Posibilitatea de a fi dumnezeu.
În numărul 1 ( 38 ) din revista „NOVA PROVINCIA CORVINA”
apărută cândva, destul de demult, în toamna anului 2005, sub îndrumarea
scriitorului Eugen Evu, poetul Nicolae Szekely, care îmi este şi prieten, a
publicat eseul creştin „Şi voi puteţi fi
dumnezei” - lansând o provocare generaţiei
de români trăitori într-o ţară creştină pentru
a-şi depăşi condiţia umană prezentă şi pentru a dori să primească putere
divină în viaţa lor de zi cu zi. Provocarea este una de forţă şi merită
primită, analizată şi acceptată ca mod de lucru pentru artist şi pentru fiecare
om care trăieşte într-un areal creştin.
Autorul analizează fenomenul uman
din perspectivă filozofică, artistică, punând la bătaie logica, raţiunea, bunul
simţ, principiile creştine şi multe alte lucruri bune, şi ajunge, în final, la
concluzia că a fi dumnezeu, înseamnă a-L cunoaşte pe Dumnezeu.
Cred că metoda poetului, deşi de
bun simţ şi curată, nu este suficientă şi altele sunt concluziile în ce
priveşte dorinţa noastră firească de a fi dumnezei. (A se observa modul de
scriere cu inima, cu d şi nu cu D).
Abordarea trebuie făcută prin
lumina teologiei biblice, adică interpretarea Bibliei prin principiile biblice,
sau apropierea de Dumnezeu prin valorile sale divine de înţelepciune şi nu prin
modul de abordare uman, onorabil, dar limitat.
Din acest punct de vedere omul
nu-L poate înţelege pe Dumnezeu nu are capacitate, capacitatea sa este penibil
de limitată faţă de preştiinţa şi cunoaşterea divină absolută, ca atribut a lui
Dumnezeu.
Dumnezeu s-a întrupat ( kenoză )
în persoana Fiului Său Isus Hristos din următoarele motive:
- Să ni-L reveleze pe Dumnezeu.
- Să dea un exemplu pentru viaţa noastră.
- Să aducă un sacrificiu eficace pentru păcat.
- Să poată îndeplini legământul davidic din Vechiul Testament.
- Să facă zadarnice lucrările diavolului.
- Să poată fi un mare Preot, plin de milă şi înţelegere.
- Să fie un judecător divin drept.
Rezultă de aici că Dumnezeu în
mila Sa a considerat că-L putem cunoaşte, în limitele noastre în măsura
REVELAŢIEI şi nu a cunoaşterii. El a făcut pasul prin întrupare. De fapt în Mântuitorul nostru Dumnezeu
s-a revelat deplin şi exact.
Răspunzând la ipoteza pusă de
poetul Nicu Szekely, dacă putem fi dumnezei, Hristos Isus a afirmat pe deplin
că DA. Deci răspunsul este unul revelat şi nu prin înţelegerea lui
Dumnezeu. Aspectul este redat de Evanghelia
după Ioan în capitolul 10 versetele 34 – 36. Rabi, Învăţătorul afirmă că putem
fi dumnezei în măsura în care acceptăm să fim fii de Dumnezeu, după modelul
său. Adică este scris în Scriptură – psalmul 82
- că suntem, fără tăgadă, dacă ni s-a revelat cuvântul lui Dumnezeu,
adică l-am primit („Scriptura nu poate fi desfiinţată” – afirmaţia lui Isus),
dacă Dumnezeu Tatăl ne-a sfinţit şi ne trimite în lume pentru o misiune exactă.
Afirmaţia Mântuitorului trebuie acceptată prin har şi credinţă şi asta nu are a
face nimic cu puterea de înţelegere a omului faţă de Dumnezeu.
Cine poate fi un fiu de Dumnezeu
?
În Epistola către Romani, Sântul
Apostol Pavel arată: „Căci toţi cei ce sunt călăuziţi de Duhul lui Dumnezeu
sunt fii ai lui Dumnezeu” (Rom. 8 : 14). Deci omul poate accepta şi poate
învăţa doar a se lăsa călăuzit de Spiritul Sfânt, eforturile sale intelectuale
nu au valoare decât în măsura în care învaţă să se lase călăuzit de Spiritul
Sfânt. Ar părea umilitor pentru om să accepte propria umilire, dar Dumnezeu ne
cheamă la modestie.
În Evanghelia după Ioan, Hristos
Isus arată importanţa Duhului Sfânt în viaţa omului:
- Duhul Sfânt este Duhul adevărului (Ioan 14 : 17).
- Lumea nu are capacitatea de a primi Duhul pentru că nu-L vede şi nu-L cunoaşte.
- Duhul ne învaţă toate lucrurile (Ioan 14 : 26).
- Duhul ne aduce aminte tot ce ne-a transmis Mântuitorul.
- Duhul Sfânt mărturiseşte despre Fiul lui Dumnezeu (Ioan 15 : 26).
- Duhul Sfânt are de făcut o lucrare spirituală absolută: de a dovedi lumea vinovată în ce priveşte păcatul, neprihănirea şi judecata (Ioan 16 : 7 – 11).
- Duhul Sfânt ne călăuzeşte în tot adevărul (Ioan 16 : 13); apoi,
- Duhul nu vorbeşte de la El ci tot de a auzit în relaţia din Sfânta Treime.
- Duhul ne va descoperi lucrurile viitoare.
Cu alte cuvinte a-L cunoaşte pe
Fiul şi a trăi modelul de viaţă lăsat de El pentru fiecare din noi înseamnă
posibilitatea de a fi dumnezei.
În Epistola către Corinteni
Apostolul Pavel arată limita înţelepciunii umane raportat la înţelepciune
divină. Înţelepciunea umană este limitată şi de aici limitarea înţelegerii lui
Dumnezeu (1 Cor 1 : 17 – 28).
Poetul Nicu Szekely radă în eseul
său o experienţă de viaţă din tinereţe, o experienţă spirituală - aceea de a evita să-i privească pe oameni în ochi,
experienţa însă trebuie dusă până la capăt, după modelul divin: trebuie să ne
învăţăm să privim la inima oamenilor şi
nu la faţa lor, deoarece este mult mai important. După ce ai primit darul de a
privi la inima oamenilor începi să înţelegi că înţelepciunea divină este altceva,
nu are de a face, iată, cu matematica, cu filozofia, nici cu arta, este arta
superioară de a privi în viitorul proiectat divin.
Cum poate omul să înţeleagă că
Dumnezeu s-a întrupat, a luat chip de om, iar ca Mare Preot a săvârşit Jertfa
perfectă, tot El fiind şi Mielul de jertfă care ia păcatul lumii. În aceeaşi
persoană există Preotul şi Jertfa. Se poate explica asta în baza matematicii, a
filozofiei, a artei? O putem accepta ca revelaţie, dar imposibil de acceptat
logic, de aici neputinţa de a înţelege. Paradoxul poate fi cuantificat într-o
anumită măsură, dar limitat.
Dumnezeu este dragoste şi
dragostea acoperă totul (1 Cor. 13). El este şi duh sau spirit şi nimic nu-L
poate atinge, dar asta este un alt aspect spiritual care merită abordat.
Mă bucură faptul că eseul lui
Nicu Szekely ne-a trimis la Scriptură, iar Scriptura este insuflată de Duhul
Sfânt, este deci revelaţie.
Cred că de aceea creştinismul
este important pentru că îi apropie pe oameni prin Cuvântul lui Dumnezeu, iar
la început a fost Cuvântul sau mai mult – Logosul …
Poetul Ştefan Augustin Doinaş ne
sugera necesitatea foamei de UNU într-un volum de excepţie …
Constantin Stancu
toamna, 2005.
Nota, date despre N. Szekely: http://www.uniuneascriitorilorarad.ro/usr/49_Szekely.htm
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu