Marin Sorescu:
Nu fiți triști, doar tușiți
„Am zărit lumină pe pământ,/ și m-am născut ăi eu/ Să văd ce mai faceți...”, așa începe volumul de versuri Poeme, semnat de Marin Sorescu. Mi-e greu să cred că un poet a fost ministru și, totuși, el a cam fost... Sorescu a rămas în memoria noastră ca un ministru al poeziei, în viața civilă poetul, ca ministru, a semnat niște acte, și-a făcut dușmani printre artiști, a mai scris și niște versuri, acolo în biroul acela de ministru, peste formularele de buget național al poeziei, lângă niște contabili atenți, cu emoții exprimate în cifre. Parcă îi aud pe cei cu socotelile văitându-se, iar poetul explicându-le: „Vine o vreme/ Când trebuie să tragem sub noi/ O linie neagră/ și să facem socoteala...“, ei stând atenți, luând notițe, apelând la Norme interne și la Norme eterne, văitându-se de birocrație, iar El, POETUL, se simțea tot mai singur printre miniștri și jurnaliști, formatori de opinie...
A fost o vreme când străbăteam deșertul, citind din Nichita, din Sorescu, din Blaga, și memoria nu mi se tocea și eram
mai bogat cu un volum de versuri, cu puțină eternitate..., nu flămânzeam,
sufletul îmi era plin de iubire, de tristețe,
de cer, de turul doi în viață...
Da, poate, într-o zi, vom ieși prin
cer...
Am înțeles că Poetul va avea mereu un avans față de
lucrurile care nu gândesc, chiar dacă din spate vine în viteză monstrul negru, pentru că: „întotdeauna se va
găsi un om/ care să meargă în fața lui/ Plin de gânduri/ și cu mâinile la spate
...”.
Fraza lui Sorescu este simplă, merge
direct la suflet, nu se complică, dar sensurile sunt multiple, după logica
artistului bolnav de frumos, criticii vor căuta mereu să releve esența, dar
ceea ce le va scăpa veșnic este tocmai sufletul omului între cer și pământ...
Poezia lui Sorescu s-a tradus mult,
a făcut carieră, mulți l-au primit ca un musafir al cuvintelor simple, pline de
viață. Chiar dacă a debutat cu Parodii, poezia sa a dat naștere mereu
la parodii, a fost imitat, a fost invidiat și adulat, puțin înjurat, mereu plagiat...
Oltenii nu-l vor uita niciodată, i-a făcut universali când a scris: „Nicăieri nu mănânci varză cu carne/ Mai
gustoasă ca-n cimitir,/ De ziua morților, când se face pomană/ și toate femeile
vii se întrec în de-ale mâncării”. Este viața simplă a omului de la țară, iar
atunci când a ticluit poemele din volumul LA
LILIECI critica a sărit ca arsă - asta nu-i poezie, dar au murit țăranii adevărați
și poezia se tot naște de atunci în Oltenia și versurile simple fac ocolul
timpului împreună cu Ai lui Fleașcă / Ai lui Tiugă / Ai lui Trașcă ...
A fost o vreme când pentru Sorescu a murit
ceasul: „Ceasul s-a-ntors cu spatele la timp/ Era bolnav ceasul și, simțindu-și
sfârșitul,/ Poate că s-a gândit și el/ La un rai al obiectelor care mor”...
Așa a fost și cu poezia, s-a întors
cu spatele la dictatură, ei, dictatorii, nu au observat prea mult, i-au
cenzurat poetului câțiva ani din viață, câteva idei, ceva inspirație și câteva
erori ...
Poetul nu a disperat, a descoperit că
sufletul este bun la toate: „La privit pe fereastră,/ La întuneric/ La mersul
femeilor”... Așa ne trecem viața, cu sufletul nostru cel de toate zilele, de
care abuzăm folosindu-l ca pe o perie, ca pe un burete, pentru că el, sufletul,
este prea devreme...
În contact direct cu marii poeți ai
lumii, Sorescu a scris acel Tratat de inspirație,
poeme traduse, poeme trăite, interviuri, o adevărată școală pentru un poet care
vine pe același drum care poate coti fie la dreapta, fie la stânga... În acest
tratat Sorescu a scris despre poezie pur și simplu, iar cei care iubesc poezia înțeleg,
cei care nu o iubesc o vor iubi, pentru că „Poezia este o artă care doare”. Punct
și atât, mai mult nu se poate, restul este iubire. Contactul cu marii poeți
este direct, la cea mai mare tensiune, aproape se naște un curcubeu deasupra
poemelor, ca după potop și Sorescu, ca martor a lui Noe, scrie despre potop ca
despre cel mai firesc eveniment literar care poate genera o nouă epocă.
Da, poezia, domnilor, cam doare...
Dacă nu ați știut, priviți la viețile
poeților, un pumn de cenușă în mâna femeilor pe care le-au iubit, reinventând
iubirea din cuvinte înmugurite... Am călătorit cu Sorescu prin lume, am
descoperit marea poezie, simplu, ca la mall, cu autoservire și plata instant...
Despre teatrul lui Sorescu nu am
curajul să scriu, poate altădată, când am să-l întâlnesc pe Iona, poate altă
dată, cu alte măști, cu alți artiști...
Despre critica lui Sorescu n-am să
scriu, pentru că este greu cu pianul pe
scări… Doar o clipă cu poezia sa și nici nu știu unde s-a ascuns poetul,
poate într-o scoică, pe fundul vremurilor, printre atâtea scoici uitate, unele
abisale...
Cu zâmbetul pe buze poetul își amintește de CEI DOI TÂLHARI acolo, pe crucile semn, lângă Isus, care a „furat”atâta
glorie de lângă cei mari, de la Cel Etern, de care lumea va vorbi mereu...
Poate s-a petrecut ceva cu mine, cu
tine, o întâmplare simplă, după ce ai citit Sorescu: „Cu mine se petrece /
Ceva/ O viață de om”… Cu poezia aceasta, viața este mai ușoară și poate acolo, în
rai, printre sfinți, poetul are și el un „CAPRICIU”, strânge din vecini toate
scaunele disponibile, le citește versuri, scaunele sunt sensibile când află ce
frumos moare sufletul nostru peste zi... Si tot acolo, în rai, aflăm că „Eminescu
n-a existat/ A existat numai o țară frumoasă/ La o margine de mare”... Fără de
POET vom număra mereu plopii luminii, ai dreptății, ai iubirii, care ne vor ieși mereu fără soț...
Desigur că ne rămâne dansul: „Dansează,
suflete!/ Deschide ușa bibliotecii și dansează/ Printre atâția bărbați înțelepți/
Care și-au lăsat capetele/ Pe câte o carte/ Ca pe o tavă a Salomeii”...
Să nu exagerăm, poetul este lângă
noi, din viață și-a făcut autoportretul: „Am încălțat cu pantofii mei/ Drumul.
/ Cu pantalonii am îmbrăcat copacii/ Până la frunze. ... Apoi m-am dat înapoi/
În moarte/ Să mă privesc/ Autoportretul/ îmi reușise de minune./ Asemănarea era
atât de perfectă,/ încât, uitând să mă iscălesc,/ Oamenii au scris ei singuri/
Numele meu/ Pe o piatră”.
Poetul Sorescu s-a dat înapoi în
moarte, să-și privească autoportretul, adică s-a dus să moară puțin, vorba lui Shakespeare, pentru că, nu-i așa, ne-am îmbolnăvit de moarte într-o zi când
ne-am născut.
Dar nu fiți triști, doar tușiți...
Constantin
Stancu ©
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu