miercuri, 18 iulie 2018

Alcătuirea poemului. Un eseu despre poezia de azi propus de Ladislau Daradici... *Ladislau Daradici, REZERVOR. DESPRE ALCĂTUIREA POEMULUI, critică literară, Bucureşti: Editura eLiteratura, 2016. Poeţii analizaţi: Nicolae Băciuţ, Ioan Barb, Valeriu Bârgău, Sânziana Batişte, Ilie Chelariu, Raul Constantinescu, Nicolae Crepcia, Daniel Dăian, Virgil Diaconu, Octavian Doclin, Eugen Evu, Ioan Evu, Constantin Georgescu, Valentin Iacob, Mariana Pândaru, Alexandru Petria, Vasile Poenaru, Paulina Popa, Ion Popescu-Brădiceni, Liliana Rus, Aurelian Sîrbu, Ion Scorobete, Constantin Stancu, Nicolae Szekeli, Virgil Todeasă


Despre alcătuirea poemului…

Ladislau Daradici şi rigoarea poemului. Cartea de critică literară semnată de acest autor complex (este poet, prozator, critic literar, iubitor de artă, călător prin Europa) poartă un titlu inedit: Rezervor. Despre alcătuirea poemului, apărută la Bucureşti: Editura eLiteratura, 2016. Sufletul său este un rezervor pentru cărţile confraţilor. El se consideră un călător prin creaţiile altora, intră curajos în labirintul miraculos al unui poem, caută esenţa, amprenta unică. Fiecare poet are o amprentă care-l distinge de restul lumii. Descompune poemele pe care le prinde în plasa lui de pescar de poeţi, le pipăie tăria, luminile interioare, rănile. Tratează poemele ca pe fiinţe vii. Captează miracolul în rezervorul propriu. Este generos şi egoist cu sine, cu ceilalţi. Este flămând de literatură bună, de literatura care pune în cuvinte suferinţa cea de toate zilele. Ladislau Daradici îşi recunoaşte limitele. Dar nu cedează. Este căutătorului omenescului din poemele pe care le analizează.
În carte sunt analizaţi douăzeci şi cinci de poeţi. E mult, e puţin? Este la limita supremă a lucidităţii. Autorul nu se joacă, este atent cu sufletele poeţilor. Îi cunoaşte ca fiinţe sensibile, flămânde de infinit, de eternitate, de miracol… Materialele sunt talonate de câte un poem ales de autor. Un mic fulger în texte. Un curcubeu de cuvinte. A rezultat o carte care poate fi considerată şi ca mic tratat de istorie literară, cu timpul lucrurile vor evolua spre o imagine mai clară a literaturii. Momentan vedem cam neclar, va veni vremea când imaginea se va limpezi, marile pasiuni sau drame se vor topi, va rămâne poemul în rezervor. Sursă de bucurie şi mărturie. Douăzeci şi cinci de poeţi cu sufletul pe masă, cu poemele pe umeri.

Daradici alege un motto din Mircea Eliade, semn al seriozităţii demersului. Cităm un scurt fragment: „Deci triumful nesemnificativului în anumite sectoare ale artei moderne mi se pare o revoltă împotriva omului”.
Ceea ce lasă urme luminoase este mesajul cu semnificaţie din opera unui scriitor, fuga de experimente post-postmoderniste, de căderea în ritualul vremii. Contează poeţii care lasă urme luminoase, cei care susţin temeliile. Poezia revine la matca sa, atrăgând ruga, imnul, psalmul, ţipătul, fără a refuza formele moderne şi noile revelaţii din infosferă.
Ce îl pasionează pe autorul textelor de critică literară?
Poemul care se scrie singur, hărnicia depanatorului de iluzii, realul care intră în poem, porţile cuvântului, singurătatea ca unitate de măsură a veşniciei. Putem continua cu analiza cărţii, cuprinsul este relevant, Daradici are pentru fiecare poet un mesaj twister, culoarea care să-i dea stabilitatea într-o lume în mişcare. Intrăm în neantia, cu expansiunea constantă, în intimitatea frigului sau în poemul care ordonează haosul. Apare cavalerul vrăbiilor şi al florii de cireş, cel care supravieţuieşte prin poem, cel care vede ruina din cetatea moartă. Radiază şi poemul infinit sau poemul-clepsidră, poemul care îşi arată eleganţa între timpuri nesigure, rămâne simbolul zborului, zicerile şi rugăciunile. Brusc peisajul se poate schimba într-un volum de versuri, fericirea poate fi asumată prin cântec, există o frumuseţe a imaginaţiei peste realitatea cu pedale, o poartă prin  care se poate întoarce mereu călătorul, există un secret al alcătuirii poemului în vremea comunicaţiei instantanee sau nostalgia pădurilor celeste. Cititorul pendulează între carne şi gând, sinele este mereu ascuns, dar se poate găsi şi geometria poemului, rigoarea din poem, există curgerea spre rezervorul care dă formă concretă norului de poeme care stă în aşteptare pe cerul patriei din istorii şi legende.
Cititorul va descoperi în cartea aceasta o lume dinamică, paradoxală, flămândă de miracole. Daradici nu exclude punctele slabe din cărţile citate, poemul este imperfect, el vine dintr-o minte afectată de boli şi fericiri personale. Interesul autorului se focalizează pe operele citate în carte. Poetul este umbra din cuvintele sale. Cititorul va ghici ştiinţa aproximativ exactă a fiecărui poet.
Despre Nicolae Băciuţ aflăm unele lucruri importante: „Trei sunt temele esenţiale ale poemele din volum, neputând exista una fără cealaltă: Dumnezeu, dragostea (inclusiv pentru poem) şi moartea, în cele din urmă poetul reuşind să-şi învingă prin cântec teama şi singurătatea” (p.12).
Despre Ioan Barb notează: „Ioan Barb face un solo aparte în concertul liricii noastre contemporane. E solul acestei chitare electrice care recuperează, din mers, sfâşierile sângerânde ale unei lumi fărâmiţate…” (p.20).
Când scrie despre Virgil Diaconu, cronicarul reţine: „Poemele lui Diaconu sunt secvenţe de basm modern în care cavalerul rătăcitor – în nobleţea spiritului său – explorează neîncetat acelaşi univers (şi care de fiecare dată devine altul), această poveste reală şi fantastică în acelaşi timp…” (p.76-77).
Analizând poezia scrisă de Mariana Pândaru, Daradici susţine: „Se pare că păsările au devenit pentru Mariana Pândaru mai degrabă o metaforă a desperării şi a resemnării, decât una a descătuşării şi a dragostei de viaţă” (p.128).
Despre Alexandru Petria aflăm: „Scriitorul este un adept al poemului de impact, experimental şi experienţial deopotrivă. Un poem ca focul de artificii ţâşnind undeva la capătul lumii… (p.130).
Textele lui Daradici au apărut şi în revistele literare, el ţine să mulţumească redactorilor care au găzduit aceste scurte consideraţii semnificative, citează revistele în care au fost publicate, fiind bucuros să menţioneze privilegiul pe care l-a avut şi nobleţea demersului cultural. Revistele care au primit cu multă căldură flash-urile au fost „Vatra veche”, „Algoritm literar”, „Zona literară”, „Pro Saeculum”, „Semne”, „Provincia Corvina”, „Orient latin”, „Cafeneaua literară”, „Caietele Columna”, „Poesis”, „Poezia”, „Convorbiri literare”, „Banat”, „Reflex” etc. Este un demers petrecut cu generozitate în mai mulţi ani, intrăm astfel în zona istoriei literare, a faptului că trăim un moment exponenţial al literaturii române, dinamic şi care se susţine prin talentul, efortul şi pasiunea unor oameni care s-au rupt de centru pentru a reinventa un alt centru, o literatură multipolară şi spectaculoasă.
Am putea cita din fiecare poet, Daradici are capacitatea de prinde sufletul poeţilor şi fluxul poeziei lor. Cititorul va descoperi o lume frumoasă în care poate evada, pentru că poemul se scrie singur, a luat-o razna şi zboară în zori peste neantia…
Îl cităm pe autor: „Dezbrac poemele de slove şi de înţelesuri, într-un gest aproape intim, final, adăpostindu-le în rezervorul lăuntric al propriei mele alcătuiri; le dibuiesc intenţia şi le tălmăcesc sângerarea în limita putinţelor (şi neputinţelor) mele” (p. 9, Argument).
Un argument din realitatea imaginară a poemului:

Nu te mai zbate
suflet al meu
zbaterea însăşi
ţi-e Dumnezeu (p.91, Eugen Evu).


Constantin Stancu


*Ladislau Daradici, REZERVOR. DESPRE ALCĂTUIREA POEMULUI, critică literară, Bucureşti: Editura eLiteratura, 2016.
Poeţii analizaţi: Nicolae Băciuţ, Ioan Barb, Valeriu Bârgău, Sânziana Batişte, Ilie Chelariu, Raul Constantinescu, Nicolae Crepcia, Daniel Dăian, Virgil Diaconu, Octavian Doclin, Eugen Evu, Ioan Evu, Constantin Georgescu, Valentin Iacob, Mariana Pândaru, Alexandru Petria, Vasile Poenaru, Paulina Popa, Ion Popescu-Brădiceni, Liliana Rus, Aurelian Sîrbu, Ion Scorobete, Constantin Stancu, Nicolae Szekeli, Virgil Todeasă.