marți, 20 decembrie 2016

Dumitru Hurubă: Jerome K. Jerome, umor și viață (fragment, continuarea pe acest blog)



Fără a mai intra şi în alte detalii, se constată uşor că literatura umoristică, încă în urmă cu aproape un secol şi jumătate, era privită cu o reticenţă asemănătoare celei de azi, mergându-se până acolo încât să fie considerată pur şi simplu o literatură neserioasă. Conştient  de  toate neajunsurile şi problemele social-existenţiale pe care era nevoit să le suporte omul de rând, condiţia sa umană, adesea mizerabilă, Jerome a considerat că datoria sa de scriitor este de a încerca să creeze prin artă optimism, voie bună şi râsete, drept ajutor/consolare pentru o supravieţuire rezonabilă în societate. În acest sens, eseurile sale constituie argumente solide împotriva realităţilor imediate, împotriva „jocurilor” neprieteneşti ale celor care le au faţă de clasa socială de jos. Jerome este pe deplin conştient că nu poate schimba situaţia în bine, dar, prin umorul său luminos ameliorează suferinţa oamenilor săraci. Procentul nu ştiu câte este de mare, dar el există şi contribuie cât de cât la schimbarea în mai bine a ordinei lucrurilor! Practicarea comicului de situaţie, coroborat uneori cu cel de limbaj, este, între altele, atuul scririlor umoristice ale lui Jerome. El, de regulă, prezintă cadrul şi-abia după-aceea introduce personajele care vor evolua sub bagheta regizoral-comică al umoristului-profesionist. În acest fel, când există un… scenariu prestabilit, desfăşurarea „ostilităţilor umoristice” devine o simplă formalitate, în timp ce efectul poate fi chiar o explozie de voie bună şi râs. Toate-acestea nu sunt altceva decât aplicarea unei metode deja bine cunoscute, iar aplicarea ei se finalizează cu un succes iminent. Jerome nu se… entuziasmează aprioric, ci pregăteşte terenul pentru acţiune păstrând un aer de sobrietate aproape neverosimil. De cele mai multe ori cititorul nu cutează să se aştepte la un deznodământ vesel în cutare sau cutare poveste, ci participă la o desfăşurare de forţe doar cu interes, în timp ce Jerome este un ghid perfect, însoţitor aparent la fel de curios. Acesta e stilul său: plăcut, suportabil, surprinzător şi, în final, recompensator. 

O precizare
În romanul Trei într-o barcă, soția lui, Georgina, a fost „înlocuită” cu prietenii săi vechi: George Wingrave (George) și Carl Hentschel (Harris). Acest lucru i-a permis să creeze situații comice (și non-sentimentale), care au fost, împletite cu istoria regiunii Tamisa. Cartea, publicată în 1889, a devenit repede un adevărat succes de public, iar popularitatea sa a fost atât de mare, încât a făcut să crească numărul de bărci de pe Tamisa cu cincizeci la sută în anul 1890, contribuind astfel, semnificativ,  la valorificarea superioară a turismului pe Tamisa. Apoi, să ţinem seama că romanul Trei într-o barcă s-a vândut în primii douăzeci de ani după publicarea primei ediţii în peste un milion de exemplare în întreaga lume şi că a fost adaptat ca scenariu de film pentru televiziune; au urmat emisiuni de radio, scenariu de teatru, muzicaluri. Şi să uităm că satira şi umorul din scrierile lui Jerome K. Jerome au influențat și pe mulţi umoriști nu numai din Anglia...
Astăzi, când ne apropiem  de comemorarea a 90 de ani de la moartea sa, Jerome K. Jerome se află amplasat prin opera sa în loja de onoare a literaturii satirico-umoristice universale. Însă, mai aproape este aniversarea a 130 de ani de la apariţia primei sale scrieri, cartea Idle Thoughts of an Idle FellowGândurile trândave ale unui pierde-vară (1886). Această uriaşă popularitate a lui Jerome nu este absolut deloc întâmplătoare. Ea se datorează, cum e şi normal, unui gen de creaţie literară nu agreat şi comentat de critica literară, care a privit cu destulă reticenţă această apariţie, chiar dacă în rândul cititorilor, ea a avut un impact cu totul special. Ca să nu mai vorbim că romanul Three Men in a Boat - To Say Nothing of the Dog – Trei într-o barcă, fără a mai socoti şi câinele (1889), a dus rapid la un succes fulminant de public pentru acele vremuri. Pe de altă parte, trebuie să spunem că această realitate a fost însoţită mirarea criticii literare care nu găsea o explicaţie clară şi definitivă a succesului. Se pare că, aşa cum se întâmplă şi în zilele noastre – inclusiv la noi – cititorii au nevoie să comunice cât mai direct cu autori, fără prea mult întortocheri de fraze, fără sofisticării şi fără a li se spune că doi plus doi fac patru, pentru că patru minus trei fac unu care cu doi plus doi minus unu dă exact patru… Jerome tocmai aceasta a făcut: a simplificat comunicarea, iar mesajul direct său s-a adresat tuturor categoriilor sociale. Inspirat de cele mai multe ori din realităţile înconjurătoare din lumea imediată, reconstruite şi trecute prin colimatorul unui umor filtru satirico-umoristic nu prea la îndemâna oricărui autor, mai ales de asemenea gen de literatură. În general, eroii scrierilor lui Jerome sunt oameni simpli pe care el îi pune în anume situaţii şi astfel,   precizează Petru Comarnescu, „din comportarea lor capricioasă, subiectivă, arbitrară se produc o seamă de încurcături de situații comice1, întâmplări pe care autorul le decelează prin intermediul eroilor. De altfel, trebuie să recunoaştem că Jerome este un expert în a amplifica până la… neverosimil situaţiile şi întâmplările mărunte de viață, adesea insignifiante, înaintând de la general la subiectivismul, egoismul şi chiar egocentrismul dincolo de care ne baricadăm nu de puţine ori. Jerome, din acest punct de vedere, observă şi exploatează „nemilos” psihologiile ignorând cu bună ştiinţă importantul în favoarea faptului mărunt realizând o răsturnare de valori adesea incredibilă, mai ales după ce banalul trece prin filtrul său satirico-umoristic. Aceasta nu este decât o latură a observaţiei fine pe care el a stăpânit-o, din punct de vedere psihologic, la cele mai înalte cote. Şi de-aici, deseori, amplificarea până la paroxism a… nimicului care, odată forţat să atingă apogeului este aju(s)tat să prindă partea comică de înaltă ţinută. Ceea ce a atras cititorul de-a lungul generaţiilor, a fost nu doar umorul sec, specific englezesc, ci şi luminozitatea în care l-a „împachetat” Jerome, scoaterea acestuia dintr-un formalism la urma urmei dăunător în comunicarea cu cititorul. Acest adevăr se realizează printr-un tip de umor realist, care, odată evadat din chingile unui romantism şi individualism ceva mai complicate, este proiectat direct spre mintea şi sufletul destinatarului, cititorul, într-o broderie optimistă. Din acest punct de vedere, îl putem apropia de autori ca  George Meredith, Mark Twain, G. B. Shaw și cu alți scriitori satirici de la sfârșitul veacului al XIX-lea și de la începutul veacului XX, dar fiind, după părerea mea, cu o lungime de barcă în faţa lor.
Având baza de plecare realitatea imediată, de unde se aprovizionează cu materia primă, Jerome, printr-o prelucrare specială şi printr-un proces „tehnologic” după o reţetă exclusiv personală, pune în circulaţie mereu inconfundabilele sale produse finale de umor. Deşi la prima vedere, umorul lui Jerome pare gratuit şi deseori superficial, lucrurile, analizate mai atent ne vor ajuta să descoperim că, la el, nimic nu e gratuit: nici umorul, nici satira şi cu atât mai puţin nerealismul. La el, descoperim uşor, că realitatea este mărită cu lupa, pritocită, prelucrată apoi cu atenţia şi priceperea unui bijutier pentru a o transmite mai departe ca o formă de umor, dar şi, implicit, de moralitate. Micile defecte strict umane şi lipsurile care nu totdeauna ţin e om, sunt prinse în colimator, analizate şi, după… amplificarea satirico-umoristică, repuse în circulaţie. 
Din aceste puncte de vedere, la o privire de ansamblu a literaturii umoristice engleze, umorul Jerome pare să fie mai degrabă înrudit cu cel al lui Henry Fielding*, care, „folosind ironia ca metodă de prezentare a vieții, a personajelor și acțiunilor, dă de obicei în vileag slăbiciunile și idiosincraziile ca stări de fapt sau aspecte obișnuite ale vieții.
Ca o ultimă idee de analiză, parcurgând întreaga operă a lui Jerome K. Jerome, se constată fără efort că el a lăsat literaturii universale un gen de umor care, fără să fie… negru sau răutăcios în sensul real al termenilor, se caracterizează prin luminozitate, cunoaşterea psihologiei personajelor, a vieţii în general, ceea ce se va finaliza cu o mare înţelegere şi căldură faţă de om. Satira sa are un rost clar de a îndrepta lucrurile cu un fel de vioiciune dublată de un umor care nu face decât să-l înveselească sincer pe cititor. Este, acesta,un specific al valorii unui scriitor, îi personalizează creaţia şi îi asigură locul ce i se cuvine în rândul marilor creatori ai lumii. Se întâmplă la Jerome K. Jerome.

Sursa: Dumitru Hurubă