Un timp hain cu
lebede roșii
Volumul de
versuri Lebede roșii*, publicat la
Editura Junimea în anul 2018, de Andreea Maftei este ocazia ca poeta să-și
declame feminitatea cu toată energia. Ea poate să strige lumii că femeia este
îmbrăcată în iubire și merită să fie acolo, aproape de cei care suferă în
timpuri abrupte. Cartea a apărut în colecția Numele poetului și ne prezintă, la început, un scurt portret al
autoarei. Născută la 3 septembrie 1985 în Iași, este profesoară de limba și
literatura română, a absolvit facultatea la Iași și a fost/ este activă în
mediul literar. A dobândit funcția de redactor al revistei „Banchetul”, iar
volumul prezent este premiul pentru debut al Editurii Junimea la Festivalul
„Tudor Arghezi” de la Târgu Jiu.
Lebedele roșii
reprezintă frumusețea suferinței pentru femeia care iubește, naște, se implică
în viață până la ultimele consecințe.
Poezia curge brutal
de sincer, textele se leagă, poeta redă faptele zilnice ale femeii, întâmplări
necesare, pândește poezia care se ridică din noroiul zilei. Femeia se
eliberează prin puterea de a accepta iubirea în forme concrete, uneori
dureroase.
Unele poeme sunt
construite din fraze scurte, dinamice, capabile să capteze miracolul zilei.
Altele ele sunt bine închegate, se desfășoară ca mici tratate de tristețe sau
bucurie, frazele se leagă pentru a marca eternitatea zilei. În orice
împrejurare poeta are ceva de transmis, nu se joacă de-a poezia. Metaforele
sunt rare, dar pătrunzătoare, ele strâng în jurul lor ideea de bază. Grafia
poemelor este una liniștită, bazată pe fraze corect construite, se respectă
regulile orografice, semn că poeta este dispusă mereu să accepte normele impuse
de destin. Poezia înseamnă mult pentru cineva care poate iubi. Poate naște.
Poate duce revolta pe umeri. Ultimul poem Viața
naște iubire transmite energia unei femei mature, capabile să arate
direcția corectă. Femeia și bărbatul se caută prin timp, răscolesc geografii
eterne și se repetă în forme noi, prin anotimpuri speciale. Femeia și bărbatul au
capacitatea de adaptare pentru a-și împlini menirea: „Ne găsim/ în pietre și în
ape adânci,/ în ceruri și în abisuri./ Ne cresc aripi și degetele s-au lipit ca
la înotătoare./ Iubim croșetând lacrimi și le dăm viață -/ valuri la marginea
gurilor noastre/ împreunate” (Viața naște
iubire, p. 96).
De la Adam și
Eva la Romeo și Julieta viața este o perpetuă căutare a desăvârșirii trupești
și spirituale pentru că „desenezi cărări line pe întreaga suprafață/ a pielii
tatuată cu vise” (p.97).
Poeme se leagă
prin lada cu zestre, se aude gongul de seară, dimineața este în doi, există
ideea unui trup perfect, sunt gânduri, urme, clopote perdante, păduri de
îngeri, tăceri despre care se poate discuta, singurătăți și suspine, muțenie,
iluzii vândute – poezia de zi cu zi.
Acest fapt se
întâmplă femeii, lebedele roșii înoată prin trupul devenirilor, atinse de
nesiguranță: „Lebedelor/ le va ieși roșul din pene,/ din zâne albe,
feciorelnice, / și/ nonconformiste./ Aceleași lebede/ înoată astăzi spre
lumină” (Lebede roșii, p. 23).
Fiecare poem are
o surpriză: curge prin ființa femeii zăpada primei copilării, rătăcește printre
gânduri precum un delfin, gândurile rodesc alte gânduri, pe stradă există un
gol îmbrăcat cu haine de firmă, un circuit închis, un zâmbet între vitrină și
parbriz, între parbriz și vitrină. Ea afirmă: „Printre pașii grăbiți,/ rezolv
din treburi,/ mă conectez la viitor./ Aud și nu aud,/ cu toată puterea./ Câtă
lumină vibrează! (Tăcerea despre care
vorbesc, p. 74). Iată existența captată în câteva versuri, graba de fiecare
zi este învinsă, există un viitor la care ne putem conecta, aglomerația este
depășită și ar putea exista perfecțiune, un nou început se ivește…
Timpul crud își
pune amprenta pe ființa femeii, apare femeia
cu pene, amețită, îmbâcsită de parfumul
puterii ei femeiești, atinsă de frigiditate: „Spre două și ceva, femeia cu
pene stă rezemată de un fotoliu/ mai bătrân decât visele ei” (Femeia cu pene, p. 63).
Destinul este
aici, sub lumini difuze, a existat o clipă a inițierii: „Apar flash-uri
iridescente care mă învăluie/ și văd…/ cum Dumnezeu m-a plămădit/ în pântecul
curat al mamei mele,/ cum ea mi-a dat viață,/ cum am crescut lângă frații mei,/
cu câtă dragoste” (Mirificul inițierii,
p. 82). Un dans etern, care leagănă ființa de alte destine, sub steaua iubirii
familiale, pe buze purtând gustul unor plămădeli de aluat frământat cu dragoste
și bunătate, pe cealaltă parte arse de griji și supărări trecătoare… O lume
care se scurge pe sub arcadele destinului, care nu se mai întoarce, se reia cu
fiecare familie, rămâne amintirea…
Există miracole
pe care doar femeia le trăiește, ea este potirul unor fapte mărețe, căzute în
anonimatul zilelor, dar orice femeie știe asta, poartă asta în trup, ca o altă
ființă înmugurită acolo: „Pântecul meu și-a născut iubirea. Te-a adorat./
Durerea m-a încoronat regină./ Deși coroana a avut spinii dumnezeirii,/ am
rezistat./ Ei mi-au arătat calea. Cu sângele curgând șiroi./ Picioarele mele,
mâinile, organele,/ lumea dinlăuntrul meu,/ toate au fost spălate/ din chinul
facerii grele” (Tăcerea suspinelor,
p. 87). Iată, mitul Genezei repetat de suferința femeii…
În cuvântul însoțitor, Ioan Holban reține
despre poezia aceasta, atinsă de daimonul
feminității: „Într-o altă ordine, Andreea Maftei adună în <<Lebede
roșii>> fragmente ale fluxului unei existențe cu doi protagoniști:
<<tu, un Adam, eu, o Eva>>, Romeo și Julieta, în eterna poveste a
păcatului și a dragostei” (p. 6).
Pentru ce poezia
în aglomerația zilnică? Poeta răspunde
timid: „Mă-ntrebi ce caut/ în poezie. Iată, cu doi copii./ Ei,/ poezia
mea/ toată ce-mi dă putere,/ mă înalță,/ oază a sufletului/ obosit,
mocnind./Serviciul e la mijloc/ de timp. Respir/ la sunetul de clopoțel./La
bibliotecă, deschis și poezia așteaptă” (Răspund,
p. 37). Vine și afirmația pragmatică din
partea lui, în rând cu obsesiile zilei: „în această junglă/ metafora nu-i
comestibilă”.
Există un dialog
între el și ea, o circulație a ideilor și sentimentelor, dar vine clipa: „Ca
într-un crater/ ne vindecăm de răni…/ Levităm,/ doi orbi,/ Să tot orbim, e mai
bine” (Dimineți în doi, p. 36).
Sunt cicatricile
unui timp hain…
Constantin
Stancu
*Andreea Maftei,
Lebede roșii, poezie, 101 pagini,
cuvânt însoțitor de Ioan Holban, Iași: Editura Junimea, 2018.
Sursa: Revista „Plumb”, august 2019.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu