ARBORE DE FRIG
Victor Sterom a scris despre poemele altora. Contactul
direct cu poemul este o experienţă care copleşeşte, dincolo de rutina de a
scrie despre lumea altuia există transferul de viaţă pe care l-a primit,
transferul de poezie care marchează, pentru că poezia este mai mult decât pare,
este rezistenţa la eternitate.
Volumul NAUFRAGIU,
editura ASTRA – NOVA – Ploieşti – 2001,
pare un volum al esenţei vremurilor din urmă, a efectului simţi din plin de
poet.
Moartea este o certitudine, trupul prea slab nu poate susţine viaţa mai mult de cât îi este dat, iar ţărmul ne aşteaptă dincolo. Nu mai eşti văzut nici aici – nici dincolo, deşi există murmurul inefabil, deşi vâsla este putredă, dar mai este şi piatra născând timp – zeii au uitat întoarcerea.
Dar naufragiu este refuzat la nivelul lucidităţii şi atunci
poetul trăieşte somnul, visul care dă sens imaginii fără dimensiune.
Experienţa naufragiului dă însă măsura neputinţei – „va
trebui să mă nasc din nou „ afirmă poetul, dar lucru este imposibil în real,
doar în somnul din ape adânci.
Imaginea paradisului este una a umbrei – „ un corb peste alt
corb e tot paradisul „, naufragiul distorsonează imaginea din timpul real.
Finalul poemului pare a duce la concluzia neputinţei umane,
atât a poetului, cât şi a lumii, moartea este ţărmul pe care naufragiezi:
„ ... ajung în somn / spre malul celălalt / un murmur
inefabil / în tresărirea celor / care
veniţi să mă vadă / nu mă mai văd”.
Remarcabil este murmurul inefabil, fondul din planul secund
care marchează evenimentul naufragiului şi apoi sosirea în cer.
Dar volumul este un volum al marilor simboluri care
marchează viaţa omului spre finalul ei : scufundarea, somnul somnului, agonia
timpului, arborele de frig, umbra clopotului, pasăre joi, casa cerului, toate
simboluri care ne descoperă frigul ce ne aşteaptă, dar şi casa cerului, casa
din urmă, locaşul pregătit. Timpul nu ne mai suportă, şi descoperim în noi arborele
de frig, arborele de pe urmă ce-l purtăm în noi, metaforă profundă, dar şi cutremurătoare.
Finalul este un final al simbolului care ne desparte de
lume:„acum vorbele iau forma dealului de cruci şi forma tăcerii
de pe cruce”.
Parabola, paradigma destinului: „că vom înnopta / în câte un cuib gol / în care a stat / acum
mii de ani // o stea”.
Poemul Arborele de frig este un poem care
merită atenţia, pentru că-l purtăm în noi : „aer sunt şi fericit: margine de
nemurire”…
Arborele de frig ne dă sensul nădejdii :
„ scriind acest arbore de frig adoarme în mine cum cerul pe
marile piscuri.”
Speranţa leagă începutul şi sfârşitul, lume şi omul în sine
capătă formă, el se leagă de cer, acolo pe piscuri.
Volumul, structurat pe mari poeme solide, este un volum al
unui poet încercat, ajuns la maturitate, a celui care vrea să vadă dincolo - în
cuibul din cer.
Versurile au consistenţă şi refuză jocul gratuit :
„ teama de echilibru / în dezechilibru” sau „nu se vede
punctul / din sufletul lui/ ghemuit acolo / ca moartea/ pe o bucată de pâine /
în mâna cerşitorului” sau „şi cerul cu trup de netimp” sau „nu cu nisip / nu cu
firul ierbii / te acopăr” sau „piatra care doarme în râu/ visează centrul
pământului”.
Dar să poţi intra în casa cerului trebuie să ocoleşti cerul,
braţele ţi se umplu de frică, clipele se mişcă înainte şi înapoi…
Lecturile profunde alte poetului, scrierea despre lumea
altuia, poemul ca vehicul de ajuns în cer, toate au dus pentru Victor Sterom la
maturitatea cuvântului căruia îi este frig, fiind deja târziu pe pământ,
naufragiu nu poate fi refuzat, dincolo de casa cerului şi toate se petrec în
somnul din somn.
Poemele au şi un punct de slăbiciune: sunt întrerupte de
imagini străine de carnea poemului, e un fel de boală care circulă în lumea
literelor şi care ne marchează pe toţi, scriem uneori mai mult decât casa
poemului, depăşim limita împinşi de inerţie, iar Victor Sterom lansează uneori
versuri care trepidează în poem, sunt imagini poetice, dar, cred, esenţa salvează viaţa poemului, trimiţându-l
în veşnicie. Lecturile intense mişcă
poemul în ramă şi rama ca rană doare…
Fiecare poem are ca înger un moto semnificativ, din creaţia
unor mari oameni care au ajuns în cer păşind pe cuvinte.
Dincolo de toate, poemele sunt profunde. Dar în naufragiul
general cine mai are veşnicie pentru naufragiul fiecăruia dintre noi şi copacul
se face de frig...
Constantin Stancu
*Foto: Imagine din Munții Retezat
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu