joi, 24 octombrie 2024

Cartea veche în Țara Hațegului... Evanghelia, prețul unei cărți, daruri de suflet, însemnări și semne

 

 

CARTEA VECHE ÎN ȚARA HAȚEGULUI

(scurte note)

 

În Evul Mediu cărțile care dominau viața comunității au fost mai ales cele religioase, bazate pe valorile creștine, conform standardului acceptat la acea vreme. În ținutul Hunedoarei, acestea au avut un impact pozitiv, iar astăzi ne dau o imagine asupra culturii și vieții spirituale a oamenilor, a locuitorilor, a stării lor materiale, pe de altă parte. Preoții au fost implicați activ în acest fenomen cultural. Bisericile și mănăstirile au avut un rol central, au fost focare de educație, credință, deschidere spre marile temele ale umanității.


Țara Hațegului a fost un loc unde s-au manifestat valorile Evangheliei, mai ales Evanghelia după Ioan, copiști și meseriași s-au implicat pentru ca aceste texte sacre să ajungă la oameni. Nu a fost ușor, tehnica editării cărților în Evul Mediu era grea, scumpă, presupunea oameni calificați, educați, greu de găsit. La Râul de Mori, Lațcu Cânde a pus în operă o Evanghelie pentru Mănăstirea Neamț (1448). Contribuția financiară a celui de mai sus a fost importantă, cartea avea ferăcături de argint elegant lucrate și semnificative. În mănăstiri au trăit călugări, copiști, legători, gravori, dascăli, iubitori de carte, oameni care au știut valoarea unei cărți în timp și-n domeniul spiritual.

În zona Hunedoarei, inclusiv în Țara Hațegului, au existat mănăstiri care au pus în valoare aceste aspecte: Prislop, Răchitova, Râul de Mori – Suseni, Sibișel, Vaidei, în secolele XIV-XV. La Prislop au venit tineri pentru a învăța carte, a deprinde o meserie specifică: zugrăveli, pictura icoanelor, desene, copierea cărților, ilustrarea lor, o activitate migăloasă și care impunea dedicare, disciplină, credință, rânduieli specifice. Călugărul Nicodim de la Mănăstirea Prislopului a scris, între anii 1400-1405, Tetraevanghelul slavon, carte edificată pe pergament şi înfrumuseţată cu frontispicii, având o valoare aparte, exemplu pentru tineri și lumea bisericească.

Cărțile erau achiziționate din diverse motive, specifice vremurilor vechi. De obicei, preotul sau slujbașul bisericesc achiziționa o carte. De multe ori, o comunitate se implica, era necesar efortul material colectiv. Era, poate, singura din acea zonă. Unii o dăruiau, moment de mare smerenie și slujire duhovnicească, puțin știau să citească și să prețuiască o carte. O carte dăruită constituia motiv de protecție divină. Erai ferit de evenimente nedorite, cataclisme, căderi. Uneori, acest gest însemna un eveniment aparte al familiei donatorului, sau o iertare de mari păcate. Alții erau dornici de publicitate, de aprecierea comunității, de mândrie personală sau un gest care marca starea lui socială.

O carte avea un preț însemnat, raportat la starea economică a vremii. Însemna valoarea unui Mercedes bun din ziua de astăzi. Tirajele erau reduse, meseriași tipografi puțini, distanța de la locul realizării ei era mare, negociatori pricepuți puțini, costuri mari de procurare. Sunt multe analize, ele arată cât de greu se procura o carte. În anul 1699 în casa preotului Avram din Hațeg, de față cu alți martori, fețe bisericești din Hunedoara, Tuștea, Fărcădin și Silvaș, s-a tranzacționat o Evanghelie menită să învețe poporul.   Despre achiziția de cărți destinate slujirii în biserici, sunt multe date legate de Țara Hațegului, în localități ca Sălașul de Sus, Bucium. Cărțile erau realizate, însă, la Alba Iulia, Blaj, Bucureşti, Iași, Mănăstirea Dealu, Târgovişte. Monedele în care se făceau plățile erau: florinul, pitacul, grosul, zlotul, crăițaru, groșița, mărieșul etc. Toate reflectau pozițiile imperiilor, voința conducătorilor aflați pe tronuri, evenimentele grave, crize, războaie, mutări de populație, migrații…

Cărțile erau pentru diferite stări sociale, pentru comunități sau pentru cei cu stare materială. Erau cărți cu ferecătură de argint și cu pietre prețioase, ele însemnau și o investiție sigură pentru unii cu stare socială.

Cărțile oferă informații legate de societatea din vremea aceea. Istoria uneia ne arată cum a ajuns în mâinile posesorului și prin ce aventuri a trecut. Posesorul scria pe aceasta despre el, indicând starea cărții și traseul parcurs. Astfel, Biblia de la București, 1688, cea susținută de Șerban, s-a aflat la Deva. În Țara Hațegului a existat un cărturar eminent, Ștefan Moldovan, el a elaborat o listă cuprinzând situația cărților din zonă în anul 1857, aflate în 78 de biserici, în număr de 475. O bibliotecă parohială s-a aflat la Prislop. Titlurile cărților sunt semnificative, ele trimițând spre Evanghelie, Liturghii, Penticostare, Cazanii, Psaltiri etc. Erau și cărți de cultură și istorie, legate de neamul românesc și de alte neamuri creștine.

Pe filele cărților s-au găsit însemnări legate de evenimente și de viața socială a comunității, situații aparte, fenomene meteorologice aparte, care au afectat locurile și oamenii. Aceste însemnări constituie un fel de jurnal ad-hoc în care au fost marcate zile cu importanță personală, colectivă, stări ale comunității.  

Majoritatea notelor proveneau de la preoți, ei fiind și primii cititori ai cărților. Ele vizau fenomenele meteorologice, calamității, probleme medicale. Astfel preotul Vichente din Densuș consemnează un cutremur în anul 1802, de Vinerea Mare. Tot la Densuș s-a consemnat că-n anul 1813 a fost o foamete mare în Ardeal, anul fiind ploios. În 27 aprilie 1814 a nins abundent. Toate reflectă preocuparea oamenilor din acea vreme de a transmite mesajul despre suferințele lor, inclusiv despre boli care nu aveau tratament la acea vreme, plus că medicii erau foarte puțini și scumpi. Pe o Biblie (Blaj, 1795) s-a consemnat la Densuș că a fost ciumă în  anul 1733, holeră în anul 1832, iar în anul 1836 a fost al doilea val de holeră, Ardealul având de suferit. 

Pe de altă parte, posesorii cărților au consemnat evenimente istorice importante pe filele acestora, scrisul lor captând frământările sociale și punctând tragediile. Răscoala lui Horea, Cloșca și Crișan s-a notat pe cărțile sacre, la Arhivele Statului din Deva există o Cazanie din anul 1643, făcută la Iași, unde apare acest eveniment. La Densuș există consemnări privitoare la istoria Ardealului făcute de preotul Vizante: 1784 – Răscoala lui Horea; 1788 - năvălirea turcilor în Țara Hațegului până la Sântămăria Orlea; 1848 – ciocniri între români și maghiar cu ocazia „stingerii” iobăgiei etc.

Sunt note minime, în limbajul epocii, fără multe detalii, făcute de oameni modești, care cunoșteau scrisul și cititul, dar marcați de cele întâmplate, dorind să lase urmașilor semne despre evenimentele la care au luat parte și care i-a marcat. Ele au ajutat la consolidarea limbii române în perioade grele.

Din aceste texte minime luăm cunoștință de personalitățile vremii: vicarăș Chiril Țopa la biserica din Hațeg (Penticostar, tipărit la Blaj, 1808); preotul Nicolae de la Subcetate a primit în anul 1797, în biserica din Baru, de la Ioan Bob o Teologie moralicească tipărită la Blaj (1766), cu ocazia vizitei făcute de Împăratul Franz Iosef în Țara Hațegului.

De asemenea, este menționat și Simion Zugravul din Țara Hațegului, el zugrăvind biserici, pictând icoane la mai multe biserici: Hațeg, Nucșoara, Baru Mic, Densuș, Prislop etc.

Sunt pomeniți preoți, dascăli, slujitori bisericești care au absolvit școala la Blaj, locul preferat al românilor ardeleni, ei constituind elita vremii, oameni cu știință de carte și dedicați cauzei românilor, punctând istoria cu aceste note minime, scrise cu mâna lor, ca o pecete a trecerii lor pe aici.

Cartea poate fi considerată ca o sursă de învățătură, problemele teologice s-au împletit cu cele social-economice și cu istoria de ieri, exemplu pentru iubitorii de carte de azi. 

Aceste date și multe altele, sunt consemnat de tratate și cărți bine construite de personalități* preocupate de istoria noastră și de importanța cărții pe suport de hârtie sau alte materiale specifice vremii. De asemenea, la Arhivele Statului, Filiala Deva se află numeroase documente legate de aspectele punctate pe scurt mai sus.

Sunt semne în timpuri vechi și noi.

Cartea, cel mai bun prieten (E. Hemingway, scriitor american, laureat al Premiului Nobel)…

 

 

A consemnat Constantin Stancu


*Muzeul Civilizației Dacice și Romane Deva, fondul de carte veche. Vezi: Slujebnicul sau Liturghierul, publicată la Veneția, în 1554, este o carte religioasă, cea mai solicitată carte de cult, care cuprinde cântările și rânduiala liturghiei, principala slujbă în biserica creștină. Exemplarul este scris în limba slavonă. Este o carte rară, una dintre cele patru care mai există în bibliotecile din România.

D. Lupan, L. Hațegan, Cărți românești vechi în biblioteca Muzeului de Istorie Alba Iulia, în „Apulum” XIII, 1975.

Fl. Dudaș, Memoria cărților vechi românești, Oradea, 1990.

M. Tomescu, Istoria cărții românești, București, 1968.

C. Papacostea-Danielopol, L Demeny, Carte și tipăritură în societatea românească și sud-estul european (sec. XVII-XIX), București, 1983.

A. Vereș, Orânduieli românești vechi tipărite în Ardeal (1744-1848), București, 1926.

S. Nemecsek, Carte, literatură și presă la Orăștie, vol. I, 2010 etc.

Fondul de carte veche al Bibliotecii Județene „Ovid Densușianu” Hunedoara-Deva.

 

 

 

 

 

 

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu