miercuri, 6 septembrie 2023

Acasă... Proza lui Lorinczi Francisc-Mihai... „Grădina ta nu va mai fi a ta. Ea va fi dispărut deja când în zorii zilei tale va străluci în faţa ta doar ecranul orbitor al unui laptop superperformant, dar fără raze divine care să-ţi călăuzească sufletul, având doar culori iluzorii (Moştenirea, p. 85)”

 

Acasă

 

(Lőrinczi Francisc-Mihai, Brazda de acasă – Confesiuni şi proză scurtă, Sibiu: Editura CronoLogia, 2016)

 

Lőrinczi Francisc-Mihai a publicat cartea de confesiuni şi proză scurtă Brazda de acasă, Sibiu: Editura CronoLogia, 2016, lansată la Târgul de Carte Alba Transilvania, 2016, Alba-Iulia. O carte de suflet, profundă, un îndemn şi o demonstraţie despre viaţa curată. Întoarcerea acasă, la natură, la credinţă, la vatra originară a omului. Autorul dă impresia, la prima vedere, că este o epistolă desuetă, un strigăt după trecutul topit în erori, un nostalgic cu stil. După ce am aflat cum România importă pâine congelată, produsă în alte ţări, am înţeles că are dreptate. Sunt adevăruri zilnice, le plasăm la capitolul banalităţi şi uităm că ne condamnăm singuri la moarte, la pustie, la cădere. Amintirile sale sunt despre un trecut prins în cercul păcii. Scriitorul ne defineşte prin fapte ce înseamnă acasă. Ne reaminteşte despre pâinea de acasă, despre gustul mămăligii, despre liniştea căminului şi lumina familiei, despre fagurele cristic, despre sărbătorile irepetabile...

Lőrinczi Francisc-Mihai ne cheamă în raiul încă posibil, în grădina de la ţară, acasă la bunici, la oameni de suflet. Proza scurtă continuă acest filon, exploatează vatra veche unde s-au petrecut minuni şi unde aşteaptă îngerul cu miracolele pregătite. Acolo, lângă lalele roşii, lângă izvorul curat, într-un timp autentic, străjuit de ceasul din turnul bisericii, sub cireşul înflorit...


Fraza confesiunilor şi a prozei scurte curge molcom şi natural. Poezia fulgeră cuvintele, proză şi poezie împletite sub taine pierdute. Căldura se transmite cu fiecare frază, cartea trebuie citită. Explicaţiile obturează sensurile. Este întotdeauna un drum spre casă, un cuib al liniştii. Porumbei de aur echilibrează naraţiunea şi destinele. Dragostea vine dintr-un timp fără de timp, din inima oamenilor. Frumuseţea este un salt peste cele căzute. Vine din interiorul omului. Legătura dintre confesiuni şi proza scurtă este evidentă, necesară şi atinsă de curcubeie.

Cum se face pâinea adevărată, banala pâine?

 

Bunica rupea aluatul, forma pâinile şi le aşeza pe un cârpător presărat cu făină. Vreascurile în cuptor tremurau aprins, se năştea focul. Cuptorul era pregătit pentru a primi în el viaţa ca Maria Naşterea Mântuitorului, când s-a pogorât Sfântul Duh. Capătul unei rogojini legat cu foi de cucuruz potolea zvârcolirea jarului aprins... Pe lopata lungă erau aşezate cu răbdare pâinile pe vatră. Şi cuptorul închis sta două ore ca să se coacă aluatul... Viaţa prindea în noi speranţă (Pâinea de acasă, p. 17). 

 

O lecţie de viaţă. Simplă, cu miros de pâine coaptă. Cu renaşterea lumii în cuptorul de la ţară. O pâine, o poveste veche, venită de la facerea lumii...

Degradarea vieţii, a omului ca specie, depărtarea de natură şi de Dumnezeu  este tema principală a cărţii. De fapt, un poem în proză.

 

Cântec de cocoşi în depărtata mea copilărie. La bloc nu se mai aud. Sunt multe ziduri. Zilnic ridicăm tot mai multe ziduri între noi, mai de netrecut decât cele de beton. Arhaicul se revoltă. Suntem între gratii, între coaste zăvorâţi din timpuri străvechi. Ne întoarcem spre caverne. Pierdem din aristocraţia spiritului. Ne împuţinăm (Diamantul şlefuit de amintiri, p. 31).

 

Lőrinczi Francisc-Mihai este convingător, zidurile ne dezumanizează. Cursul este în plină desfăşurare. O fotografie simplă, exactă. 

Legenda pâinii de acasă este pusă în evidenţă de scriitor, cu patimă, cu inima deschisă. Este o rădăcină în memoria omului, una puternică, îl leagă de geneză.

„Ai simţit vreodată mirosul pâinii proaspăt scoase din cuptor? Înseamnă că ai fost şi tu odată acasă şi de atunci cauţi acel paradis. Nu îl vei mai afla. S-a închis în tine. Ca perla în bivalvă” (Darul fagurelui christic, p. 48). Toate acestea produc în sufletul celui care povesteşte şi se povesteşte sentimente divine. Mirosuri, sunete, fructe coapte, cum scrie, de fapt, este un etern prezent, un nelumesc prezent care releagă omul de ramurile pomului vieţii. Sunt simboluri biblice implicite, Lőrinczi Francisc-Mihai nu explică, el implică cititorul în naraţiunea sa, atinsă de aripa îngerului. Energia pozitivă se declanşează, poate mişca mecanismele istoriei spre o altă adresă. Iată, direcţia pe care glisează lumea este una greşită, efectele se pot simţi, anticipa.

 

În curând vei fi programat să simţi un anumit gust, să execuţi o anumită sarcină, nu vei mai putea fi independent, ci vei fi un simplu executant docil şi obedient al unui mare rău care se apropie. Nu îi dau numele pentru a nu te deruta prea tare. Grădina ta nu va mai fi a ta. Ea va dispărut deja când în zorii zilei tale va străluci în faţa ta doar ecranul orbitor al unui laptop superperformant, dar fără raze divine care să-ţi călăuzească sufletul, având doar culori iluzorii (Moştenirea, p. 85).

 

Confesiunile se prefac în naraţiune, proza scurtă capătă un aer de înţelepciune, firul vieţii personajelor se află sub predestinare. Ele acceptă această presiune a istoriei asupra lor. Nu o fac imediat, dar înţeleg spre final că lumea nu le aparţine, că ei nu aparţin altor oameni, ei sunt fiinţe care îşi trag energia din ceva mult prea înalt şi tainic.

În povestirea Domeniul baronului, reia, pe un alt plan, povestea din Rai, povestea vinovăţiei omului. Totul pleacă de la un măr încărcat de fructe, distrus de un personaj al revoltei, vinovăţia se înscrie în cercul unui domeniu strict, aparţinând baronului. Stăpânul descoperă vinovatul prin înţelepciune, nu prin forţă, nu cu ajutorul direct al poliţiei. Vinovatul este adus în situaţia în care conştientizează vinovăţia. Dialogul dintre personaje, descrierea domeniului, a personajelor se face de Lőrinczi Francisc-Mihai cu simplitate, cu profunzime. Cititorul parcurge epopeea spre clipa dreptăţii cu un anumit calm, cu interes, stârnind multă curiozitate. Scriitorul are darul de a povesti lucruri profunde. Planul său este unul al normalităţii într-o lume anormală. Sunt puse în balanţă transformarea pentru desăvârşire spirituală în contra revoltei, a şireteniei, a şocului menit să distrugă. Poveste veche de din Rai...

...Şi poate totul nu este decât o piesă de teatru, jucată cu pasiune. Viaţa unor indivizi trăită de alţii, sub tensiunea scenariului, precum în proza scurtă Saci de plastic.

Taina lumii, a istoriei se dezleagă în relaţia bunic-nepot, personaje centrale ale paradigmei. Bunicul este mereu prezent în scrierile lui Lőrinczi Francisc-Mihai. Trecutul şi viitorul se leagă sub ochii istoricului prin forţa de a preda sigiliul de la o generaţie la alta. Nedreptăţile sociale, furia declanşată de pervertirea minţilor sunt bine explicate în dialogul celor doi. Simplu, la obiect. Comunismul este pus la judecată, viitorul este pus la judecată. Una lucidă, de la om la om, bazată pe înţelepciune.

Concluziile sunt inerente, adevărul poate schimba indivizii, până mai este timp.


 

Azi se ucide subliminal. Au devenit sofisticaţi, dar aceleaşi lepre, aceeaşi troglodiţi. Doar cu altă ţinută, de gală. Nu mai e nevoie de strategii de forţă, de teroare. S-a dovedit că omul poate fi condus şi manipulat la fel de bine nu numai prin teroare, ci şi prin confort. Ieri i se lua totul, libertatea, desfiinţarea fizică, astăzi ţi se dă mai mult decât ai nevoie, eşti sugrumat peste măsură. Eşti invitat să subscrii la propria ta sclavie. Şi o faci parcă hipnotizat. Un război psihologic perfid. Mai periculos decât cel nuclear, biologic sau cibernetic (Porumbeii de aur, p. 109).

 

Această poveste, bunic-nepot împreună în anotimpul istoriei, începe frumos, nepotul priveşte la porumbeii de aur care mai zboară printre blocurile cetăţii, se odihnesc sub sărutul soarelui, într-o simetrie perfectă. Perechi. Porumbeii sugerează nepotului viaţa alături de bunic, povestea care prinde generaţiile. Porumbei simbolizează prezenţa Duhului Sfânt, povestea reflectă adevărul despre societate, despre oameni care privesc la păsările cerului şi plouă cu pulbere cerească. Semn de profeţie, de eliberare. Viaţa trebuie privită din alt unghi, merită trăită altfel.

Lőrinczi Francisc-Mihai a scris o carte de suflet pentru oamenii care speră, cred, mai pot să iubească, limbajul ei este secret şi clar în acelaşi timp. Această proză scurtă ne transmite un mesaj necesar, suntem în faţa unui scriitor original şi profund. Unii ar eluda o astfel de naraţiune, dar citind ştirile zilei, aflăm că România procură sau importă pâine făcută în altă ţară, transportată congelată şi livrată aici.

Timp îngheţat în ochii oamenilor...


Constantin Stancu 

Fragment din cartea Fascinanta efă mică, 2023


Foto: Lorinczi Francisc-Mihai și soția, Maria-Daniela Lorinczi la casa lui Blaga, Lancrăm, 2017

 

 

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu