru a-şi continua cercetările de sociologie. Această
parte conţine mai multe secvenţe ce aduc reale schimbări în mentalitatea
personajului narator, acum un reputat om de ştiinţă, autorul mai multor studii
publicate în reviste de specialitate. La Praga, în epoca marilor îndrăzneli în politica oficială, are o relaţie intimă cu o colegă din
institut, Katerina. Este după înfrângerea primăverii de la Praga a lui Dubcek.
Katerina „era o intelectuală rafinată,
un om de ştiinţă exemplar, cu două doctorate, unul în ţară, altul la Londra.
Tatăl ei ocupa un post important în
guvern, un unchi conducea institutul unde lucrau. Ea îi spune mereu: „Horaţiu,
ne iubim prea mult a să te mai întorci în România”. Sunt comunişti catolici.
Românul încearcă să-l contacteze pe Havel, pentru a afla mai multe despre
Samizdat. Ambasada îl cheamă la ordine, doreşte să organizeze o întâlnire cu
scriitorii cehi, dar când ambasada îi depistează ideile, tărăgănează lucrurile.
Katerina insistă să se căsătorească, să plece într-o excursie în apus şi să
rămână acolo. „Tu nu-ţi dai seama, dragule, ce se întâmplă în lumea asta. Eşti
un om de ştiinţă, de ce te laşi intimidat de nişte funcţionari ai sistemului?”
Ambasadorul îi testează ideile, ce
părere are despre Primăvara de la Praga. Dezamăgit, îi atrage atenţia că
încalcă regulile statului. Este trimis în ţară. „Mă aflam într-o stare de
jubilaţie şi mu-mi dădeam seama de unde venea încântarea. Prima constatare că
în magazine nu de găsesc alimente, că pâinea şi altele se dădeau pe cartelă. În
Piaţa Amzei, un vânzător ambulant vindea cârnăciori la grătar, spre bucuria
oamenilor, dar este ridicat de miliţie
şi i se confiscă marfa. Alimentele româneşti sunt vândute în străinătate
pentru a plăti datoriile. „Păi să nu strigi din toată inima: Trăiască
socialismul multilateral dezvoltat!?”. Ana îl sfătuieşte: „Du-te acasă şi
apucă-te de treabă! Nu mai staţi pe gânduri, români, are cine gândi în locul
vostru! Vouă nu vă mai rămâne decât să mulţumiţi şi să aplaudaţi discursurile
genialului!” (p 239). Lucrează intens la
un alt roman întitulat „Umilinţa cea de toate zilele”. Reîntâlnirea cu
Orlando este efemeră. Artistul este adulat de oamenii partidului. Nu a renunţat
să picteze nuduri deşi a fost discutat în comitetul de partid al facultăţii.
„Ajuns acasă, mi-am aruncat privirile peste
paginile de manuscris de pe birou şi curând m-a copleşit spaima,
constatând că mai toate personajele au aceleaşi însuşiri criminale, aduc atât
de mult cu cele din „Destine”. Cretinule, mi-a strigat o voce din eter, personajele din romanul tău nu sunt creaţia ta, ci a sistemului, să le individualizezi, ele nu te vor asculta pentru
că toate sunt expresia condiţiilor de viaţă care le-au creat. Toate sunt
marcate de virusul ideologic al
marxismului, de minciună şi laşitate” (p. 296).
La radio Europa Liberă se citeşte un fragment din romanul dat la tipar,
„Speranţa spulberate”, ajuns în Occident
printr-o trupă de teatru. „Şase luni
mi-au cerut să deconspir reţeaua criminală care unelteşte împotriva
democraţiei socialiste din iubita noastră patrie”. I se confiscă manuscrisul,
este dat afară din institut, devine muritor de foame. „Eram iresponsabil, iar
justiţia nu mă putea condamna, aşa că m-au internat în ospiciu”. „Viaţa pentru mine lua sfârşit
odată cu ultimele injecţii ce mi se administrau pentru spălarea creierului!”
Eliberat după patru ani la
solicitarea preşedintelui Franţei. Cere
să i se acorde o bursă pentru Franţa. Refuzat, acceptă exilul. „La aeroport m-au controlat până şi în chiloţi… Şi ultimul
om din aeroport ştia că pleacă din ţară în Occident un duşman al odios al
poporului… Un bandit de om, un criminal expulzat din ţară… Eram nedemn în
diaspora românească. Nu găseam un loc de
muncă adecvat şi am acceptat să lucrez
pe un şantier de construcţii alături de arabi şi negrii din Africa, ei însă
cu statutul de cetăţeni francezi, în vreme ce eu nu aveam identitate.” (p. 308).
Revine în
ţară după cincisprezece ani. Restabilirea relaţiilor cu Orlando încheie
capitolul douăzeci al romanului. Acesta
manifesta nu doar compasiune, ci un fel de solidaritate pentru tot ce compătimise în anumite momente colegul său în ale artei. „Doamne, avem toţi
tendinţa asta nenorocită de a crede că avem geniu, toţi ne amăgim cu o pânză în
care înfăţişăm un răsărit sau un apus de soare ori chipul unei femei frumoase,
când în realitate nu avem nicio certitudine a artei desăvârşite, a artei care să te facă nemuritor” (p. 30).
prof. Rdu Igna
Foto: Cornel Nistea (drepta, sus)
Radu Igna (stânga, jos)
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu