sâmbătă, 22 august 2020

Fișă de scriitor - Constantin Stancu... Picătura de literatură

 

Note biobibliografice


 

 

Constantin Stancu

 

-        Data şi locul naşterii: 2 noiembrie 1954, Hațeg.

-        Domiciliul: Haţeg, Judeţul Hunedoara, România.

-        Studii: Facultatea de Drept Cluj Napoca, 1988.

-        Starea civilă: căsătorit, soţia Rodica Stancu.

-        Ocupaţia actuală : consilier juridic. Vechime în muncă peste 40 de ani.

-        Membru al Uniunii Scriitorilor din România, Filiala Alba-Hunedoara din anul 2009.

-        Redactor al revistei „Nova Provincia Corvina” – Hunedoara în perioada 2001 – iunie 2010.

-        Redactor al revistei „Contraatac” – Adjud, redactor şef: Adrian Botez.

-        Activitate literara:

-        Debutul publicistic: septembrie 1981 (concomitent). Genul: poezie. Publicaţia: „Braşovul literar şi artistic „ – 1981; Revista „Orizont” – Timişoara, cu o prezentare de scriitorul I.V. Martinovici.

-        Debutul editorial: Timişoara: Editura Facla, 1988 – editor d-ul Eugen Dorcescu, cu volumul  Fructul din fruct – poezie,  în antologia  Argonauţii.

-        Colaborările literare: „România Literară„; „Transilvania”; „Luceafărul”; „Orizont”; „Vatra”; „Orient Latin”; ”Provincia Corvina”; „Ardealul Literar şi Artistic”; „Semne”; „Arca”; „Opinii Culturale”; „Obiectiv”; „Observator”– Munchen; ”Cariatide”; „Reflex”; „Unu”; ”Viaţa de pretutindeni”; „Citadela”; „Discobolul”; „Contraatac”; „Vatra Veche”; „Algoritm Literar”; „Viaţa Românească”. „Boema”; „Feed Back”; „Astra blăjeană”;  „Sintagme literare”; „Contemporanul”.

-        Revista electronică „Agero „ – Germania, redactor Lucian Hetco.

-        Revista electronică „Reţeaua Literară”.

-        Revista „Vox Libris” – Biblioteca Judeţeană „Ovid Densuşianu” Deva.

-        Emisiuni la Radio România Cultural: 21.04.1983 – Poeme la Densuș; 29.05.2016 – Vadul Ars; 23.09.2017 – Arhivele de la Hațeg. Monografii, legende și vivisecții.

-        Emisiuni la InfoTV Hunedoara: 19.05.2015 – Cărți, personalități, confesiuni. Portret de scriitor.

-        Premii literare:

  1. Premiul revistei „România Literară” la Concursul „Lucian Blaga” Sebeş, 1983, redactor: Ioan Horea.
  2. Premiul revistei „Transilvania” la Concursul „Lucian Blaga” Sebeş, 1984, redactor: Ioan Mircea.
  3. Premiul revistei „Unirea” – Alba Iulia la Concursul „Lucian Blaga” 1986, redactor: Ioan Mărgineanu.
  4. Premiul de debut al Editurii „Facla” 1988, pentru placheta „Fructul din fruct” în antologia Argonauții, redactor şef: Eugen Dorcescu.
  5. Premiul revistei „Discobolul”, sub egida Filialei Alba-Hunedoara a Uniunii Scriitorilor din România, pentru poezie – anul 2010.
  6. Premiul Editurii Rafet Râmnicu Sărat și Asociației „Renașterea Râmniceană” pentru romanul de memorii Pe masa de operație, 2011.
  7. Premiul Filialei Alba-Hunedoara a Uniunii Scriitorilor din România pentru evocare literară, cartea Arhivele de la Hațeg. De la neantia la vâltoarea sufletelor, Alba-Iulia, 2011.
  8. Premiul Filialei Alba-Hunedoara a Uniunii Scriitorilor din România pentru lirism esoteric,cartea Etemenanki (Ultima săptămână), poezie, Alba-Iulia, 2015.
  9. Premiul „I.D.Sârbu” al Filialei Alba-Hunedoara a Uniunii Scriitorilor din România pentru proză, cartea Vadul ars, roman, Alba-Iulia, 2017.
  10. Premiul „Călătorul” al Filialei Alba-Hunedoara a Uniunii Scriitorilor din România pentru debut în roman, 2019.

 

Alte distincții:

-        Asociația cultural-umanitară și științifică „Provincia Corvina”/ Redacția revistei de literatură și artă „Nova Provincia Corvina” – Diplomă de excelență 2007.

-        Asociația cultural-umanitară și științifică „Provincia Corvina”/ Redacția revistei de literatură și artă „Nova Provincia Corvina” – Diplomă de excelență 2008

-        Asociația cultural-umanitară și științifică „Provincia Corvina”/ Redacția revistei de literatură și artă „Nova Provincia Corvina” – Diplomă de excelență 2009.

-        Liga scriitorilor din România – Filiala Județului Hunedoara – „Virtutea literară”, 2012.

-        Societatea culturală „Anton Pann” Râmnicu Vâlcea – Diplomă de excelență, 2012.

-        Societatea culturală „Anton Pann” Râmnicu Vâlcea – Diplomă de excelență, 2014.

-        Televiziunea InfoHD/ Editura Emia – Diplomă Cărți, personalități, confesiuni, 2015.

-        Consiliul Local al Orașului Hațeg/ Primăria orașului Hațeg – Diplomă de onoare, 2017.

 

-        Publicaţii

Cărţi pe suport de hârtie 

  1. Fructul din fruct – în Antologia „Argonauţii”, Timişoara: Editura Facla – 1988, redactor şef Eugen Dorcescu – debut.
  2.  Păsările plâng cu aripi – poezie, Timişoara: Editura Helicon, 1988, editor Ioan I. Iancu, antologie personală incluzând volumele: „Crini de nisip”; „Păsările plâng cu aripi„; „Dincolo de retina apei”- 122 de poeme.
  3.  A privi cu ochii inimii (Poemele roadelor) -  Deva: Editura Polidava, 2002, Colecţia revistei „Provincia Corvina „ - redactor de carte Eugen Evu, poezie creştină.
  4. Pseudo-Imobiliaria -  Afacerile lui Dumnezeu cu omul, (eseu) Bucureşti: Ed. Carpathia Press - Bucureşti,  eseu.
  5.  Pomul cu scribi – Timişoara: Editura Eubeea, 2006 - antologie de versuri perioada 1983 – 2006, peste 100 poeme, coordonator editorial  d-na Nina Ceranu. 
  6. Ecou de psalm – secţiune în cartea de antologie de poezie creştină Harfele Harului, Deva: Editura Corvin, 2007, redactori Eugen Evu şi Ion Urda, în colecţia Biblioteca „Provincia Corvina”.
  7. Poetul la castel -  cronică, eseu despre opera poetului Eugen Evu –Vulcan: Editura Realitatea Românească, 2010, consilier editorial Ştefan Nemecsek.
  8. Arhivele de la Haţeg: de la Neantia la Vâltoarea Sufletelor - antologie neterminată despre operele scriitorilor din Haţeg, sau care au scris despre Haţeg – Vulcan: Editura Realitatea Românească, 2010 (carte premiată de Uniunea Scriitorilor din România, Filiala Alba-Hunedoara).
  9. Pe masa de operaţie, roman,  Râmnicu Sărat: Editura Rafet, 2011, director Constantin Marafet (carte premiată la concursul internaţional Titel Constantinescu, ediţia a IV-a).
  10.  Dictatura toleranţei la Ştefan Nemecsek, evocare, Târgu Jiu: Editura Măiastra , 2012.
  11. Greutatea gândului nerostit, poezie, Vulcan: Editura Realitatea Românească, 2012.
  12. Cu fantezia pe fantezie călcând, poezie, Sibiu: Editura Cenaclul de la Păltiniş, 2013.
  13. Etemenanki (Ultima săptămână), poezie, Sibiu: Editura CronoLogia, 2014 (carte premiată de Filiala Alba-Hunedoara a Uniunii Scriitorilor din România).
  14. Lecţia de umor şi viaţă în opera lui Radu Igna, (istorie literară), Sibiu: Editura Cronologia, 2014.
  15. Fructul din fruct (Adio, ne vedem pe străzile de aur) – Antologie 1988 – 2015, versuri, Iaşi: Editura Princeps Multimedia, 2015.
  16. Geamantanul cu privire (texte după texte), note literare, Râmnicu Sărat: Editura Rafet, 2015.
  17. Vadul Ars, roman, Râmnicu Sărat: Editura Rafet, 2016.
  18. Adrian Botez: Ceasurile vechi bat mereu ora unu (Un român sub semnul Premiului Nobel pentru Literatură), note literare, Râmnicu Sărat: Editura Rafet, 2017.
  19. Arhivele de la Hațeg. Monografii, legende și vivisecții, note literare, Sibiu: Editura CronoLogia, 2017.
  20. Breaking news pentru absenți / Breaking news for missing people, poeme, Colecția revistei Orizont literar contemporan, Iași: Editura PIM, 2018.
  21. Dumitru Hurubă - Glumim, nu? (Texte din Rezervația cu zăpăciți de tranziție), evocare literară, Florești, Cluj: Editura Limes, 2019.
  22. Migranți  fără bagaje, roman, Florești, Cluj: Editura Limes, 2019.
  23. Judecătorul și jurnalul ars, roman, București: Editura Universitară, 2021.

Colectiv:

1.    Întoarcerea Scriitorului - Treizeci de eseuri despre literatura Marianei Brăescu, (Comedii ciudate și proze chagalliene; „Caligula sau șansa trăirii cu adevărat; „Londra” ca motiv de cădere; Pronto vinde și cumpără; „Arta iaste un templu”. „Imperfecțiuni provizorii”, p.p. 29-39) București: Editura Intermundus, 2006.

2.    Supliment revista „Vatra veche”, nr. 3/2017 – Ana Blandiana la ceas aniversar (Ana Blandiana între două lumi, p. 23).

3.    Supliment revista „Vatra veche”, nr. 3/2017 – Portretul poetului la tinerețe fără bătrânețe (Nichita Stănescu; O altă matematică, p. 36).

4.    Mirela-Ioana Borchin, coordonator, Despre Eugen Dorcescu – volum omagial 75 – (Despre eremit, p.p. 108-110) Timișoara: Editura Mirton, 2017.

5.    O limbă – un neam. Târgoviște – Chișinău – Cernăuți – Alba Iulia, cetăți ale spiritualității românești (antologie de poezie), (Memoria luminii, p.p. 497-500), Târgoviște: Editura Bibliotheca, 2018.

 

Cărţi în format electronic 

  1. O călătorie cu Dumitru Hurubă în ţinutul zăpăciţilor de tranziţie (Lecturi de umor în vremuri triste), iulie, 2010, cronică, eseu despre opera scriitorului Dumitru Hurubă, ebook – pe internet la www.scribd.com, sau www.costyconsult.wordpress.com.
  2. Lecţia discretă de umor şi viaţă în scrierile lui Radu Igna din Haţeg, iulie, 2010, ebook –  pe internet la www.scribd.com, sau www.costyconsult.wordpress.com.
  3. Arhivele de la Haţeg: de la Neantia la Vâltoarea Sufletelor, o antologie neterminată despre operele scriitorilor din Haţeg, sau care au scris despre Haţeg – ebook, septembrie, 2010, pe internet la www.scribd.com, sau www.costyconsult.wordpress.com .
  4. Epistolă cu pană de înger din ţinutul Hunedoarei – scurtă antologie neterminată despre operele scriitorilor din judeţul Hunedoara – ebook, decembrie, 2010, pe internet la www.scribd.com, sau www.costyconsult.wordpress.com.
  5. Apocalipsa poate începe pe strada Ciprian Porumbescu ( ziceri despre operele cărturarului Artur Silvestri) – ebook, aprilie 2011, pe internet la www.scribd.com, sau www.costyconsult.wordpress.com.
  6.  Abisul de lângă noi sau O călătorie iniţiatică alături de Eugen Dorcescu, mai, 2010, cronică, eseu despre opera poetului Eugen Dorcescu – pe internet la www.scribd.com, sau www.costyconsult.wordpress.com .
  7. Poet de bunăvoie, ebook, august, 2010, cronică, eseu, despre opera poetului Ioan Evu, ebook – pe internet la www.scribd.com, sau www.costyconsult.wordpress.com .
  8. Dictatura toleranţei la Ştefan Nemecsek, noiembrie,2010, cronici, note literare despre opera lui Ştefan Nemecsek, ebook – pe internet la www.scribd.com, sau www.costyconsult.wordpress.com .
  9. Cucerirea labirintului, noiembrie, 2011, cronici, note literare despre scriitori români sau străini, texte de ieri pentru mâine, ebook – pe internet la www.scribd.com, sau www.costyconsult.wordpress.com.
  10. Aventura unui provincial pe cerul patriei: Constantin Marafet, mai 2011, cronică, note literare, ebook – pe internet la www.scribd.com, sau www.costyconsult.wordpress.com.
  11. Ceasurile vechi bat mereu ura unu  (Adrian Botez şi literatura exilului în patria sa, limba română), cronici, note literare, texte despre opera lui Adrian Botez, octombrie 2011, ebook – pe internet la www.scribd.com, sau www.costyconsult.wordpress.com.
  12. Dimineaţa unui poet din oficiu – Note literare la scrierile poetului Ioan Barb, ebook , februarie 2012– pe internet la www.scribd.com, sau www.costyconsult.wordpress.com.
  13. Nordul din poem la Dorina Brânduşa Landèn, cronică, note literare, la cărţile poetei Dorina Brânduşa Landèn, ebook, noiembrie,  2012  - pe internet la www.scribd.com, sau www.costyconsult.wordpress.com.

- Redactor  revista electronică de cultură, literatură şi teme practice:

costyabc- hatzegworld, câteva cuvinte ca semn” , pe www.costyconsult.wordpress.com.; www.constantinstancuscrib.wordpress.com; www.arhiveliterare. blogspot.com.

 

-        Membru „Reţeaua literară „ din octombrie 2009 – blog personal Constantin Stancu, coordonator Gelu Vlaşin, România.

-        Cont Facebook, Costash Stacon

 

 

Note critice – studii, analize, comentarii

 

-        Ardelean, Camelia, Urme de condei (II), Râmnicu Sărat: Editura Rafet, 2019, p.p. 41-48 (Știri de ultimă oră pe canalul poeziei – Breaking news pentru absenți).

-        Berca, Olimpia, Note de lectură, Paris (Timişoara): Editura Calameo, 2014.

-        Berca, Olimpia, Din literatura timişoreană, Timişoara: Editura Mirton, 2015.

-        Crăciun, Boris / Crăciun- Costin, Daniela, Dicţionarul scriitorilor români de astăzi, Iaşi: Editura Porţile orientului, 2011.

-        Colectiv  (coordonatori Ioan Sebastian BARA; Marcela BALAZS; Florin DOBREI; Vasile IONAŞ; Ioachim LAZĂR; Liviu LAZĂR; Paulina POPA; Denisa TOMA), Monografia județului Hunedoara (Personalități Hunedorene), Deva: Editura Emia, 2015, în colaborare cu Biblioteca Județeană „Ovid Densușianu” Hunedoara – Deva, p. 508.

-        Dorcescu, Eugen, Literatură şi metafizică, Paris (Timişoara): Editura Calameo, 2014

-        Daradici, Ladislau, Rezervor. Despre alcătuirea poemului (critică literară), București: Editura eLiteratura, 2016, litera S, p.186.

-        Daradici, Ladislau, Rezervor. Despre frumusețea imaginației poetice (critică literară), București: Editura eLiteratura, 2017, p.p. 163-170.

-        Evu, Eugen, A treia carte a întâlnirilor, Deva: Editura Corvin, 2009.

-        Evu, Ioan, Cartea consumatorului de poezie, Iaşi: Editura Tipo Moldova, 2013.

-        Holban, Ioan și colectivul, Un dicționar al scriitorilor români contemporani, vol. al II-lea, Iași: Editura Tipo Moldova, 2016, p. 511.

-        Monica Grosu  și Maria-Daniela Pănăzan, Filigrane caroline. Antologie aniversară – Filiala Alba-Hunedoara a Uniunii Scriitorilor din România – 10 ani -, Sibiu: Editura CronoLogia, 2016.

-        Monica Grosu  și Maria-Daniela Pănăzan, De vorbă cu scriitori de azi, interviu, p. p. 337-348, Sibiu: Editura CronoLogia, 2018.

-        Hurubă, Dumitru, Cititorul de iluzii, Timişoara, Editura Eubeea, 2010.

-        Hurubă, Dumitru, Scriitori din judeţul Hunedoara, Deva: Vox libris nr. 2/ 2012.

-        Hurubă, Dumitru, Încă nu e totul pierdut, Opera omnia – publicistică şi eseu contemporan, Iaşi: Editura Tipo Moldova, 2014.

-        Hurubă, Dumitru, Scriitori contemporani din judeţul Hunedoara, Opera omnia – publicistică şi eseu contemporan, Iaşi: Editura Tipo Moldova, 2015.

-        Igna, Radu, Vocaţia culturală a  Haţegului, Deva: Editura Gligor Haşa, 2010.

-        Nemecsek, Ştefan, Literatura Hunedoreană (de la începuturi până în prezent), Vulcan: Editura Realitatea românească, 2008.

-        Aurel Pantea, Gabriela Chiciudean, Cornel Nistea, Mircea Stâncel: DICȚIONAR-ALMANAH AL FILIALEI ALBA-HUNEDOARA A UNIUNII SCRIITORILOR DIN ROMÂNIA. Colecția revistei Discobolul, Editura Emma Books, 2016.

-        Ion Pachia-Tatomirescu, Pagini de istorie literară valahă de mâine, vol. I-2014 (608 pagini B-5), vol. II-2015 (616 pagini B-5) şi vol. III-2015 (632 pagini B-5), Vol. IV- 2018 (740 pagini B-5), Timişoara: Editura Waldpress, vol. al-II-lea.  Nominalizări în vol. al II-lea, pp 242-254 și vol. al IV-lea, pp. 102-106, 107, 182 -190, 242, 243, 255-258, 285, 370, 371, 374, 547, 554, 663, 666, 693.

-        Lörinczi, Francisc-Mihai, Condeiul de trestie, note literare, Sibiu: Editura CronoLogia, 2016 (Eseu – Romanul Vadul ars, de Constantin Stancu).

-        Pănăzan, Maria-Daniela, Poezia religioasă românească. O istorie comentată, Sibiu: Editura CronoLogia, 2013.

-        Pănăzan, Maria-Daniela, Spirale literare, Iaşi: Editura Tipo Moldova, 2013.

-        Silvestri, Artur, Mărturisirea de credinţă literară, Bucureşti: Editura Carpathia Press, 2006.

-        Ţic Miron, De azi pe mâine, Bucureşti: Editura Amurg sentimental, 2007.

-        Galetaru, Geo; Bitere, Silvia, redactori coordonatori, Almanah Sintagme literare 2015, Timişoara: Editura Eurostampa, 2015.

 

 

Reviste literare

 

Note literare, critica de întâmpinare, semne

 

-        Arieşanu, Ion, Revista „Paralela 45”, 1999, Timişoara (Sub lupă – poeţi din Haţeg).

-        Ardelean, Camelia, Revista „Boema”, Galați, nr. 10/2019, pp 30-31 (Constantin Stancu - Știri de ultimă oră pe canalul poeziei).

-        Barb, Ioan, Revista „Algoritm literar”, nr. 2/2011, Călan (Un aristocrat al bucuriei).

-        Berca, Olimpia, Revista „Confluenţe literare”, 03.12.2012. Timişoara (Greutatea gândului nerostit).

-         Botez, Adrian, Revista „Algoritm literar”, nr. 9/2014, Călan; Revista „Starpress”, aprilie, 2014, Râmnicu-Vâlcea; Revista „Omniscop”, aprilie, 2014, Craiova (Fără de scribul-poet cu revelaţie, nu există mântuire: Etemenanki – Ultima săptămână, de Constantin Stancu).

-        Botez, Adrian, Revista „Boema”, nr. 2/2012, (Ouroboros – de pe drumul „toiagului”: Pe masa de operaţie, de Constantin Stancu), Galaţi.

-        Botez, Adrian, Revista „Citadela”, nr. 2/2008, Satu Mare; Revista „Nova Provincia Corvina”, mai, 2008, Hunedoara (A ieşi dintre neuroni: Păsările plâng cu aripi, de Constantin Stancu).

-        Botez, Adrian, Revista „Citadela”, nr. 2/2007, Satu-Mare (Pomul cu scribi, de Constantin Stancu).

-        Botez, Adrian, Revista „Nova Provincia Corvina”, ianuarie, 2011, Hunedoara; Revista „Art-Out”, nr. 2/2011, USA; Revista „Boema”, nr. 2/2012, Galaţi („Manageriatul” zăpezii – Arhivele de la Haţeg: De la Neantia la Vâltoarea sufletelor).

-        Botez, Adrian, Revista „Regatul cuvântului”,  nr. 36/2016  și Revista „Vatra veche”, nr. 7/2016, Revista „ASLRQ” nr. 7/2016 – Quebeq, Canada, Pasărea „Dodo”, „Iarba reală” a lui Dumnezeu, și existenţialismul contemporan: Romanul „Vadul ars”, de Constantin Stancu.

-        Botez, Adrian, Revista „Astra blăjeană”, nr. 3/ 2017 –  Noi arhive, noi comori, noi descoperitori: Arhivele de la Hațeg. Monografii, legende și vivisecții, de Constantin Stancu.

-        Botez, Adrian, Revista „Sintagme literare”, nr. 2/2019; revista „Mărturii culturale”, nr. 13/2019, pp 58-60. – Cea mai prezentă absență – glose la volumul Breaking news pentru absenți, de Constantin Stancu, pp 51-52.

-        Botez, Adrian, Revista „Mărturii culturale”, nr. 4/2019, pp. 47-51 – Violența idolilor plutonici.  Schimbare și iluzie, în romanul „Migranți fără bagaje”, de Constantin Stancu.

-        Bologa, Maria, Revista „ Actualitatea literară”, nr. 97/2019 – E târziu în Babilon (Două cărți de Constantin Stancu), p. 9.

-        Caragea, Ionuț, Revista Vatra veche, nr. 6/2017 - Mesager și călăuză (Fructul din fruct).

-        Daradici, Ladislau, Revista „Sintagme literare”, nr. 4/2014 (Jocul creaţiei şi al credinţei în labirintul nebănuit al vieţii), Timişoara.

-        Daradici, Ladislau, Revista „Contraatac”, nr. 1/2013, Adjud; Revista „Orient latin”, nr. 1/2013, Timişoara (Constantin Stancu sau despre povara gândului nerostit).

-        Daradici, Ladislau, Revista „Nova Provincia Corvina”, nr. 63/2012, Hunedoara (Constantin Stancu – Pe masa de operaţie).

-        Daradici, Ladislau, Revista „Orient latin”, nr. 1/2012, Timişoara; Revista „Algoritm literar”, nr. 1/2011, Călan (Despre trup şi nu numai – sau elemente de lirică experienţială în poemele lui Constantin Stancu).

-        Daradici, Ladislau, Revista „Reflex”, nr. 1-6/2017, Reșița pp. 67-68 (Vadul ars, un roman al tranziției). 

-        Daradici, Ladislau, în Revista „Sintagme literare”, nr. 5/2019, Dudeștii Noi, Timișoara,  pp.84-85 (Singurătatea dindărătul știrilor zilei).

-        Daradici, Ladislau, în Revista „Vox Libri”,  nr.3/2019, Deva, O radiografie a lumii în care trăim, (Breaking news pentru absenți) pp. 86-90.

-        Daradici, Ladislau, în Revista „Sintagme literare”, nr. 4/2020, Dudeștii Noi, Timișoara,  pp. 80-81 (Migranți fără bagaje, sau pentru o tipologie a personajelor la Constantin Stancu).

-        Dorcescu, Eugen, Revista „Reflex”, nr. 1-6/2010, Reşiţa, pp. 82-84, (Poezia lui Constantin Stancu sau despre trans-imanenţă).

-        Elvireanu, Sonia, Revista „Discobolul”, nr. 262-263-264/2019, pp.116-117 – Două fenomene din postcomunism (Migranți fără bagaje).

-        Evu, Eugen, Revista „Nova Provincia Corvina” – supliment autumnal, 2011 (Sâmburele poetic al unui prozator).

-        Evu, Eugen, Revista „Nova Provincia Corvina”, nr. 50/2008 (Fişa de scriitor).

-        Evu, Eugen, revista „Provincia Corvina”, octombrie 2002, Hunedoara (A privii cu ochii inimii).

-        Evu, Eugen, Revista „Semne”, decembrie 1998, Deva (Păsările plâng cu aripi).

-        Evu, Ioan, Revista „Ardealul literar”, nr. 3/2007, Deva (Pomul cu scribi).

-        Evu, Ioan, Revista „Nova Provincia Corvina”, februarie, 2007, Hunedoara (Poeme de îmblânzit fiara din om).

-        Lörinczi, Francisc-Mihai, Revista „Vatra veche”, nr. 7/2019, p. 28 (Decupaje lirice anizotrope – Breaking news pentru absenți/ Breaking news for missing people).

-        Lörinczi, Francisc-Mihai, Revista „Sintagme literare”, nr. 2/2020, pp. 77-79, Migrația consonilor de aur în nebănuitul ființei (Migranți fără bagaje, Ed. Limes, 2019).

-        Giorgioni,V. Remus, Revista „Hyperion”, nr. 1-2-3/2016, Fructul din fruct, antologie (Constantin Stancu, Po(e)mul cu scribi).

-        Giorgioni,V. Remus, Revista „Actualitatea literară”, nr. 58/2016, Geamantanul cu privire – texte după texte, Editura Rafet, 2015.

-        Giorgioni,V. Remus, Revista „Actualitatea literară”, nr. 63, septembrie, 2016, Vadul ars, Editura Rafet, 2016.

-        Grosu, Monica, în Revista „Portal Măiastra”, nr. 3/2018, Târgu Jiu (Etemenanki, între pământ și cer).

-        Holobâcă, George, Revista „Discobolul”, aprilie-mai-iunie, 2009, Alba-Iulia (Păsările plâng cu aripi, sau masca de fosfor a existenţei).

-        Hurubă, Dumitru, în Revista „Orizont”, decembrie 1999, Timişoara (Păsările plâng cu aripi).

-        Igna, Radu, Revista „Discobolul”, nr. ian.-feb.-mar./2009, Alba-Iulia (Pomul cu scribi).

-        Igna, Radu, revista „Flacăra lui Adrian Păunescu”, nr. 11/2012, Bucureşti (A fi în situaţia de a nu mai fi).

-        Igna, Radu, Revista „Vatra veche”, nr. 3/2018, „Vadul Ars” între realitate și mit, p.p.  26-27.

-        Igna, Radu, Revista „Vox Libri”, nr. 1/2020, pp. 87-90, Migranți fără adresă (Migranți fără bagaje).

-        Igna, Radu, Revista „Vatra veche”, nr. 7/2020, pp. 46-47, Migranți fără bagaje.

-        Lörinczi, Francisc-Mihai, Revista „Astra blăjeană”, nr. 1/2014 (Hemografie abisală pe harfa revelaţiei), Blaj.

-        Marcu, Emilian, Revista „Convorbiri literare”, Iași,  nr. 8/ mai 2017 Constantin Stancu, (Fructul din fruct <<Adio, ne vedem pe străzile de aur>>, antologie 1988-2015, Editura Princeps Multimedia, Iaşi, 2015, 210p. Note bibliografice şi aparat critic alcătuite de autor. Prefaţă semnată de Adrian Botez).

-        Mocuța, Gheorghe, în Revista „Arca”, nr. 7-8-9/2016, Arad, (Retrospectiva Constantin Stancu – Fructul din fruct / Adio, ne vedem pe străzile de aur).

-        Marian, Daniel, Revista „Sintagme literare” , nr. 1/2019, Constantin Stancu, Recuperarea memoriei în serialele mai sus amintite sau Întoarcerea omului la om, pp 59-60; Revista „Semne”, nr. 1-2/2019, Deva – Editura Emia, p. 51-52.

-        Pachia-Tatomirescu, Ion, Revista „Confluențe literare”, Ediția 2730/22.06.2018 – Tema tranziției de la socialism la capitalism în urbea Vadu Ars și economia României dintre Bianca Drăguț și Pasărea Dodo.

-        Pachia-Tatomirescu, Ion, Revista „Contraatac”, nr. 33/2014, Adjud; Revista „Actualitatea irlandeză”, iunie, 2014, Dublin (De la cuneiforma „babelizare” la „scribocraţia” haosului doinitor);Revista Onyx nr. 3-4/2015 (Deznodământ cu litere de Turn Babel şi vecie marcată cu venin de sapienţial ens).

-        Pavel, Dan, Revista „Arca”, nr. 114/1999, Arad (Păsările plâng cu aripi).

-        Pănăzan, Maria-Daniela, Revista „Astra blăjeană”, nr. 9/2013, Blaj; Revista „Vatra veche”, nr. 11/2013, Târgu Mureş (Romanul de azi, metafora vieţii în ţesătura conştiinţei narative).

-         Pănăzan, Maria-Daniela, Revista „Discobolul”, nr. 184-185-186/2013, Alba-Iulia, pp. 194-200 (Lirica religioasă a lui Constantin Stancu).

-        Rău, Petre, Revista „Boema”, nr. 7/2014 (Rostirea până la capătul lumii).

-        Redacţia, responsabil de număr Cornel Nistea, Revista „Discobolul”, oct.-nov.-dec./2011, Alba-Iulia (Fişa biobibliografică).

-        Stâncel, Mircea, Revista „Discobolul”, oct.-nov.-dec./2012 (Greutatea gândului nerostit azi de poet), Alba-Iulia.

-        Sterom, Victor, Revista „Provincia Corvina”, octombrie 2004, Hunedoara (A privii cu ochii inimii).

-        Stoe, Lăcrimioara, Revista „Astra”, nr. 3-4/2014, Braşov (Note de lectură.

      Constantin Stancu, Etemenanki <<Ultima săptămână>>, Sibiu: Editura CronoLogia,      2014, p. 41).

 

 

Referinţe critice

 

-        Eugen Dorcescu - Revista „Reflex” nr. 1-6 /2010 – Reşiţa.

 

          „Poezia lui Constantin Stancu, bine reprezentată, în întregul ei, de volumul antologic Pomul cu scribi, Editura Eubeea, Timişoara, 2006, are, drept strat semnificativ şi generativ bazal, transfigurarea, în accepţiunea biblică, nou-testamentară, a termenului. Lumea, în întregul ei, de la minerale la fiinţele vii, de la un orizont la celălalt şi de la cer la pământ, este, pentru ochiul inimii, pentru ochiul poetului (şi devine, pentru cititor, la contactul atent cu textul) altfel decât pare a fi, la prima vedere, continuând să fie, pentru simţuri, afect şi raţiune, ceea ce este ea în aparenţă. Această uimitoare şi minunată schimbare la faţă se petrece, desigur, sub puterea şi lucrarea tainică a harului, care, în fond, dezvăluie profunzimile existentului, transformând ceea ce este imediat perceptibil (lumea fizică) în semnificant al marelui şi misteriosului semnificat metafizic…”.

 

- Ion Pachia-Tatomirescu – Pagini de istorie valahă de mâine, vol. al  II-lea, Timişoara: Editura Waldperss, 2015, p.p. 42 – 54, cronică la volumul Etemenanki (Ultima săptămână).

            „Ars poetica stancuiană relevă, în ultimă instanţă, «...un cântec care schimbă lumea / cu sunete subţiri», pe când tace şi priveşte uimit cum îi «ard buzele melodios, / cum se evaporă umerii cu îngeri cu tot, / [...] / …Şi la început a fost începutul, / la sfârşit e tot începutul, / până şi la mijloc e începutul… // Din această cauză cerul şi pământul / se cuprind într-un cântec, / şoaptă în furtună, // ţipăt pur / ca mintea din afara minţii…» (p. 28). Entropic – fie ca „mărime de stare a poeziei“, cu creştere în procesul de „ireversibilitate a metamorfozelor“, ori cu „constanţă“ în cursul „schimbărilor ireversibile“, fie indicându-se „cantitatea de informaţie“ din orizontul cunoaşterii metaforice prin raportare la „elementul mesajului transmis“ –, şi numai în «catedrala de frig» (mai ales în cea „din euro-nordul-celorlalţi“), distanţa «dintre chemare şi răspuns» este numită de poet, „după învăţătura bătrânului eremit“, drept timp melodios; tot într-o astfel de misterioasă catedrală întemeiată de parnasienii fiordurilor de sub aurora boreală, dar trecută din anul 1965, al „marii explozii lirice“, în proprietatea paradoxiştilor, se constată chiar şi „absenţa de gamă majoră“: «E o absenţă melodioasă în catedrala de frig / şi eu o ştiu şi nu ştiu, / cântând am să mă eliberez de trup…» (p. 41), dacă „nimicul se sprijină“ «pe o infinitate de cuvinte...» (p. 47)”.

 

-        Prof. doctor Adrian Botez - În scrieri despre prieteni, Revista electronică „Agero – Germania, februarie 2008 şi revista „Nova Provincia Corvina”, 2009, la volumul Pomul cu scribi.

„ Ceea ce înlumină cu frumuseţe versul lui Constantin Stancu, din acest nou volum, este „seninătatea în patimă”: este evident că Poetul trăieşte nişte experienţe spirituale de mare anvergură (precum Marii Orbi-Proroci ai Vechiului Testament) şi, deci, de mare pătimire interioară – dar lecţia/implicita poruncă divină a înţeles-o: CALMUL SENIN este slăvire a Lui Dumnezeu – iar MÂHNIREA – păcat! Deci, un întreg volum, 168 de pagini – este un Întreg Munte de Nemâhnire Vizionară, de Scrisoare întru Dragoste, sub tălpile Lui Dumnezeu, tinzând/tânjind, neobosit, spre/după Dumnezeu: „acolo, în Retezat, poţi scrie o scrisoare de dragoste/direct pe tălpile lui Dumnezeu”(cf. p. 93), „mă prind cu ambele mâini de marginea cuvântului/şi urc spre răsuflarea ta, Doamne...”(cf. p. 70).

 

-        Ladislau Daradici – epistolă de prieten pentru revista „Orient Latin”, nr. 4/2012.

        „Remarcabil este, în cazul romanului Pe masa de operaţie, rotunjimea şi relativa autonomie a părţilor, dincolo de cele trei planuri narative (şi care nu pot fi separate), secvenţele care compun istoricul bolii, povestea orbului Ilie sau destinul dramatic al celor cinci scriitori fiind foarte bine conturate. Prozatorul evită poetizările inutile şi nu-şi propune nici o clipă să fie, cu tot dinadinsul, un stilist. Luciditatea ideilor şi sinceritatea simţirii fac din aceste frumoase poveşti o triplă parabolă existenţială”.

 

 

- Petre Rău, în Revista „Boema” nr. 7/2014 (Rostirea până la capătul lumii), pp.12-13, cronica la volumul Etemenanki (Ultima săptămână).

          „Am întâlnit o serie de poeme remarcabile, şi mă grăbesc să menţionez câteva: “Istorie”, “Pământ şi giga­bytes”, “Sfârşitul lumii”, “Camere melodioase pentru scri­bi”. Am constatat totodată şi faptul că avem de-a face cu o titulatură a poemelor a cărei cheie nu am putut-o  desluşi decât după parcurgerea completă a volumului. Dar poate că asta a fost şi dorinţa autorului, să fie un pic mai ermetic, ceea ce, nu pot să nu recunosc, în poezie prinde adesea. În plus, am remarcat şi utilizarea unor note de subsol (obsesie a autorului pentru claritate?), mai rar folosite în poezie”.

 

 

-        Maria-Daniela Pănăzan în POEZIA RELIGIOASĂ ROMÂNEASCĂ. Analize şi comentarii estetice – Sibiu: Editura CronoLogia , 2013. Pp 381-391.

          „Volumul Pomul cu scribi (dedicat soţiei) este o capodoperă a genului. Revenind la studiul lui Eugen Dorcescu despre poezia religioasă pe care l-am evocat în această carte, volumele poetului Constantin Stancu se pretează interpretării evidente despre poetica dedicată  Celui ce este Lumina lumii… Începând de la acest volum apărut la Editura Eubeea în 2006 şi până astăzi (în 2012), drumul poetic a lui Constantin Stancu e propriu şi fără nicio tăgadă – profund religios”.

 

-        Ladislau Daradici, Între omul de carne și omul de gând în Revista „Convorbiri literare”, noiembrie, 2015, p.179.

 

Etemenanki (ultima săptămână) este volumul de poeme al lui Constantin Stancu, publicat la Editura CronoLogia, Sibiu, în 2014. Etemenanki, ne explică autorul în preambul, reprezintă „clădirea platformei de temelie a cerului şi a pământului al cărei vârf ajunge în cer” sau „clădirea al cărei vârf este în cer” (limba sumeriană).

Premisa este ambiţioasă: dacă resursele planetei pentru un an se sfârşesc în septembrie şi dacă a existat o ultimă săptămână pentru Iisus în care a lăsat câteva principii esenţiale, cu toate că ştia că într-o vineri va fi dat la moarte, oare există o ultimă săptămână, în septembrie, pentru fiecare dintre noi? Astfel, septembrie va fi perceput ca o cumpănă, apogeu şi crepuscul (vezi Septembrie cu ore moi), când din zi şi an a mai rămas puţin („anul se sfârşeşte în luna  septembrie”), iar „timpul cade în locul frunzelor/ şi copacii înnebunesc,/ zăpada e în alt veac,/ moartea nu este a noastră, e străină,/ dar o trăim flămânzi până la ultimul cer,/ până la ultima moarte din moarte.”

 

 

-        Remus Valeriu Giorgioni, câteva note pentru viitor, la volumul de versuri Fructul din fruct (Adio, ne vedem pe străzile de aur); (Antologie 1998-2015), Iași: Editura Princeps Multimedia, 2015, în revista Hyperion, nr. 1-2-3/2016.

 

S-a mai spus de alţii - dar încerc şi eu, accentuând, să punctez câteva date esenţiale ale poeticii marca Constantin Stancu: poezia este pentru el metanoia, Schimbarea inimii (titlu emblematic de poem). Dacă autorul face distincţia necesară între scrib/scriptor şi poet – iar aici se cuvine menţionată aserţiunea inspirată a lui Eugen Evu – în poema citată “personajul liric” procedează ca masoreţii, care practicau un ascetism sever când era vorba de textul sacru. (Se zice că de fiecare dată când întâlneau în text Tetragrama se opreau din scris şi făceau o abluţiune, abia după aceea  reluau lucrul.) “Scribul este scriptorul din vechime, cel care transcrie rece, sec, depersonalizat evenimente şi fapte diacronice, pe când poetul este un mesager al sufletului uman, spune cu mare îndreptăţire cunoscutul poet hunedorean amintit mai sus (subl.n.).  Iar poetul nostru, în poemul citat, o reală artă poetică: “acesta, cititorul, şi mai ales scribul/ cel care s-a spălat pe mâini înainte de a scrie/ poemul acesta şi/ s-a îmbrăcat cu haine curate/ şi-a schimbat inima…”. 

 

-        Prof. dr. Adrian Botez, în Revista Vatra veche, nr. 7/2016, cronica la romanul Vadul ars („PASĂREA DODO”, „IARBA REALĂ” A LUI DUMNEZEU şi EXISTENŢIALISMUL CONTEMPORAN: ROMANUL „VADUL ARS”, de CONSTANTIN STANCU).

 

„...Toţi criticii contemporani, obedienţi, concomitent, „culturii politice” valahe şi aberant-dictatorialei formule „euro-atlantice”:  political  correctness” ... -  se pot da peste cap (ori chiar n-au decât să stea şi cu dosu-n sus...), de revoltă şi de invidie non-profesională...da, aceşti „ciocoi ai condeiului” pot striga, din fundul bojocilor: „Să se răstignească Hristosul!” – căci tot nu vor putea schimba realitatea: CONSTANTIN STANCU a realizat, prin romanul său, Vadul Ars, cea mai valoroasă şi cea mai convingătoare (prin profunzimea semantică şi prin polisemantismul, tinzând spre infinit, al „rosturilor” şi direcţiilor de interpretare ale cărţii...)  structură narativă parabolică, din epoca postdecembristă!

CONSTANTIN STANCU, cel puţin prin aceste două romane (Pe masa de operaţie şi Vadul Ars) este, deocamdată, câştigătorul cursei, pentru afirmarea romanului parabolic contemporan românesc. Depăşind, cu multe „lungimi de barcă”, fireşte, toate „postmodernismele” valahe...încă la modă!”

 

 

 

 

 

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu