Retrospectivă
Constantin Stancu*
Antologia
poetului din Haţeg reia titlul ciclului de debut, Fructul din fruct şi are un subtitlu exotic, Adio, ne
vedem pe străzile de aur. E cumva sugerată aici, prin această acoladă peste
timp, întâmpinarea şi despărţirea, de viaţă, de poezie, de meditaţie? Poezia
lui Constantin Stancu e dăltuită într-un material preluat din memoria şi
conştiinţa unui creator mai degrabă discret şi echilibrat care are simţul
măsurii şi al autocenzurii. El reuşeşte prin aceste calităţi – care lipsesc în
ultima vreme din peisajul publicistic – să ofere o imagine panoramică şi
esenţială a poeziei sale, văzută ca o ieşire la lumină a părţii abisale din om:
„Poesia nu rezistă nămolului din adâncul râului/ precum puietul de peşte/ dansul ei între cuvinte nu se ridică la puterea/ peştilor abisali/ care transformă 100% întunericul în lumină./ Poesia între echilibru şi memorie,/ îşi caută simetria în mandibulele iluziilor,/ migrează spre o altă viaţă, din altă zi.// Efemeră asemenea particulelor care nu există/ nici o milionime de secundă, străbate totul de la/ un capăt la altul….” (Poesia ).
Antologia de
faţă cuprinde poeme alese din volumele: Fructul din fruct, 1988, Păsările
plâng cu aripi , 1988, Pomul cu scribi , 2006, Greutatea gândului
nerostit , 2012 şi Eteminanki (Ultima săptămână) , 2014, închizând
un arc de cerc de aproape 30 de ani de activitate literară, dacă ţinem cont de
întârzierea programată a debutului colectiv din celălalt regim. Interesant că
primul poem din antologie, Argumentele antimateriei , un „poem de
început” e un adevărat manifest care intră în logica unei creaţii lucide şi
mature. „Antimateria” e locul fără cărţi din raftul de sus al bibliotecii şi
exprimă tocmai rostul cuvintelor, cu dialectica existenţei, a alternării
golului şi plinului, în procesul creaţiei:
„Nu înţeleg
dacă voi putea trăi fără mână,/ fără ochi, fără umeri, fără coasta din care se
nasc/ insomnii,/ antimateria a intrat adânc în mintea mea şi/ mintea s-a făcut
ţăndări,/ ca un vas de sticlă pură în care/ sticlarul scăpase o lacrimă…”
Din al doilea
volum reţinem poemul titular, Pomul cu scribi , cu sugestiile sale
desprinse parcă din imaginarul oriental:
„A înflorit
pomul cu o mie de scribi,/ toţi tineri, purtând în mâini albe coli nescrise,/
pleoapele noastre precum aripile,/ păsări carnivore se rotesc deasupra,/ ieri
purtam un nume obişnuit,/ astăzi sunt deja un număr/ mâine voi fi o culoare,/
dar să credem în tăceri,/ există un limbaj al tăcerii,/ săpat pe muntele acesta
născut de alba zăpadă.”
Sunt imagini
care conduc spre „un limbaj al tăcerii”, invocat simbolic, aşa cum imaginea
îngerului apărut în forfota din mijlocul oraşului e de natură să extindă
orizontul poeziei, ca discurs revelator şi metafizic. Motivul tăcerii reapare
în volumul Greutatea gândului nerostit, alături de alte simboluri aflate
„sub autoritatea şi spiritul Scripturilor” (cum se exprimă Olimpia Berca).
Facerea e văzută ca rupere de trecut, ca o durere a despărţirii şi îmbrăţişării
dintre elementul mineral şi carne:
„Încerc să mă
smulg dar tăcerea mineralului,/ mă ţine legat încă de-nceput,/ carnea şi
mineralul nu se amestecă,/ dar va veni vremea de apoi/ când piatra va vorbi
într-o limbă veche/ pe care a învăţat-o cândva, demult, când literele/ i-au
fost săpate în carnea ei de piatră/ chiar de mine, cel ceva fi o pată de sânge
pe un/ cuvânt…”
Volumul Eteminanki
sau (Ultima săptămână) se deschide cu un frumos poem despre Memoria
luminii şi continuă cu ipostaza comunicării absolute (Dumnezeu devine mai
accesibil în aceste texte). Este poezia lui Constantin Stancu o lirică de tip
religios, cum scrie un comentator? Răspunsul vine de la Ioan Evu care l-a citit
cu mare atenţie: „Poezia este iniţiere, revelaţie, epifanie, iar aspiraţia spre
sacralitate este pentru C. S. o condiţie esenţială. El simte permanent o
primordială nevoie de protecţie patern-divină, fără a luneca însă în capcanele
misticismului… Personajele sau miturile biblice sunt numai pretexte prin care
poetul îşi pune în scenă trăirile personale, caută şi găseşte răspuns
propriilor sale interogaţii”. Volumul se încheie cu o secvenţă din volumul de
debut Fructul din fruct şi cu un ciclu inedit, Alte poeme .
Obsesia istoriei cetăţii, poemul dedicat Sarmizegetusei şi imaginea finală a
îngerului rătăcit în Bizanţ, îi marchează viziunea liricii, atât de personală,
a căutării sensului existenţei sub blazonul „fructului din fruct”: „morţii sunt
îngropaţi în ţipătul noului născut”. Iată un vers revelator pentru întreaga
alchimie lirică a poetului din Haţeg.
Preocupat să
confere un statut de cetate literară propriilor căutări şi universului afectiv
care le învăluie, unde fiinţa îşi află sălaşul, Constantin Stancu e un nume de
reţinut, cu un discurs inconfundabil în poezia actuală.
Gheorghe Mocuța
În revista
„Arca” (Arad), nr. 7-8-9/2016, pp.146-148
* Constantin
Stancu, Fructul din fruct, (Adio, ne vedem pe străzile de aur),
antologie 1988-2015, Editura Princeps Multimedia, 2015.
** Gheorghe Mocuţa s-a născut pe 5 iunie 1953 în comuna Curtici, localitate de frontieră, judeţul Arad.
A absolvit Şcoala Generală nr. 1, Curtici, Liceul Teoretic nr. 5 Arad, Universitatea din Timişoara, licenţiat în filologie (romană-franceză), 1976. A fost muncitor necalificat, funcţionar „Romtrans” Curtici (1972-1973), profesor de limba franceză la Bârlad, Sanmartin, Curtici, primar al oraşului Curtici, (1990-1992), director al Liceului Curtici (1992-2003); redactor la revista de cultură Arca din Arad, de la înfiinţare, din februarie 1990 până în 2000, în prezent este redactor-asociat la revista ARCA.
Debut în presa literară, cu recenzie în revista Orizont, din Timişoara,1975.
Debut colectiv cu secţiunea Câmpia secretă în volumul colectiv Argonauţii, 1986. Membru al Uniunii Scriitorilor din România din 1994.
Cărţi: Zăpada anului unu, poezie, Colecţia revistei Arca, Arad, 1994; La răspântia scriiturii, critică literară, Ed. Mirador, Arad, 1996; Omul de litere/ viaţă de hârtie, poezie, Ed. Mirador, Arad, 1998; Mic tratat asupra naufragiului, antologie poetică, Ed. Axa, Botoşani, 2001; cu o postfaţă de Viorel Gheorghiţă; Pe aceeaşi arcă, critică literară, Ed. Mirador, Arad, 2001; Pregătiri pentru marea călătorie, poezie, Ed. Mirador, Arad, 2002; Sistemul modei optzeciste, (critică literară), Uniunea Scriitorilor, Ed. Redacţiei Publicaţiilor pentru Străinătate, Bucureşti, 2004; Călătorie. exil, (poeme), Ed. Brumar, Timişoara, 2007; Întoarcerea lui Ulise (Receptarea teatrului lui Eugen Ionescu în critica românească), critică literară, „Vasile Goldis” University Press, Arad, 2007.
Premii literare: Premiul de debut şi premii ale Filialei Arad a Uniunii Scriitorilor pentru celelalte volume, până în 2001; Premiul de excelenţă pe anul 2001 al Filialei Arad a U.S.; Premiul Festivalului de poezie EMIA, Deva, 2002; Premiul Revistei „POESIS”, Satu Mare, 2004; Marele premiu pentru poezie „George Coşbuc”, Bistriţa, 2007. - Sursa Ideea Europeană
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu