luni, 24 octombrie 2016

Dumitru Hurubă: Mihai Sin, un mare scriitor român (fragment, continuarea pe acest blog)



ÎNCHEIERE EXPLICATIVĂ


…Vrem-nu vrem să recunoaştem, realitatea este că, pe măsură ce înaintăm în timp, generaţiile care ne urmează, în majoritatea lor, sunt tot mai puţin interesate de tradiţii, de valori culturale şi, în general, de trecut. După ’89, ca să luăm un punct de reper concret, în literatură s-a produs o schimbare de macaz care a deviat aproape întreaga garnitură literară pe o linie ale cărei traverse-scriitori, fie sunt înlocuite cu altele, fie înlăturate ca netrebuincioase. Acarii, mulţi angajaţi ai firmei Reconsiderarea, la departamentul Iconoclaştii, deja specializaţi în manevrări spre şi pe linia moartă, se puseseră pe treabă vânjos. Astfel, ne-am pomenit că scriitori importanţi de după 1944 şi până în 1989, au devenit indezirabili, deoarece creaţia lor se petrecuse mai ales în vremea comunistă. Valoarea operelor nici nu mai era luată în considerare! În acest context, situaţia lui Mihai Sin a fost diferită: în 1985 i s-a refuzat premiul Uniunii Scriitorilor pentru romanul Schimbarea la faţă, pe motiv de conţinut anticomunist, după 1989, pentru romanul Quo vadis, Domine? (2 vol., 1993-1996), a fost acuzat pentru încercarea de reabilitare a fostei securităţi. Nimic mai paradoxal, după părerea mea, de-aceea, nici nu găsesc o explicaţie cât de cât logică a situaţiei. Tot aşa cum – tot nu pricep din ce motive – s-a lansat ştirea conform căreia opera lui Mihai Sin nu ar fi fost comentată şi analizată de critica literară la timpul potrivit, prin aceasta inducându-se ideea că ea ar fi fost lipsită de valoare. Pentru ca şi cei care se îndoiesc, sau ar fi partizanii acestei imense prostii, am anexat prezentului material o parte a referinţelor critice semnate de către unii dintre cei mai importanţi critici literari ai vremii. Astfel: Ştefan Borbély, Anton Cosma, Valeriu Cristea, Dan Culcer, Gabriel Dimisianu, Constantin Hârlav, Mircea Iorgulescu, Dan C. Mihăilescu, Ion Negoiţescu, Radu Petrescu, Lucian Raicu, Eugen Simion, Ion Simuţ,  Alex. Ştefănescu, Laurenţiu Ulici
Mai departe: considerând că Mihai Sin a fost unul dintre cei mai importanţi scriitori-prozatori ai sfârşitului de secol XX, am crezut de cuviinţă, în virtutea unor sentimente de prietenie şi respect pe care le-am nutrit faţă de el, dar şi pentru a (re)aminti rostul şi rolul său în proza şi literatura postbelică, să scriu această micromonografie. Sigur că nu este exhaustivă, sigur că datele şi evenimentele care au avut loc de-a lungul vieţii sale cuprinse în acest material sunt incomplete, însă (doar) pe acestea le-am avut la îndemână. Poate la un nou text, revăzut şi adăugit cu informaţii suplimentare, micromonografia va arăta altfel…
Eu am exploatat aici doar materia primă pe care am avut-o la dispoziţie.
Cu toată consideraţia, pentru MIHAI SIN şi în memoria sa. (D.H.)





DESPRE OPERA LUI MIHAI SIN, AU SCRIS, 
ÎNTRE ALŢII:



Dana Dumitriu, despre „Aşteptând în linişte”, în revista Argeş nr. 5/1973; Laurenţiu Ulici, în Prima verba, vol. I, p. 199-202; Dan Culcer, citat mai înainte; Sorin Titel, în Pasiunea, p. 153-155; Dinu Flămând, despre romanul „Bate şi ţi se va deschide”, în revista Ramuri, nr. 10/1978; Radu Petrescu, despre „Bate şi ţi se va deschide”, în Viaţa Românească, nr. 12/ 1978; Mircea Iorgulescu, în "Scriitori tineri contemporani", Editura Eminescu, Buc., 1978, p. 246-248; Constantin Hârlav, despre „Terasa”, în revista Steaua nr. 9/1979; Dan Culcer, în vol. Serii şi grupuri, Ed. Cartea Românească, Buc. 1981, p. 240-245; Cornel Moraru, în vol. Semnele realului. Secționări critice convergente, Ed. Eminescu, Buc. 1982, p. 154-159 şi 253-260; Valeriu Cristea, în vol. Modestie şi orgoliu, p. 206-211; Alex. Ştefănescu, în vol. Prim-plan (35 de profiluri de scriitori români contemporani), Ed. Eminescu, 1987, p. 302-308; Anton Cosma, în vol. Romanul românesc contemporan, I, Ed. Eminescu, Buc. 1988, p. 157-162; Eugen Simion, în vol. Scriitori români de azi, IV, Editura Cartea Rom., Buc., 1989, p. 436-465; Lucian Raicu, Proba realului, în România literară nr.16/1990; Ion Vlad, În universul nuvelei, în Steaua nr.4/1990; Virgil Podoabă, Al treilea timp, în Familia nr. 5/1990; Al. Cistelecan, Proza şi conştiinţa, în Familia nr. 6/1991; Gabriel Dimisianu, Romanul antitotalitar, în România literară nr. 44/1991; Irina Petraş, A fi în mers, în revista Transilvania nr. 6/1992; Romulus Diaconescu, „Schimbarea la faţă”, în revista Ramuri nr. 4/1993; Tania Radu, Din lumea paralelă, în LAI nr. 4/1994; Alex. Ştefănescu, Quo vadis, Mihai Sin?, în România literară nr. 11/1994, şi Un diavol mult prea simpatic, în  România literară nr. 12/1994; Ştefan Borbély, Călimara cu otravă, în revista Apostrof, nr. 5-7/1994; Caius Dobrescu, Pro Sin, în România literară, nr. 45-46/1994; Dan C. Mihăilescu, În absenţa bubulilor, în România literarăL, nr. 45-46/1994; Ioana Pârvulescu, Obsesiile noastre, în România literară nr. 45-46/; Ion Negoiţescu, Scriitori contemporani, 1994, p. 383-386; Ion Simuţ, Incursiuni în literatura actuală, Oradea, Editura Cogito, 1994, p. 298-301; Alex. Ştefănescu, Un roman propagandistic, în România literară nr. 31/1996 şi în Istoria literaturii române contemporane (1941-2000), Buc. Ed. Mașina de scris, 2005, p. 973-978; Ion Simuţ, Proza marilor mize, în revista Familia nr. 5/2004; (Mihai Sin, interviu, „Formula AS”, 2005, 665; Mihai Sin, Criticul manelist, 2005, 34); Nicolae Băciuţ, Mihai Sin, ierarhiile liniştii (interviuri), Târgu-Mureş, 2006.
Precum şi: Marian Victor Buciu, Bianca Burţa Cernat, Paul Cernat ş. a.



 Sursa: Dumitru Hurubă