Retrospectivă
Constantin Stancu*
Antologia
poetului din Haţeg reia titlul ciclului de debut, Fructul din fruct şi are un subtitlu exotic, Adio, ne vedem pe străzile de aur. E cumva sugerată aici, prin
această acoladă peste timp, întâmpinarea şi despărţirea, de viaţă, de poezie,
de meditaţie? Poezia lui Constantin Stancu e dăltuită într-un material preluat
din memoria şi conştiinţa unui creator mai degrabă discret şi echilibrat care
are simţul măsurii şi al autocenzurii. El reuşeşte prin aceste calităţi – care
lipsesc în ultima vreme din peisajul publicistic – să ofere o imagine
panoramică şi esenţială a poeziei sale, văzută ca o ieşire la lumină a părţii abisale
din om:
„Poesia nu rezistă nămolului din adâncul râului/ precum puietul de peşte/ dansul ei între cuvinte nu se ridică la puterea/ peştilor abisali/ care transformă 100% întunericul în lumină./ Poesia între echilibru şi memorie,/ îşi caută simetria în mandibulele iluziilor,/ migrează spre o altă viaţă, din altă zi.// Efemeră asemenea particulelor care nu există/ nici o milionime de secundă, străbate totul de la/ un capăt la altul….” (Poesia).
Antologia
de faţă cuprinde poeme alese din volumele: Fructul
din fruct, 1988, Păsările plâng cu
aripi, 1988, Pomul cu scribi,
2006, Greutatea gândului nerostit,
2012 şi Eteminanki (Ultima săptămână),
2014, închizând un arc de cerc de aproape 30 de ani de activitate literară,
dacă ţinem cont de întârzierea programată a debutului colectiv din celălalt
regim. Interesant că primul poem din antologie, Argumentele antimateriei , un
„poem de început” e un adevărat manifest care intră în logica unei creaţii
lucide şi mature. „Antimateria” e locul fără cărţi din raftul de sus al
bibliotecii şi exprimă tocmai rostul cuvintelor, cu dialectica existenţei, a
alternării golului şi plinului, în procesul creaţiei:
„Nu
înţeleg dacă voi putea trăi fără mână,/ fără ochi, fără umeri, fără coasta din
care se nasc/ insomnii,/ antimateria a intrat adânc în mintea mea şi/ mintea
s-a făcut ţăndări,/ ca un vas de sticlă pură în care/ sticlarul scăpase o
lacrimă…” .
Din
al doilea volum reţinem poemul titular, Pomul
cu scribi , cu sugestiile sale desprinse parcă din imaginarul oriental:
„A
înflorit pomul cu o mie de scribi,/ toţi tineri, purtând în mâini albe coli
nescrise,/ pleoapele noastre precum aripile,/ păsări carnivore se rotesc
deasupra,/ ieri purtam un nume obişnuit,/ astăzi sunt deja un număr/ mâine voi
fi o culoare,/ dar să credem în tăceri,/ există un limbaj al tăcerii,/ săpat pe
muntele acesta născut de alba zăpadă.”
Sunt
imagini care conduc spre „un limbaj al tăcerii”, invocat simbolic, aşa cum
imaginea îngerului apărut în forfota din mijlocul oraşului e de natură să
extindă orizontul poeziei, ca discurs revelator şi metafizic. Motivul tăcerii
reapare în volumul Greutatea gândului
nerostit, alături de alte simboluri aflate „sub autoritatea şi spiritul
Scripturilor” (cum se exprimă Olimpia Berca). Facerea e văzută ca rupere de
trecut, ca o durere a despărţirii şi îmbrăţişării dintre elementul mineral şi
carne:
„Încerc
să mă smulg dar tăcerea mineralului,/ mă ţine legat încă de-nceput,/ carnea şi
mineralul nu se amestecă,/ dar va veni vremea de apoi/ când piatra va vorbi într-o
limbă veche/ pe care a învăţat-o cândva, demult, când literele/ i-au fost
săpate în carnea ei de piatră/ chiar de mine, cel ceva fi o pată de sânge pe
un/ cuvânt…”.
Volumul
Eteminanki sau (Ultima săptămână) se deschide cu un frumos poem despre Memoria
luminii şi continuă cu ipostaza comunicării absolute (Dumnezeu devine mai
accesibil în aceste texte). Este poezia lui Constantin Stancu o lirică de tip
religios, cum scrie un comentator? Răspunsul vine de la Ioan Evu care l-a citit
cu mare atenţie: „Poezia este iniţiere, revelaţie, epifanie, iar aspiraţia spre
sacralitate este pentru C. S. o condiţie esenţială. El simte permanent o
primordială nevoie de protecţie patern-divină, fără a luneca însă în capcanele
misticismului… Personajele sau miturile biblice sunt numai pretexte prin care
poetul îşi pune în scenă trăirile personale, caută şi găseşte răspuns
propriilor sale interogaţii”. Volumul se încheie cu o secvenţă din volumul de
debut Fructul din fruct şi cu un
ciclu inedit, Alte poeme . Obsesia
istoriei cetăţii, poemul dedicat Sarmizegetusei şi imaginea finală a îngerului
rătăcit în Bizanţ, îi marchează viziunea liricii, atât de personală, a căutării
sensului existenţei sub blazonul „fructului din fruct”: „morţii sunt îngropaţi
în ţipătul noului născut”. Iată un vers revelator pentru întreaga alchimie
lirică a poetului din Haţeg.
Preocupat
să confere un statut de cetate literară propriilor căutări şi universului
afectiv care le învăluie, unde fiinţa îşi află sălaşul, Constantin Stancu e un
nume de reţinut, cu un discurs inconfundabil în poezia actuală.
Gheorghe Mocuța
În
revista „Arca” (Arad), nr. 7-8-9/2016, pp.146-148
* Constantin Stancu, Fructul din fruct, (Adio, ne vedem pe străzile de aur) , antologie 1988-2015, Editura Princeps Multimedia, 2015
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu