vineri, 7 martie 2025

Orașul scufundat, de Ioan Barb... Câteva note literare. Proza de acum... „Orice asemănare cu imaginarul este reală” – acesta este moto-ul cărţii, un moto scurt şi relevant, devoalând tema principală a povestirilor, perfect adevărat

 

Oraşul lichid sau ţipătul mut din proza lui Ioan Barb

 

 

Baza poeziei lui Ioan Barb este realitatea, trăirea intensă şi sensul într-o lume în schimbare, aplecată peste marginea curcubeului.

După experienţa intensă trăită în volumele de versuri, originale şi dense, scriitorul abordează proza, e tentat de povestire, de povestea cu tâlc, de povestea care străbate oraşul de la un capăt la altul, de povestea în care eroii îşi caută destinul pierdut într-o seară, într-un loc, la o persoană misterioasă.

Prin cartea Oraşul scufundat (unsprezece povestiri), apărută la Editura „Cenaclul de la Păltiniş”, - Sibiu, 2013, autorul îşi prezintă tabloul de fond al vieţii, imaginea din spatele cuvintelor, pe care se derulează aventura umană.




Ioan Barb povesteşte simplu, dar profund, fraza curge pe înţelesul oricui, povestea are un tâlc, are farmec, destinele eroilor se destind, ca un arc presat la maxim, în perioada comunistă, în perioada de după anul 1989 în România, chiar în zona Călanului, sau în zonele de interes pentru lumea lui Barb.

Munca, ritualul zilnic petrecut între casă şi uzina metalurgică, etapele vieţii de la copil, soldat, matur cu familie, vremea tuturor lucrurilor, clipa astrală în care se întâmplă ceva, iată perimetrul în care povestea devine mit. Barb are capacitatea de a transforma o poveste simplă în mit, eroii devin eroi prin „marele eşec” pe care îl suportă, e un eşec cosmic, nimic nu-i mai salvează, devin embleme pentru comunitate. De remarcat lipsa relaţiilor de familie, lipsa prietenilor adevăraţi, a preoţilor, a slujitorilor creştini care să le ofere o minimă mângâiere, lipsa dragostei adevărate, dispariţia resurselor din viaţa lor, miracolul aşteptat care nu mai vine în viaţa lor, birtul ca o biserică în paragină - spectacolul lumilor.

Titlul cărţii este dat de metafora oraşului scufundat care la mari adâncimi ascunde un alt oraş, miraculos, tainic, poate adevăratul oraş, oraşul oglindă lichidă. Personajele lui Barb nu se pot adapta, comunismul le-a rupt de rădăcină, noua societate nu le oferă argumente, patima duce la păcat: lăcomie, beţie, curvie, revoltă, exhibiţionism, trufie, memoria unei alte vieţii, paralele, tăcerea…

 

Orice asemănare cu imaginarul este reală” – acesta este moto-ul cărţii, un moto scurt şi relevant, devoalând tema principală a povestirilor, perfect adevărat.

 

Scriitorul defineşte esenţa cărţii prin povestea de început: „Reconstruieşte acest tărâm pe care l-am numit „Oraşul scufundat” şi în care, dacă te întorci, vei fi ademenit de sirene încât e posibil să nu-ţi mai regăseşti puterea de-a reveni în lumea celor ce încă sunt vii. De aceea, când vei coborî în oraşul de sub ape, din interiorul tău, întoarce-te spre aceeaşi vârstă şi-ncearcă să priveşti prin ochii celui care-ai fost. Poate aşa vei înţelege tot ce-ţi părea atunci de neînţeles.”.

Sunt şi lucruri simbolice în povestiri: grilajul de la intrare, armăsarul care devine gloabă, cel gurmand care nu poate scăpa din poftele proprii, beţivul care moare în frig, părăsit de toţi, localitatea în care toţi îşi vând proprietăţile companiei care cumpără tot, uitând că îşi vând vieţile, pierzând totul, negândindu-se unde vor locui după ce compania va evacua oamenii aceea prinşi în clusterele istoriei, sinuciderea în fântâna casei, simbolic - căderea în izvoare, nebunia care cuprinde personajul principal, brusc, irepetabil, inexplicabil, bunicul pierdut în cutele vremurilor, nefolositor pentru vecini şi urmaşi, soldatul rătăcit între ordine inexplicabile şi reguli sociale brutale, revelaţia lui, brutală, ca un vis din care se trezeşte, povestea în poveste, moartea care întâmpină oamenii cu pânza ei de păianjen din care nu scapă nimeni.

Lumile sunt paralele: oraşul nou - oraşul vechi, generaţii care au fost, generaţii care vin, generaţii care nu se înţeleg, tradiţiile familiei pierdute pentru totdeauna, orăşeni şi ţărani, domni şi sărmani, sătui şi flămânzi, singuri sau prinşi în laţul păcatului, români-nemţi-maghiari-ţigani, lumea ca lume, trădători, miliţieni, muncitori care au talent dar nimeni nu-i vede, revolta tăcută, spusă cu viaţa trăită, o revoltă a marilor adâncimi, de titanic clocotind de viaţă pe fundul oceanului…  Mutul ca personaj principal în localitate, neputând să vorbească, dar putând să redea sensibilitate, adevăr, tristeţe, neînţeles, mutul ca un martor, martorul tăcut care acuză…

Câteva citate redau tainele veacului întins peste oameni cu tentacule nevăzute, caracatiţă ce prinde personajele în braţele ei multiple…

 

Pierderea memoriei:

 

„La ce v-am spus eu, mă, mucoşilor, toate astea? Voi nu ştiţi ce a fost comunismul. Voi nu ştiţi nimic, mă. Mai aud pe unii spunând „comuniştii e buni”. Nu e buni, mă! Să nu poţi mânca tu vita ta, când nu se găsea nici urmă de carne pe tarabe. Să te închidă, pentru ce? Că ţi-e foame?”.

 

Trezirea soldatului:

 

„Atunci am început să mă dezmeticesc, să revin din lumea mea ideală, să realizez că nu trăiam un simplu joc de-a vardiştii ci mă jucam cu viaţa şi cu moartea. Începeam să mă întreb tot mai des: unde este adevărul despre patriotism? De ce soldaţii erau folosiţi la cele mai degradante munci şi nu la instrucţie? De ce ofiţerii erau, în final, aşa de laşi? Toate aceste întrebări le-am legat de felul arhaic, depăşit, dezumanizant şi înjositor în care se desfăşura instrucţia în regimentele noastre.”.

 

Pierderea istoriei:

„Dar însăşi bucuria se transformase în nebunie generală. Compania cumpărase, deja, o parte bună din sat. În curând vor fi dărâmate pe rând, casele, grajdurile, magazinul sătesc, buticul din mijlocul satului, biserica ortodoxă, capela protestantă, cimitirul, grădiniţa, şcoala primară. Toate se vor muta. Unde se vor muta? Nimeni nu se gândea la aceste lucruri.”.

 

Revolta:

„Tot Rully baci ştia pe de rost povestea din ziua când Belu şi-a aruncat pe jos carnetul de partid şi l-a călcat în picioare. Venea tot mai des beat la serviciu şi se odihnea în birou. L-au pârât la partid. În acea vreme afirma în faţa prietenilor de pahar că nu şi-a propus să facă umbră prea multă vreme deasupra pământului. L-au chemat la icoane, l-au criticat. A scos carnetul şi l-a aruncat pe masă în faţa comitetului de partid: „Să vă căcaţi pe el”, ar fi zis. „E mort de mult mă, e mort". Nimeni nu a scos o vorbă. Cel de la judeţ a înghiţit în sec.”.

 

Citatele ar putea continua, Ioan Barb are curajul de a merge până la capătul poveştii, adevărul care dă sens zicerii. Autorul povesteşte şi povestea sa are mesaje subliminale extraordinare, el comunică tragedia…

 

Volumele de poezie publicate de Ioan Barb sunt câteva, dar dense, magma metaforei răzbeşte prin ritmul ascuns al poveştii proprii: PICĂTURA DE INFINIT, poeme, Ed. ATU Sibiu, 2010, colecţia “Raftul de poezie”, referinţe critice, coperta IV, Silviu Guga. SUB VIA  FIINŢEI PLÂNG  STRUGURII, poeme, Ed. ATU, Sibiu, 2010, colecţia “Raftul de poezie”, referinţe critice coperta IV, Cornel Ungureanu, Ioan Radu Văcărescu.

BABILON,  poeme, colecţia “Poeţi români contemporani”, Ed. Brumar, Timişoara, 2011, prefaţă Cornel Ungureanu. SABATUL INTERIOR,  poeme, colecţia “Magister”, Ed. Limes, Cluj-Napoca, 2011, referinţe critice coperta IV, Ioan Moldovan.

Despre proza autorului, Siviu Guga scrie: “Acest prim volum de proză al său dovedeşte că nu-şi hazardează schimbarea <<carierei>>. Prozatorul Ioan Barb nu-l contrazice pe poetul Ioan Barb. Multe <<elemente>> poetice regăsim în proza acestui volum, dar putem spune şi altfel, că proza lui Ioan Barb nu adumbreşte poezia sa, deşi are valoare de sine stătătoare. Ioan Barb are capacitatea de a înţelege lumea în care trăieşte şi de a istorisi fapte şi relaţii dintre oameni. Reuşeşte să pătrundă în esenţa, numai de el ştiută, a întâmplărilor şi cu o mişcare epică dibace, făcută cu un discernământ estetic nativ, le dă învelitori melancolice sau pasionale, ironice sau polemice”.

 

O nouă experienţă, o plimbare prin lumi secrete, prin oraşe lichide, prin istorii care devin subiect de tragedie, iată lumea prozei lui Ioan Barb, curajul de a ieşi în prim-planul realităţii online, ca să folosim un termen la modă, tragic şi bolovănos…

 

 

Constantin Stancu Hațeg ©


 

 

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu