Ladislau
Daradici:
PE URMELE
TRILOGIEI LUI CONSTANTIN STANCU
După Vadul ars
(2016) și Migranți fără bagaje
(2019), Judecătorul și jurnalul ars (Editura
Universitară, București, 2021) este al treilea roman al trilogiei lui
Constantin Stancu, o frescă a societății românești din ultimele trei decenii.
Imediat după 1989, lichidarea unor coloși industriali a avut ca efect destabilizarea unor comunități întregi, provocând numeroase drame sociale, zeci de mii de angajați și familiile acestora rămânând fără mijloace de subzistență, supraviețuind din ajutoare, mulți siliți să plece peste hotare pentru a-și găsi un mijloc de trai. Au fost închise combinate, fabrici, întreprinderi miniere, adaptarea la economia concurențială și societatea de consum realizându-se, pe plan social, cu mari sacrificii. În paralel, acoliții regimului de tristă amintire, foști șefi de întreprinderi, de miliție sau informații au profitat de noile oportunități și, folosindu-și banii și relațiile, au înființat firme, societăți comerciale, achiziționând terenuri și imobile pe nimic și consolidându-și apoi puterea și pe plan politic.
Acesta este cadrul general pe care-l vizează romanele lui
Constantin Stancu, prin destinele personajelor sale scriitorul analizând efectele
schimbărilor atât la nivel economic, cât mai ales social și uman. Acțiunea trilogiei
se petrece pe parcursul a trei decenii, până în zilele noastre, debutând în
Vadul Ars, un mic oraș monoindustrial din Transilvania, ulterior, datorită
evoluției și migrației personajelor, o serie de întâmplări petrecându-se în
capitala țării și în occident.
Judecătorul și jurnalul ars îl are în centrul său pe văduvul magistrat Teofil Ciocan
care, odată cu pensionarea, se mută din capitala de județ în Vadul Ars.
Cunoscut ca bun profesionist, echidistant, onest, judecătorul este un mare
iubitor de artă, teologie și sport (prin gândirea sa limpede, echilibrată, buna
cunoaștere a oamenilor și a mersului societății descoperind în scris ”un fel de
terapie”, magistratul poate fi considerat, până la un anumit punct, proiecția
literară a romancierului, el însuși jurist).
Prin experiența sa profesională, Teofil Ciocan nu este
străin de Vadul Ars, el fiind judecătorul care, în anii care au urmat
evenimentelor din 1989, a instrumentat lichidarea combinatului siderurgic din zonă,
ca acum, după un sfert de secol, odată cu mutarea sa în oraș, să devină martor
și cronicar al evenimentelor, consemnând într-un jurnal, alături de notele de
lectură, și observațiile sale, astfel conturându-se și semnificațiile finale
ale trilogiei lui Constantin Stancu.
Judecătorul își amintește de cei șapte ani cât a durat
procesul lichidării combinatului, la un moment dat suspendând procedura,
solidar în sinea sa cu angajații care făceau demonstrații, intrând chiar în
greva foamei, în cele din urmă sanționat pentru atitudinea sa, jocurile fiind
făcute de cei mari, în capitală. Amurgul vieții sale încheie, simbolic, etapa
de tranziție de după căderea comunismului, odată cu el dispărând vestigiile
regimului de tristă amintire, instaurarea economiei de piață și integrarea
europeană deschizând o nouă etapă în devenirea unei societăți greu încercate timp
de aproape un secol de războaie mondiale și un regim totalitar.
Câteva dintre personajele primelor două părți ale
trilogiei sunt prezente și acum (Ioan Jude, Moise Buzatu), dar apar și figuri
noi precum Teofil Ciocan sau Pompiliu Topor, tehnicianul agricol la sugestia
căruia judecătorul se mută în Vadul Ars și cu care merge la pescuit sau colindă
pădurile, după ciuperci, Lucian Tătaru, omul de încredere al lui Buzatu, Dorina
Copil, secretara lui Ioan Jude, cu care magistratul pensionat trăiește o
poveste târzie de dragoste (redescoperind astfel simplitatea și frumusețea
vieții), dar și Eduard, fiul lui Moise Buzatu, tânărul fotbalist care se mută
la București și se perindă prin cercul său de cunoștințe și prieteni.
Odată cu mutarea în Vadul Ars, judecătorul încearcă ”să se reinventeze”. Pensionarea umplându-l de un fel de ”tristețe luminoasă”, își face cu luciditate un plan de viață, ”lista” sa cuprinzând lectură (cărți de filosofie, sociologie, Biblia, reviste, jurnale de știri), peregrinări dese prin oraș și în natură (pe dealurile din apropiere și pe malul râului), somn profund (deoarece uzura timpului se resimte fizic), mers la biserică și rugăciune, distanțare și eliberare de problemele celorlalți (cu care se încărca, în calitatea sa de magistrat, de-a lungul carierei sale). Consemnarea reflecțiile zilnice și a unor citate din lecturi (”lecturi libere într-o țară ocupată”, cum le numește judecătorul, parafrazând titlul unei cărți semnate de regretatul scriitor Gheorghe Mocuța) se transformă treptat în necesitate, în paralel cu universul real relevându-i-se fascinanta lume a ideilor, plăcut surprins că, după o viață de om, încă este capabil ”să învețe”.
”Am decis să țin un jurnal”, își argumentează Teofil
Ciocan demersul, ”nu pot să stau dacă nu scriu ceva, scrisul e un fel de
terapie, dar e și un mod de a transmite mesaje în lumea paralelă care ne
înconjoară. Noi percepem doar zece la sută din acest univers, restul pare un
mister. Nu e. Îl simțim cumva. Din acesta se reflectă tot felul de stări,
gânduri, idei, ipoteze. Năvălesc peste noi.”
Fiecare din cele douăzeci și trei de capitole ale
romanului este însoțit de un fragment ”din jurnalul lui Teofil”, însemnări cu
caracter eterogen, cu confesiuni și remarci înțelepte, titluri de cărți, citate,
curiozități și chiar glume (precum cea cu inculpatul care a pătruns de trei ori
în același magazin de haine, motivând la proces că a fost trimis de soție,
nevenindu-i bine rochia furată inițial). Este țesătura
de idei abisale ale epocii pe care se brodează acțiunea romanului, având
legătură directă cu acțiunea.
Jurnalul devine relevant pentru viața de zi cu zi a
judecătorului, o viață relativ liniștită, cu lumini și umbre, cu suișuri și
coborâșuri, cu intermitențe, nevoia de comunicare, de iubire, dar în același
timp teamă de angajamente, reculegerea în rugăciune, în credință, acceptarea
singurătății senectuții, la urma urmei. Dar pe lângă însemnările cu caracter
personal, vizându-i sentimentele și frământările, semnificative sunt citatele din
diversele lucrări referitor la o serie de subiecte care îl interesează pe
magistrat: religie, psihologie sau educația și cultura altor țări, natura
umană, iubirea și fericirea, dar și iconografie sau ciuma neagră din evul
mediu. Titlurile lecturilor sunt relevante în acest sens: Growing up Absurd de Paul Goodman, Omul unidimensional de Herbert Marcuse, Declinul occidentului de Oswald Spengler, Secolul XXI va fi mistic sau nu va fi deloc de Jean Vernette și așa
mai departe.
Unele citate sunt, de fapt, explicarea sensului unor
termeni: ”prosopopeza – în anumite
împrejurări, de cele mai multe ori anormale, un om își poate schimba brusc
personalitatea spre a deveni o altă ființă umană, de obicei diametral opusă”
(Victor Duță); ”neofilia – disciplină
mentală a noului și extraordinarului, bazată pe dorința excesivă de inedit, de
nevăzut, asociată cu impulsul de provocare prin intermediul unei retorici
speciale sau chiar a violenței” (Ștefan Borbely). Alte citate îl vizează pe
Dumnezeu: ”Mai întâi să-l copiezi pe Maestru, apoi să spargi matrița și să-ți
găsești propria cale” (Jean Vernette); ”Domnul nu se uită la ce se uită omul.
Omul se uită numai la ce izbește ochii, dar Domnul se uită la inimă” (Biblia, 1
Sam 16:7); ”Când mergem pe căile noastre, plătim prețul călătoriei; când mergem
pe căile lui Dumnezeu, el ne oferă tichetul de călătorie” (fără precizarea
sursei).
Vizitându-l pe Ioan Jude, economistul specializat în
insolvență, la biroul său de consultanță, Teofil Ciocan o cunoaște pe Dorina, o
femeie divorțată, muncind din răsputeri pentru a-și putea ține băiatul la
facultate. Dorina e un personaj luminos pe care gândurile ”o înnobilau”. Și
deși semnele vremurilor sunt vizibile pe făptura sa, se simte tânără, ”un văl
special” învelindu-i chipul într-o ”lumină blândă”. Apropierea dintre ea și
judecător e caldă, matură, emoționantă, o relație necesară și benefică pentru
amândoi.
Un alt personaj semnificativ al romanului (reprezentativ pentru
noua generație) este Eduard, fiul lui Moise Buzatu, un tânăr talentat la
fotbal, dar năbădăios (minor încă, fură mașina scumpă a tatălui său, provocând
un accident, umblă despuiat în prezența părinților etc.). Edi este trimis la
București, la un club de fotbal, i se cumpără un apartament, pentru a fi
supravegheat, tatăl său detașându-l și pe Lucian
Tătaru în capitală, angajatul său de încredere, împreună cu soția acestuia.
Deși Moise Buzatu vede în el un fotbalist de renume, dar și viitorul manager al
firmei, tânărul visează să fie bucătar; îi place la București, antrenorul său,
Toni Vasile, îl duce la spectacole și chiar mitinguri, unde îl cunoaște pe bătrânul
profesor Gheorghe Man, spirit cult, patriot, revoluționar, care în discursurile
sale citează din Țuțea, pe nepoții acestuia, printre care și Estera, o tânără
care frecventează ”biserica iubirii”, o asociație religioasă bazată pe empatie,
întrajutorare. Prezentând lumea pe care o frecventează tânărul fotbalist, Constantin
Stancu nu scapă prilejul de a analiza realitățile din capitala țării,
nemulțumirile sociale, orientările ideologice, ruptura dintre cei responsabili
de destinele țării și cetățeni, frământările și dezamăgire tinerei generații. Eduard
Buzatu va eșua în momentul în care tatăl său, cu tot mai multe probleme
financiare, intervine brutal în povestea dragoste dintre el și Estera,
obligându-l să se întoarcă acasă.
Un roman despre viață și oameni, așadar, un roman al
destinelor, al iubirii și al speranței în același timp, al societății românești
din zilele noastre, trilogia romanescă a lui Constantin Stancu constituind o investigație
și o mărturie literară importantă a istoriei noastre recente de după 1989. Și
oare, în final, își va arde judecătorul jurnalul? Titlul romanului ne sugerează
această posibilitate...
Discursul narativ al scriitorului nu este diferit de cel
din primele două romane ale trilogiei. Stilul e limpede, înțelept, concis, autorul
focalizându-și atenția pe personajele sale, în același timp nedezmințindu-și
calitatea de poet: metaforele și comparațiile sunt fine și semnificative
(pensionarea înseamnă o ”ieșire în decor”, lucrurile pe care le trăim se topesc
în ”zgura veacului”, anii trec ”ca un sunet”, foamea vine peste personaj ”ca o
boală”). Un discurs care servește fără echivoc obiectivului final urmărit de
autor, fără încărcături inutile, experimentări derutante, modernisme lipsite de
conținut, un stil al strictului necesar din punct de vedere lingvistic, în
relatarea faptelor, în conturarea personajelor.
Constantin Stancu este un scriitor complex, profund,
inconfundabil, atât ca romancier, cât și ca poet sau critic, erudit, cumpătat, sensibil
și pozitiv în același timp, în ciuda unor erori sau
idei controversate de-a lungul timpului, poate și incomod prin rigoarea
narațiuni, pe care le-a abordat cu mult interes, autor al unei opere
semnificative, personalitate literară necesară în spațiul nostru transilvan și
nu numai.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu