luni, 12 februarie 2018

Dumitru Hurubă: Cargiale revine mereu... - Până şi din aceste câteva cuvinte înţelegem tristeţea din sufletul marelui dramaturg, în timp ce, ca o amărăciune în plus, el însuşi a constatat şi s-a destăinuit fiului său, Luca I. Caragiale: „Am muncit o viaţă întreagă, mi-am cheltuit averea ca să trăiesc şi să vă cresc, am dat, în mine, un om celebru pentru România, dar un om celebru care ar muri de foame dacă ar trebui să trăiască din munca lui.” (Text publicat în Ideea europeană, nr. 29-30/1920)



CARAGIALE ŞI MULTELE SALE MÂHNIRI

Contrar multor aşteptări, Caragiale – cel puţin în timpul vieţii – nu a fost un scriitor de continuu succes între contemporanii şi colegii săi de breaslă, ba chiar mai puţin agreat de o societate care, se recunoştea, deseori cu neplăcere, în multe dintre personajele create de marele autor. Scrierile sale au constituit evadări dintr-o lume literară dominată la sfârşitul de secol nouăsprezece, ca gen literar, de o dramaturgie aflată încă pe la începuturile sale, precum şi de câteva nume, mai mult sau mai puţin importante în structura social-culturală şi literară a epocii. Dovadă că, până la urmă, creaţiile acestora au rămas menţionate mai apoi doar de istoria literară. Amintindu-ne că principalele piese de teatru semnate de Caragiale au ieşit în lume între anii 1879-1890, respectiv: premiera comediei O noapte furtunoasă are loc în data de 18 ianuarie 1879, la Teatrul Naţional din Bucureşti. Spectacolul s-a bucurat de un succes deosebit şi totul părea în regulă, doar că, fapt oarecum bizar, ieşit pe scenă după primul act pentru a primi aplauze, Caragiale a fost fluierat şi huiduit consistent de câteva grupuri organizate în acest scop. Incidentul a fost mărturisit de însuşi Caragiale cu tristeţe şi cu o explicaţie perfect plauzibilă: „Se răspândise vestea că piesa lovea în instituţia Gărzii Cetăţeneşti. Iar la a doua reprezentaţie, din 21 februarie, am fost iar fluierat, huiduit şi ameninţat, de o droaie de patrioţi din Garda Civică, cu bătaia în piaţa Teatrului. Nişte tineri ofiţeri m-au scăpat de furia lor.” Până la urmă, conducerea Teatrului a fost determinată de proteste să scoată piesa din program, fiindcă lovea în mica burghezie şi care s-a simţit profund jignită şi umilită. Se înţelege că întâmplarea a fost trăită de autor la cea mai înaltă cotă tensională producându-i revoltă şi o mâhnire profundă, cu atât mai mult că el deja era conştient de valoarea creaţiei sale.
Istoria s-a repetat, cât de cât pe alte coordonate, dar la fel de neplăcut pentru Caragiale, când comedia D’ale Carnavalului a fost fluierată consistent (în 1885), cu toată „intervenţia” de a salva situaţia, a lui Titu Maiorescu care a publicat în revista „Convorbiri literareun studiu intitulat Comediile domnului Caragiale (1885), încheiat prin fraza:  Comediile d-lui Caragiale, după părerea noastră, sunt plante adevărate, fie tufiş, fie fire de iarbă, şi dacă au viaţa lor organică, vor avea şi puterea de a trăi.” Deci, cu acest studiu, Maiorescu a încercat şi reuşit într-o oarecare măsură reabilitarea dramaturgului, inclusiv sau mai ales sufleteşte, în faţa denigratorilor şi negativiştilor, „ajutat” fiind şi de C. D.-Gherea care a publicat câţiva ani mai târziu (în 1890), pentru prima dată, un studiu-exegeză analitică a dramaturgiei lui I. L. Caragiale, studii care. după cum avea să se vadă ceva mai târziu, respectivele răni deschise nu s-au vindecat niciodată…  
…Însă, necazurile marelui nostru dramaturg, nu se opresc, ci constituie doar începutul, fiindcă douăzeci de ani mai târziu, la 19 mai 1909, Pompiliu Eliade, pe atunci directorul Teatrului Naţional, îl înştiinţează pe Caragiale, fără menajamente, că „Piesele dumitale nu mai sunt aşa bine primite şi nu aduc câştig cât s-ar crede direcţiunii şi autorului. Să le retragem Teatrului. Trebuie să se mai odihnească un an-doi bietele capodopere(…)”. În consecinţă, revoltat şi jignit, Caragiale găseşte de cuviinţă să-şi retragă de la Teatrul Naţional bucureştean toate creaţiile sale de dramaturgie. Nu este deloc greu să ne imaginăm marea mâhnire şi dezamăgire care i-a invadat sufletul… De fapt, ce i se reproşa în mod constant şi cu vehemenţă şi perseverenţă lui Caragiale? Înainte de alte… păcate, că mai toate scrierile sale, indiferent de genul abordat, erau nu doar lipsite de patriotism, ci şi de-a dreptul antipatriotice, fără să se ţină seama că prin geniul său, realizase debutul în lumea literelor şi a artelor în literatura română a unui realism de tip nou. El a fost cel care „a fundat satira română modernă şi a pus un excepţional jalon naţional pe drumul marii comedii a lumii.” (V. Silvestru)
Dintre toate-acestea, noua situaţie apărută, precum şi deteriorarea completă a relaţiei cu Teatrul bucureştean, l-a afectat extrem de mult contribuind la ideea tot mai clar conturată privind exilarea la Berlin… Păstrându-ne în acelaşi cadru al discuţiei, obligatoriu trebuie subliniat amănuntul extrem de important că Omul Caragiale, după cum aflăm din spusele şi… scrisele contemporanilor săi, paradoxal, nu a fost un personaj „permanent” vesel… Deşi binecunoscut drept un cozeur desăvârşit, perfect întreţinător a unei conversaţii, nu de puţine ori dincolo de această aparenţă, cunoscută, agreată şi verva sa inimitabilă, se afla Omul Caragiale, nu o dată camuflându-şi amărăciunea şi deziluziile provocate de receptarea operei sale. „Voi, spunea el la un moment dat unor prieteni (Vlahuţă, de exemplu…), toţi, sunteţi totuna. Nimeni nu ţine la mine (…) Ţineţi la mine, fiindcă vă distrez cu glumele şi poveştile mele. Ia, sunt şi eu acolo ca un biet străin, pripăşit între voi, care vă face să râdeţi şi să vă înveseliţi. (Paul Bujor, în Amintiri de A. Vlahuţă şi I. L. Caragiale, Bucureşti, 1938). De remarcat aici şi constatarea lui Al. Vlahuţă, unul dintre prietenii lui apropiaţi: „Un om foarte trist. E multă durere sub glumele lui.
Adevărul este că, poate şi prea sau normal de conştient de valoarea lui, mai toată viaţa a trăit drame, şi sufleteşti şi materiale. Astfel, dorind să candideze pentru un post de deputat, i s-a replicat doleanţa printr-un refuz deloc… delicat, că lumea nu avea încredere în el. Acest refuz l-a îndurerat foarte mult pe Caragiale care, la Berlin, i s-a plâns lui Dimitrie Gusti „că în ţara lui  n-a putut să străbată nici măcar în parlament ca deputat, necum să ocupe un loc de conducere politică.” Tot D. Gusti, absolvent de studii la Berlin şi Paris şi propus pentru o catedră universitară la Iaşi, notează „părerea” lui Caragiale: „Nu te uita la mine că sunt aici, căci eu am plecat după ce mi-am făcut datoria şi numai după ce mi-am format convingerea că ţara nu mă vrea(…)” (Dimitrie Gusti, în Revista Fundaţiilor nr. 4/1945. Până şi din aceste câteva cuvinte înţelegem tristeţea din sufletul marelui dramaturg, în timp ce, ca o amărăciune în plus, el însuşi a constatat şi s-a destăinuit fiului său, Luca I. Caragiale: „Am muncit o viaţă întreagă, mi-am cheltuit averea ca să trăiesc şi să vă cresc, am dat, în mine, un om celebru pentru România, dar un om celebru care ar muri de foame dacă ar trebui să trăiască din munca lui.” (Text publicat în Ideea europeană, nr. 29-30/1920). În această ordine de idei, se încadrează perfect şi admonestarea câte unui începător într-ale scrisului: „Băiete, i se adresa, Caragiale, te deplâng… Şi te îndemn din toate puterile să te apuci de o treabă serioasă şi bărbătească… Lasă-te de scris!... E o manie ticăloasă, care nu-ţi aduce decât sărăcie, discredit şi remuşcări!...” Şi mai departe, scrie Gala Galaction: „N-a fost el prigonit, ani şi ani, pentru piesa  «Scrisoarea pierdută»? (Gala Galaction, Opere, Editura pentru Literatură, 1961).

Şi, dacă tot veni vorba: nici în familie Caragiale nu a fost lipsit de supărări, mai ales din partea lui Matei, fiul vitreg şi cel mai mare dintre fiii săi. Ecaterina Logadi povesteşte: „Raporturile tatii cu fiul lui mai mare, fratele meu vitreg Matei, au fost mereu încordate. (…)” „…a locuit cu noi la Berlin unde fusese adus să urmeze dreptul. Dar când tata a descoperit că nu frecventa cursurile, ci hoinărea prin oraş (…), s-a supărat cumplit şi l-a expediat urgent la Bucureşti.” Se ştie bine că, între cei doi, nu a existat niciodată o înţelegere şi o apropiere sufletească de durată, că de „relaţie intimă părinte-copil, nici nu poate fi vorba. Chiar şi-atunci când Caragiale „a lăcrimat” citind pentru prima dată frumoasele sonete ale lui Matei, mulţumirea a fost trecătoare, fiindcă, spre deosebire de tată, povesteşte mai departe Ecaterina Logadi, „Matei nu avea nimic din generozitatea sufletească a tatii. Era dispreţuitor, amar, plin de morgă şi mai ales snob” Ceea ce se înţelege, nu avea cum să constituie puncte de atracţie între cei doi, ci, dimpotrivă umplea sufletul tatălui de o amărăciune „mărturisită mamei în ultima seară a vieţii.” (Ecaterina Logadi, în Viaţa românească nr. 6/1962).

Însă, probabil cea mai adâncă supărare şi revoltă i-a produs marelui dramaturg, învinuirea că ar fi plagiat drama „Năpasta” după o piesă scrisă de un autor ungur, Kemeny Istvan şi tradusă în româneşte, în 1834, cu titlul „Nenorocul”.  N-o să intru în detalii decât pentru a menţiona că, în nr. 16/30 noiembrie 1901, “Revista literară”, condusă de Th. M. Stoenescu (…) apare articolul „Domnul Caragiale”, semnat de redactorul Caion (Const. Al. Ionescu), care se încheie cu atacul direct: „Domnul Caragiale n-a plagiat, a copiat”.
A fost numai un episod, povestea, fără a intra în prea multe detalii, este, însă, ceva mai lungă şi cumva mai complicată: suntem în anul 1901, la 8 ani după prima apariţie a revistei umoristice Moftul român, înfiinţată de I. L. Caragiale în ianuarie 1893 şi cu apariţie intermitentă până anul 1902.  În numărul din 6 mai 1901, Caragiale publică un text acid intitulat „Un frizer-poet şi o damă care trebuie să se scarpine-n cap”. Este un text-comentariu referitor la nişte versuri trimise de un tânăr preocupat prea mult de părul iubitei, care semna cu pseudonimul Caion (pe numele său real Constantin Al. Ionescu). Reacţia tânărului a fost promptă şi extrem de dură, influenţată fiind şi de unii-alţii ostili faţă de opera lui Caragiale, el punând la cale un plan de răzbunare împotriva marelui dramaturg. Aşadar, Revista literară din 16/30 din 30 noiembrie 1901, publică un text intitulat “Domnul Caragiale”, în care autorul “Năpastei” este acuzat că ar fi plagiat drama sa după o piesă de teatru aparţinând unui oarecare scriitor maghiar Kemeny Istvan şi intitulată „Nenorocul”. În următorul număr al revistei, cel din 10 decembrie al aceluiaşi an, Caion revine chiar cu un rezumat al dramei lui Kemeny. Neştiind ce să mai creadă, Caragiale a rămas uluit, după care, eliminând ideea că ar fi fost o simplă coincidenţă, a început să caute peste tot piesa scriitorului ungurului fără să găsească vreun scriitor cu acest nume, consolidându-i-se convingerea că era vorba despre un nume fictiv, iar drama acestuia o simplă născocire. În aceste condiţii, Caragiale a luat hotărârea de a pune capăt situaţiei chemându-l în judecată pe Caion. La procesul rămas celebru în istoria literaturii române, Caragiale, apărat de bunul său prieten Barbu Ştefănescu Delavrancea, a câştigat procesul. Astfel, prin Decizia nr. 12 din 11 martie 1902 juraţii îl condamnă pe inculpat la trei luni închisoare, 500 lei amendă şi 10.000 lei despăgubiri civile, în timp ce „părţii civile” I. L. Caragiale, a trebuit să-i plătească în termen de 15 zile, 10 000 lei daune de interese.
Mai trebuie spus că, de fapt, s-a profitat de ocazie şi pentru a lovi nu doar în… plagiatorul Caragiale, ci şi în prestigiul literar al acestuia, prestigiu care nu avea cum să fi fost pe placul invidioşilor şi, desigur, al grafomanilor invadatori prin publicaţiile vremii. Însă, este bine şi locul să spun că „duşmănia” nu se oprea doar la categoria de autori de mai sus, ci se extinsese şi la unii precum Alexandru Macedonski, cel care l-a sprijinit şi inspirat în multe din acţiunile sale pe Caion. Procesul Caragiale-Caion a avut şi evidente implicaţii politice. Chiar dacă marele dramaturg nu făcea politică, totuşi era unul dintre liderii literari ai „Junimii”, grupare conservatoare adversară făţişă a liberalilor. În mod evident, cunoscând până la urmă dedesubturile… conjuraţiei, având deja un simţ al valorii reale privitor la creaţia sa, este de la sine înţeles că întâmplarea-procesul, a lăsat răni adânci în sufletul lui Caragiale, care nu s-au vindecat niciodată. Într-o paranteză ceva mai largă, să amintesc aici câteva consideraţii ale unuia dintre cei mai buni şi apreciaţi comentatori şi analişti ai teatrului lui Caragiale, Valentin Silvestru: „(…) am putea aprecia că faţă de scrierile sale s-au manifestat două atitudini esenţiale. Timp de vreo şapte decenii, această creaţie gigantică şi singulară a trebuit să fie apărată de către largi cercuri de opinie publică, în frunte cu mari cărturari ai ţării, împotriva detractorilor de toate soiurile – de la publicişti cvasianonimi până la veninoşi confraţi prestigioşi – împotriva  neînţelegerilor şi răstălmăcirilor, a ostilităţii declarate, de clan politic, şi aceleia surde, de grup social advers, a inimiciţiei oficiale angajând instituţii fundamentale.”(Valentin Silvestru, Elemente de caragialeologie, Ed. Eminscu, Buc. 1979, p. 5-6). Este aceasta încă o constatare a unui adevăr indubitabil şi anume că Omul Caragiale a fost mai toată vremea lovit de răutatea celor din jurul său – mulţi dintre ei creatori-scriitori – ceea ce a dus la acumulări de tristeţe, la scârba de umilinţe și sătul de nedreptăţi, În această ordine de idei, nu e de mirare hotărârea lui Caragiale de a părăsi ţara, pentru a se stabili împreună cu familia sa la Berlin, în 1904, cu domiciliul pe Hohenzollernplatz – Wilmersdorf 4.
Dar, indiferent de câte mâhniri şi amărăciuni sufleteşti a avut parte până la autoexilarea în Germania, acestea ar fi putut să fie contracarate de faptul că toate piesele lui de teatru au fost jucate pe prima scenă a ţării – Naţionalul bucureştean –, precum şi că a fost cel mai important dramaturg în toată istoria literaturii, dar şi nuvelist, pamfletar de forţă, poet, scriitor, director de teatru, comentator politic şi ziarist, consideraţii şi aprecieri tardive însă pentru Caragiale….
Încă un necaz…
Înainte de plecarea definitivă din ţară, Caragiale l-a recomandat pe fiul său Matei Ion Caragiale redactorilor de la revista Viaţa românească ca pe un mare talent, de faţă fiind Vlahuţă, C. Stere, Ibrăileanu şi Topîrceanu,  care descoperise în versurile recomandatului unele lacune de ordin artistic stârnind orgoliul şi mânia lui Caragiale. Supărat şi jignit, acesta îl apostrofă pe vestitul autor al Parodiilor originale cu duritate: „Da’ cine eşti, tu, mă, să-mi dai mie lecţii de poezie?” (M. Sevastos, Amintiri de la „Viaţa românească”, E. P. L., 1966).
…Şi, desigur, nu a fost de-ajuns, paharul cu tristeţi încă nu se umpluse: la 14 aprilie 1890, Caragiale şi-a prezentat spre premiere Academiei Române opera sa de teatru scrisă în deceniul 1880-1890. Este vorba despre:  O noapte furtunoasă (1879); Conu Leonida faţă cu reacţiunea (1880), publicată în revista „Convorbiri literare” nr. 11/1880; O scrisoare pierdută (1884). Comedie de moravuri sociale şi politice, piesa a avut premiera pe scena Teatrului Naţional din Bucureşti, în data de 13 noiembrie 1884 şi reprezentată în decurs de trei săptămâni de 11 ori cu succes extraordinar de public; Comedia D-ale carnavalului (1885), a fost reprezentată în premieră, de asemenea,  pe scena Teatrului Naţional din Bucureşti în data de 8 aprilie 1885 având parte de un insucces deplin, fapt datorat unei campanii asiduă şi negativă de presă, organizată şi orchestrată de către D. D. Racoviță-Sfinx, cronicar dramatic la ziarul România liberă, „ofensivă” preluată apoi de majoritatea presei… „Obiectul” vehementei negaţii a fost imoralitatea unei părţi importante a societăţii oglindită în mai toată dramaturgia caragialiană, şi anume: cea specifică mahalalei purtând tarele micii burghezii decadente prezentată la scară redusă, dar specifică. Astfel, creaţia sa de teatru a fost considerată antiliberală şi, prin consecinţă, antinaţională. În această ordine de idei, Academia i-a respins de două ori (şi teatrul şi Momente-le de la premiere, teatrul  obţinând doar 3 voturi pentru şi 24 împotrivă în plenul şedinţei Academiei. Este de reţinut intervenţia lui Dimtirie A. Sturdza, pe-atunci secretarul Academiei, care, desigur, a influenţat semnificativ şi indiscutabil votul: „Un artist (…) trebuie să iubească adevărul, frumosul şi binele; el (…) nu trebuie să ia elementele rele din societate şi a le prezenta ca tipuri care înfăţişează naţiunea sa proprie, pe care cu intenţiune o ponegreşte… Dl. Caragiale să înveţe a respecta naţiunea sa, iar nu să-şi bată joc de ea”. Acuzaţii extrem de grave care vor fi lăsat urme amare în sufletul sensibilului Caragiale. Iar dacă la acestea mai adăugăm şi consideraţiile şi analizele lui Eugen Lovinescu (1881-1943), făcute în anul 1908, respectiv:  În cincizeci de ani nu va mai rămâne nici cea mai mică urmă din atmosfera morală a comediilor lui Caragiale; amintirea republicii din Ploeşti sau a gărzii civice se vor fi risipit de mult”. A fost una dintre cele mai greu de suportat ameninţări în legătură cu dramaturgia lui Caragiale… Şi nu a fost deloc o chestiune accidentală, pentru că, după 4 ani, în 1912, ideea este reluată într-un studiu mai vast despre opera dramatică a lui Caragiale, publicat în Convorbiri literare şi apoi în volumul al III-lea din Critice, trei ani mai târziu (1915) la Editura Ancora, continua în aceeaşi notă depreciativă: „Opera lui Caragiale ni se pare săpată într-un material puţin trainic. Timpul a început să-l macine încetul cu încetul. Lipsită de adâncime, de orice ideologie, de orice idealism, de orice suflare generoasă, plină de un pesimism copleşitor, de o vulgaritate, de altminteri colorată, ea s-a bucurat de prestigiul unei literaturi, prea actuale, dar va rămâne mai târziu cu realitatea unei valori mai mult documentare.” Afirmaţii distrugătoare pentru un suflet sensibil, al lui Catagiale. (Textul este  de regăsit şi în volumul al IV-lea de Opere, apărut, în 1987, la Editura Minerva). Singura explicaţie ar putea fi, deşi subţire, că Lovinescu, la 27 de ani, încă nu avea bine format simţul de critic literar…
După aproape un deceniu, în 1922, la publicarea ediţiei de Opere, Paul Zarifopol (1874-1934), mai îndulceşte situaţia scriind: „Lumea aceasta, de care se îngrozesc judecătorii moraliceşti ai lui Caragiale, îmi pare mie că se deosebeşte printr-o vastă lipsă de perversitate. Vorbesc de modelele reale, nu de preparatele artistului.” După câţiva ani, în 1935, Pompiliu Constantinescu (1901-1946), apoi G. Călinescu(1899-1965), în 1941, nu sunt foarte departe de afirmaţiile lui Lovinescu, aşa încât, Călinescu, îşi expune părerea despre personajele caragialene în Istoria literaturii astfel: „Toţi aceşti eroi sunt structural satisfăcători, însă nu se poate face cu ei comedie adîncă.” Sigur, după moartea lui Caragiale, aceste aprecieri devin o altă poveste, lipsită de importanţă pentru marele Caragiale, trecut în nefiinţă, şi, evident, cu altă conotaţie spiritual-valorică. În textul de faţă era doar o… paranteză.
Chestiunea în sine, apropo de tematica prezentului text, şi întorcându-ne la anii cuprinşi între 1890-1904, când personalităţii în aria culturii, în loc să-i ia apărarea, i-au subapreciat opera, în timp ce alte persoane au ignorat-o, în cazul cel mai fericit. Realizăm astfel că motivele mâhnirilor lui Caragiale sunt cât se poate de clare şi de întemeiate, iar hotărârea de a-şi părăsi ţara natală pentru a se stabili la Berlin nu ni se mai pare lipsită de logică şi sens, doar un pic paradoxală, fiindcă marele dramaturg nu cunoştea limba germană…
Adevărata reabilitare, însă, şi recunoaşterea valorii incontestabile a operei sale, a avut loc la 28 octombrie 1948, când I. L. Caragiale a fost ales membru de onoare post-mortem al Academiei Române…

                              Dumitru Hurubă