vineri, 1 noiembrie 2024

Ioan Barb și întrebările fundamentale... Posibil răspuns: 5 noiembrie - ziua de naștere a poetului

 

Criptograma unui emigrant


Ioan Barb



 

Poezia ne permite să privim spre noi, să găsim răspunsuri. Existența are manuscrisul pregătit, se află într-o lume subtilă, spirituală. Cu volumul de versuri Emigrând din altă singurătate,* apărut la Editura Neuma în anul 2023, poetul Ioan Barb scrie o epistolă despre tentația de a găsi un portal prin care să iasă din timpul ce i s-a dat, din sfera în care locuiește. Așa cum un popor iese dintr-o patrie străină și se eliberează din casa sclaviei, așa ființa are tendința de a găsi locul prin care să emigreze spre altceva, altundeva, altcum… Este un dor apăsător, cu accente reale și poetice. Doar maturitatea permite omului să accepte și viabilitatea experienței, el poate aprecia zborul, norul care-l îndrumă, focurile depărate care îl atrag. Este și un pericol în toate. Elementele sunt spirituale, dar realitatea, prin tangentă, dă culoare călătoriei.

În această ieșire, poetul captează liniile de forță ale demersului său, riscul de a face pasul peste linia roșie: „un semn dintr-o altă viață” (p. 11); „două destine dezlipite/ din același suspin” (p. 15); „dizolvat în respirația ta” (p. 17); „doi naufragiați într-un singur destin” (p. 19); „ce îmi sărează ființa cu prezența ta” (p.29); „dar Tu mi-ai rezervat încă de la naștere/ o clipă a îndoielii” (p. 79) etc. Exemplele pot continua, ideile răsar din zbucium, căutare, rătăcire în pustiu, foame de necunoscut, mitul personal, moartea ca un pasaj.

Ce este viața? Această întrebarea și-o pune poetul, cititorul, criticul, editorul, librarul, muncitorul care toacă vechile cărți pentru a fi date la topit. Poetul scrie: „ce mai e viața?/ o cazarmă dezafectată/ după ce ultimul contingent/ de recruți a depus jurământul/ și a plecat pe front” (Ruginit de speranță, p. 49).  O luptă, ecourile ei se întind peste generații.

Această bejenie, înstrăinare și regăsire, depinde atroce de iubită, femeia - jumătatea ființei, de ceilalți de dinaintea poetului, de absenți, de alții care au murit…

Există un șir lung de oameni care a pregătit emigrarea, Ioan Barb își regăsește rădăcinile în mulțimea de oameni onești care l-au precedat, generații de generații, fiecare cu sufletul în palmă. Firul roșu al genealogiei speciale este prezentat în poemul Poarta, o istorie cruntă și bine susținută de algoritmul divin: „Cum ai așezat Tu încă din vremea facerii/ Poarta Ierusalimului în fiecare suflet/ ca în vremea înfloririi să intri în glorie/ să aduci în schimbului pârjolului pacea asinului” (Poarta, p. 74). Cele trei mari religii monoteiste se trag de la Poarta Ierusalimului, mitul salvării este legat de un loc, de un eveniment, de speranțe. El continuă narațiunea personală, împletită cu narațiunea cea mare a omenirii: „de aceea dimineața mă trezesc înger/ iar seara sunt demon/ când gândurile mele au picioare de ceață/ și se topesc în iazul cel fără fund al disperării” (p. 74). Uneori, în eroarea sa, omul își recompune idolii din fragmente disparate, muncește în orb, dar gândul iese din amorțeală: „îmi aduce aminte că în Casa Ta/ se coace pâinea păcii/ din grâul veșnic sădit cândva în Grădina Eden” (p. 75). În final,  Poarta Cetății este deschisă în ființa poetului, a omului care speră, crede, iubește… Sunt semnele: al treilea cântat al cocoșului, răsuflarea asinului, sânge de Miel, dalele de piatră… Un poem existențial solid, cu trimiteri în istoria personală și istoria lumii, bazat pe o știre bună, valabilă, adevărată…

Iubirea este văzută dintr-o perspectivă spirituală aparte, poate însemna cădere: „când ne iubim ne îngropăm unul în altul/ ca într-un mormânt și nu mai ieșim vii/ până în ziua de apoi” (Naufragiați în destin, p. 18). Peisajul este clădit din: clopotnița veche, monumente funerare, cerșetorul de la cimitir, căsuțe de vacanță, sau „legătura dintre dragoste și moarte”…

Uneori moartea este o prezență: „Moartea îmi contemplă sufletul/ miroase ca hainele unui fumător pătimaș” (Nicotină, p. 25). Ea lasă urme, mirosul pătrunzător, trădând căderea, neființa.

Spaima de respingere, una din cele mai abrupte, produce efecte neașteptate, până și femeia iubită se va obișnui cu bărbatul ei, i se va părea străinul cu „trupul deșirat”, nimeni nu va ști ce s-a întâmplat, minunile țin trei zile, apoi toate lucrurile „vor fi din nou vechi”… Iluzia dragostei, copacul sub care s-au iubit tinerii a căzut și el, decapitat într-o noapte, martorul de din cerul plin de stele…

Mai există speranță, cireșii au înflorit iarăși, inimile se leagă prin mirajul învierii naturii (Au înflorit cireșii, iubito, p. 52). Poetul constată, referitor la perechea aflată sub vraja iubirilor: „ce suntem noi mai mult decât/ două șoapte înghețate/ pe buzele lui Dumnezeu/ ca două picături de sânge/ ce cad din aceeași rană” (Rănile însingurării, p. 60). Totul este atins de tristețe, dar și de certitudine, de durere, dar și salvare, depinde doar de cei doi… Povestea lui, povestea ei, o „poveste de dragoste/ abandonată/ ca o mireasă de fum/ alergând desculță pe plajă” (Parfum de uitare, p. 64).

În acest exod spiritual, apar și elementele realității, ele sunt acute și lasă semne despre legătura cu lumea prezentă: ploaia, radare, torpilor, autovehicule în mișcare, baraj, bilet la ordin avalizat, străzi de sticlă, flacon de parfum, rochiile femeilor etc. Cea mai pertinentă amprentă a realității este Revoluția din 1989, un spasm colectiv, cu efecte asupra oamenilor, iar poetul simte acut evenimentul „un gol rămas în urma abandonării nimicului,/ în locul emblemei decupate/ poți vedea infinitul pictat în albastru” (Stela funerară ca un steag, p. 78).  Timpurile au semnele vii, o criptogramă, pecete a unei rătăciri în cheia unui Destin, fie el colectiv, fie personal. Un mesaj codat, descifrabil pentru cei inițiați, posesori ai codurilor secrete care bântuie societatea. Ele se află încrustate în sfera destinului, acolo unde evenimentele au un orizont al lor, bine stabilit.

Această emigrare se încheie în codicele unei călătorii, asemenea celei spre Emaus, în întunericul înghețat poetul simte o prezență alături de sine, dispusă să asculte povestea celui care a murit în picioare, într-un trup rătăcitor, fără ca apropiații să întrebe cine este, de unde vine călătorul… Soluția? O înviere, morții au posibilitatea de a emigra în plină lumină, cu o inimă nouă (Străpuns spre Emaus, p. 81).

Poezia presupune cultură, mister, legende vechi și noi, semne, mituri, unii poeți apelează la un trecut bine consolidat de filozofii, doctrine, idealuri. Ioan Barb se bazează pe vechile texte ale Scripturii, o istorie cu firul roșu străbătând istoria omenirii de la Creație, la viața în triburi, la viața popoarelor, la viața în marile imperii. Valorile religioase au darul de a pune în evidență forțele vieții sub o aripă veșnică, pendulând de la o realitate brutală, la poezie, simboluri, paradigme, paradoxuri, viața codificată de mituri, legende, pilde, toate ascund taine de la Geneză. El găsește similitudini între un trecut ascuns sub peceți și un prezent glisant, cu fragmente mișcate. Concluzia: „în răutatea bucuriei mele/ simt cum mă copleșește/ nemeritata iertare” (Nemeritata uitare, p. 80). În sistemele religioase, mai ales în creștinism, textele prezintă omul ca afectat de păcat, în eroare, cu limite evidente, dependent de forțele divine. Este un om căzut în păcat și lipsit de lumină, având nevoie de iertare, o infinită iertare… Poetul recunoaște că există o răutate și-n bucuria ființei, o spovedanie prin poezie, sub poezie, eliberat de poezie.

În prefață, poetul Nichita Danilov, scrie despre acest volum: „Căutarea drumului propriu se arată destul de anevoioasă. Și asta fiindcă, din pricina iubirii, gândurile celuilalt îi ghidează nu numai pașii, ci și gesturile. Cum să fii tu însuți când trăiești în mijlocul semenilor tăi? Vrând-nevrând ești contaminat de stările lor, dar și de dramele și însingurările lor” (Singurătatea celuilalt, p. 9). Prefața lasă un semn: Viața este o iluzie… sau poate nu…

Limbajul este relaxat, corpul poemului se încheagă din elemente spirituale atinse de o realitate corozivă, simplu, bazat pe fragmente de psalmi, poezie, narațiune cladă, venind dinspre omul care suferă, cu experiența care a lăsat numeroase tsunami, revolte, răzvrătiri și popasuri sub măslin. 

Poetul a fixat semnul: „Așa cum lumina se destramă în întuneric/ până când îl învinge ca și cum nu ar fi fost/ sigur/ o să fie o zi în care se va destrăma țesătura/ întinsă peste nimic/ marama ținută cu grijă/ de brațele voastre neputincioase/ și nu va exista nici un serv/ să le ridice/ și umbra numelui vostru/ se va descoji ca o rugină/ peste tot ce încă n-a fost” (Semn, p. 69).

Poetul, așadar, se întoarce la viziune poeziei clasice asupra vieții și morții, țesătura care ne ține, întinsă peste nimicul prezent, ca în vechea epopee, temă preluată și de Eminescu sau alți poeți care au ținut în cuvintele lor mirajul vieții. O maramă peste fața lucrurilor, protejându-ne de lumina dintâi.

 

 

Constantin Stancu

Text apărut în revista „Algoritm literar”, nr. 3/2024

 

*Ioan Barb, Emigrând din altă singurătate, poeme, 88 pagini, Apahida: Editura Neuma, 2023. Prefața Nichita Danilov, cu un CV al autorului.  

 

**IOAN BARB, născut în 5. Nov. 1960, în Călan, jud. Hunedoara. Studii. Absolvent al Facultăţii de Drept, Bucureşti. Licenţiat în Ştiinţe Juridice. Profesia actuală: avocat, Baroul Hunedoara. Căsătorit cu Sofia. Tată a cinci copii: Oana-Paula, Emanuel, Cristina-Maria, Sofia-Teodora, Ioan-Paul. Locuieşte în Călan, Streisângiorgiu, Jud. Hunedoara.

Director al revistei „Algoritm literar” care apare la Călan sub egida Uniunii Scriitorilor din România. Cărți publicate: Tăcerea ca o flacără, poeme, Ed. Călăuza, Deva, 2010, debut editorial; Picătura de infinit, poeme, ed. ATU Sibiu, 2010;  Sub via ființei plâng strugurii, poeme, Ed. ATU, Sibiu, 2010; Babilon, poeme, Ed. Brumar, Timișoara, 2011; Sabatul interior, poeme,  ed. Limes, Cluj-Napoca, 2011; Meditând închis în ochiul ciclopului, poeme,  ed. Brumar, Timișoara, 2012; Ostatec în cer, antologie de poezie, ed. Tipo Moldova, Iași,2012; Orașul scufundat, 2012, proză, ed. Cenaclul de la Păltiniș, Sibiu, 2013; Dumnezeul din paharul cu votcă, proză, ed. Tritonic, București, 2016; Orasul alb, poeme, ed. Paralela 45, Pitești, 2016; Îngerii lui Bologan, proză scurtă, Apahida: Editura Neuma, 2022 etc.

 

 

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu