Referințe
critice
-
Eugen Dorcescu - Revista „Reflex” nr. 1-6 /2010 – Reşiţa.
„Poezia lui Constantin
Stancu, bine reprezentată, în întregul ei, de volumul antologic Pomul cu scribi, Editura Eubeea,
Timişoara, 2006, are, drept strat semnificativ şi generativ bazal,
transfigurarea, în accepţiunea biblică, nou-testamentară, a termenului. Lumea,
în întregul ei, de la minerale la fiinţele vii, de la un orizont la celălalt şi
de la cer la pământ, este, pentru ochiul inimii, pentru ochiul poetului (şi
devine, pentru cititor, la contactul atent cu textul) altfel decât pare a fi,
la prima vedere, continuând să fie, pentru simţuri, afect şi raţiune, ceea ce
este ea în aparenţă. Această uimitoare şi minunată schimbare la faţă se
petrece, desigur, sub puterea şi lucrarea tainică a harului, care, în fond,
dezvăluie profunzimile existentului, transformând ceea ce este imediat
perceptibil (lumea fizică) în semnificant al marelui şi misteriosului
semnificat metafizic…”.
-
Ion Pachia-Tatomirescu – Pagini de
istorie valahă de mâine, vol. al
II-lea, Timişoara: Editura Waldperss, 2015, p.p. 42 – 54, cronică la
volumul Etemenanki (Ultima săptămână).
„Ars poetica stancuiană relevă, în
ultimă instanţă, «...un cântec care schimbă lumea / cu sunete subţiri», pe când
tace şi priveşte uimit cum îi «ard buzele melodios,
/ cum se evaporă umerii cu îngeri cu tot, / [...] / …Şi la început a fost
începutul, / la sfârşit e tot începutul, / până şi la mijloc e începutul… //
Din această cauză cerul şi pământul / se cuprind într-un cântec, / şoaptă în
furtună, // ţipăt pur / ca mintea din afara minţii…» (p. 28). Entropic – fie ca
„mărime de stare a poeziei“, cu creştere în procesul de „ireversibilitate a
metamorfozelor“, ori cu „constanţă“ în cursul „schimbărilor ireversibile“, fie
indicându-se „cantitatea de informaţie“ din orizontul cunoaşterii metaforice
prin raportare la „elementul mesajului transmis“ –, şi numai în «catedrala de
frig» (mai ales în cea „din euro-nordul-celorlalţi“), distanţa «dintre chemare şi răspuns» este numită de poet, „după învăţătura bătrânului eremit“, drept timp melodios;
tot într-o astfel de misterioasă catedrală întemeiată de parnasienii
fiordurilor de sub aurora boreală, dar trecută din anul 1965, al „marii
explozii lirice“, în proprietatea paradoxiştilor, se constată chiar şi „absenţa
de gamă majoră“: «E o absenţă melodioasă în catedrala de frig / şi eu o ştiu şi
nu ştiu, / cântând am să mă eliberez de trup…» (p. 41), dacă „nimicul se
sprijină“ «pe o infinitate de cuvinte...» (p. 47)”.
-
Prof. doctor Adrian Botez - În scrieri despre prieteni, Revista
electronică „Agero” – Germania,
februarie 2008 şi revista „Nova Provincia Corvina”, 2009, la volumul Pomul cu scribi.
„ Ceea ce înlumină cu frumuseţe versul lui Constantin Stancu, din
acest nou volum, este „seninătatea în patimă”: este evident că Poetul trăieşte
nişte experienţe spirituale de mare anvergură (precum Marii Orbi-Proroci ai
Vechiului Testament) şi, deci, de mare pătimire interioară – dar
lecţia/implicita poruncă divină a înţeles-o: CALMUL SENIN este slăvire a Lui
Dumnezeu – iar MÂHNIREA – păcat! Deci, un întreg volum, 168 de pagini – este un
Întreg Munte de Nemâhnire Vizionară, de Scrisoare întru Dragoste, sub tălpile
Lui Dumnezeu, tinzând/tânjind, neobosit, spre/după Dumnezeu: „acolo, în
Retezat, poţi scrie o scrisoare de dragoste/direct pe tălpile lui Dumnezeu”(cf.
p. 93), „mă prind cu ambele mâini de marginea cuvântului/şi urc spre răsuflarea
ta, Doamne...”(cf. p. 70).
-
Ladislau Daradici – epistolă de prieten pentru revista „Orient
Latin”, nr. 4/2012.
„Remarcabil este, în cazul romanului Pe
masa de operaţie, rotunjimea şi relativa autonomie a părţilor, dincolo
de cele trei planuri narative (şi care nu pot fi separate), secvenţele care
compun istoricul bolii, povestea orbului Ilie sau destinul dramatic al celor
cinci scriitori fiind foarte bine conturate. Prozatorul evită poetizările
inutile şi nu-şi propune nici o clipă să fie, cu tot dinadinsul, un stilist.
Luciditatea ideilor şi sinceritatea simţirii fac din aceste frumoase poveşti o
triplă parabolă existenţială”.
-
Petre Rău, în Revista „Boema” nr. 7/2014 (Rostirea până la capătul lumii),
pp.12-13, cronica la volumul Etemenanki
(Ultima săptămână).
„Am întâlnit o serie de poeme
remarcabile, şi mă grăbesc să menţionez câteva: “Istorie”, “Pământ şi gigabytes”,
“Sfârşitul lumii”, “Camere melodioase pentru scribi”. Am constatat totodată şi
faptul că avem de-a face cu o titulatură a poemelor a cărei cheie nu am
putut-o desluşi decât după parcurgerea
completă a volumului. Dar poate că asta a fost şi dorinţa autorului, să fie un
pic mai ermetic, ceea ce, nu pot să nu recunosc, în poezie prinde adesea. În
plus, am remarcat şi utilizarea unor note de subsol (obsesie a autorului pentru
claritate?), mai rar folosite în poezie”.
-
Maria-Daniela
Pănăzan în POEZIA RELIGIOASĂ ROMÂNEASCĂ.
Analize şi comentarii estetice – Sibiu:
Editura CronoLogia , 2013. Pp 381-391.
„Volumul Pomul cu scribi (dedicat soţiei) este o capodoperă a genului.
Revenind la studiul lui Eugen Dorcescu despre poezia religioasă pe care l-am
evocat în această carte, volumele poetului Constantin Stancu se pretează
interpretării evidente despre poetica dedicată
Celui ce este Lumina lumii… Începând de la acest volum apărut la Editura
Eubeea în 2006 şi până astăzi (în 2012), drumul poetic a lui Constantin Stancu
e propriu şi fără nicio tăgadă – profund religios”.
-
Ladislau
Daradici, Între omul de carne și omul de
gând în Revista „Convorbiri literare”, noiembrie, 2015, p.179.
Etemenanki (ultima săptămână) este volumul de poeme al lui Constantin Stancu,
publicat la Editura CronoLogia, Sibiu, în 2014. Etemenanki, ne explică autorul
în preambul, reprezintă „clădirea platformei de temelie a cerului şi a
pământului al cărei vârf ajunge în cer” sau „clădirea al cărei vârf este în
cer” (limba sumeriană).
Premisa este ambiţioasă:
dacă resursele planetei pentru un an se sfârşesc în septembrie şi dacă a
existat o ultimă săptămână pentru Iisus în care a lăsat câteva principii
esenţiale, cu toate că ştia că într-o vineri va fi dat la moarte, oare există o
ultimă săptămână, în septembrie, pentru fiecare dintre noi? Astfel, septembrie
va fi perceput ca o cumpănă, apogeu şi crepuscul (vezi Septembrie cu ore moi), când din zi şi an a mai rămas puţin („anul
se sfârşeşte în luna septembrie”), iar
„timpul cade în locul frunzelor/ şi copacii înnebunesc,/ zăpada e în alt veac,/
moartea nu este a noastră, e străină,/ dar o trăim flămânzi până la ultimul
cer,/ până la ultima moarte din moarte.”
-
Remus
Valeriu Giorgioni, câteva note pentru viitor, la volumul de versuri Fructul din fruct (Adio, ne vedem pe
străzile de aur); (Antologie 1998-2015), Iași: Editura Princeps Multimedia,
2015, în revista „Hyperion”, nr. 1-2-3/2016.
S-a mai spus de alţii - dar încerc şi eu,
accentuând, să punctez câteva date esenţiale ale poeticii marca Constantin
Stancu: poezia este pentru el metanoia, Schimbarea
inimii (titlu emblematic de poem). Dacă autorul face distincţia necesară
între scrib/scriptor şi poet – iar aici se cuvine menţionată aserţiunea
inspirată a lui Eugen Evu – în poema citată “personajul liric” procedează ca
masoreţii, care practicau un ascetism sever când era vorba de textul sacru. (Se
zice că de fiecare dată când întâlneau în text Tetragrama se opreau din scris
şi făceau o abluţiune, abia după aceea
reluau lucrul.) “Scribul este scriptorul din vechime, cel care transcrie
rece, sec, depersonalizat evenimente şi fapte diacronice, pe când poetul
este un mesager al sufletului uman, spune cu mare îndreptăţire cunoscutul
poet hunedorean amintit mai sus (subl.n.).
Iar poetul nostru, în poemul citat, o reală artă poetică: “acesta,
cititorul, şi mai ales scribul/ cel care s-a spălat pe mâini înainte de a
scrie/ poemul acesta şi/ s-a îmbrăcat cu haine curate/ şi-a schimbat
inima…”.
-
Prof.
dr. Adrian Botez, în Revista Vatra veche, nr. 7/2016, cronica la romanul Vadul
ars („PASĂREA DODO”, „IARBA REALĂ” A LUI DUMNEZEU şi
EXISTENŢIALISMUL CONTEMPORAN: ROMANUL „VADUL
ARS”, de CONSTANTIN STANCU).
„...Toţi criticii contemporani, obedienţi,
concomitent, „culturii politice” valahe şi aberant-dictatorialei formule „euro-atlantice”: „political
correctness” ... - se pot
da peste cap (ori chiar n-au decât să stea şi cu dosu-n sus...), de revoltă şi
de invidie non-profesională...da, aceşti „ciocoi ai condeiului” pot striga,
din fundul bojocilor: „Să se răstignească Hristosul!” –
căci tot nu vor putea schimba realitatea: CONSTANTIN
STANCU a realizat, prin romanul său, Vadul Ars, cea mai valoroasă şi cea
mai convingătoare (prin profunzimea semantică şi prin polisemantismul, tinzând
spre infinit, al „rosturilor” şi direcţiilor de interpretare ale cărţii...) structură narativă parabolică, din epoca
postdecembristă!
CONSTANTIN
STANCU,
cel puţin prin aceste două romane (Pe masa de operaţie şi Vadul
Ars) este, deocamdată, câştigătorul cursei, pentru afirmarea romanului
parabolic contemporan românesc. Depăşind, cu multe „lungimi de barcă”,
fireşte, toate „postmodernismele” valahe...încă la modă!”
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu