Sub privirile indulgente ale îngerului
(Despre Trilogia oglinzii, de Paulina Popa)
Paulina Popa își
consolidează opera cu Trilogia oglinzii*,
o antologie în trei volume dense, penetrante. De remarcat de la început
discursul liric consistent, pasiunea pentru poezia de suflet, temele serioase,
bazate pe valorile creștine general acceptate, predispoziția pentru curăția
gândului. Limbajul se pliază pe toate aceste, iar poemele trădează o viziune
unitară.
Trilogia se
desfășoară pe trei nivele:
-
Urcarea undelor;
-
Orașul din cer;
-
Iarna îngerului.
Fiecare volum
poate exista independent, de remarcat faptul că există o legătură structurală
evidentă între acestea.
Poeta, atentă la
detaliu, la metaforă și sensul versurilor, plonjează într-un univers propriu
din care cititorul poate primi mesaje puternice spirituale: credința, freamătul
pădurii, orașul ca o junglă, cerul care se apropie de inimile oamenilor,
biserica din poeme, poemul ca o ființă dinamică, cuvintele care se leagă unele
de altele, epistolele adresate aproapelui etc.
Ca o remarcă
importantă, fiecare poem sfârșește cu verset care devine începutul poemului
următor. Ideea se leagă, Paulina Popa și-a propus ca întregul ciclu liric să
fie un poem mai mare, încăpător. Ea declanșează posibilitatea unui univers
propriu, imaginea altuia mult mai înalt și mai accesibil prin iubire. Grafia
poemelor are ceva din forma clepsidrei, cuvinte curg unele prin altele, au
greutatea timpului suferit, iar titlurile fac parte integrantă din acestea.
Grafia lor poate fi privită ca o izbucnirea undelor prin pasta faptelor prinse
de poetă în versuri.
De fapt, iubirea
este tema constantă a poeziei scrise de poetă. Ea acceptă simplitatea temei
pentru a-și clădi universul în care locuiește comod și care oferă doza necesară
de evadare dintr-o lume agitată. Nu lipsesc elementele sociale actuale simbolice:
comunicarea prin Internet, revolta socială, orașul asediat de violența
imaginii, erorile zilnice, angoasa care macină destinele, lipsa îngerului.
Tema oglinzii
este preluată din teologie: Precum în cer, așa și pe pământ. Oglindirea
elementelor universului unele în altele este un fenomen universal, în modul
acesta se leagă ele și se mențin în ființă. Și părțile componente ale
creierului au capacitatea de a prelua funcțiile unele de la altele pentru că
ideea penetrează materia în ansamblu. Experiența de viață, inspirația specială,
activitatea editorială în ansamblul ei (poeta este și director de editură),
toate i-au permis să vadă dincolo de aparențe. Discursul liric acoperă unele
locuri comune din poezie, dar ele fac parte integrantă din blocul poetic
propriu, ca o acumulare a undelor lirice.
Chiar de la
început Paulina Popa definește tema fundamentală:
Oglinda/ aceea care stă în mâna lui Dumnezeu/
și în mâna mâinii lui Dumnezeu stă/ ne oglindește în cercuri mari,/ unde ale
luminii soarelui și lunii,/ ale primăverilor noastre/ în care urcăm fiecare
undă…” (Oglinda, p. 7 – în Urcarea
undelor).
Starea de grație
este afectată de mundan, jocul social aduce urâtul ca o contrapondere la
frumusețea cerului din cuvinte:
Cu ochii/ dăruiți de Domnul,/ e mai greu să
suporți jocul social/ pornit de mai-marii lumii,/ anume să ne acopere
privirea,/ să nu mai vedem.// S-au adunat mormane de gunoaie,/ străzile sunt
pline de gropi,/ făcute anume să dezgroape/ puținul care încă adormea liniștit”
(Cu ochii, p. 58 – în Urcarea undelor).
Forța undelor,
care au consistență în viața noastră, leagă viața de sfera destinului care o
marchează, ca un zmeu de hârtie roșie
planează deasupra noastră, apoi se ridică, fără greutate, fără să poată fi
oprit.
O rețea care ne
marchează viața este timpul, văzut aici ca sânul
timpului. Poemul antropic, inspirat de prezența femeii, ne face să
înțelegem că toți avem acces la frumusețea și hrana eternă (mana din pustie).
Poeta
izbucnește: „Urcarea undelor se petrece/ sub oglinda de sânge” (Netimpul vostru, p. 68 – în Urcarea undelor).
Destinul ne este
măcinat de noile tehnologii, încă neasimilate complet și la limita neființei: „Facebook/ adică să stai cu ochii lipiți
de monitor,/ să lași baltă toate proiectele,/ să uiți de viața reală,/ de viața
cea vie,/ cea care pulsează, și pulsează…// Adică,/ să aștepți un semn de la
nimeni/ de la posibil,/ de la… poate că…// Să-ți faci țara ta, cu oameni și
natură,/ să stai așa lipit de o iluzie” (Facebook,
p. 81 – în Urcarea undelor).
Relația poet
cititor lasă urme, este unică, putem declara că avem „cerneala vieții pe
degete” (Te iubesc, p. 96 – în Urcarea
undelor).
În lumea poeziei
Paulina Popa nu se simte singură. Ea adresează vorbele fierbinți Oniei,
proiecția ființei în astral, după cum reiese din volumul al doilea, Orașul din cer. Un alter ego care preia
mesajul și-l poartă în urna neuitării. Scrisorile adresate acesteia sunt modele
preluate din modul de la început de
comunicare practicat de creștini, ca semn al empatiei care îi marca.
Aici poezia este
mireasa, semn al bucuriei.
Și-n acest volum
avem elementele unui univers complex, poemul există cu miliardele lui de
secunde, rochiile sunt de carne, există o biserică în poeme, iar cuvântul este viril, concept propriu
poetei. Apare ca o noutate privind transmiterea mesajului liric: „Cuvântul
viril cobora peste foile albe/ Așa am aflat ce oglindă vie ne dezvăluie/ roua dimineții” (Cuvântul viril, p. 42 – în Orașul din cer).
Nu știm dacă
poeta a avut în vedere scrierile Sfântului Augustin privitoare la Cetatea lui Dumnezeu, dar pentru omul
modern, afectat de graba de toate zilele, îi scapă ideea unui oraș în cer, arhetip al orașului pe care
îl știm astăzi. Drama se conturează în conceptul de oraș fără oraș, un oraș al absențelor. Orbii se plimbă, ei se
instalează confortabil în fotolii create pentru neputința lor. Sunt orbii care
au pierdut ochiul interior (Se plimbă
orbii, p. 111 – în Orașul din cer).
Accentele cad pe
lumina obișnuită, cea care ne modelează mintea de oameni limitați: „în fiecare
dimineață, lumina ca o gimnastică” (În
ochi, p. 59 – în Orașul din cer). Metafora este penetrantă, fixează
neputințele noastre în orașul ca o grădină prăbușită, cu legume aduse din țări
păgâne.
Volumul al
treilea, Iarna îngerului, este
dominat de Îngerul harnic, cel care ne poartă toate secretele de oameni
muritori. Îngerul ne învață să cântăm, să ne plimbăm pe străzile trandafirii,
să ne plimbăm cu tălpile goale, fără teamă.
Viața poate fi
multiplicată, poeta introduce motivul vieții
adăugate, plusul care ne proiectează în ceresc. Cităm: „Vieții mele, o altă
viață/ așa cum o desenează fiecare, acolo, în creierul său,/ în mintea sa: de
aur,/ de ceară,/ de floare,/ de verde iubire!/ Așa cum o desenează fiecare/ în
rugăciunile sale, / în șoapte,/ în cuvinte,/ în lacrimi” (Vieții, p. 17 – în Iarna îngerului). Enumerările au forța unei
rugăciuni, sunt puternice prin prezență.
Sub aripa
îngerului detaliile au alte semnificații, existența se întrupează din acestea.
Este pusă în evidență atenția și răbdarea femeii în fața vieții. Ea vede
dincolo de lucruri o țesătură de simboluri. Tema cristalului devine tema kristalului, lirica supremă a
dragostei. Sângele devine kristal transparent, apoi diamant, lumea cu obiectele
palpabile nu mai are importanță.
Istoria
personală se întrupează în flori de
sânge, lepădarea de obiecte pare soluția într-o lume care și-a pierdut
îngerul, proiecția din cer: „Dacă ar trebui s-o iau de la început,/ fără IPhone
și fără Android,/ fără Skype și fără Facebook,/ doar roua dimineții pe tălpile
goale,/ cu sângele clocotind/ și pasărea de aur pe umăr,/ aș deschide
fereastra,/aș desface aripile/ așa ca pasărea pe care o port pe umăr” (Flori de sânge, p. 55 – în Iarna îngerului).
Punctul
culminant al aventurii lirice este momentul în care poemul se scrie singur. Ținta a fost atinsă cu vârful inimii.
Poezia se face rugăciune intensă peste întinderea albă a lumii și atunci se
aude „clopotul unui viscol cu sunetul lui/ asurzitor” (Rugăciune, p. 73 – în Iarna îngerului).
Călătoria poetei
prin livada cu îngeri ajunge în locul de unde a plecat: „Am intrat în oglindă/
și m-am cuprins de apele vieții./ Era iarnă și Îngerul mă privea indulgent” (Rod!, p. 87 – în Iarna îngerului).
Întorcându-ne la
începutul antologiei, vom descoperi motto-ul preferat din Geneza (Biblia),
acolo unde se afirmă că Dumnezeu l-a făcut pe om după chipul Lui, l-a creat
bărbat și femeie, formând întregul. Astfel, omul oglindește parte din chipul
Creatorului său, deci compatibil cu lumea divină.
Acesta este
punctul de tensiune al antologiei, iar oglinda este una vie, migrând în poeme.
Conform Scripturii invocate de poetă, omul este poemul lui Dumnezeu, după cum
afirmă și Apostolul Pavel în epistolele sale.
Relația om –
Dumnezeu apare ca implicită în versurile publicate, pe unele locuri este
explicită, dar pasta lirică dă sens întregii antologii. Metafizica este
prezentă ca stare necesară în orașul fără oraș.
Trilogia conține
biobibliografia scriitoarei, oferind cititorului date pertinente despre
aceasta, colaborările cu aproape toate revistele din țară, premiile și
titlurile, precum și cărțile publicate și referințele critice din periodicele literare,
oglinda unei vieți în umbra poemului nesfârșit.
Trilogia merită
o analiză mai complexă, cele trei volume exprimând mișcarea Creatorului spre
omul aflat sub ninsori, orașul în care s-a rătăcit privind spre orașul din cer,
sub privirile indulgente ale Îngerului trecând pe sub cupole de ger.
Mai reținem
despre oglinda din poeme: „Oglinda în care intrăm/ ca înăuntrul nostru/ și una
suntem cuprinși de val” (Oglinda, p. 8 –
în Urcarea undelor).
Constantin
Stancu
*Paulina Popa, TRILOGIA OGLINZII – URCAREA UNDELOR; ORAȘUL
DIN CER; IARNA ÎNGERULUI, poezie, 334 pagini (98+138+98) Deva, Editura
Emia, 2017
*Foto: Imagine din Retezat
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu