joi, 4 mai 2023

Remus Valeriu Giorgioni și mirajul eseului în vremuri de criză

 

 

ABISURILE DIN CUVINTE.

DE LA ESEU LA EPISTOLĂ ȘI APOCALIPSA DIN CELALELTE ÎNCĂPERI

 

(Câteva note despre eseurile lui Remus Valeriu Giorgioni)


Remus Valeriu Giorgioni este un scriitor activ în lumea culturală, romanele sale, poemele ample, cronicile literare, toate dovedesc că este o persoană care are ceva de spus. O face serios, cu sistem, stilul său fiind unul pasional. A susținut multă vreme rubrica Lăsați cărțile să vină la mine în revista „Actualitatea literară”, dovedind că iubește cărțile și autorii din spatele fenomenului.

Cu certitudine, Giorgioni are valori în care crede, sunt valori legate de adevărul biblic, de contextul spiritual în care lumea se mișcă și trăiește viața socială și destinul propriu sau colectiv. Adevărul acesta a fost certificat prin Învierea lui Hristos…

Dânsul are un cult pentru lectura Bibliei, unul care l-a menținut în „formă”, l-a ajutat să treacă prin perioada de tranziție cu siguranța celui care știe unde poate duce această călătorie.

Cu acest ciclu despre morală în artă și religie, el se afirmă ca un eseist pasionat, care nu se joacă de-a literatura sau de-a destinul. Cele două teme se leagă, lumea are nevoie de dreptate și de legături cu divinitatea. Așa este creată ființa, după rânduieli și scop. Sunt eseuri bine scrise, clare, cu țintă. A scris pentru că îi păsa de morala din lumea de azi. Ele au apărut în revistele „România literară”, „Mişcarea literară”, „Actualitatea literară”, „Hyperion”, „Acolada”, „Argeş”, „Pro Saeculum”, „Expres cultural”, „Portal Măiastra” etc. și ne dovedesc faptul că este un văzător prezent în această „afacere” culturală. I-a păsat de rătăcirile spirituale ale unei generații, de „orbirea” din vremurile de tranziție…

De reținut, ele apar într-o vreme în care literatura este împinsă spre marginea vieții, ca o greutate pe care omul ar trebui s-o poarte, dar nu mai vrea, nu mai poate, nu-l interesează. Pe de altă parte, ele apar într-o perioadă de tranziție de la un sistem social la altul. Peste toate se suprapun și transformările profunde pe care societatea le suportă sub presiunea megatendințelor care nu au hotare (caii albi, roși, galbeni, negri, ca simboluri luate din Scriptură – ei străbat tot Pământul): nebunia digitală, managementul resurselor și a forțelor culturale, marketingul operelor literare, controlul resurselor de forțele aflate momentan în controlul lor așa-zis democratic, interferența cu valorile promovate de neoglobaliști cu entuziasmul celor puși să cucerească lumea prin orice mijloace. Factorul economic zguduind lumea. Este o fază de sfârșit de epocă și început de nouă epocă, se simt durerile, ca durerile unei femei care naște (o idee preluată din Scriptură). Unii suportă trecerea cu greu, alții se adaptează din mers, nu sunt atenți la valorile care pun în mișcarea lumea. Confuzia privind valorile culturale este evidentă și chiar a devenit un curent anticurent (vezi cancel culture). Din aceste motive, eseurile lui Giorgioni sunt țipete în pustiul care ar putea fi și fertil, fulgere care au în vedere ploaia care ar putea să vină și norul de prepelițe...


Autorul lor ne oferă o altă față a eseului propriu-zis, ele sunt și epistole către cititorul pasionat de lumea spirituală, în căutare de valori pe care să-și clădească viața, viziunea, destinul. O altă fațetă a eseurilor este trendul apocaliptic necesar, nu unul la modă. Avem, așadar, eseu, epistolă, apocalipsă cu stil, dreasă cu sare și piper. Giorgioni este și el personaj al eseurilor, iar cititorul este invitat permanent să-și joace rolul pe culoarele istoriei. Pentru autor, cititorul este prietenul său, stilul practicat este unul prietenos pentru aproapele din oaza cuvintelor fierbinți. Pe unele locuri, scriitorul are un stil relaxat, mai glumeț (hâtru), a omului care înțelege situația și face haz de necaz. Cititorul, din acest punct de vedere, poate fi considerat și el personajul dinamic al textelor.

Literatura are problemele ei, specifice, izvorâte din magma adâncurilor sociale. Cartea tinde să devină un „obiect” mai greu abordat, biblioteca se transformă în depozitul singurătății, scriitorii sunt marginalizați, cititorii caută să iasă din labirint. Eseistul oferă soluții, ele vin din viziunea profund creștină, bazată pe adevărul divin. Scriitura este presărată cu ilustrații pertinente, preluate din Biblie, din cărțile fundamentale ale lumii și ale literaturii române, din parabole atrase din povestirile de înțelepciune. 

Valorile creștine sunt ivite din Evanghelie și din toate scrierile Noului Testament, acest lucru este bine valorificat de Giorgioni, creștinismul fiind o doctrină religioasă care se bazează pe gândirea ebraică, cultura greacă, stilul de viață consolidat de valorile solide ale Imperiului Roman. Trimiterile la cultura umanității se leagă, sunt valori care au străbătut mai toate civilizațiile din Europa, Asia, lumea cunoscută în primul secol. Limba greacă, folosită de filozofii greci, a permis creștinismului să exprime acel adevăr profund, stabil în vremuri vechi și vremuri noi („La început a fost Cuvântul Și Cuvântul era cu Dumnezeu și Cuvântul era Dumnezeu”: Logosul; Biblia – Evanghelia după Ioan 1:1). De aici, sarcina literaturii de a reveni în matcă, la morală, la adevărul necesar. Literatura care-i pasă de aproapele din cetatea culturii. Credințele asigură și ele deschiderea spre eternitatea de fiecare zi.

Iată ce scrie Remus Valeriu Giorgioni, împins de pasiunea sa pentru literatura serioasă:

„Dar tot în România literară, cu ceva timp înainte, Cititorul (din mine) citise o splendidă proză scrisă de amintitul poet-prozator nemţean, Adrian, în care ideea era următoarea: ultimul premiu Nobel pentru literatură din istorie s-ar cuveni doar lui Dumnezeu, ca autor moral, inspirator al tuturor scrierilor noastre terestre... Asta da idee de vândut Anticariatului de idei! Instituţie care ar mai putea include toate opiniile emise de-a lungul timpului, pe marginea romanului Orbirea de Elias Canetti – să zicem. Ar mai intra, tot ca exemplu recent, o proză a lui Gheorghe Schwartz, vândută ca <<eseu>> şi publicată tot relativ recent în Revista revistelor noastre literare”.

Eseurilor vizează teme fundamentale ale literaturii, filozofiei, teologiei: viața, moartea, sănătatea spirituală a omului, importanța viziunii pentru fiecare dintre noi. Aparent, ele sunt teme grele. Cum autorul cunoaște instituțiile teologiei creștine, le abordează cu franchețe, normal, ca pe teme aflate la îndemâna sa. Cititorul este invitat să judece cu mintea lui aceste fenomene. Argumentele sunt susținute și de rațiunea care pune în mișcare gândurile celui care citește:

Moartea lui Dumnezeu s-a produs în detrimentul nostru: El şi-a păstrat locul pe Tron, iar noi de atunci ne-am pierdut busola. Am început să rătăcim prin lume ca Perechea primordială după izgonirea din Grădina Eden. Fiindcă abrogarea valorilor creştine de către omul „iluminat” – un semizeu care trebuia să ia locul lui Dumnezeu – nu şi-a atins scopul. Timpul a dovedit ceea ce se ştia de la bun început: mila, compasiunea – iubirea, nu sunt simple valori etice dogmatice, ele ţin de fondul sufletesc al umanităţii; sunt virtuţi naturale, nu neapărat „cardinale”. Deşi omul le-a pierdut sub Pomul Cunoaşterii, are la dispoziţie o viaţă întreagă spre a le recupera/regăsi, probându-şi astfel condiţia. Fiindcă, negate, aceasta ne poate arunca în jos, spre animalitate, în haosul primordial (nu spunem „înapoi”, fiindcă omul – coroana Creaţiei – este o specie aparte; n-a făcut niciodată parte din regnul animal)”.

Literatura a stat la baza unor importante demersuri pentru binele omului, alături de teologie, psihologie, istorie, alte științe umaniste. Când apelează la Iisus, Giorgioni vede și latura literară a discursului acestuia în Cetate. Exemplele preluate din Evanghelii, ne prezintă un Iisus care a transmis adevărul celor din jurul său, a pus accentul pe lumină ca viață dată oamenilor, pe necesitatea racordării individului la divinitate (vița de vie), transmiterea viziunii pentru o viață sub alte coordonate, înțelegerea și iubirea aproapelui. Exemplele din Noul Testament ne ilustrează un personaj complex, Apostolul Pavel, cel care cunoștea bine cultura greacă și literatura practicată la Atena în vremea sa și le-a explicat celor de acolo, pe limba lor, cum stă problema schimbării perspectivei istorice. Paralela cu Socrate aduce argumente pentru cititorul care va putea să înțeleagă fenomenul socio-cultural și impactul credințelor în viața individului și a colectivității.

Iată câteva note: „Referitor la cultura literară a lui Iisus şi a discipolilor Săi, teologii afirmă cu îndreptăţire că ei au folosit varianta biblică numită Septuaginta: traducerea din ebraică în greacă, realizată în Alexandria în secolul doi î.Hr. de 73 de învăţaţi evrei; variantă care cuprindea toate cele 39 de cărţi ale Vechiul Testament de astăzi, dar într-o altă ordine: Tora, Profeţii, Scrierile, aflată în uz în tot arealul lumii elenistice”.

Când preia exemple din lumea literară, Giorgioni apelează la marii maeștrii: Tolstoi, Canetti, Paul Valery, Caragiale, James Joyce etc. Cititorul face o bună călătorie prin lumea spirituală, înțelege efortul făcut de aceștia de a transmite o moștenire aparte, necesară omului de-a lungul veacurilor.

Cu pasiune, autorul se întoarce la Biblie, are argumente, are capacitatea de a convinge pe prietenul său, cititorul.

„Ia să vedem ce zice în cestiune Immanuel Kant: <<Biblia este comoara mea cea mai preţioasă, fără de care aş fi nenorocit. Existenţa Bibliei ca o carte pentru popor  este cel mai mare avantaj care i-a fost acordat vreodată rasei umane. Fiecare încercare de a o denigra este o crimă împotriva umanităţii>>”.

Citatele și trimiterile din unele opere literare au substanță: anticariatul fără tavan; Ce înseamnă să vinzi ideea de Dumnezeu?; un bastard lexical; moartea, experiența de „rangul doi”; O uşă întredeschisă: poarta de trecere dintre lumi; Alte glasuri – alte încăperi; Principiul ordonator. Cine roteşte comutatorul?; Arta scrisului. A vieţui fără rest în literatură; Abisurile fiinţei şi ale credinţei; Catedrala secundei etc.

Lămuritor este și eseul intitulat De la tăbliță la tabletă. Sunt analizate fenomenele care zguduie lumea literară, comunicarea dintre oameni, viața socială. Suntem în zona de trecere de la un stil de viață la altul, dar și o anumită întoarcere într-o zonă depășită, pe alte coordonate. Asta nu înseamnă renunțarea la valorile solide ale umanității, la credințele noastre, la morala necesară din societate, la lecturile care modelează mintea omului. Un om fără experiență este un om vulnerabil. Este un om aparent, bănuit, iluzoriu în câmpia de textele. Remus Valeriu Giorgioni are o altă părere, putem conta pe Dumnezeu! Cuvintele creează contextul și textul, sunt impregnate de lumină…

 

 

Constantin Stancu


Text apărut în revista ”Actualitatea literară”, martie- aprilie/2023.

 

 

 

 

 

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu