luni, 5 iunie 2017

Nina Ceranu: Arta povestitorului sub umbra destinului



  PROVOCAREA DESTINULUI LA NINA CERANU



            Nina Ceranu se afla între puterea cuvântului de a rodi în timp şi uitare, la fel ca atâţia scriitori sau artişti ai vremurilor noastre. Societatea pare să-i uite pe creatorii de frumos, pe cei care sondează realitatea şi istoria, fiinţa umană şi necunoscutul. Proza cere timp şi răbdare, proza este o cronică a vieţii, a fanteziei şi a căutării, cititorul firesc, cel care caută în timp motive pentru viaţa proprie într-un roman,  nu mai are răbdare, nu mai are porţia sa de destin în destinul colectiv. In faţa acestei situaţii, Ionel Bota, încearcă să ne reamintească neajunsurile noastre şi tristeţea şi bucuria artistului în lucrarea Povestitorul şi provocarea destinului (eseu despre proza Ninei  Ceranu), Editura Timpul Reşiţa, 2001. Artistul trebuie să privească înainte, artistul trebuie să-şi ducă pe umeri fragili crucea, indiferent de vremuri, de eternitate. 

            Analiza făcută de Ionel Bota este scurtă, dar profundă, caută să vadă dincolo  de tăceri, dincolo de absenţă.  Cartea ne prezintă o precisă şi necesară Bio - bibliografie, care ne relevă viaţa unui scriitor, datele scurte ascund o puternică trăire, poate o dramă, drama de a fi membru al Uniunii Scriitorilor şi de a trăi în singurătate, fără ca asociaţii tăi în suferinţă să-ţi fie alături şi trăind pe de altă parte viaţa ziaristului, acolo unde cuvintele putrezesc şi unde mor doar în câteva ore. Nina Ceranu, împreună cu Ilie Chelaru, din anul 1993, conduc revista trimestrială „Orient Latin”, Fundaţia Culturală „Orient Latin” şi Editura eubeea, Timişoara. Se pare că aici prozatoarea a provocat destinul său, pornind pe un drum care este dificil, drumul omului de cultură într-o lume a ezitărilor, a erorilor, a trădărilor şi a libertăţii, care uneori poate distruge sau poate salva. 
            Ionel Bota ne prezintă o listă a volumelor tipărite de scriitoare, a listă  exactă a timpului trăit de autor, o listă a vieţii trăită din chiar viaţa sa, dincolo de tristeţe, speranţă, destin, drum propriu, în semnul predestinării. Titlurile volumelor sunt incitante, pline de mister, precum: Cartea morţilor, roman, Editura Augusta, 1998; Umbra Iscarioteanului, roman , Editura eubeea, 1996.  Este reamintit debutul Ninei Ceranu, cu proza scurtă Întoarcere cu bucurie, Editura Facla, 1983, Timişoara.
            Domnul Eugen Dorcescu semnează cu dragoste şi maturitate, cu puterea memoriei de a da viaţă vremurilor, prefaţa studiului semnat de Ionel Bota. Eugen Dorcescu îşi reaminteşte de începuturi, când a realizat că se afla în faţa unui talent incontestabil, acela al Ninei Ceranu,  care prevestea un drum viguros, un drum al  mântuirii prin scris. Eugen a urmărit cu atenţie acest drum, a descoperind evoluţia scriitoarei, descoperind opera, descoperind omul, descoperind modul cum lucrează Dumnezeu cu lumea şi cu oamenii, prin harul său, prin talentul primit, prin dragostea de scris primită de scriitoare. 
            De la începutul studiului, din prefaţă, suntem îndemnaţi să privim la ruptura dintre oraş şi sat, dintre om şi om, să descoperim femeia tânără într-o lume la sfârşit de veac, un fel de arhetip, aflat în laboratoarele epocii, sub tensiune, pentru schimbarea sufletului, după forma şi durerea vremurilor. Descoperim ruptura dintre oameni, totul este atins de putrezire, putrezirea sufletelor, a cuvintelor, a gesturilor, a clipei. Tot ce scrie Nina Ceranu rezistă prin ştiinţa şi arta de a construi romane, timpuri, întâmplări interioare şi exterioare fiinţei, de a descoperi puterea cuvântului scris.
            Ionel Bota în studiul său insistă pe distilarea etapelor ficţiunii în opera artistului, pe căutarea destinului, într-un dialog al lumilor, pe închisoarea dintr-o clipă, pe libertatea ca limită umană, pe memorie şi uitare, pe degradarea în spaţiu şi în timp a sufletului uman, pe recuperarea umanităţii şi, mai ales, pe singurătate, pe “ anarhia esenţelor “. Ionel Bota scrie: „Femeile, personaje mult mai bine conturate, dezvoltă mereu - Închizând/ deschizând - paginile unor cronici autentice de familie, cu desfăşurări paralele. Practic, sunt biografii cu o transformare perpetuă, gesticulaţia lor, comportamentul, sunt fisurate sub aceleaşi determinaţii ale amintirii (dar există trecut în afara memoriei indelebile?)”.
            Uneori Ionel Bota foloseşte un limbaj frust, rece în analiza sa, obiectivă, dar pertinentă şi, mai ales, necesară, ceea ce atinge esenţa scrierilor.
            De remarcat în studiul său, trimiterile la critică, la ceea ce a consemnat vremea despre romanele Ninei Ceranu, despre proza sa, iar semnăturile lui Laurenţiu Ulici, Eduard Covali, Dumitru Hurubă, Al Florin Ţene, Ion Arieşanu, Radu Ciobanu, vin să ne atragă atenţia că la Timişoara este cristalizată o operă, ca mărturie prin timp.  Cornel Ungureanu recunoaşte cu sinceritate realitatea care ne acuză: „Dacă ( încă ) tânărul critic de la Oraviţa scrie o carte despre Nina Ceranu, înseamnă că a citit PENTRU NOI pagini care merită a fi regăsite”.
          Poate fi ascuns ceva Ochiului Divin? Totul este descoperit în faţa lui Dumnezeu, de aceea orice viaţă de scriitor, orice roman, sau orice cuvânt trăit, scris, citit de artist este un eveniment spiritual profund...



                                                           Constantin Stancu