vineri, 5 august 2016

Vadul ars: Visul american



        
(Constantin Stancu, fragment din romanul Vadul ars, Ed. Rafet, 2016)

 Ioan Jude privea materialele adunate pe birou. Era cam târziu, lumea din firmă plecase acasă. El a rămas, ca de obicei, să mai reflecteze la ziua prezentă, să gândească unele planuri pentru viitor,  să se amăgească. Era o după-amiază eternă, nimic nu putea mişca lucrurile. Ar fi bine dacă ar mai apare unele proiecte, ar aduce bani şi s-ar mai concentra pe ceva concret. Era în aşteptarea evenimentului proiectat, urma să vină Bebe Apostol, adică omul acela, pe numele său de om de afaceri în lumea spectacolelor, Guru.
Jude sesiza că lumea nu mai citea, ceva s-a rupt în mentalul românilor, era o ruptură brutală, ca o lovitură de topor în diamantul zilei. Câte o carte bună merita să citeşti, să te rupi de concret, să intri în lumea ideală din care picura viaţă. A descoperit de curând o carte interesantă, scrisă de un scriitor american celebru, Norman Mailer, îi plăcuse titlul: Un vis american[1]. Parcă a fost şi un film cu titlul acesta, da, a fost, gândea Jude. Cărţi grele, marcau un veac. Cumva perioada asta din ţară semăna cu perioada anilor 60 sau 70 din America, erau mereu frământări sociale, multă violenţă, droguri, sex „en gros”, cum se spune în afaceri, politică şi show în direct şi corupţi. Fapte adevărate, filme pe viu... Ce vremuri, din nou logica războiului în Europa, unii vorbeau de război hibrid, prezent în viaţa de zi cu zi, instabilitatea valutei, căderea monedei naţionale, conflicte pe internet, atacuri asupra băncilor, instituţiilor, trădări, falimente. Puterea avea un caracter imoral, se manifesta cu violenţă, era prezentă peste tot, fenomenul împingea la periferie arta, credinţa, iubirea. Era tot mai multă violenţă, cu oameni dubioşi. Da, era nevoie de o nouă revoluţie cu impact, una prin morală, cultură, chiar sexuală, resetarea energiilor umane individuale, mereu risipite pe nimic. O doctrină socială altfel, bazată pe existenţialism, politică de bună calitate, puţin misticism, acceptarea minunilor ca o regulă de bază. Mereu visăm, mereu vrem altfel viitorul, prezentul. Trecutul nu mai poate fi schimbat, e aşa cum este, trebuie să-i crezi pe istorici, pe scriitori, pe teologi, pe politicienii aceia interesaţi, cu papion şi pantofi cu şpiţ, lustruiţi. A dispărut angoasa războiului, cumva, dar apare angoasa schimbărilor de tot felul, eterna reformă care zguduie guvernele, oamenii...
Da, Visul american... Romanul acela prezenta tragedia lui Stephen Rojack, bun, absolvent al Universităţii Harvard, ba şi erou de război, ajuns profesor universitar, activ realizator de emisiuni la televiziune, la fix, sună ca la noi...
Vine momentul, răul din el face ravagii, îl domină, îi captează fiinţa, ajunge să-şi  ucidă soţia... O, nu-i adevărat, ba mai mult, îi zvârle cadavrul pe fereastra pentru a sugera o sinucidere... Ca în telenovele, ca în filmele de acţiune, cotate peste tot, vizibile în cultura de fiecare zi, în discuţii, în reacţiile tinerilor neprotejaţi...
Eroul se îndrăgosteşte de o cântăreaţă modestă, se dezlănţuia     într-un de bar, Cherry, la modă în vremurile moderne. Barul a luat locul sinagogii, a moscheii, a capelei. Soţia şi socrul lui Rojack au legături cu Mafia, tare chestie, ba şi cu poliţia, cu eroi de mare influenţă, din televiziune, guvern, instituţii, adică. Cherry îşi desfăşoară existenta prin lumea interlopa, bogătaşi şi alţi potentaţi politici. Ca la noi, îi copiem, facem copy-paste în istorie, nu am învăţat nimic. Scene de sex, de violenţă sunt redate pe faţă, fără menajamente etice, cu imagini crude, terifiante. Apare arta urâtului prin minuţiozitatea descrierii răului, a fiarei din om. Eroi şi morminte, da... Ce faţă are lumea... Bun, am citit undeva ceva şi mai tare, teologii aceia cu ştaif, au descoperit că femeia nu are loc în biserică, da, nu este egală cu bărbatul... Anii aceia din America se îndreaptă spre noi cu toată forţa... Valul se ridică, apoi, cade... Era şi o teologie feministă, bine conturată, care a bulversat societatea aşezată cumva... Au fost numai sfinţi, femeile foarte puţine, nume de bărbaţi sfinţi, repetate mereu... Dar ele stăteau mai mult în umbră... Pe Muntele Athos nu au loc, n-au avut, nu vor avea, doar pisicile fac excepţie... Un accident istoric, aşa am citit, gândea Jude, ce schemă în istorie...   O, da, Adam nu ar fi păcătuit dacă ea, Eva, nu o comitea..., un Adam de „scond hand”, ceva nereuşit. Au luat-o razna în anii aceia, parcă şi acum, femeile nu au putut fi hirotonisite în Biserica Ortodoxă sau Catolică, probleme grele... Apoi teologia eliberării, de ce, de cine? Scheme în istorie, au promovat femeia, cu tărie, nu trebuia marginalizată, era o minoritate, nu-i aşa? Au atins culmea: Era Dumnezeu bărbat sau femeie? Întrebări de baraj, grele... Răspuns: Dumnezeu poate fi „Tată”, poate fi „Mamă”, poate fi orice, intelectualii frământă ideile, se joacă intens cu o divinitate maleabilă, la dispoziţia dumneavoastră, domnilor... Serviţi cu încredere! Ioan Jude îşi auzea gândurile, rememora stări, naraţiuni, ce interesantă este fiinţa... Da, au descoperit că Duhul Sfânt, Ruach în ebraica veche, e de genul feminin... Da, apoi de la minoritatea feminină, la un Dumnezeu negru, da, a fost şi aşa ceva, cum ne jucăm cu noi, crezând că ne jucăm cu El... Oricum, cercetătorii s-au preocupat să ivească un chip a lui Iisus, unul ca în vremea lui, de demult. Şi l-au făcut real, zic ei, bun de pus în ramă. Nu seamănă cu tablourile cunoscute, acum îi caută şi oasele, poate le găsesc, să vadă cum sta în codul genetic, ce fel de caractere, boli de la strămoşi, alte chestii cu ştaif… Chipul acela semăna cu vreun om de prin Galileea, păr creţ, ochi negri, tenul închis, nu alb cum îl pictau marii artişti. Nu ochi albaştri, nu păr lung… Altceva, ce nu au prins pictorii. Am să... citesc şi... 


c Constantin Stancu



[1] Norman Mailer, Un vis american, București: Editura Polirom, 2005; traducerea și note de Horia Florian Popescu