marți, 12 decembrie 2023

Nicolae Crepcia, NU-MI SPUNE CĂ NU PLÂNGI... Pe răni îmi scriu poemul, declară poetul! Un volum cu bandajele poeziei pe trup

 

 

Jurnal liric cu bandajele poeziei pe trup

 

Poetul și anotimpurile sale, așa ar fi tabloul proiectat de Nicolae Crepcia în volumul Nu-mi spune că nu plângi*, poezia rămânând ultimul refugiu, definitiv. Editura CronoLogia a girat apariția lui în anul 2023, susținând poezia de bun simț, echilibrată, egală cu modelul de aur ce i s-a dat poetului cândva, la început de zicere.

Autorul se rupe conștient de tumultul lumii, se reîntoarce la cele esențiale: iubirea, poezia, natura, anotimpurile, credințele, speranțele, lumina care mișcă istoria în direcția ei liniștită, răcoroasă, ca o dimineață de toamnă când toate fructele sunt coapte. El cântă lucrurile simple care aduc fericirea unui om, este și un jurnal liric, poemele nu au titlurile presupuse, au doar stările care dau culoare vieții. Sunt stropi lirici pe o mare dinamică, elastrică.

Chiar de la început, poetul scrie: „Pe răni îmi scriu poemul”… Este declarația de stare, suferința, care vine cu timpul hain, cea care limpezește etapele. Ajuns la o vârstă a bucuriilor esențiale, el acceptă frumusețea ascunsă a versului, lumina care bântuie tăcerile, câmpul cu maci, anotimpurile departe de o lume înclinată…


La finalul jurnalului său de rezistență prin poezie, Crepcia constată că timpul are o valoare absolută, ascunsă în ceasornic, ieșirea din timp fiind la limita disoluției și a mirajului. „Aruncă iubito ceasornicul/ ucigașul timpului/ clipele le vom măsura de acum/ în iubire/ scapă iubito/ de apocalipticul orologiu/ și vino să ascultăm împreună/ ultimul plâns al zeilor” (p. 120). Izbânda asupra timpului se poate realiza prin iubire, împreună cu iubita din versurile care au semne de aur și timp. Zeii au fost învinși de iubirea pământenilor, mereu prezentă.

Constatarea ultimă, venită din ecourile timpului curs, îl apasă și-l eliberează pe poet, nu se simte legat de lucrurile trecătoare, a obosit într-o lume a concurenței și în goană după dimensiunea materială, pierzând partea ascunsă a existenței: „Și iată-mă azi în anno domini 2022/ îndeajuns de sărac/ și îndeajuns de trist/ și îndeajuns de bătrân/ și îndeajuns de singur/ orice mi-aș dori/ la nimica nu-mi mai folosește” (p.47). Ar putea fi o resemnare a ființei, dar este, mai degrabă, o eliberare necesară. Posibil salt în abisul cuvintelor nerostite.

Privind la doi puiuți în cuibul lor, cu pasărea moartă sub cuib, ei nu realizează că sunt la limita existenței, iar poetul poate constata neputința în fața morții prezente și viitoare, planând deasupra cuibului: „Îi privești fără să te poți împotrivi/ și ți se rupe sufletul și durerea curge/ chiar și prin bandajele de poezie/ cu care te-ai înfășurat” (p.7). Tabloul face parte din malaxorul zilei, sunt fragmente de evenimente pe care omul nu le mai prinde în memoria lui. Poetul, atent, vede aceste istorii, aparent banale, care fac parte din marele echilibru care înseamnă viața cea de fiecare zi.

Depășind limita zilnică, poetul zărește dincolo de aparențe, moartea este o eliberare, o evadare din această realitate cruntă și frumoasă, este pasul făcut peste mirajul de fiecare zi: „Nu moartea nu se arată/ în toată hidoșenia ei/ ci viața/ o speranță mucegăită/ mereu mereu mereu neîmplinită/ Moartea vine ca o eliberare/ din durere/ a luminii” (p.11).

Maturitatea sufletului îl pune pe poet în fața întrebărilor esențiale, răspunsurile vin brutal, fără cenzură: „Ești ceea ce ești/ Însă iubind/ devii lumină/ dar nu oricum ai face/ numai murind/ ajungi în cer” (p. 59). În aceste versuri cizelate până la fibra cuvântului, există ceva din muzicalitatea pierdută a folclorului profund al satului, ceva din filozofia omului simplu care ajunge în situația să-și pună aceleași întrebări ca filozofii de meserie: viața, iubirea, moartea, pasul peste limită…

Prezența țăranului, care face pâinea bună, rumenă, ca-ntr-o rugăciune, este emblemă pentru poet, de acolo vine viața, simplu, prin metamorfozele din natură, în plin câmp roditor: „Câți? Oare câți mănâncă pâine fără să știe/ cum arată bobul de grâu?/ În bobul de grâu este esența vieții/ bobul de grâu este chipul Domnului/ Dumnezeul nostru/ care ni se dă nouă/ spre trudă către ființă/ (…) Când va pleca și ultimul țăran/ Dumnezeu va stinge lumina” (p.106).

Prezența poeziei este un eveniment, este asemenea unei revelații personale, o rugăciune în care se află toate răspunsurile lumii la întrebări care nu s-au pus, la întrebări puse din neștiință.


Pentru scrib poezia sa este starea absolută, cititorul este invitat să ia parte la această absență prin prezența cuvântului nerostit. Este liniște în univers, una abisală, în lipsa unui poem: „Liniște descurajantă/ liniște îngrozitoare/ liniște care ne autodevorează/ din când în când tristețea se mută/ de pe un scaun pe altul/ din nou amânata/ nașterea poemului” (p.85).

Istoria este crudă, tinerețea nu se mai întoarce, vremurile care au dat naștere la semne în cetate, au căzut, rămâne amintirea: „Cadavrul Combinatului Siderurgic/ în descompunere/ deasupra/ în zbor tot mai înalt/ corbul cu inel în cioc/ Hei/ hei/ hei prietene poet/ pe ce ți-ai risipit tu/ toată tinerețea ta” (p. 76). Este prăbușirea în istorie, cadavrul care nu mai învie.

Citind aceste poeme, cititorul va descoperi un poet împăcat cu soarta sa, mulțumitor pentru mirajul oferit de poezie: sufletul tău ia forma poemului; ne plimbam de mână prin visul luminii; întunericul ar fi mort; iese pe ușă tăcerea; parcă toate stelele cerului/ s-au strămutat să lumineze/ în iarbă; satul pustiu/ Dumnezeu singur/ pe uliță/ în curând/ va pleca și El etc.

Marea este un miraj care atrage ființa spre eternitate, spre infinit, acolo se pot reface lumile pierdute: „Tropotul căluților de mare/ pe țărmul poeziei/ și nechezatul lor purtat de briză/ încolo și încoace/ pescărușii cu țipăt răvășitor/ în dreptul ferestrei deschise spre larg/ și soarele spălându-se pe ochi/ cu toată marea” (p.78).

Nicolae Crepcia ne îndeamnă să privind întregul, nu numai partea, acolo se află secrete care ne fac să fim mai îngăduitori cu destinul: „Cum mai fascinantă-i măreția ninsorii/ decât fiecare fulg al ei luat în parte/ cum plânsul în întregul lui/ e mult mai înduioșător/ decât fiecare lacrimă” (p. 36). Dreptul la plâns vine ca o recompensă a celui care se eliberează de greutatea propriului destin.

Cu acest volum, poetul confirmă un prezent continuu în poezie, prin poezie, cu poezia pe umeri. Sunt și poeme care vin din umbrele zilelor, unele repetă motive care  s-au mai practicat în poezie: tu nu exiști cu adevărat; stânca vieții; umbrela singurătății, orb am deschis ușa poeziei, lumea este o iluzie nițel mai mare etc. Unele poeme nu sunt forjate la maxim, sunt doar notații lirice, ele fac parte din economia vieții unui poet, dar autorul și-le asumă ca o dovadă a stării de miraj în care intră ființa în prezența lor. Dar, iată, vine „noaptea când Dumnezeu aprinde felinarul lunii” (p.79) și planurile se schimbă, el are puterea de a plonja în miezul fierbinte ale trăirilor esențiale fără teama de a trăda poezia.

Grafia poemelor este simplă, semnele de punctuație sunt omise voit, zicerea este eliberată de cenzura de fiecare zi, jurnalul liric se desfășoară cu încredere. Poemele nu au titlul în mod voit, cititorul are libertatea să-și aleagă titlul cel mai convenabil, cel care ar putea defini un poem, dar scriitorul evită să fixeze ideea în poem, lasă o undă relativă, care sporește misterul. El se joacă de-a poezia cu nonșalanță, ar dori să ne spună că pe ulița poeziei va fi cândva pustiu. Timpul a spulberat multe realități, a rămas ecoul în urma plânsului zeilor din urmă.

 

Constantin Stancu

 

*Nicolae Crepcia, Nu-mi spune că nu plângi, poeme, 127 pagini, Sibiu: Editura CronoLogia, 2023.    

Text publicat în revista „Boem@”, nr. 12/2023

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu