vineri, 21 aprilie 2023

Ion Pachia-Tatomirescu despre Adrian Botez

 

Ion PACHIA-TATOMIRESCU




Șapte rafale de mitralieră epico-lirică împotriva pandemiei SARS-CoV-2 / Covid-19

(dintre 20 noiembrie 2021 şi 20 martie 2023)

- fragment -

                                                     

                                                                                    

 

Asupra operei de „scriitor galaxiedric“ (critic literar, dramaturg, eseist, hermeneut, istoric literar, poet, prozator, publicist etc.) a lui Adrian Botez

(cel născut în Zodia Scorpionului, la 10 noiembrie 1955, în urbea Gura Humorului din județul Suceava, absolvent al şcolii primare, al şcolii gimnaziale şi al liceului teoretic, din oraşul natal - luȃndu-şi Bacalaureatul în anul 1974, spre a deveni înrăzărit student, licențiat al Facultăţii de Filologie de la Universitatea „Alexandru Ioan Cuza“ din Iaşi, în anul 1978 - şi, mai apoi, în 14 februarie 1997, tot la această distinsă instituție de învățămȃnt universitar din Romȃnia, acordȃndu-i-se titlul de doctor în ştiințe filologice, în urma susţinerii tezei «Spirit şi Logos în poezia eminesciană» ; din 15 mai 2004, este membru al Uniunii Scriitorilor din Romȃnia),

s-au pronunțat, de-a lungul deceniilor, importante personalități, din perimetrul ştiințelor / artelor : acad. Mihai Cimpoi, prof. univ. dr. Dumitru Irimia, prof. univ. dr. Iosif Cheie-Pantea, prof. univ. dr. Mircea Borcilă, prof. univ. dr. Livia Cotorcea, prof. univ. dr. Roxana Sorescu, Mircea Dinutz , C-tin Stancu ş. a.  

 

Distinsul Receptor (siglă, infra, DR) : Maestre, îngăduiți-mi să subliniez şi faptul că „radiografii“ de mare finețe, de apreciabilă profunzime, la cărți semnate de Adrian Botez, apărute în cel de-al doilea deceniu din mileniul al III-lea, văzut-au lumina tiparului, pentru vreo trei sute de ani – la cȃt se aproximează „viața unui op de pe suport de hȃrtie“ – în «Pagini de istorie literară valahă de mâine», vol. al II-lea, Timişoara, Waldpress (ISBN 978-606-614-091-1 / ISBN 978-606-614-128-4), 2015

(aici se află despre acest distins poet, subcapitolele de la paginile 45 – 52 : «Convertirea lirică a paradoxului, în patos lucid, tangent la absolut» ; «Meditații la hematiile-stele din absoluta ninsoare» şi «Între cogaionicul brad şi <<crinele golgote>>“» ; despre hermeneut / eseist, la paginile 395 – 405 : «Nouă radiografii ale „cazului Dacia“» şi «Noi eseuri despre „sacra“ triadă valah-cronicărească» ; despre publicist, la paginile 540 – 562 : «Tipologia admirației : exactă, nihilistă, ori hiperbolic-distructivă...»)

şi în vol. al IV-lea, apărut tot la Waldpress (ISBN 978-606-614-091-1 / ISBN 978-606-614-168-0), în anul 2018

 (şi aici, tot lui Adrian Botez, acordatu-i-ați subcapitolele de la paginile 50 – 54 : «Între sonete cruciate şi răstignire întru catharsis» şi «Apocaliptica de proporții cosmice, Graal şi Moartea Caligrafică a Scribului» ; despre prozatorul Adrian Botez suntem bine informați, de la paginile 124 – 127 : «Tanathofanie şi „năluciri“» şi «Nu cantemiriană struțocămilă, ci botezian Șobogré» ; dar şi dinspre eseistul Adrian Botez ne înarmăm cu important-originale informații din arii mai rar cercetate, de la paginile 224 – 226 : «Nişte „studii hermeneutice“ şi un eseu despre romanul polițist-universal»).

Ion Pachia-Tatomirescu (siglă, infra, I. P.-T.) :  Poate şi pentru că eu mai cred într-o tot mai bună documentare / informare a cititorului, din spațiul spiritual valahofon, grație bibliotecilor şi împortantei mass-media (atȃt pe clasicul „suport de hȃrtie sortită trăirii prin literă între un sfert de secol şi vreo trei veacuri”, cum ai spus mai sus, cȃt şi în „modul online“ al „informației şi trăirii acesteia în clipă“) din Romȃnia (era să zic Dacia) de azi, dar şi pentru că, în a noastră  bifurcată“ cronică literară de față, «Șapte rafale de mitralieră lirică împotrivapandemiei SARS-CoV-2 / Covid-19“», punem, sub lupele noastre, numai cele şapte volume de poeme ale lui Adrian Botez, publicate (toate şapte la Editura Rafet, din Rȃmnicu Sărat), pe segmentul temporal dintre 20 noiembrie 2021 şi 20 martie 2023 : (I) «Histrion din ştreang…» (ISBN 978-973-146-842-6), 2021 ; (II) «Fascinanta curtezană…» (ISBN 978-973-146-855-6), 2022 ; (III) «Scuipați, vă rog !…» (ISBN 978-973-146-861-7), 2022 ; (IV) «Tărȃmuri…» (ISBN 978-973-146-880-8), 2022 ; (V) «Stins…» (ISBN 978-973-146-912-6), 2022 ; (VI) «Ratat de metafizică…» (ISBN 978-973-146-932-4), 2022 ; şi (VII) «Amurg fără burg» (ISBN 978-973-146-944-7), 2023.

DR : Sper că nu-i cu supărare dacă menționez alte „cinci volume de stihuri anti-Covid-19“, publicate de Adrian Botez (tot în 2021, la Editura Rafet, din Rȃmnicu Sărat), aşadar, în acelaşi an de pandemie, însă înaintea datei de 20 Brumar-2021, „părți indiscutabile“ ale aceleaşi orfice simfonii anti-thanatice : «Rubaiyatele boteziane» (ISBN 978-97-146-754-2), «Domnia Lebedei» (ISBN 978-973-146-791-7), «Circ cinic» – „prozopoeme NEGRE (ISBN 978-97-146-755-9), «Jurnalul unui tăietor de lemne   degete printre solstiții» (ISBN 978-973-146-834-1) şi  «Vezi  omenirea care piere ?» (ISBN 978-973-146-839-6). N-ar fi exclus ca poetul Adrian Botez (cu eu-i liric, epic, sau dramatic, pironit de Soartă pe vremea ultimei pandemii, 2020 – 2022) să fi publicat cele 12 volume de versuri, apărute în anii 2021 – 2022, cu „sacrele trăiri“ ale eroului său lyric, din fiecare volum -  în „conexiune“ / „corespondență“ cu trăirile – chiar şi cu cele din timpul „cinei de taină“– vreunuia dintre cei 12 apostoli ai lui Iisus Hristos : Petru, Andrei, Bartolomeu, Iacob cel Bătrȃn, Ioan, Matei, Filip, Simon Zilotul, Iacob-fiul lui Alfeu, Toma, Iuda-Tadeul, Iuda Iscarioteanul (după cum se ştie, Iuda Iscarioteanul „vinde pe Iisus Hristos pe 30 de arginți“, angajȃndu-şi sinuciderea, fiind substituit, la scurtă vreme, de sfȃntul Matia).   

I. P.-T. : Și în „duzina“ de celebre elegii stănesciene, 11 + 1 / „Omul-Fantă“, reverberat-au trăiri ale celor 12 apostoli ai lui Iisus Hristos… ! Dar pentru abordarea acestei piste paradoxiste, într-un studiu „serios-monografic“,  trebuie să discuți, mai întȃi, cu poetul în cauză, Adrian Botez - apoi cu distinsul său „monograf“, Constantin Stancu, realizatorul opului «Ceasurile vechi bat mereu ora unu» („Colecția Scrib“, 2011). Dar să luăm seama la cele din titlul nostru de astăzi, pus sub pecetea lirico-semantic-sincretică a numărului şapte, al războinicirii – de data asta, al angajării în „războiul liric“, al angajării „rafalelor lirice anti-SARS-CoV-2 / Covid-19“…

(I)

 

DR : Volumul lui Adrian Botez, «Histrion din ştreang (crochiuri, pe cȃnd te ştergi la ochi…)», Rȃmnicu Sărat, Editura Rafet (ISBN 978-973-146-842-6), 2021 (pagini „format A-5“ : 122), apărut cu cel puțin cȃteva zile mai înainte de 20 Brumar-2021 – data la care autorul caligrafiatu-v-a interesantul „autograf cu cheia de la yala inițiatică a textelor“ – are o copertă ispititor-azură, pe-a cărei „primă față“ sunt „fixate neprofesionist“ (cu „alungire / deformare nepermisă“) două capodopere, prima, de Pablo Picasso («Dora Maar cu pisica», din anul 1941) şi  secunda, de Sandro Botticelli («Naşterea zeiței Venera / Afrodita», din anul 1484), parcă întrecȃndu-se în a face o simbolică „tȃlmăcire“, a întregului conținut al textelor (dacă receptorul „neinițiat“ nu abandonează cumva textul, cu clasica frică de „stufărişul vocabulelor culese cu majuscule“), de sub titlul cu „măscărici la spȃnzurătoare“ al noului op botezian. Pentru cea mai fidelă receptare a „întregului“ se cuvine a cita fraza esențială, din confesiunea-autograf a poetului : «[…] această carte, despre cum, în lumea contemporană, Ucigaşul de Armonie (Pablo Picasso) – Cain îl distruge, definitiv, pe fratele său, Iscătorul de Armonie (Sandro Botticelli) – Abel […]»… Arcul voltaic al acestui întreg poematic, pe tema „fratricidului“, ori, mai exact spus, a „fratricidării lumii“, se tensionează spre profunzimile unui inconfundabil „relief de catharsis“, fireşte, între un „anod“, sau, de vreți, un „pol-sud“, reprezentat de categoria estetică a dramaticului, şi un „catod“ / „pol-nord“, marcat de categoria tragicului, ambele reverberȃnd principii ale noii estetici, din a doua jumătate a secolului al XX-lea, principii ale paradoxismului, expuse foarte clar în teza de doctorat a Domniei Voastre, «Generaţia resurecţiei poetice» (Timişoara, Editura Augusta [973-695-198-7], 2005 : cap. «Diversificarea principiului poetic şi estetica paradoxismului» / pp. 259 – 261 ; «Conjugarea paradoxurilor existențiale ale secolului al XX-lea la moduri lirice» / pp. 268 – 277  - etc.).

 

I. P.-T. : Ai remarcat, la sfȃrşitul „primei lecturi“, frumos-paradoxista construcție dramaturgic-boteziană, parcă în „corespondență“ istoric-literar-valahă, „de patos şi de nivel paşoptist-revoluționar-romantic“, după cum întȃlnescu-se, mai întȃi, în anul 1867, în «Răzvan şi Vidra», de Bogdan Petriceicu Hasdeu, şi, în anul 1879, în «Despot-Vodă», de Vasile Alecsandri, piese de teatru estetic-protestatar, împotriva impunerii unui domn / rege străin la conducerea Poporului Valah / Dacoromȃn („impunere orchestrată“ de către cele trei mari euro-imperii, din a doua jumătate a secolului al XIX-lea : Imperiul Turc / Otoman, Imperiul Habsburgic şi Imperiul Rus / Țarist).


Parcă ai mai observat că «Histrion din ştreang…», de Adrian Botez, ca „scenariu“, ca piesă de teatru, ar sta foarte bine sub un motto, extras din partea a III-a, «Diez», „intarea a 11-a“, «Rubayatul crimei mondiale» : «Hai la moarte de plăcere ! / Hai – că-i gratisşi se cere ! / Hai ! – Să muriți vaccinați / c-aşa-au zis masonii-frați…!» (p. 76).

Pentru că eroul liric botezian îşi voltaicizează, mai totdeauna, în mod „bifurcat“, mesajul între „anod“ şi „catod“, aidoma protagonistului din drama de întemeiere a paradoxismului (publicată în revista bucureşteană, «Luceafărul», numărul din 18 ianuarie 1968), «Iona», de Marin Sorescu (dramă în care protagonistul „lansează“ interogația paradoxală pentru ca tot „lansator-protagonistul“ să-şi răspundă, prompt) ; şi botezienele „intrări“, ori „ieşiri“ în / din scenă sunt marcate bine – cum subliniai, de altfel, şi mai sus – în „părțile“ unei simfonii anti-thanatice, în ultimă instanță, unele dintre „părți“ fiind desemnate muzicologic, după „exigențele“ dintr-o partitură beethoveniană / wagneriană ; „riscȃndu-se obosirea cititorului“, să mai reamintesc, neapărat, aici, chiar ingenioasa structurare a botezian-liricei simfonii anti-thanatice : «Prolog» (pp. 7 –16), «Partea I : Histrion din ştreang» (pp. 17 – 42), «Partea a II-a : Bemol» (pp. 43 – 62), «Partea a III-a : Diez…» (pp. 63 – 78), «Partea a IV-a : Becar» (pp. 79 – 96) şi «Epilog» (pp. 97 – 102).

Pentru „bogăția stilistică“, pentru „baletul regal“ al figurilor de stil, al mitemelor paradoxiste etc., din volumul «Histrion din ştreang…» (2021), ca dinspre un „tezaur pentru Sacra Limbă Valahă ca Patrie de Genial Poet“, de se întȃlneşte / află (fireşte, din ce în ce mai rar, chiar rarissim), numai la „maeştrii-doctori în ştiințe filologice“, îngăduie-mi-se a mai releva, în afară de solemnitatea rostirii-rostuirii mesajelor poetice, aidoma mulțimii de clopote de bronz de la mănăstirile Pelasgimii > Valahimii, de anunțau invaziile imperiilor euro-asiatice, în medievale State Valahe, ivite în Dacia Nord-Dunăreano-Pontică – Statul Medieval-Moldovenesc (Moldadava > Moldova), Statul Medieval-Muntenesc (Muntenia) şi Staul Medieval Ardelenesc (Transilvania) - din vremurile domnitorilor / regilor Mircea cel Bătrȃn, Ștefan cel Mare, Mihai Viteazul ş. a., şi „aşternerea versurilor“ în reliefuri incontestabil-armonice, într-un climat orfic / imnic, psalmic, eternal-cogaionic, grație stăpȃnirii metricii zalmic-genuniene strămoşeşti dinspre oralitatea cultă, de s-a impus peste milenii, prin şcolile Zalmoxianismului, versurile boteziene (în ritm trohaic, în măsura 5 / 6 etc.), aidoma celor din „baladele de aur dacic“ ale Pelasgimii > Valahimii – «Pe-o Gură de Rai» («Miorița»), «Meşterul Manole» («Monastirea Argeşului»), «Toma Alimoş» (< „Toma al lui Soare-Moş / Dumnezeul Daciei“) etc. : «Histrion din ştreang, / te-ai suit în rang, / ori mi te-au ucis, / sau te-ai sinucis ? // …nu m-am sinucis, / rang n-am nici în vis : / lumea s-a-ncleştat, / lumi am mȃniat, / şi m-au luat de gȃt, / să nu joc – nu cȃnt / s-ajung în mormȃnt, / să slăvesc urȃt !» (p. 19) ; «[…] dar ce-i de făcut / […] / Cinste şi-adevăr, / artă – nu… Ciubăr !» (p. 23) ; «…cui pui vină ? – la călău ? / Ai – şi tu – cuțitul tău ! / Scoate-l iute : fă lumină, / curăță – din tine – tină ! // Și Hristos fulger a scos / de-a întors lumea pe dos : / nu uita că îi eşti frate, / nu sta – cățeluş – pe spate !» (p. 78) ; «…nu o turmă, nu mocirlă, ci iar Paradis, / că doar între noi şi Tine aşa fuse scris ! / […] // Toate-au închegat ăst cȃntec – cu care tu, Criste, / să-ți alini rănile tale – din colinde triste…» (p 102).   


(Va urma) 

(II)


Foto: Ion Pachia Tatomirescu / Adrian Botez 

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu