În faţa abisului
Timpul are alte reguli
pentru cel ce locuieşte într-un trup ce putrezeşte, sudoarea morţii şi
insomniile care străbat fiinţa celui care se odihneşte contemplând existenţa, cu
spiritul proaspăt, într-un trup în ruină.
Poemele bătrânului – Poemas del Viejo (Eugen Dorcescu, Poemele
bătrânului, Editura-online SEMĂNĂTORUL, noiembrie, 2010), un volum de versuri aparţinând scriitorului
Eugen Dorcescu. Volum al plinei maturităţi, viaţa privită din dubla
perspectivă, aceea de om care este în trecere spre veşnicie, cu privirea spre
veşnicie, spre cealaltă patrie, deja, dar
nu încă, semnele trecerii, semnele roadelor. E un volum în limba română şi
limba spaniolă, echivalenţe cu aceeaşi putere de expresie.
Ordinea
pare decisă, e o împăcare cu sine, valorile care au cutremurat viaţa
scriitorului sunt: Dumnezeu, familia, semenii, persoana sa complex-simplă pe
care s-a mulat în timp. E o împăcare deplină cu aceste valori, nu au fost
iniţial ale bătrânului, dar le-a asimilat, fac parte din viaţa sa, atât cât mai
există, la limită. Le acceptă. Dumnezeu e prezent prin numele solemn, e cinstea
care se dă Celui Prea Înalt, Iah Elohim. E semnul reverenţei, a mulţumirii, a
împăcării cu sine, cu lumea, dar mai ales cu Făcătorul.
Iată secretul iubirii, iată
sensul urii, relaţia dintre oameni e una complexă determinată nu de
capacităţile noastre de oameni, ci de regulile eterne ale lui Dumnezeu, a trăi
cumva în locul altuia, deschiderea spre universul paralel, creat ca şi tine,
egal prin daruri, dar inegal prin dimensiunea dintre iubire şi ură.
Cartea
este una a tainelor descoperite, o descoperire plenară, cu viaţa în sine,
dincolo de limitele memoriei, o revelaţie a omului care se regăseşte în pumnul
de cenuşă care a rămas după ce a ars în lumina dată de Dumnezeu oamenilor.
Echilibru
dintre iubire şi ură se relevă bătrânului:
„că a iubi pe cineva dintre
oameni
înseamnă
a dori să trăieşti tu în
locul lui
- spre a-l feri de ororile
vieţii –,
el ştie
că a urî pe cineva înseamnă
a dori să îl faci pe acela
să
trăiască în locul tău” (Poemul 1).
Cartea are treizeci de
poeme, treizeci de ocazii de a privi de la înălţimea muntelui la care a ajuns
cel în vârstă, tot atâtea şanse de a evada din spaţiul strâmt al existenţei în trei
dimensiuni, prin cuvântul care le întrupează.
Singurătatea e singura
dimensiune perceptibilă, focul din univers luminează calea de acum, dar
Dumnezeu e un foc veşnic, mişcarea
lumilor ştiute şi neştiute e susţinută de Creator. Pe ultima dimensiune, cel ce arată calea e
acolo, dar trebuie să înţelegi, să fii împăcat.
Familia pare a-l uita pe
bătrân, dar e o altă familie, familia focului.
Până şi memoria nu mai are
sens, totul trebuie şters de pe pânza vieţii, desenul delicat al existenţe nu
mai are consistenţă. Soarele e doar o enigmă îndepărtată pe care nu mai doreşte
să o pătrundă, i-au rămas florile de
cenuşă. (Poemul 7)
Brusc viaţa nu mai are
sensul vechi, trebuie negată, e doar o perioadă scurtă care s-a şi dus. Taina
aceasta e una a speranţei, a nădejdii în viaţa veşnică, o temă creştină,
asimilată la final cu seninătate:
„îşi urăşte absenţa
dintr-un
alt secol, dintr-o
altă lume,
îşi urăşte ziua de ieri,
fiindcă s-a înjosit s-o
trăiască,
îşi urăşte
ziua de mâine,
fiindcă s-ar putea înjosi
părăsind-o” (Poemul 8).
Numerotarea poemelor denotă
stilul scribilor de altă dată, ei nu intervin în text, pun pe suportul
informatic mesajul, până la urmă e doar un singur poem, un imn spus în şoaptă
de cel bătrân, curajul de a mulţumi prin cântecul ideilor, prin ritmul şi rima
acestor idei care, brusc, sunt limpezi.
Dar în ritmul existenţei se
simte o sărbătoare, sărbătoarea unică, a întâlnirii fiinţei cu fiinţa în
dimensiune perfectă a existenţei de aici, cu existenţa universului, efemerul e
înghiţit de veşnicie:
„o sărbătoare ce începe cu
tine şi se-ncheie cu
tine,
fiinţă tragică, nenorocită
ce eşti,
o sărbătoare în urma
căreia,
însă,
tot duală rămâi:
în văzduh – flacără,
jos, pe pământ – cenuşă„ (Poemul
10).
Frumuseţea vieţii s-a
topit, orele zilei nu mai au acelaşi timp, o uitare cuprinde gândurile
bătrânului, se vrea desăvârşit într-o după-amiază, simplu, dar puterea i s-a
dus. Trupul omului e inutil, există o stare mult mai adâncă de a privi dincolo:
„cu sufletul se află/ pretutindeni/ şi-oricând,/ cu trupul nu-i nicicând şi/ niciunde”.
Dualitatea se relevă în modul acesta, e zona în care fiinţa îşi arată adevărata
matrice. Vântul semnifică prezenţa Duhului
Sfânt, a celei de a treia persoană a Dumnezeului
Triunic, Cel ce face legătura, intens, fundamental. Fiinţa e probată de
această prezenţă, e dezlegată de trup prin această prezenţă. Ideile sunt cele
creştine, gândurile omului s-au limpezit la contactul cu această Persoană. Eugen Dorcescu, după cum este cunoscut în
literatura de specialitate, a rescris în stil propriu mai multe cărţi ale
Bibliei, o îndeletnicire de meşter, de scrib la Curtea Împărăţiei, a făcut-o cu demnitate, versurile au adus ceva
secret la lumină, adevărurile fundamentale care limpezesc fiinţa. Acele cărţi
l-au deprins pe Bătrân cu liniile de
forţă ale existenţei aşa cum o vede Dumnezeu. Acel exerciţiu se vede în acest
volum de versuri care e un fel de manifest al omului la intersecţia cu uliţele
universului. Cuvintele circulă pe direcţia luminii …
Acolo, în biserică, locul
unde persoana şi-a găsit adăpost, bătrânul descoperă abisul, infinitatea lui
Dumnezeu şi intimitate cu El. Este o viziune absolută asupra absolutului care
poate fi cuprins de om, în locul delimitat de Creator. Peisajul obişnuit, muntele, marea, un simplu drum de ţară
care altă dată aveau o semnificaţie aparte, nu mai au aceeaşi valoare, lumea a
alta, brusc, o lume care nu mai are sens, cenuşa a dizolvat imperii, dizolvă şi
locul unde trăim. Animalele ar putea lua locul oamenilor, cânii, ca prieteni,
ar putea să ocupe spaţiul lăsat liber de cei care au avut cândva o conştiinţă.
E aici o pedeapsă. E pedeapsa păcatului original, e semnul biblic al vieţii
atinse de greşeală… Eugen Dorcescu cunoaşte jocul acesta de a păzi şi de munci,
e rupt din Rai, din zona aceea a harului perfect, iar regulile frânte nu mai
dau consistenţă existenţei… E şi povara zgurii
memoriei carnale, o povară, uneori, greu de dus.
Elementele volumului sunt
de natură spirituală, există o poveste diluată a vieţii unui om, o naraţiune
formată din lucrurile nevăzute care se zăresc prin ceaţa existenţei cumva,
realitatea, aşa cum o acceptăm când suntem în putere, e alta din perspectiva
muntelui, dincolo, e ţara promisă… Intimitatea
cu veşnicia pare a fi secretul ultimului poem, ochi în ochi, aşa e trecerea
dincolo, o sărbătoare a întâlnirii cu focul ce dă viaţa când arde, ce mişcă
lucrurile, toate se întorc spre mâna ce le-a creat şi ne-a creat…
„Bătrânul simte aroma
fierbinte a
jarului,
îi vede ochiul roşu, de
vasilisc, îi vede
solzii de scrum,
simte boarea unei noi
înţelegeri,
presimte
vâltoarea, zborul,
extazul – încă incert – al
acelei
„cognitio Dei
experimentalis” (Poemul 30).
Cu acest volum de versuri
Eugen Dorcescu pune în lumină ceea ce merită primit de om, lunga călătorie spre
Creator, acceptarea regulilor impuse
de acesta pentru a ajunge la starea exactă a extazului atât de căutat, intim,
tulburător de intim, inexprimabil în cuvinte, dar bazat pe aceste cuvinte care
se leagă într-o nouă poveste, cu alte reguli.
Viziunea lui Eugen Dorcescu
asupra călătoriei şi a destinaţiei este una care vine din vechime, cu trimiteri
din Vechiul Testament, având nuanţe din Noul Testament (Duhul Sfânt, cele 30 de
poeme câte unul pentru fiecare an din viaţa lui Iisus, direcţia privirii
interioare). Literatura şi mai ales literatura creştină va asimila acest volum
în sensul eliberării din mundan, iar o analiză mai aprofundată asupra
scrierilor poetului se va impune şi din perspectivă teologică. Poate vreun
student la teologie îşi va alege, cândva, ca temă de licenţă scrierile
poetului, perspectiva lirică din care sunt scrise, pânza subţire pe care s-au
legat cuvintele, punând în lumină revelaţia continuă la scriitorul disponibil
pentru miracole. Pe de altă parte, volumul e nu numai un manifest ci şi un
testament al unui om care lasă moştenire celui care poate înţelege, taina
relaţiei om - Dumnezeu –om.
Dacă învăţăm a trăit cu
fiecare clipă, poetul ne îndeamnă să învăţăm a muri pentru a trăi veşnic,
există soluţia… Într-un fel această carte e unică, poezia nu a mai fost privită
din această perspectivă, dar îndrăzneala scriitorului vine din studierea
abisului demarcat de cuvinte, revelat de cuvinte, care toate adunate sau
scăzute formează Cuvântul… Logosul…
Poemele bătrânului o arată, obiectiv, trainic, e spaţiul frânt de misterul timp/netimp…
Constantin
Stancu