Odette - nimic în plus, nimic
în minus
Există momente în viața poetului în care lucrurile se întâlnesc astral. Bărbatul se apropie de femeia care declanșează iubirea aceea abisală, greu de atins, greu de scăpat din năvodul ei. Dumitru Velea prinde în volumul Odette (Editura Fundației Culturale Ion D. Sârbu, Petroșani, 1995) aceste evenimente care schimbă perspectiva asupra vieții, mișcă destinul pe o linie abisală. Titlul este simplu, poetul s-a predat miracolului, a acceptat că altă istorie nu există în afara numelui iubitei. Putea avea alte opțiuni, mai spectaculoase, dar ar fi ratat clipa luminoasă.
Întâlnirea poetului cu Odette
a declanșat o lume de mirări și de dulci capcane intelectuale. Intră în joc
cultura, miturile, istoria cu paradigma ei, glisarea tablourilor esențiale.
Apariția ei, prezența ei, dispariția, toate generează poemul trăit, scrijelit
în carne. Epicul are rolul lui, simplitatea se furișează pe după draperia
timpului. Este personajul care se transformă sub presiunea momentelor trăite de
cei doi. De la început, poetul, ne prezintă tensionat și frust, istoria celor
doi, chiar pe pagina de gardă. Cititorul nu are secrete, dar narațiunea lirică
îl atrage ca un magnet, ulterior.
Ea a fost un personaj într-o
companie importantă, iubitoare de cultură și având cultul prieteniei, a iubit,
a plecat brutal. A lăsat în urma ei o mistică personală, una care domină
poetul, după cum mărturisește: „…ținându-mă vertical în înspumatele și
înfricoșătoarele ape ale istoriei estice” (mărturia poetului, la început de
narațiune).
Cei doi străbat istoria,
continentele, rezită la evenimentele inerente vieții, trec prin labirint,
pipăie destinul: „Odette: Doamne, în ceruri tu mă numeri,/ simt pe umeri/
greutatea mânii tale.// Velea: Doamne, ia mantia de gheață/ de pe umerii
iubitei/ și așeaz-o pe-ai mei!” (Destin, p. 34).
Versurile sunt atinse de
simbolurile importante ale culturii, de semnele divine (pâinea, vinul, arca,
îngerul, prezența), acest lucru dă consistență sentimentelor trăite acut.
Prezența divină este amprenta acestei iubiri: „Doamne, printre noi ai mers
odată,/ mai bătrân ca umbra ori ca moartea,/ ne-ai ținut de mână, ca un tată,/
și din toate ne-ai făcut și partea” (Partea, p. 65).
Trecerea prin labirint se
simte fizic și spiritual, cele două planuri se intersectează pentru a justifica
mitul personal, pentru a-l susține: „Din labirint țâșni o pasăre - / cântecul
ei umplu Universul” (La Cnossos, p. 26).
Dispariția brutală, implacabilă
a iubitei aduce golul: „Prin mine bate vântul,/ În mine cade piatră,/ ridică-se
Cuvântul/ prin lespedea de piatră!” (Prin mine bate vântul, p. 78). Și, totuși,
semnul divin (Cuvântul) declanșează speranța învierii…
Dumitru Velea punctează
volumul cu fotografii, desene, ilustrate, tablouri valoroase pentru a se
justifica sieși: întâmplarea este posibilă, dureros de reală… Poemele au semne
spirituale evidente: roua de sus, veriga sacră, lacrimă și carte, trecerea prin
poartă, țipătul (Munch), vederea cu ochiul interior, noaptea-ziua, lumina
ninsă…
Poemele au la început câteva
versuri unitare, semn, ele dau consistență narațiunii lirice, susțin mirajul:
„Trupul ți-a trecut/ prin sabie/ și sabia luminează” (p. 71).
Cine este Odette? Velea
răspunde: „cu o mână să mă duci prin labirint,/ să mă înjunghii în camera
obscură,// și cu cealaltă să-mi descoperi fața/ de sub cenușă, arsă de lumină!”
(Odette, p. 27).
Versurile au greutatea unor
pași pe aleile eternității, lasă urme prin cenușa ființelor care iubesc și nu
se pot apăra de iubirea lor: „după glasul tău, tremură stelele”; „de la
îmbrățișarea ei, eu nu mai am brațe”; „pe tălpile tale scriu poeme”; fratele
meu, destinul/ pe tine te-am cunoscut”; „în ochii tăi se limpezește cerul”; „exodul meu” etc.
Sunt tablouri care se succed,
curg spre un final în care bate vântul prin ființă și prin cuvintele poetului,
o dramaturgie a destinului, poetul vede totul și acceptă ca pe un dat: poeme,
epistole, ziceri ultime, abisuri. Istoria celor doi se imprimă de la început în
memoria timpurilor: „Faptul că te-am întâlnit într-un tren și că semeni cu cea
pe care am văzut-o într-o stampă, în prima zi a copilăriei mele, nu poate fi
negat. El este tot atât de real ca și chipul tău întipărit în ochii mei. M-am
întors spre tine ca planta spre sămânță. Două imagini se suprapun și-n jurul
lor o linie subțire strălucește” (Te-am văzut în lăuntrul meu, p.7).
Tema centrală a volumului
radiază indirect: Dumnezeu ne răpește ceea ce iubim cel mai mult. În fond, asta
a dat El pentru noi, pe singurul său Fiu.
Poetul poate rezista prin
poezia sa fragilă, scrisă lapidar pe nisipul sângelui…
Constantin Stancu ©
Felicitări! Minunat volum de versuri, scris pe ,,nisipul sângelui"cum se definește prin lectura profundă a versurilor, cum spune criticul Constantin Stancu.
RăspundețiȘtergere