Dictatura realismului absolut la Daniel
Pişcu
Un
vis, un gând, poate obsesie la Daniel Pişcu[1] în
anii studenţiei. Prin romanul său de frontieră, Daniel Pişcu ne propune Cel mai mare roman al tuturor timpurilor[2]. E titlu, dar e şi
speranţă, e un ţel şi rezistenţă, totodată…
Romanul
a fost scris în anii studenţiei, înainte de 1989, autorul a fost student la
litere, a studiat literatura română, literatura universală, a studiat viaţa ca
un salt spre altceva, i-a studiat pe colegii care aveau potenţialul să modeleze
literatura română, s-a studiat pe sine. Era vreme cunoaşterii…
Firul
roşu din roman e unul simplu: autorul povesteşte în amănunt, fără a pune la
bătaie fantezia în mod explicit, viaţa din acea vreme a studentului care speră
să devină persoană emblemă a societăţii.
Scrierea
romanului s-a făcut zilnic între cursuri, studiu, iubire, coadă la cantina
studenţească, călătorii cu autovehiculul de transport public, cu stresul
fiecărui examen, cu năzuinţa de a sparge limitele impuse de sistem persoanelor
care doreau să pună un semn vremurilor în care s-au trezit trăind.
Titlul
e unul sfidător la adresa sistemului social din acea vreme: romancierul nu avea
liber de la partid să scrie un astfel de roman.
Curajul
studentului era unul atipic, declara în public faptul că scrie la un astfel de
roman. Profesorii aveau reacţii timide, colegii îşi scriau operele, transpirau
la examene şi vorbeau ironic la adresa operelor capitale ale literaturii. Ei
erau chemaţi de focul generaţiei lor să redescopere limitele literaturii, era o
chemare invizibilă, dar evidentă. Deşi condiţiile materiale şi administrative erau
de obşte pentru studentul român în acea vreme, argumentele teoretice era
evidente: se studia cu seriozitate opera marilor scriitori universali, cărţile
artiştilor români, poeţii erau cunoscuţi din revistele literare şi din viaţa
boemă pe care o trăiau. Viaţa boemă era emblema rezistenţei la munca forţată
din acea vreme…
Daniel
Pişcu a crezut în demersul său, a făcut aplicaţia cu talent, tenacitate,
inconştienţă. El rezista prin scris. S-a format ca om scriind. A depăşit
barierele impuse de regimul comunist. A legat prin acţiunea sa literatura bună
a timpurilor care au fost înainte de generaţia sa, de literatura bună a celor
inspiraţi şi, uneori, geniali.
Boema
este simbolizată prin pofta de fumat. Trupul este biciuit de senzaţia savurării
unei ţigări, studentul român pare a spune: „Dau Premiul Nobel pentru o ţigară”!
Agresiunea asupra simţurilor este un surogat la agresiune propagandei comuniste
din acea vreme, aceasta din urmă era o agresiune asupra persoanei. Daniel Pişcu
pare indiferent la aspectul social, se concentrează pe viaţa sa, fără prea
multe comentarii, dar asta spune totul: rezist
prin artă! Prin inteligenţă era sfidată organizarea socială bazată pe directive,
plan, muncă patriotică, angajamente… Inteligenţa nu părea a face parte din
grupa „materiilor prime” în acea perioadă socială din România…
Romanul are calitatea de a prezenta un film realist al vremurilor care au fost în ţară. Aduce în prim plan personalităţi ale literaturii române actuale care atunci erau onorabili studenţi cerşind o cartelă la cantina studenţilor, vânând o ţigară, organizând o întâlnire cu o prietenă, boemi într-un bar de zi cu oferta limitată, prezenţi la examenele de an, absolvind facultatea cu note mari. Era marii nebuni ai literaturii: ei puteau să scrie cele mai mari opere cu uşurinţă şi detentă.
„Toate
personajele trebuie să le reliefez bine. Fiecare cu caracterul său:Al. M.:
savant, boem; R.B: bun lingvist, uneori vulgar, bonom de multe ori; I.S.:
inteligent, spiritual; R.I.: dă rar pe acasă, dar e băiat bun. Poate îl bag pe
Cherciu cu obsesia lui pentru „igienă” şi dorinţa sa de a dormi la timp… Păcat
că ideea de a scrie această „schiţă” mi-a venit doar acum, spre sesiune, şi nu
prea am timp s-o fac cât mai reală. Să nu uit discuţiile de la masă (pariul cu
Iulică, că voi agăţa o fată… în cantină) etc.”
Sunt
personaje care trăiesc live, sunt online cu epoca lor şi cu ei însăşi,
fac efortul de a ieşi din timpul lor gri şi a marca istoria literară,
conştienţi sau nu: Ion Stratan, Alexandru Muşina, Romulus
Bucur, Florin Iaru, Radu Călin Cristea[3]…
Sunt
creionaţi profesori de excepţie de la facultate, se reţin până şi numerele de
autobuz, de tramvai sau mici reclame mai puţin prezente în viaţa capitalei în
anii şaptezeci-optzeci. Bucureştiul nu avea nevoie de reclame atunci…
De
remarcat dialogul dintre personajele
ireal de reale, active şi stresate, inteligente şi talentate, avide de cultură
şi de vicii necesare sau închipuite, apoi enumerarea unor opere literare de
excepţie sau a unor mari scriitori, acestea fac din roman un script (film) care şi-a depăşit epoca,
lumea seamănă mai mult cu studenţii de la literatură decât cu viaţa de zi cu zi
din acea vreme. Pişcu o ştia, a acceptat aventura. Este chiar el personaj, un
personaj care scrie un roman în care poate include pe oricine, e dictatura
democraţiei absolute la care numai un poet ar fi putut visa.
„Eu:
Nu mi-e frică de examene pentru că am idealul romanului meu.
Stratan:
Eu îţi scriu postfaţa.
Eu:
Nu mai ai ce scrie pentru că voi fi şi critic…
Stratan:
Şi autocritic…”
Dialogurile
dintre studenţi demonstrează potenţialul acestora în faţa viitorului, sau
efortul de a căuta formula potrivită pentru operele lor aflate în proiect
permanent, ştiau că pot fi scriitori, dar nu au aveau tot timpul la dispoziţie,
sistemul era potrivnic, cenzura era pe faţă, toată lumea ştia...
„D.:
Zi-i, zi-i, Sandule, eu notez totul.
Al-M.:
Tu vrei să spui tot la Agie!...
D.:
La Agenţie, la Agigea, agea miilor…
Al.
M.: Taci odată! Taci odată!
D.:
Zi, Sandule, zi, eu notez totul.
I.S.:
(după ce spune ceva în stilul-i caracteristic, pe care nu l-am reţinut, relativ
la metoda mea, a lui D): Închideţi lumina!
R.I.:
Lăsaţi băiatul în pace să scrie. Aşa se face literatură…”
De
remarcat acea replică: închideţi lumina!
Replică aproape de realitatea imediată. Înainte de anul 1989, în România, se
închidea… pe bune! Acum această replică ar trece neobservată, atunci te costa
chiar facultatea…
Daniel
Pişcu scrie frust, nu adaugă la script
fapte sau vorbe care nu s-au spus, pare a fi de un realism dus la extrem, e un
stil exemplar care demontează că este un original până la capăt, dar simte
marea temă a vieţii, pune ureche la pulsul epocii, priveşte spre timpul care va
veni. Acest lucru se sesizează din cuvinte, din replici, din boli, din foamea
cea de toate zilele care a dat un impuls extraordinar multor studenţi.
A
fost altceva, era o afacere privată într-o lume care nega afacerea. Detaliul
merge până la limită: manuscrisul romanului a fost dactilografiat în 9 august
1997, în bucătărie, ora 18,00, Braşov, în apartamentul său de profesor de la
etaj, semn că studentul a reuşit să treacă marele test al vieţii, dar nu a
renunţat la filmul necesar într-o lume în mişcare, pregătită mereu să citească
cel mai mare roman al tuturor timpurilor. Sau să-l refuze, ori să-l cenzureze…
Constantin Stancu
Noiembrie,
2012.
[1] Daniel Pişcu, n. 1954, poet român, membru al Uniunii
Scriitorilor din România, Braşov, a absolvit Facultatea de Limba şi literatura
română, secţia română – franceză, în cadrul Universităţii din Bucureşti,
între anii1975 – 1979.
Autor al cărţilor: debut în
volumul de poeme Aide-mémoire, Ed. Litera, Bucureşti, 1989; Scrisorile de
acasă, poeme, Ed. Vlasie, Piteşti, 1995; Titlul
poemului este aforism, poeme, Ed. Axa, Botoşani, 1997; Mă chemau
păsările, roman, Ed. Augusta, Timişoara,
2000; Game,
poeme, Ed. Aula, Braşov, 2002; Cel mai mare roman al tuturor timpurilor, Ed. Aula,
Braşov, 2002; A
venit un iepuraş (Azi Isus a înviat), Ed. Augusta, Timişoara, 2003, carte pentru
copii; " Jucătorul de cărţi", poeme, Ed. Vinea, Bucureşti, 2006.
A debutat în revista Amfiteatru
în anul 1978 .A fost membru al
"Cenaclului de luni" (1977-1983). A debutat în volum în anul 1989, cu
"Aide-memoire", Ed. Litera, Bucureşti. Colaborează cu poezie, proză,
eseuri și articole de critică literară în reviste literare: România
literară, Timpul, Interval, Convorbiri literare, Vatra,
Bucovina literară, Euphorion, Poesis, Contrapunct, Familia
etc.
[2] Daniel Pişcu, Cel
mai mare roman al tuturor timpurilor, Editura „Aula”, Braşov, 2002,
colecţia „Frontiera”, coordonată de Alexandru Muşina. A absolvit liceul
teoretic la Haţeg în anul 1973, coleg cu scriitorul Constantin Stancu. Ţinând
realismul romanului său, Daniel Pişcu a făcut menţiuni despre colegii de liceu
de la Haţeg.
[3] „Mă sprijin de bustul lui Eminescu. Îmi zic in gând:
„Ajuta-mă, Eminescule, ca, daca nu o sa pot scrie o poezie buna despre tot ceea
ce vad eu aici, sa scriu măcar o schiţa, o nuvela si memoria sa nu-mi joace
feste in lipsa unui aparat „memorial minune". De trei ori mă rog in gând
in acest fel la Eminescu al cărui chip încurajator e sculptat pe un soclu, in
spatele meu, tangent la el. trece domnul Nicolae Manolescu, in costumul lui
kaki. Îmi place costumul. Îmi place si omul, deşi nu-l cunosc încă decât de la
TV. Dar îmi amintesc ca alaltăieri i-am dat buna ziua si mi-a răspuns”.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu