GENERAŢIE
ŞI CREAŢIE
Mariana Pândaru Bârgău din Deva editează o carte de dialoguri inspirate iniţiate de cel care a fost Valeriu Bârgău, poet, redactor,
jurnalist, om implicat al epocii sale în lucruri ştiute şi neştiute, încă, în
fenomenul literar complex din judeţul Hunedoara şi din ţară.
Cartea Generaţie şi Creaţie a
apărut la Editura Călăuza v.b. –
Deva, 2007, o editură fondată chiar de
scriitorul Valeriu Bârgău şi apariţia ei
a fost posibilă datorită sprijinului financiar acordat de Consiliul Judeţean Hunedoara, fiind un exemplu de contribuţie la
cultura locală cu fereastră spre cultura română.
Prin dialogurile realizate de Valeriu
Bârgău, la cald, în epocă, jurnalistul încearcă să lege fenomenul creaţiei
de generaţia din care a făcut parte, o generaţie importantă în literatură,
generaţia optzeci, pe scurt, acea
generaţie formată în comunism, dar care se va valorifica cu adevărat după anul
1989, în libertate, şi când „cenzura” libertăţii îi va arăta
limitele şi adevărata faţă. Generaţia astfel definită este gruparea de
scriitori cunoscuţi sau mai puţin cunoscuţi care a încercat şi a realizat, în
mare parte, să depăşească efortul făcut de cei dinaintea lor: Nichita Stănescu,
Marin Sorescu, Lucian Blaga, Tudor Arghezi, Vasile Voiculescu etc.
Scriitori de talent şi oameni în cetate cei care au răspuns întrebărilor
lui Valeriu Bârgău au arătat prin răspunsurile lor legătura profundă cu
realitatea, aspiraţiile lor de a depăşi vremea în care au trăit, speranţa că
ceea ce fac e cumva istorie,
mărturie de suflet despre suflete …
În acele dialoguri jurnalistul a căutat să descopere raporturile care au existat între membrii generaţiei, raporturile
sale cu scriitorii, să redescopere ideea de frumos în alţii, să vadă până unde merge îndrăzneala lor, raportat
la limitele impuse de cultura oficială a vremii, să descopere omul care stătea
în spatele operei, să strige după adevărul
care face evul mai curat şi cetatea mai puternică.
Contactul cu oamenii din vremea sa ne relevă efortul pe care îl poate face
un jurnalist sau un editor citind cărţile contemporanilor săi, pregătirea
intensă, până la uitarea de sine în realizarea dialogului, munca de rutină,
obositoare, grea, dar necesară privitoare la adrese, telefoane, timp măsurat şi
nemăsurat pus la dispoziţia scriitorului, eşecul relaţiei sau bucuria
întâlnirii.
Efortul lui Bârgău a meritat pentru că avem o mărturie despre ce a însemnat
literatura română privită prin fanta generaţiei optzeci.
Generaţia poate fi considerată eveniment
în cultura română, sunt oameni şi scriitori care au fost şi au rămas repere în
peisajul literar, precum Nicolae Băciuţ,
Mircea Cărtărescu, Ion Cristoiu, Eugen Dorcescu, Ion Zubaşcu, Aurel Pantea,
Aurelian Titu Dumitrescu, Dumitru Velea, Liviu Ioan Stoiciu, Traian T. Coşovei,
etc.
Pare surprinzător şi aproape iraţional de ce nu apr interviuri cu scriitori
din generaţia optzeci din judeţul
Hunedoara precum Ioan Evu, Dumitru
Hurubă, Eugen Evu, scriitori
importanţi, de neocolit. Dar şi lipsa aceasta reflectă frământările din cadrul
grupului, invidia, şocurile la care au fost supuşi membrii generaţiei de către
sistemul general oficial de făcut
cultură în anii 1970 – 1989.
De recunoscut că scriitorii din acea vreme căutau să se prezinte şi să se
ascundă în spatele operei în acelaşi timp, pentru a nu se trăda în faţa
propagandei comuniste, pentru a-şi păstra identitatea şi pentru a gusta din
libertatea de a scrie, privind spre cer, conştient sau nu, vizând gloria …
Aceste dialoguri merită o analiză mai profundă despre viaţa de a fi
scriitor în vremuri complicate …
Citind cartea, descoperi emoţia interviului
ca scriitor, o emoţie adevărată, limitarea criticului de limitele sale
biologice şi de viziunea sa asupra literaturii, necesitatea ca generaţia să se
apere cu adevărat prin ceea ce scrie şi creează, că opera se susţine în timp
prin energia interioară, că există zone la care scriitorul nu are acces, este
brutal limitat sau trimis pentru ca presiunea spirituală pusă asupra sa să izbucnească
în operă.
Citind dialogurile redescoperi
că în spatele operei există multă muncă de calitate, o muncă spirituală
necesară, lecturi, meditaţie, suferinţă, rupere de lume, că există o aură de
mister şi poveste în fiecare volum scris, că literatura e şi o mare aventură,
una incontrolabilă de individ şi de cenzor, şi o luptă reală cu tine, cu
oamenii vremii, cu zeul care te vrea idolatru.
Valeriu Bârgău provocându-i pe scriitori reuşeşte să pună în lumină stările
intime ale creaţiei: fiecare scrib are obligaţia să privească în mod critic
spre opera sa, cu sensibilitate şi realism, pentru ca opera să nu-i afecteze
fiinţa, că în final viaţa este un experiment la care trebuie să rezistăm, că
opera depinde de o dimensiune interioară şi de una exterioară în egală măsură
şi nemăsurat, că scrisul naşte tabieturi şi vicii şi e greu să ieşi din ele, că
ritualul scrisului se aseamănă cu ritualul împerecherii la păsări, şi că e
nevoie de seriozitate în actul creaţiei, o seriozitate necesară raportat la
mişcarea generală socială pentru că opera rămâne.
Din păcate au existat în generaţie şi lupte, scriitorii au încercat să se
elimine unii pe alţii prin omisiunea de a scrie despre altul, că poezia poate
fi o reacţie împotriva morţii, a uitării şi că există o călătorie de unul singur în lume, pe cont propriu, dureroasă,
reală, că suferinţa în faţa textului scris sau nescris încă, e o suferinţă
constructivă, necesară.
În vremurile contemporane e nevoie de specializare,
că scriitorul nu mai poate cuprinde totul şi criticul nici atât. Dar timpul stă
deasupra ca o ghilotină, iar globalizarea cheamă indivizi unii către
alţii, iar clipa merită trăită fie scriind, fie trăind adevărat, curat şi
asiguratoriu pentru eternitate.
Dialogul a fost o necesitate pentru generaţia optzeci, este şi va rămâne o necesitate în ciuda diferenţelor de
viziune, că dialogul permite ciocnirea culturilor, a tehnicilor literare,
presupune civilizaţie şi educaţie, credinţă şi eroare.
Până la urmă fiecare îşi va duce piramida
de cuvinte singur în spate, jugul său este unic şi are datoria să
persevereze până la capăt. Valorile sunt necesare pentru un neam, chiar dacă
sunt contradictorii şi chiar dacă uneori nu convin.
Credinţa apare brusc necesară pentru o generaţie formată în comunism,
ciudat lucru pentru vâltoarea contemporană şi că fără Dumnezeu nimic nu e
posibil, până la urmă…
Dialogurile purtate relevă şi alte teme, se impune a fi citite pentru a ne
descoperi identitate ca dimensiune
culturală în Europa. Dacă romanul sud-american a reuşit prin nota sa
originală, literatura ţărilor din estul Europei reflectă o lume zbuciumată ce
strigă după cuvânt, după echilibru şi maturitate. Se developează o lume unică
în literatura universală, lumea anilor optzeci, ani interesanţi, în care
comunismul îşi pregătea căderea în timp ce proclama gloria sa.
Sistemul a căzut, oamenii au rămas …dialogul e posibil în cadrul
generaţiei, între generaţii, între culturi diverse …
Valeriu Bârgău întreabă: Ai mentori? Ai dorit vreodată să-i
ucizi?
Nastasia Maniu răspunde: Da, bineînţeles, am mentori. Iov,
Solomon, David, Dante, Kant, Shakespeare, Eminescu şi, desigur, mulţi alţii. Să
fi dorit să-i ucid vreodată? Dacă lumina poate fi ucisă … Dar la ce bun?
Întotdeauna mi-a fost frică de întuneric …
Valeriu Bârgău întreabă: În fond, ce e stare de creaţie?
Eugen Dorcescu răspunde: Starea de creaţie, în autenticitatea
ei, este un dat. Cu vremea, prin ştiinţă a scrierii, prin abilitate, prin
suprapunerea (oarecum inevitabilă) a eului artistic şi a celui empiric, prin
glisarea aparenţei în locul esenţei, ea poate fi (mai degrabă părea) şi creată
(mai degrabă mimată).
Ion Zubaşcu mărturiseşte: Mesajul meu a fost emis în univers
chiar în clipa în care l-a aşternut pe hârtie.
Aurel Pantea vorbeşte despre scrisul său: e senin când scrie,
încearcă să devină rază, în timp ce îşi creşte copiii şi un iepure, studiind
pentru examenele specifice profesorului în cetate.
Mircea Stâncel mărturiseşte: „ …de la
gliile proaspete sau mai puţin proaspete există un mare drum care duce la poezie …”
Cartea Generaţie şi Creaţie are
şi o prefaţă, un argument scris chiar de
Valeriu Bârgău, însemnări la un demers publicistic, adică semne în vreme despre
generaţia din care a făcut parte, acum el a intrat într-o altă generaţie,
eternă, e la judecata adevărată a cuvintelor gândite, scrise, trăite, uitate.
Dialogurile sale au rămas pentru a ne demonstra că oamenii pot comunica şi
că avem şansa de a descoperi miracolul vieţii în celălalt …
Constantin Stancu
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu