vineri, 28 iunie 2019

Zona de trecere... „Sunt câteva elemente care însoţesc zona de trecere, moartea este presată de cuvintele nespuse: crinul, sufletul, prinţul, luna, cântăreţi orbi, coline, cerul, inima, floarea soarelui, depozitul de dinamită, nebunul, pâlcul de zăpadă, decembrie, ultimul timp”


ZONA DE TRECERE

Un titlu surprinzător: Tratat despre morţi. O cartea scrisă de Valeriu Bârgău, apărută la Editura Călăuza v.b – Deva, 2008, o carte aparent tristă, dar provocatoare.
O carte grea de cuvintele de plumb. O carte de trecere de aici, dincolo, la limita raţiunii afectate de puterea sângelui care migrează. Autorul, poet aflat aproape de moarte, privind cu organul acela special la moarte, legat de ultimele limite ale vieţii, sperând că va rămâne aici, dornic să cunoască ca om imposibilul: ce este acolo, fiind aici …

Cartea apărut datorită soţiei, Mariana Pândaru - Bârgău care continuă, în limitele accesibile munca începută de poetul, editorul, jurnalistul şi cetăţeanul Valeriu Bârgău. Înainte de a trece în viaţa specială de dincolo de moarte, pe patul de spital, în intimitatea gri a zonei de trecere, autorul a notat, sub presiunea iminentă a morţii, sub greutatea de plumb a trupului şi sub imponderabilitatea sufletului, peisajul imediat, fulgerele interioare ale conştiinţei, speranţa care luminează carnea, nimicul de aici de care te agăţi, cuvintele care au un sens special, memoria de fosfor.
Volumul de versuri are mai multe interioare gri: TRATAT DESPRE MORŢI, OBRAZUL TRAS , NOII PSALMI , INFARCT şi începe cu o introducere semnată de Liviu Ioan Stoiciu, poet şi el, marcat de eveniment, sub semnul „în acord cu legile firii”, moartea care nu poate fi evitată.
Poezia de aici începe cu imaginea crinului şi sfârşeşte cu trădarea lui Iuda. Începe cu depozitele mari din întuneric şi sfârşeşte cu imaginea unui cosmos plat, marcat de căderea în gol a trădătorului. Trupul trădează omul, atât cele de sus cât şi cele de jos se tulbură. Autorul simte că Dumnezeu plânge: îşi plânge creaţia.
Poezia aceasta se vrea un tratat, este atinsă de căderea chipului, rezistă prin cântecul frigului, apoi căderea în moarte şi priveliştea accidentului interior, mărturia în faţa cerului.
Sunt câteva elemente care însoţesc zona de trecere, moartea este presată de cuvintele nespuse: crinul, sufletul, prinţul, luna, cântăreţi orbi, coline, cerul, inima, floarea soarelui, depozitul de dinamită, nebunul, pâlcul de zăpadă, decembrie, ultimul timp. De fapt toate aceste elemente vin din amintirea distorsionată de instinctul morţii la om, sunt elemente reale din viaţa petrecută, dar filmul se reia potenţat de sensibilitatea fiinţei interioare şi de frica adâncă ce străbate inima celui care ştie că a intrat pe fâşia de hotar. Elementele reale sunt elemente de sprijin pentru elementele gri de dincolo, ceva care prevesteşte imaginea trecerii, dar şi dorul după această viaţă. Dorul e marcat de alte elemente mai adânci: sângele, apa rece, dialogul, cântecul, floarea de prun, Eminescu, brusc, minunea, o limbă străină.
Obsesia ruperii. Trădarea trupului limitat.
„Floarea-Sorelui tăiată în borcanul/de cafea Brasero/polenul i se împrăştie fără noimă/pe duşumea/Peisajul e în afara naturii/Şi a bunului Dumnezeu” sau
„În înaltul cerului/un poet bătrân/îşi ascute creionul/cu o sabie de Toledo”. Oboseala artistului aflat la limită, puterea care i s-a dat şi care se duce, întoarcerea spiritului în locul original. Primul ciclu al tratatului despre morţi se încheie cu decembrie, sfârşit de timp cu un fel de crucifix ce atârnă sub chipul poetului …  Religia personalizată ce marchează trecerea.
În ciclul obrazul tras, imaginea chipului ce trecere din aceste dimensiuni: orice suflet vine din cosmos, ecourile epocii cad, pasăre cântă pe strada mare şi plouă cu stele pe omul singur, iar vinerea morţii ajung mai repede în cer …e pierderea acestui chip la care ţinem aşa de mult, care ne individualizează şi ne reaminteşte că am fost creaţi după un model superior ce se destramă brusc.
„Ce mică e lumea/Din căruciorul ce duce la reanimare!”
 „În pat cu Diavolul/transpirat/plâng/şi aştept să deschidă uşa/petardele de Crăciun”.
Evident că zgomotul lumii trebuie să fie puternic pentru a da sens trecerii şi frânturii de viaţă care mai palpită într-o zonă limitată a destinului, e o stare de veghe cu sânge, aparate, seruri, asistenta în halat alb care se minunează că personajul cu obrazul tras mai trăieşte. Şi mai trăieşte, înregistrează imagini, gesturi, e copleşit de simboluri, de cuvinte care ating firul cu plumb al destinului …
Da, viaţa e o minune!
În ciclul noii psalmi e un imn discret ce reia tema elementelor de siguranţă: salvarea sufletului prin credinţă, nu prin vedere: „În Nazaret/există o trecere/dintre cuvântul fără trup/şi cuvântul cu trup //În Nazaret/măslinii au inimă… ”, sau această imagine care potenţează lucrarea lui Dumnezeu în viaţa omului: „Patru stele/se arată/deasupra oceanului//Patru ucenici duc vestea/Patru femei/ duc în pântece pe Iacov”. Evident, amintirea spiritului pur din mesajul celor patru Evanghelii rămase pentru oameni ca mesaj venind de la Dumnezeu.
Obsesia neputinţei omului în faţa morţii e redată prin poemele Infarct: „Explozia a avut loc/Deasupra hambarului cu îngeri”.
Sunt elemente care prezintă slăbiciunea fiinţei de pământ: omul devine mai uşor, omul se evaporă, moartea râde şi se bucură, veştile vin ca obuzele, pădurea de azbest, mirosul are dinţi, în faţa lui Dumnezeu se adună lighioanele care beau sângele celui afectat, iar în faţa stelei vine noaptea galbenă: moartea.
„Inima mea care nu se opreşte/se zbate ca o vită sălbatică în frig”.
De remarcat grafia versurilor, uneori lipseşte un punct, nu toate versurile încep cu literă mare, e un haos în modul în care curg cuvintele care se strigă unele pe altele şi se alungă în acelaşi timp sub ochii medicului, ori asistentei, cu aparate care descentrează lumea, o deformează, echilibrul se rupe, e o parte sângele care curge prin trup, o altă parte sângele care curge în lumea din afara fiinţei, o memorie plată la un cosmos plat.
Dar în faţa cerului cad imagini cu sânge şi inimi „rupte de la ieslea unde au stat legate”. Evident, elementele care vin din creştinism în fiinţa descentrată, sunt cele care mai susţin căderea omului în preistorie, în moarte … Apoi trupul ca un cântec, trădează: lumânarea se stinge, tratatul are concluziile sale, universul îşi pierde dimensiunile, devine plat, ca într-un desen de copii care nu au deprins logica vieţuirii, întoarcerea la lumea din două dimensiuni, apoi o dimensiune, apoi cântecul fără dimensiuni, curge ca sângele fără de trup.
E o carte tristă, dar de moarte nu scăpăm, e ultima experienţă, uneori spusă, alteori dusă, alteori plânsă, alteori scrisă …
Acest volum de versuri este unic în literatura română, soţia scriitorului a depus efortul de a recupera poemele de fosfor pentru a salva de la uitare experienţa morţii la artist, dar e unică şi pentru că fiecare moare în felul său, până şi ultimul gest are culoarea lui, irepetabila culoare, dar e un mesaj pentru fiinţa insului înainte de a vedea faţa netimpului.
Singurul element de optimism este apa lucioasă a vremii …
”Pe colina de lângă biserică/un nor se caţără în iulie/până la Sfântul Ilie”.


Constantin Stancu


Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu