miercuri, 13 septembrie 2017

Ladislau Daradici și mașina de scris. Povestiri... Vremurile sunt imposibil de prins în logica socială, ele scapă ordinii imediate, personajele par captive în pânza de păianjen a destinului din care nu pot evada, moartea este marea evadare…



POVESTIRI

A povesti pare natural pentru Ladislau Daradici. Cuvintele se leagă, povestea are un sens, personajele îşi caută identitatea, întotdeauna apare ceva care le marchează existenţa. Povestea face parte din viaţă, pare a fi chiar viaţa în căutarea echilibrului, în faţa luminii de zi sau de noapte.
Ladislau Daradici
În cartea POVESTIRI[1]Ladislau Daradici ne propune o imersiune în timpul sângeros al unor personaje ciudate, zidite din fapte reale într-o lumină ireală, dureros de exacte, dar parcă la limita istoriei, în istorie fiind. Cartea se compune din povestirile:
·      Maşina de scris
·      Sub cetini în ţărână
·      Vânătoare de mistreţi
Povestirile sunt originale şi au o dinamică proprie, ceea ce le caracterizează este densitatea faptelor, a vorbelor, a iluziilor, finalul cumva trist, întâlnirea cu moartea.
Cititorul va avea posibilitatea să urmărească un fir narativ captivant în măsura în care va aprecia arta scrisului la acest prozator interesant.
În Maşina de scris povestea se petrece în timpul războiului, un copil se maturizează brusc lângă o maşină scris la care învaţă să scrie povestiri şi visul despre căluţul-albastru care apare ca o ilustraţie veche, necesară, pentru a echilibra viaţa dură din timp. O viaţă a celor mari, de neînţeles pentru adolescent.
În Sub cetini în ţărână povestirea Ilenei şi a lui Anghel undeva în munţi, o poveste stranie despre o iubire imposibilă, dureros de reală şi despre crimă, Anghel moare, moare şi Ileana, cauzele sunt diferite, dar finalul e unul mioritic.
În Vânătoare de mistreţi sunt redate clipele la limita dintre viaţă şi moarte, un omor involuntar la vânătoare de mistreţi, Tudor este atins de un glonţ rătăcit dintr-un fag, tras de Iancu, aproapele său. E posibilă, nu e posibilă salvarea lui Tudor, cei de lângă el încearcă, dar povestea este pătrunsă de alte povestiri care se dezvoltă organic, ca într-o celulă, efect al morţii care generează viaţa în memoria băiatului care va rămâne lângă cel rănit din dragoste de viaţă.
Povestirile lui Daradici vin din partea unui scriitor matur care ştie ce este viaţa, dar îşi dă şansa să revadă totul prin ochii unui adolescent în mod concentric prin povestirile din volum. Privirea prin ochii fragezi ai tânărului care se maturizează lângă suferinţele celor din jurul său este o încercare de refacere a lumii folosindu-se tehnica povestirii… Această refacere are menirea de a ne avertiza ca istoria noastră cea de toate zilele să nu se repete.
Personajele sunt apăsate de păcat, de instincte incontrolabile: dragostea violentă, animalică, moartea violentă, dură, limbajul greu, de plumb, viaţa la limita dintre a exista şi a nu exista, proiecte irealizabile, pofte după averea celuilalt, foame incontrolabilă, familii care nu se leagă în gând unic, gesturi extreme, o filozofie a mundanului din care lipseşte Dumnezeu… Dumnezeu e doar o umbră în background-ul vremii, ceva inexplicabil. Toate sunt echilibrate de tânărul care priveşte, participă, nu înţelege, dar se maturizează brutal… Vremurile sunt imposibil de prins în logica socială, ele scapă ordinii imediate, personajele par captive în pânza de păianjen a destinului din care nu pot evada, moartea este marea evadare…
Un pilot, în timpul războiului, mitraliază, cu armamentul avionului pe care îl pilotează, caii aflaţi la păscut, fără sens şi fără motiv, un carnagiu nejustificat, e simbolul absolut al cruzimii umane faţă de o natură pură, curată, pusă la dispoziţie de Dumnezeu omului care nu mai poate înţelege. (Maşina de scris)
Adolescentul priveşte şi aude cum propria mamă face dragoste cu un străin, nu mai are răbdare să aştepte după bărbatul pierdut în războaiele altora, dragostea este în ochii adolescentului ceva vulgar, animalic, părinţii îşi pierd busola şi răbdarea, în adolescent se deschide rana spirituală a celui părăsit… La final tatăl băiatului revine din război, nu era dispărut, ci se reîntoarce pentru a deschide lumea pentru fiul său ferecat în ţesătura vremii… (Maşina de scris)
Daradici scrie:
„Începusem să accept propria-mi singurătate. Era ca o tristeţe ce nu mă părăsea… Dar, în ciuda acestui fapt şi în ciuda înstrăinării mamei, două lucruri au devenit sens al existenţei mele: căluţul-albastru, care, deocamdată, mi se arăta doar în vis, şi darul bunicului: această maşină de scris de care n-aveam să mă mai despart niciodată. Şi aşa continua să se clădească povestea: dintr-un vis şi dintr-o realitate, din viaţă şi, implicit, din moarte…” (Maşina de scris)
Maşina de scris pare a fi instrument prin care viaţa vine spre adolescent, îl modelează şi face să evadeze:
„Maşina de scris îmi era de mare ajutor. Pe de o parte, îmi primea confesiunile, acceptându-le ca o soră mai mare, pe de altă parte, imortaliza evenimente şi întâmplări, clădind, astfel, o adevărată fortăreaţă de mărturii în jurul meu, ce-mi dădeau tăria de a merge mai departe.” (Maşina de scris)
Doi nebuni, fără ţară, fără identitate, instinct pur de fiară îl ucid atacă şi îl ucid pe Anghel, acolo, la stână, în munţi, fără sens, fără justificare, dintr-un motiv simplu: oile care s-ar putea preface în bani. Giosu şi Grasu nu au logică în ceea ce fac, e logica crimei, ca în mioriţa, povestirea reia pe alt plan balada, legenda, mitul românesc şi totul pare actual, real, apropiat…
Ileana, depăşită de destin, îl caută la stână, poartă în pântec copilul lui Anghel, apoi, în final, un final de lagăr, îşi dă foc în coliba lui Anghel, din munte, prinzând în flăcări pe cei doi criminali…
„Împinse creanga cu piciorul, până ce capătul ei atinse jarul. Când în cele din urmă se înroşi, flăcările mistuind-o, o trase din nou spre ea şi o azvârli peste fânul uscat ce acoperea coliba. Treptat-treptat, flăcările învăluiră totul şi ea le privea cu bucurie şi cu durere. Întreţinându-se, focul îi pârjolea de-acum trupul batjocorit. Dar nu-i păsa. Se gândea la Anghel, plânsul înecând-o. Se gândea la sâmburele de viaţă batjocorit din pântecele ei şi simţea că-şi pierde minţile. Oare de ce trebuiau să se întâmple toate acestea? Deja se aprinseseră şi bârnele colibei.”(Sub cetini în ţărână)
Focul va cuprinde pădurea, focul pare a curăţa lumea de păcate, muntele se apără de păcatul omului, dar pădurea mai arsese şi altădată, destinul revenea, natura se apăra de violenţa oamenilor… Pare că între starea spirituală a personajelor şi munte există o legătură subtilă, o luptă cosmică pentru că pădurile arzând dau o imagine unică: „…părea că însuşi soarele răsărise dintre munţi, topindu-se şi scurgându-se peste codrii.” (Sub cetini în ţărână)
Daradici scrie: „E ca şi când această poveste, scrisă de-acum în mine, m-ar face să mă nasc din  nou…Căci oamenii nasc poveşti, iar poveştile nasc oameni…”(Sub cetini în ţărână)
Stilul povestitorului se limpezeşte împreună cu povestea, e direct, contact instantaneu cu realitatea şi cu cititorul.
În Vânătoare de mistreţi Tudor în moartea sa poartă viaţă, personajele apar şi se topesc în flăcări scurte, destine ciudate, precum Prepeliţă, jigodia satului, o corcitură care a uitat de limita dintre bine şi rău, dar incapabil să-i afecteze pe ceilalţi, doar persona sa este afectată de această stare unică, bizară, ciudată, nu dă atenţie hainelor, nu se spală, avea o singură oală în care îşi fierbea zeama, dar pe care o utiliza şi ca oală de noapte, pentru că „apa spală totul.” Prepeliţă împăiază animale, el însuşi devine animal, atins de orbire spirituală, moare de turbare, împăind un vulpoi bolnav, pierderea minţilor e semnul dezumanizării absolute, Dumnezeu pare a-l fi uitat pe pământ, pendulând între viaţă şi moarte…
Tot în această povestire tânărul care îl poartă pe Tudor cel atins de glonţ, cel vânat, vânătorul care schimbă rolurile din dreptul ţevii de armă, tânărul care cunoaşte prima dragoste, frust, iniţiat de Elena, o femeie părăsită momentan de bărbat, mirajul devine un joc bizar, între fiinţe care se caută şi nu se găsesc. Sau Jean care aducea o nouă lume, un nou înţeles al lucrurilor, individ fără părinţi, din motive ilogice… Călătoria alături de Jean prin ţară, e o călătorie în căutarea identităţii. „Fără durere şi moarte, spunea Jean, nu există nimic măreţ. Şi fără iubire, desigur…”
Până la urmă încercarea de a-l salva pe Tudor nu are un final fericit, el murise de la început, dar cel care se salvează este băiatul pentru că poveştile sunt poveşti, din moment ce se petrec, ele ne leagă de viaţă prin moarte, sunt haine spirituale invizibile care ne însoţesc…
O umbră e şi Matilda cea care suferea de alcoolism, cânta frumos pentru Iancu cel care fusese la vânătoare şi rănise de moarte pe Tudor, ea îmbătrâneşte brutal, o fiinţă  iluzorie, mimând realitatea…
În gura personajelor sale Daradici pune vorbe esenţiale:
„Un lucru poate fi senzaţional sau tragic, dar tragic nu înseamnă neapărat moarte. Tragicul e ceva ce te face să urli. Cred că e neputinţă. O imensă neputinţă. Toţi oamenii sunt neputincioşi şi cei mai mulţi sunt conştienţi de acest lucru. Dacă Jean n-ar fi plecat, totul ar fi rămas un vis, ca ceva măreţ. Ne-am fi adus aminte, dar ar fi urmat altele şi altele şi mai şi… Dar am rămas singur şi tot ce a fost mă împovărează acum…” (Vânătoare de mistreţi)
Dumitru Hurubă, prozator şi el, dar şi eseist remarcabil, remarcă la Daradici: „Ladislau Daradici scrie o proză de mare acurateţe stilistică, fiecare pagină a cărţii fiind un adevărat exerciţiu demonstrativ a ceea ce, în mod curent, numim profesionalism în arta construcţiei epice.”
Mai reamintim că autorul a fost premiat de Filiala Alba-Hunedoara a Uniunii Scriitorilor din România pentru scrierile de proză scurtă in anul 2010. De altfel Ladislau Daradici este un membru activ în cadrul Filialei, fiind preocupat de fenomenul literar din judeţul Hunedoara, ca făcând parte dintr-o poveste mai mare cu scribi…

Constantin Stancu
 



[1] Ladislau Daradici, Povestiri, Editura „Casa Cărţii de Ştiinţă” – Cluj-Napoca, 2011, 164 pagini