1.
Numele tău este bine cunoscut, nu doar în județul
Hunedoara, unde locuiești, ci în toată țara, prin creațiile tale literare
găzduite în diverse publicații. Când și unde ai debutat?
-
Debutul
publicistic: septembrie 1981 (concomitent). Genul: poezie. Publicaţia:
„Braşovul literar şi artistic „ – 1981; Revista „Orizont” – Timişoara, cu o
prezentare de scriitorul I.V. Martinovici, în ambele.
-
Debutul
editorial: Timişoara: Editura Facla, 1988 – editor d-ul Eugen Dorcescu, cu
volumul Fructul din fruct – poezie,
în antologia Argonauţii, conform practicilor din acea vreme.
2. Care sunt cele mai importante premii literare pe care le-ai primit la diferite festivaluri și concursuri desfășurate în decursul manilor?
Premii literare
și ale Uniunii Scriitorilor, Filiala Alba-Hunedoara.
1. Premiul revistei „România Literară” la Concursul „Lucian Blaga” Sebeş,
1983, redactor: Ioan Horea.
2. Premiul revistei „Transilvania” la Concursul „Lucian Blaga” Sebeş, 1984,
redactor: Ioan Mircea.
3. Premiul revistei „Unirea” – Alba Iulia la Concursul „Lucian Blaga” 1986,
redactor: Ioan Mărgineanu.
4. Premiul de debut al Editurii „Facla” 1988, pentru placheta „Fructul din
fruct” în antologia Argonauții,
redactor şef: Eugen Dorcescu.
5. Premiul revistei „Discobolul”, sub egida Filialei Alba-Hunedoara a Uniunii
Scriitorilor din România, pentru poezie – anul 2010.
6. Premiul Editurii Rafet Râmnicu Sărat și Asociației „Renașterea Râmniceană”
pentru romanul de memorii Pe masa de
operație, 2011.
7. Premiul Filialei Alba-Hunedoara a Uniunii Scriitorilor din România pentru
evocare literară, cartea Arhivele de la
Hațeg. De la neantia la vâltoarea sufletelor, Alba-Iulia, 2011.
8. Premiul Filialei Alba-Hunedoara a Uniunii Scriitorilor din România pentru
lirism esoteric,cartea Etemenanki (Ultima
săptămână), poezie, Alba-Iulia, 2015.
9. Premiul „I.D.Sârbu” al Filialei Alba-Hunedoara a Uniunii Scriitorilor din
România pentru proză, cartea Vadul ars,
roman, Alba-Iulia, 2017.
10.Premiul Filialei Alba-Hunedoara a Uniunii Scriitorilor din România și
revistei „Discobolul” pentru contribuția la realizarea revistei, 15 decembrie
2018.
11.Premiul „Călătorul” al Filialei Alba-Hunedoara a Uniunii Scriitorilor din
România pentru debut în roman, 2019.
12.Premiul Filialei Alba-Hunedoara a Uniunii Scriitorilor din România –
„Omagiu la împlinirea vârstei de 65 de ani”, 2 noiembrie 2019.
13.Premiul Filialei Alba-Hunedoara a Uniunii Scriitorilor din România pentru
cronică literară, 20 noiembrie 2024.
Alte distincții:
-
Asociația cultural-umanitară și științifică „Provincia
Corvina”/ Redacția revistei de literatură și artă „Nova Provincia Corvina” –
Diplomă de excelență 2007.
-
Asociația cultural-umanitară și științifică „Provincia
Corvina”/ Redacția revistei de literatură și artă „Nova Provincia Corvina” –
Diplomă de excelență 2008
-
Asociația cultural-umanitară și științifică „Provincia
Corvina”/ Redacția revistei de literatură și artă „Nova Provincia Corvina” –
Diplomă de excelență 2009.
-
Liga scriitorilor din România – Filiala Județului
Hunedoara – „Virtutea literară”, 2012.
-
Societatea culturală „Anton Pann” Râmnicu Vâlcea –
Diplomă de excelență, 2012.
-
Societatea culturală „Anton Pann” Râmnicu Vâlcea –
Diplomă de excelență, 2014.
-
Televiziunea InfoHD/ Editura Emia – Diplomă Cărți,
personalități, confesiuni, 2015.
-
Consiliul Local al Orașului Hațeg/ Primăria orașului
Hațeg – Diplomă de onoare, 2017.
-
Biblioteca Județeană „Ovid Densușianu” Hunedoara-Deva,
Diplomă pentru contribuția privind promovarea literaturii (Un cărturar al Țării
Hațegului), 2 noiembrie 2019.
3.
Ești în egală măsură poet, romancier, critic literar și
publicist. Cum reușești să desfășori o activitate atât de bogată?
Prin disciplină, prin lecturi și obișnuința de a scrie despre textele
citite. Este și o datorie față de Țara Hațegului și zona Hunedoarei. Scrisul te
ajută să rămâi lucid. Din profesia de jurist am deprins obișnuința de a scrie
direct pe calculator. Excepție poezia. Bine, după primul val, urmează
corecturi, reveniri, completări. La un roman, de pildă, lucrez cam trei-patru
ani, las un timp să se coacă textul. Urmează trei-patru reveniri. Când vine
valul, familia mă înțelege. Disciplina, rigoarea, munca, și, cu voia lui
Dumnezeu, talentul. Aici trebuie să accept că lucrurile nu mai depind de mine.
4.
Enumeră te rog titlurile cărților pe care ai reușit să le
publici până acum.
Sunt cărți pe
suport de hârtie, cărți în format electronic, cărți colective. Am scris poezie,
proză, note literare, texte după texte, evocare literară. Iată lista:
-
Publicaţii
Cărţi pe suport de
hârtie
1. Fructul din fruct – în
Antologia „Argonauţii”, Timişoara: Editura Facla – 1988, redactor şef Eugen
Dorcescu – debut.
2. Păsările plâng
cu aripi – poezie, Timişoara: Editura Helicon, 1988, editor Ioan I. Iancu,
antologie personală incluzând volumele: „Crini de nisip”; „Păsările plâng cu
aripi„; „Dincolo de retina apei”- 122 de poeme.
3. A privi cu
ochii inimii (Poemele roadelor) - Deva: Editura Polidava, 2002,
Colecţia revistei „Provincia Corvina „ - redactor de carte Eugen Evu, poezie
creştină.
4. Pseudo-Imobiliaria - Afacerile lui Dumnezeu cu omul, (eseu)
Bucureşti: Ed. Carpathia Press - Bucureşti, 2005, eseu.
5. Pomul cu scribi
– Timişoara: Editura Eubeea, 2006 - antologie de versuri perioada 1983 – 2006,
peste 100 poeme, coordonator editorial d-na Nina Ceranu.
6. Ecou de psalm –
secţiune în cartea de antologie de poezie creştină Harfele Harului, Deva: Editura Corvin, 2007, redactori Eugen
Evu şi Ion Urda, în colecţia Biblioteca „Provincia Corvina”.
7. Poetul la castel - cronică, eseu despre opera poetului Eugen Evu –Vulcan:
Editura Realitatea Românească, 2010, consilier editorial Ştefan Nemecsek.
8. Arhivele de la Haţeg: de la Neantia la Vâltoarea
Sufletelor - antologie neterminată despre operele
scriitorilor din Haţeg, sau care au scris despre Haţeg – Vulcan: Editura
Realitatea Românească, 2010 (carte premiată de Uniunea Scriitorilor din
România, Filiala Alba-Hunedoara).
9. Pe masa de operaţie, roman, Râmnicu Sărat: Editura Rafet, 2011, director Constantin
Marafet (carte premiată la concursul internaţional Titel Constantinescu, ediţia
a IV-a).
10. Dictatura
toleranţei la Ştefan Nemecsek, evocare, Târgu Jiu: Editura Măiastra , 2012.
11.Greutatea gândului
nerostit, poezie, Vulcan: Editura Realitatea
Românească, 2012.
12.Cu fantezia pe
fantezie călcând, poezie,
Sibiu: Editura Cenaclul de la Păltiniş, 2013.
13.Etemenanki (Ultima
săptămână), poezie, Sibiu: Editura CronoLogia, 2014
(carte premiată de Filiala Alba-Hunedoara a Uniunii Scriitorilor din România).
14.Lecţia de umor şi
viaţă în opera lui Radu Igna,
(istorie literară), Sibiu: Editura
Cronologia, 2014.
15.Fructul din fruct
(Adio, ne vedem pe străzile de aur) – Antologie
1988 – 2015, versuri, Iaşi: Editura Princeps Multimedia, 2015.
16.Geamantanul cu
privire (texte după texte), note
literare, Râmnicu Sărat: Editura
Rafet, 2015.
17.Vadul Ars, roman, Râmnicu Sărat: Editura Rafet, 2016.
18.Adrian Botez:
Ceasurile vechi bat mereu ora unu (Un român sub semnul Premiului Nobel pentru
Literatură), note literare, Râmnicu Sărat: Editura Rafet, 2017.
19.Arhivele de la
Hațeg. Monografii, legende și vivisecții, note literare, Sibiu: Editura CronoLogia, 2017.
20.Breaking news
pentru absenți / Breaking news for missing people, poeme, Colecția revistei Orizont literar contemporan,
Iași: Editura PIM, 2018.
21.Dumitru Hurubă -
Glumim, nu? (Texte din Rezervația cu zăpăciți de tranziție), evocare literară, Florești, Cluj: Editura Limes, 2019.
22.Migranți fără bagaje, roman, Florești, Cluj: Editura Limes, 2019.
23.Judecătorul și
jurnalul ars, roman, București: Editura Universitară, 2021.
24.Fascinanta efă mică
– texte după texte, note literare, Râmnicu
Sărat: Editura Rafet, 2023.
25.Traficantul de
cărți, roman, Târgu Mureș: Editura Vatra Veche, 2025.
Colectiv:
1.
Întoarcerea Scriitorului - Treizeci de eseuri
despre literatura Marianei Brăescu, (Comedii ciudate și proze chagalliene;
„Caligula sau șansa trăirii cu adevărat; „Londra” ca motiv de cădere; Pronto
vinde și cumpără; „Arta iaste un templu”. „Imperfecțiuni provizorii”, p.p.
29-39) București: Editura Intermundus, 2006.
2. Supliment revista „Vatra veche”, nr. 3/2017 – Ana Blandiana la ceas aniversar (Ana Blandiana între două lumi, p. 23).
3. Supliment revista „Vatra veche”, nr. 3/2017 – Portretul poetului la
tinerețe fără bătrânețe (Nichita Stănescu; O
altă matematică, p. 36).
4.
Mirela-Ioana Borchin, coordonator, Despre Eugen Dorcescu – volum omagial 75 – (Despre eremit, p.p. 108-110) Timișoara: Editura Mirton, 2017.
5. O limbă – un neam. Târgoviște –
Chișinău – Cernăuți – Alba Iulia, cetăți ale spiritualității românești (antologie de poezie), (Memoria
luminii, p.p. 497-500), Târgoviște: Editura Bibliotheca, 2018.
6.
Mirela-Ioana Dorcescu (coordonator), 533 pagini, Despre opera
lui Eugen Dorcescu, Timișoara: Editura
Academia.edu, 2020.
7.
Maria-Daniela Pănăzan (coordonator), 173 pagini, Poezia lui Nicolae Crepcia. Studii critice,
Sibiu: Editura CronoLogia, 2019.
8.
Anca Sârghie (coordonator), 269 pagini, Caietele Cioran 2019, Sibiu, Editura
D*A*S*, 2019, pp. 257-264 (Cronica unei
prietenii – Epistolă despre Cioran, de Alina Diaconu).
9.
Mirela-Ioana Dorcescu (coordonator), 668 pagini, Despre opera lui Eugen Dorcescu (Interviuri.
Crestomație critică: 2014-2020), pp. 603-626, Timișoara, Editura Mirton,
2021.
10.Marin Breiu și Gabriela Pachia (coordonatori), „Corola” de sub lupa criticii despre opera lui Ion Pachia-Tatomirescu,
antologie, 628 pagini, Timișoara, Editura Waldpress, 2021.
11.Mirela-Ioana Dorcescu (coordonator),
Eugen Dorcescu în „Timișoara” –
volum omagial 80, 439 pagini, (note literare la cărțile: Biblice, 2020 și Drumul spre Tenerife, 2009)Timișoara: Editura Mirton, 2021.
12.Miron Țic (coordonator, editor și prefața Paulina Popa), Cu mâinile sub cap privesc cerul senin și
fără nori – Note literare, eseuri,
cronici despre opera scriitorului Miron Țic. Editura Emia, 2022 (paginile
26-30; 31-35; 38-43;94-98;137-142).
13.Colectiv (Antologie critică alcătuită de Nicolae Băciuț), Nichita Stănescu,
Orizonturi și viziuni, - O altă matematică, pp. 188-191, Târgu
Mureș: Editura Vatra veche, 2023.
14.Colectiv - Pe tărâmul poeziei. Un
poet în zece poeme/ Sur la rivage de la poésie. Un poète en dix poèmes,
traducător Sonia Elvireanu, Atelier de traduceri, Consiliul Județean Alba,
Biblioteca Județeană „Lucian Blaga” Alba Iulia, Uniunea Scriitorilor din
România, Filiala Alba-Hunedoara, 2024; Editura Creator, Brașov, 2024, pp
90-110.
15.Colectiv – Centrul European de Studii Covasna – Harghita, Profesioniștii
noștri/ Scriitorul profesionist Dumitru Hurubă – OMAGIU LA 80 DE ANI, vol.
I și vol. II. În vol. II, Editura Vatra veche, 2024, pp. 438-530 și pp.
594-599.
16.Colectiv – Antologia Criticii de
Întâmpinare 2025, Editată de Lidia Vianu, București: Contemporary
Literaturii Press / Universitatea din București/ Editura MTTLC, 2025;
pp.140-143, Negația, o altfel de
existență (Aurel Pantea, Negru pe negru, 2005).
17.Colectiv - La omul de piatră/ Chez l`
Homme de Pierre – ANTOLOGIA GRUPULUI DE POEZIE „Ioan Dan Bălan” /
L`Anthologie du Groupe de Poesie „Ioan Dan Bălan”, alcătuită / ACCOMPLIE PAR:
Mirela Cocheci și/ et Elisabeta Bogățan. Traducerea textelor în și din limba
franceză/ la traduction des textes en et du française: Elisabeta Bogățan. Casa de
editură Exclusiv, Vulcan, 2025, p.107 și p. 273.
18.Anișoara-Violeta Cîra (Coordonator), Mirela-Ioana
Dorcescu - 60, Volum omagial, Timișoara: Editura Waldpress, 2025, Timpul ca un glonț, pp.127-134; Edenul de lângă noi, pp. 231-238; Hărțile durerii, pp.477-482.
Cărţi în format
electronic
1. O călătorie cu Dumitru Hurubă în ţinutul zăpăciţilor de
tranziţie (Lecturi de umor în vremuri triste), iulie, 2010, cronică, eseu despre opera scriitorului Dumitru Hurubă,
ebook – pe internet la www.scribd.com, sau www.costyconsult.wordpress.com.
2. Lecţia discretă de umor şi viaţă în scrierile lui Radu
Igna din Haţeg, iulie, 2010, ebook – pe internet la www.scribd.com, sau www.costyconsult.wordpress.com.
3. Arhivele de la Haţeg: de la Neantia la Vâltoarea
Sufletelor, o antologie neterminată despre operele
scriitorilor din Haţeg, sau care au scris despre Haţeg – ebook, septembrie,
2010, pe internet la www.scribd.com, sau www.costyconsult.wordpress.com .
4. Epistolă cu pană de înger din ţinutul Hunedoarei – scurtă antologie neterminată despre operele
scriitorilor din judeţul Hunedoara – ebook, decembrie, 2010, pe internet la www.scribd.com, sau www.costyconsult.wordpress.com.
5. Apocalipsa poate începe pe strada Ciprian Porumbescu ( ziceri despre operele cărturarului Artur Silvestri) –
ebook, aprilie 2011, pe internet la www.scribd.com, sau www.costyconsult.wordpress.com.
6. Abisul de lângă noi sau O călătorie iniţiatică
alături de Eugen Dorcescu, mai, 2010, cronică, eseu despre opera poetului
Eugen Dorcescu – pe internet la www.scribd.com, sau www.costyconsult.wordpress.com .
7. Poet de bunăvoie,
ebook, august, 2010, cronică, eseu, despre opera poetului Ioan Evu, ebook – pe
internet la www.scribd.com, sau www.costyconsult.wordpress.com .
8. Dictatura toleranţei la Ştefan Nemecsek, noiembrie,2010, cronici, note literare despre opera lui
Ştefan Nemecsek, ebook – pe internet la www.scribd.com, sau www.costyconsult.wordpress.com .
9. Cucerirea labirintului, noiembrie, 2011, cronici, note literare despre scriitori români sau
străini, texte de ieri pentru mâine, ebook – pe internet la www.scribd.com, sau www.costyconsult.wordpress.com.
10.Aventura unui provincial pe cerul patriei: Constantin
Marafet, mai 2011, cronică, note literare, ebook –
pe internet la www.scribd.com, sau www.costyconsult.wordpress.com.
11.Ceasurile vechi bat mereu ura unu (Adrian Botez şi
literatura exilului în patria sa, limba română), cronici, note literare, texte
despre opera lui Adrian Botez, octombrie 2011, ebook – pe internet la www.scribd.com, sau www.costyconsult.wordpress.com.
12.Dimineaţa unui poet
din oficiu – Note literare la scrierile poetului Ioan
Barb, ebook , februarie 2012– pe internet la www.scribd.com, sau www.costyconsult.wordpress.com.
13.Nordul din poem la
Dorina Brânduşa Landèn, cronică, note
literare, la cărţile poetei Dorina Brânduşa Landèn, ebook, noiembrie, 2012
-
pe internet la www.scribd.com, sau www.costyconsult.wordpress.com.
- Redactor
revista electronică de cultură, literatură şi teme practice:
„costyabc-
hatzegworld, câteva cuvinte ca semn” , pe www.costyconsult.wordpress.com.; www.constantinstancuscrib.wordpress.com; www.arhiveliterare. blogspot.com.
5.
Dintre scriitorii și jurnaliștii hunedoreni pe care îi
apreciezi cel mai mult și de ce?
Sunt subiectiv,
nu i-am citit pe mulți. Am preferat să mă concentrez pe operele unor scriitori
cam de generația mea. Să prind firul creației. Nu prea ai timp, trebuie să-ți
câștigi pâinea cea de toate zilele. Aș putea enumera, aleatoriu. Poezie: Ioan
Evu, Ioan Barb. Proză: Ladislau Daradici și Radu Igna. De ce? Ioan Evu pentru
că îmbină clasicul și modernul, are ritm și rimă, muzicalitate, prinde esența.
Merita o soartă mai bună, trebuia să fie pe Lista lui Manolescu, dacă admitem
că există o listă… Ioan Barb pentru încrâncenarea din textele sale și faptul că
oferă soluții pentru ieșirea din labirintul poetic. Ladislau Daradici pentru
temele sale moderne, abrupte, despre dragostea celor care mor, despre
paradoxuri, despre faptul că a scris și despre alți confrați, fiind un generos.
Radu Igna pentru disciplina sa, a scris despre lumea dascălilor, despre țăranul
român, despre vremurile de azi. În proza scurtă are umor, vede bine viața
oamenilor.
Mai sunt,
Dumitru Hurubă și scriitor, și jurnalist. Ca scriitor a scris despre lucruri
complicate, cu umor, cu detașare. Ca jurnalist a pledat pentru umorul de
fiecare zi. A fost redactor la „Râsul lumii”, un jurnal de umor bine vândut și
primit. Păcat că nu s-au înțeles în redacție și unii au preferat altceva.
Ioan Barb,
jurnalistul care a fost condamnat de instanțele românești pentru lupta sa
pentru adevărul așteptat de oameni. A fost reabilitat la CEDO, statul român a
trebuit să recunoască faptul că jurnalistul are dreptul la opinie, i-au acordat
despăgubiri, jurnalistul poate gândi altfel decât trendul oficial etc. Experiența
i-a fost utilă în proza sa.
Un alt
jurnalist a fost Mariana Pândaru, a văzut dincolo de aparențe, a abordat teme
complicate, s-a dedicat meseriei. Un gând bun pentru că a plecat dintre noi.
Discutam mult despre unele interviuri. De exemplu, interviul cu Victor Isac
despre alte vremuri, alte personaje.
6.
În ultimii ani internetul s-a dezvoltat în ritm alert. Ar
fi posibil, după părea ta, ca la un moment dat presa on-line să ducă la
dispariția presei tipărite ?
Probabil, vom
avea alte forme de exprimare. Au mai fost perioade de genul
acesta. Când s-a trecut de la scrierea cuneiformă la folosirea literelor,
alfabetului, s-a produs o schimbare.
Mesajul putea trece de la un trib la altul, de la un popor la altul simplu:
într-un baston ascuns, într-un obiect banal. Nu trebuia să duci peretele sau
piramida cu tine. Tiparul în Europa a produs un șoc, s-a tipărit Biblia în
numere de masă, a ajuns la popor. S-a produs schimbarea. Au venit mișcările în
Europa: Războiul Țărănesc German, Răscoala lui Horea, Revoluția în Franța.
Scrisul este o armă. Cea mai puternică. Primul lider al unui trib care a reușit
să rețină câte sulițe are și câți soldați, iar adversarul său nu a știut cum
stă problema în tribul condus de el, a devenit un conducător victorios. Formele
se schimbă, vrem nu vrem. De la tăblița de lut, la papirus, hârtie etc. A venit
suportul virtual. Sigur, sunt nostalgici, sunt mari personalități deprinse cu
suportul de hârtie. Așa se consideră cultura serioasă. Și va mai persista
jurnalul pe suport de hârtie, semn al seriozității, a demersului academic, a
memoriei culturale specifice. Deja se trec în format digital jurnalele, este
inevitabil. Cine va avea spații imense să țină biblioteci, arhive? Puterea
economică deja a decis: se fac tranzacții în lumea întreagă de pe telefonul
mobil, mari afaceri, puterea trece de la state la mixtul format din mari
companii bancare, de asigurări, IT, tehnologia satelitară, pază, publicitate,
industria spectacolului. Acest mixt deține controlul și se va extinde.
Exemplul: FIFA sau UEFA, nu ține cont de interesele statelor. Au programele
lor, cu regulile lor, cu fondurile lor etc. În câțiva ani, editorul care prelua
textul va avea pretenția ca articolul să aibă mai multe variante: final închis,
final deschis, optimist, pesimist, misterios etc. Va pune la dispoziția
cititorului mai multe variante din articolul jurnalistului sau romanul
autorului.
Despre aceste aspecte am scris în cartea mea „Traficantul
de cărți”. E pe larg, dinamic, cu
intrigă și finaluri deschise.
Romanul Traficantul
de cărți reprezintă un mesaj legat de lumea în care trăim și-n care oamenii
au început să-și schimbe modul de a privi literatura, cultura, abandonând
cartea și ziarul pe suport de hârtie, cultura migrând spre o lume virtuală în
care mesajul este consolidat în format electronic.
În fundal există o poveste de iubire între el și o femeie
iubitoare de lecturi, de cărți, de frumos, abandonată de soțul ei plecat la
muncă în străinătate. Întâlnirea dintre ei provocată o aventură cu accente
lirice, dramatism, întoarcere în trecut, salt în viitor.
Finalul povestirii este unul specific vremurilor prin
care trăim, afectate de violență, căderea culturii („cancel culture”), dar
cărțile pe suport de hârtie și jurnalele au o viață a lor, greu de ucis,
fenomenul migrează în zone neprevăzute, cu accente de marketing cultural și
management al prezentului.
O carte simbol pentru timpuri înclinate, traficantul
(manipulatorul) de cărți este martorul trecerii de la o epocă la alta, de la un
fel de a face cultură și a păstra mesajul dintre generații, la o altă epocă
modelată de Megatendințele care ne afectează, care nu țin cont de dorințele și
iluziile noastre.
În fundal: cartea, ziarul, revista, povestea, destinul,
biblioteca personală și publică, cultura migrând spre propagandă și facil.
Cei inițiați nu abandonează terenul cultural, mențin
traseul povestirii, fiecare poveste adăugând viață la viața cititorului,
jurnaliștii devin tot mai dinamici, agresivi, se calcă pe picioare unii pe
alții.
7.
Ce alte pasiuni ai pe lângă ”arta” scrisului ?
Prefer
teologia, sociologia, istoria. Alături de soție practic agricultura pe spații
mici, intensive, pentru hrana bio. Folosesc bicicleta în deplasările din oraș.
Mi-au plăcut excursiile în Munții Retezat, vârsta este o poveste care ține de
amintiri și fotografii frumoase. Am urmărit emisiunile despre fotbal, mai ales
când intră în scenă „patronii” de cluburi și agenții de jucători. În fotbal
viața unui om care practică acest joc se bazează pe contracte, așa omul
pendulează între condiția sa umană și categoria de „utilaj”, este prins în activele
cluburilor care funcționează ca societăți comerciale. Evaziunea fiscală basculează
între cupele câștigate și fenta socială.
Nu fac
politică, dar, ca orice „român imparțial” urmăresc lupta dintre puterile
statului, regulile constituționale, „evoluția” analfabeților structurali. Ei au
totdeauna opinii, le țipă, se zbat pentru ele. În capitalismul globalist
contează expertiza, specializarea într-un domeniu, perfecționarea. Cine nu
înțelege, va falimenta… Bine, opinia rămâne… epocile trec și vin. Această pasiune
mi-a rămas din meseria de jurist. Atunci citeam zilnic Monitorul Oficial și
practica judiciară. Sunt un jurnalist online, comentez pe bază de legislație,
cultură, bun simț. Libertatea oferită de rețelele sociale trebui apreciată,
susținută prin expertiză. Față de vremurile când mergeai la miliție cu mașina de scris, să dai probă
de scris și amprenta mașinii, azi trăim un vis al libertății de expresie. Te
puneau să dactilografiezi texte din actele politice ale vremii. Aici
jurnaliștii ar trebui să țină cont mai mult de dreptul la nevinovăție, să
accepte că orice acuzat are dreptul la apărare, poate propune probe, expertize
etc., la care partea adversă sau procurorul nu s-au gândit. O epocă grea,
jurnalistul trebuie să se documenteze la greu. Are și avantaje, programele pe calculator și
IA, cu specializare pe domenii. Îi oferă soluții la greu, dacă citește,
muncește, se documentează. Excepție „jurnalistul de partid”… El are alt stil.
8.
Ne apropiem de sfârșitul acestui an. Ce proiecte ai
pentru viitorul mai apropiat sau mai îndepărtat ?
Aș dori, dacă
Dumnezeu îngăduie, să mai pot publica o carte de poezie, sunt dator, am mai
multe manuscrise în ciclul Manuscrisul de
la Hațeg.
Lucrez la o
carte de evocare literară: Literatura
între religie și faptul divers.
Un vis pe care
aș dori să-l văd realizat: republicarea celor trei romane din ciclul Vadul Ars într-o antologie cu titlul
(provizoriu) Cronicile din Vadul Ars
(Vadul Ars; Migranți fără bagaje;
Judecătorul și jurnalul ars). Este viața din zonele monoindustriale, în
județul Hunedoara și în restul țării au existat aceste zone, cu fenomenele
sociale complexe, cu destine frânte, cu oamenii care au biruit.
Deocamdată,
acestea sunt doar în stadiul de dorință, de știre… Sănătoși, cu timpul pe
umeri, să fim…
Constantin Stancu ©
Întrebări:
Ioan
Vasiu,
scriitor și
jurnalist,
Orăștie, jud. Hunedoara


Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu