luni, 5 iunie 2017

Ion I. Iancu, un gând despre cărți



 


Un nume: Ioan I. Iancu. O editură: „SIGNATA”. Un oraş: Timişoara. Timp: trecutul ca o adiere de gând.
Într-o vreme în care poeţii par rătăciţi în deşert, uitaţi de societate, uitaţi de oameni, pierduţi în Imperiul cuvintelor, departe de realitatea crudă care devoră frontiere, suflete, destine, când a publica o carte înseamnă o aventură prin labirintul carnivor al accizelor, Ion I. Iancu, editor, face cărţi de poezie. Simplu, aproape nevăzut, editorul tace, dar pune pe tava vremurilor capete de poeţi spre indiferenţa publică a puterii, care îşi este îndeajuns prin spectacolul mediatic fără ieşire la mare.
Un volum de versuri înseamnă muncă, luciditate, puterea de a depăşi bariere, de a trece de limite,  de a câştiga o lume şi de a pierde o lume, poezia înseamnă puţină prospeţime într-o lume în plină viteză care este în căutarea unei busole, poezia înseamnă biruinţa asupra indiferenţei, faţă de vocea eternă care ne transmite mesaje despre noi, despre viitor, despre trecut. Mulţi poeţi, scriitori din Transilvania, din zona Hunedoarei şi-au recăpătat opera datorită lui Ioan I. Iancu, editorul care a ştiut să facă volume de poezii, romane, studii, o operă care ar fi rămas în manuscris, închisă în scoica timpului, departe de viaţă.
Ioan I.Iancu la Salonul Cărților Hunedoara, cândva
Poate Eugen Evu, poate Dumitru Hurubă, poate Paulina Popa, poate Ioan  Evu, poate Raul Constantinescu, Constantin Stancu, ar fi fost altfel, dacă nu ar fi fost editorul care să accepte opera, care să accepte scriitorul. Vorbind puţin, privind în inima autorului, al artistului editorul a spus da, acolo unde viaţa a spus nu, dar a dat drumul în lume la cuvinte în spatele cărora exista o pace nevăzută, dar ştim că toate cele văzute sunt făcute prin cele nevăzute.
Un volum publicat a atras, un alt volum, a fost depăşită o experienţă, pentru ca mesajul să fie purtat mai departe, spre viitor. Totul a pornit din înţelegerea suferinţei, poetul, artistul este atins de suferinţă, e un fel de boală care se tratează cu puţină eternitate, cu un pahar cu apă, cu un pumn de nisip pentru clepsidrele necesare.
Viaţa poeţilor a fost alta după un volum publicat, o viaţă mai plină, o viaţă în care puteau să crească şi copaci, direct în picioare, cu rod şi cu soarele în frunze, fie la Editura  „Signata”, fie la „Helicon”. Timişoara a înţeles necesitatea de a planta volume de poezii în grădina lui Frumosului.
Ioan I. Iancu a  ştiut secretul de a face un volum, cu răbdare, cu discreţie, a depăşit orgoliile artiştilor, le-a arătat ce înseamnă să fi aproape de realitate. Aşa poeţii au văzut cum ţineau în palme o inimă pulsând, volumul propriu de versuri peste care putea să cadă polenuri, la închidere de vremuri. E o mare bucurie să poţi ţine în palme o inimă, vie, prea vie şi să priveşti viitorul faţă în faţă, ca–ntr-o iubire.  Editorul  ESTE acolo, dar acum ne gândim că a fost acolo, cumva mai este în a fi…
Critica şi istoria literară nu vor putea trece uşor de munca nevăzută a lui Ioan I. Iancu, editorul care a făcut mai mult decât  instituţiile statului, care s-au rătăcit în erorile proprii, iar lumea nevăzută a poeţilor ştie adevărul.
Atât a făcut editorul, a privit la inima artistului, restul a venit de la sine...
   

                                                 Constantin Stancu