joi, 21 martie 2019

Prof. dr. Adrian Botez despre poezia lui Constantin Stancu... „Atât de frumos-expresiv numita carte a lui Constantin Stancu - Păsările plâng cu aripi - este, în definitiv, un mic tratat despre necesitatea PLÂNSULUI/AMINTIRE/PURIFICARE A MUGURILOR DE ARIPI (rămaşi intacţi, îngropaţi în umerii noştri!), pentru a-ţi/a ne recăpăta STATUTUL DE PASĂRE/PĂSĂRI/ÎNGERI DE NINSOARE”


A IEŞI DINTRE NEURONI – SPRE PASĂRE:

CONSTANTIN STANCU - PĂSĂRILE PLÂNG CU ARIPI
EDITURA HELICON, TIMIŞOARA 1998

Prof. Dr. Adrian BOTEZ




Volumul de poezii PĂSĂRILE PLÂNG CU ARIPI, de Constantin Stancu, este împărţit într-o trilogie lirică, de irepresibilă, fascinantă forţă de sugestie, începând chiar cu nivelul titlurilor: 1. Crini de nisip, 2. Păsările plâng cu aripi, 3. Dincolo de retina apei.  Acest volum marchează o etapă importantă, în evoluţia scriitorului haţegan: scufundându-se în originaritatea elementară, a Mumelor Creaţiei – aer, apă, foc, pământ – întru zidirea efigiei-castel a Fiinţei Româneşti: „cum deasupra Hunedoarei răsare/ castelul de aer, de foc, de apă de pământ” – cf. 
Castelul, p. 22 - se face tranziţia a-dinspre aplecarea către viziunile, înăbuşitoare, asupra materiei, de la miopia senzorială, obsedată de banalul obiectual şi de la infernala scufundare a Duhului, în artificialul sintetic al urbanizării, care infestează până şi timpul: „Miroase a timp sintetic ars undeva/ la marginea oraşului”, cf. Secundele dilată pupilele, p. 69 – de la oribilele şi cosmic-inconştientele crime diurne/rutiniere: „mielul miroase neştiutor/ sângele  celorlalţi miei/ tăiaţi înaintea lui”Odihnă pe malul ierbii, p. 62, ori de la irespirabila năclăială a zonei mâlului/nămolului, nisipului şi cărnii/lut, întru care se îmbie până şi ideile: Ideile îşi descoperă un trup de carne”, cf. Idei de carne, p. 68, sau:  Cineva sparge amfora/ în care un olar barbar/ a închis un pod de piatră/ca o linie a norocului” – cf. Podul de piatră, p. 58, „o carne tot mai nouă creşte pe oasele mele” – cf. Pământ străbătut de neuroni, p. 64  – în care pământul şi carnea, omul şi lutul intră în, parcă, pentru vecie condamnarea la indistincţie, se îngemănează cumplit, ca sub blestemul fără final soteriologic… - până şi umbra capătă carne, şi asta, chiar în „prefaţa”  Apocalipsei: „dar va veni o zi/ în care va sângera şi carnea umbrei” – cf. Carnea umbrei – p. 107- prefigurându-se, totuşi, o mistică eterizare a sângelui (asemănat cu roşirea răsăritului soarelui-lume nouă/re-spiritualizată: „când plasa pescarului şi vântul de primăvară/ se vor înroşi de răsărit”Amfora din ochiul stâng, p. 40 – dar şi cu transfigurarea, prin moarte/sângerare, a Dacului-Decebal, în forţă de rezistenţă spirituală/rebeliune anti-marterială/reacţionarism demiurgic, în Duh Tutelar al Patriei Sacre: „pata de sânge a dacului/ pe sandaua centurionului” – cf. Seminţe de oglindă, p. 52), întru transfigurarea fiinţială („Înţeleg de ce umerii acestui secol/ sunt de aur,/ de ce toate dispar într-o pată de sânge” – cf. Ploi efemere, p. 35) – sau: şi  producându-se, astfel, ritualistic, re- „învăţarea cărnii cu tăcerea” – cf. Zbor într-o vocală, p. 34 spre vizionarismul de înalte purităţi şi plutiri şi superioare arderi spirituale („Mirele, cu trup de păpădie/ sufli spre el şi se risipeşte-n/ zăpezile neîmplinite,/ rămase-n aer, între punctele cardinale de gheaţă./ /Vinu-n pahare se preface-n flacără,/ numai pe cer  - aripi” – cf. Numai pe cer – aripi, p. 86, sau starea de retragere a oricărei manifestări de violenţă/ expresie a actului trăirii, în indicibilul non-respiraţiei/ non-manifestării cvasi-sanctificabilă sau buddhiste: „O fereastră de păpădii, nu respira, nu vorbi, ţine vântul în pumni” – cf. O fereastră de păpădii, p. 89 - de suave şi grave avânturi celeste (de la „răsuflarea ca trupul Anei topindu-se-ntre cărămizi” , cf. Cal pe o monedă veche – sau „poezia nu rezistă nămolului din fundul râului”- cf. Poesia, p. 74 -  la: „ninsoarea cu pleoape” – cf. Ieri a nins cu pleoape, p. 59, sângele eterizat: sau pseudo-caligramele de tipul În ceruri, p. 73: „păsările plâng cu aripi” – culminând cu „mersul pe timp/ ca mersul pe ape“ – cf. Mersul pe ape, p. 79, sau seraficul poem metapoetic al zăpezii/ ninsorii – împărţit între Fulg îngenuncheat, p. 27, din primul ciclu – Crini de nisip:  „Dacă zăpada te acoperă,/ rămâi puţin înfrigurat/de teamă să n-o topeşti” – şi poemul desăvârşirii metafizice, şi el împărţit între textul Misterul pe vreme de viscol, p. 76: „în inimă port cristalul în care/închis este un fulg”, respectiv poemul Necruţătoarele ninsori, cf. p. 112, din ultimul ciclu – Dincolo de retina apei: „Copiii sunt închişi într-un cuvânt/ dintr-o limbă necunoscută,/ umbra lor se rostogoleşte spre noi planete.// Copiii, ca pe un fular,/ duc pe umeri Europa/ (…) noi nu înţelegem,/ trecem prin necruţătoarele ninsori”.

Iarna/ninsoarea, încă din acest volum sl lui Constantin Stancu, a devenit spaţiul mitic, locul iniţierii întru mântuirea de gravitaţia păcatului lumii. Faza escatologică a universului, adică garanţia pregătirii lumii pentru  Marele Salt înapoi, întru Paradis, va fi marcat de vremea-nevreme, când „soarele-i un fulg mare/ ce nu mai ninge,/ nu mai ninge…” – cf. Umbra destinelor, p. 117 – refuzul de a ninge nu mai marchează, ca-n eminesciana Scrisoare I, moartea termică a Universului – ci mistica chemare, misticul semn, prin care Dumnezeu opreşte destinele curgător-trecător-arzătoare, întru Paradisul non-curgerii/non-trecerii/non-arderii…

Trecând peste micile derapaje semantice (prin care mesajul poetic este banalizat şi sărăcit, scos din ritmul sacru al ritualului), mici stângăcii/rateuri/non-desăvârşiri – de tipul, să zicem: „fiecare adolescentă îşi pune-n lobul urechii/ un ceas deşteptător”, cf. Pământ străbătut de neuroni, p. 64, sau: „din cer cad aripile/ păsărilor migratoare”, cf. Dor, p. 56 etc. – poezia lui Constantin Stancu începe a fi un discurs unitar, pe care doar respiraţia inspiraţiei îl fragmentează în poeme. Un discurs despre Forţa Demiurgică a Omului, a-fie de afundare empathică în bolgiile terestro-senzoriale, ale unui univers în care fiinţa Omului şi a Pământului sunt consubstanţial-întrepătrunse – ori de scuturare de pământ, întru Lumina Logos-ului Justiţiar-Re-Armonizator, Logos Drept/Îndreptător şi Eliberator întru Mit/Ritual pentru Recuperarea Paradisului: „lumina dilatată de gândurile noastre,/ îl împinge mai încolo cu un destin,/ spre firul cu plumb al cuvântului…” – până la retragerea „în măr” (adică, dincolo de şansa dată demonului, de ispită/ispitire, sub expresia “destinului”…ca determinare exasperantă!) - cf. Retragerea în măr, p. 65 – dincolo de păcatul cu efect dezagregant de Piatră – întru Nisip: „piatra moare încet/ ca un ţipăt de nisip” – cf. Ţipăt de nisip, p. 97 – până la recuperarea Copilului Originar/Sufletul Cosmic Originar: „Vei asculta strigătul dintâi al copilului/ care ai fost” – cf. Dincolo de retina apei, p. 103 – determinându-L pe Dumnezeu să-şi facă din nou simţit/audibil MITUL EFECTIV/EFICIENT, Marea Poveste a Revelării Paradisului/Grădină a H esperidelor, cu Mere de Aur/Scări Mistice ale Ierarhiilor Sfinte de Lumină: „dar peste toate se aude/ glasul vânzătorului de fructe,/ care-şi vinde primele mere de aur…” – cf. Picură timpul, p. 108.

„Vânzarea primelor mere”, cu „trupul arcuit peste noaptea din care au fugit arborii”,  a devenit nu fenomenul sacral-ritualic/ritmic, de reluare a Ispitirii, pentru re-pornirea Timpului Istoric - ci tocmai opusul Ispitirii: MAREA OFERTĂ DIVINĂ A CUNOAŞTERII DESĂVÂRŞITE, ca răspândire a Harului Extazei (întru re-comuniunea Lui Dumnezeu-Creatorul, cu Omul-Creatură, care a trecut prin toate bolgiile re-iniţierii întru Originaritate…)  - acolo unde fusese încordarea ne-ascultării, spre deversarea Paradisului în mlaştina Lumii…Merele nu mai sunt suite în înălţarea Ispitirii/Pomului-Măr, ci merele de aur sunt quintesenţa revelată şi dăruită, unui Adam Protogonos care a înţeles că Ascultarea de Fructarul Cosmic este echivalentă cu Revelarea Propriei Fiinţe Autentice – “Sinea” noiciană…

Atât de frumos-expresiv numita carte a lui Constantin Stancu - Păsările plâng cu aripi - este, în definitiv, un mic tratat despre necesitatea PLÂNSULUI/AMINTIRE/PURIFICARE A MUGURILOR DE ARIPI (rămaşi intacţi, îngropaţi în umerii noştri!), pentru a-ţi/a ne recăpăta STATUTUL DE PASĂRE/PĂSĂRI/ÎNGERI DE NINSOARE. Un mic tratat, conţinând descrierea ritualului de re-găsire de sine, dintre „neuroni” şi dintre ipostazele lutului/senzorialităţii – conţinând, deci, îndemnul dublu – pentru sine şi pentru omenire – de a re-învăţa starea de ieşire de sub destinul/determinare, şi de a reînvăţa zborul spre Sinea Cosmică.

Prof. dr. Adrian Botez


Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu