sâmbătă, 24 octombrie 2020

Poezia lui Nicolae Crepcia, sinceritatea poetului în fața timpului... Studii critice, coordonator Maria-Daniela Pănăzan, Sibiu: Editura CronoLogia, 2019


  

Dozatorul de poezie și fericirea

 

(Nicolae Crepcia, Dozatorul de poezie, Deva: Editura Ortopedia, 2016)

 

Nicolae Crepcia ne prezintă o carte de poezie interesantă, cu un titlu ușor ludic: Dozatorul de poezie. El este un poet dedicat, harnic, sincer și iubește tainele care se deschid în versurile unui poem. Cartea, așa cum o arată titlul, este una dedicată acestui tărâm mirific: poezia fără de vârstă. În mod aproape obsesiv el se lansează în spațiul libertății absolute care înseamnă poemul viu, scrisul a devenit un ritual complex care-l menține în formă. Cum singur mărturisește, zilnic bea elixirul poeziei, constată că rănile acesteia rămân însângerate, ca semn al sacrificiului spiritual, o punere deoparte pentru stările înalte. Uneori autorul se revoltă, poezia este nestatornică, asemenea unei femei capricioase.

Poemul de forță, care dă titlul volumului, Dozatorul de poezie, pune în lumină capacitatea acesteia de a da viață, a răspunde căutărilor spirituale ale oamenilor. Cu poezia curată oamenii scapă de cenzura realității, există o foame neștiută la oameni după apa limpede a cuvintelor care cântă. Secretul? Vine rația de tinerețe, evadarea din timp, cuvântul își recapătă energiile necreate într-un poem adevărat. Totul este un vis absurd, mărturisește Nicolae Crepcia: „Se înaintează încet/ și dozatorul este continuu încărcat/ cu poezie proaspătă/ pe toate gusturile” (p. 40).

Taina este mereu devoalată: „Beau zilnic elixirul poeziei./ Desigur acesta este la îndemâna oricui/ și se poate lua fără nicio prescripție,/ oricare ar fi doza/ nu dăunează sănătății” (Beau zilnic elixirul poeziei, p. 6).

În haloul acesta spiritual, Nicolae Crepcia ne descrie gustul libertății, frumusețea naturii, tăria unui gest generos, luminile rotunde, amintirile care devin agresive, emoțiile simple care înnobilează și, concluzia: nu toate sunt cum am vrea. Cândva lumea era mult mai sensibilă.

Temele, ideile, gândurile, luminile speranței, toate se coagulează într-un volum care aparține unui poet original și sincer. Sincer până la lacrimă…  „Cineva a smuls din zidul luminii/ chiar piatra de temelie./ Ca să nu se prăbușească/ am fixat în locul gol/ inima mea” (În locul gol inima mea, p. 8).

Amintirile devin agresive, pot ucide prezentul.

Dinamica poemului se realizează prin efortul de a depăși aparențele: poetul face din cuvinte o scară, o sprijină de zidul luminii. Poetul dialoghează cu o iubită imaginară, obiectul iubirii sale pendulează între poezia-femeie și femeia-poem, o combinație care amețește cititorul, îl poartă în altă dimensiune. „Buzele tale nu puteau atinge/ buzele mele/ de țipătul poemelor/ care așteptau să se nască” (Mereu amânat sărutul, p. 11).

Trăind aproape de pădurile Munților Apuseni, mai sus de Brad, Nicolae Crepcia privește anotimpurile ca pe un „acasă” special, iarna este un spațiu al purificării absolute, amintirile, gândurile, spaimele se topesc, iar ninsoarea nu „este rasistă, nici xenofobă, nici extremistă și se așează pe toate creștetele/ aceeași căciulă de frig și disperare/ și fără discriminare/ pune în cârca fiecăruia aceeași cocoașă/ pe care o purtăm cu demnitate,/ ca pe grija zilei de mâine,/ căci nu avem cui a ne plânge”. (Iarnă grea – ilustrată din timpul prezent, p. 13). În fața naturii pălesc diferențele, frigul iernii prefigurează frigul etern, ninsoarea face lumea mai acceptabilă.

Disperarea, singurătatea, toate au un sens ascuns, poetul simte presiunea destinului, acceptă regulile și evadează în poem: „E ceva obișnuit/ să mori zilnic/ nimicit de frigul social/ ca să te naști apoi,/ chiar tu pe tine însuți, / în fiecare poem” (E ceva obișnuit, p. 18). 

Deși poemele au o stare aparte, poetul cheamă cititorul la un dialog discret, poetul se mărturisește, așteptă reacția celuilalt, titlurile sunt obișnuite, aproape de inimă. Dorul desenează cărarea, mai există o singură șansă, ca frunzele căzând spre pământ, vântul urlă cu tristețe, emoția înalță, există un dor de ceva neștiut, totul este jertfă, depărtarea care apropie, cu toate absențele, de ce să mai plângem, există fericire – avem obligația să murim… O călătorie prin labirintul vieții. Cititorul simte apropierea poetului, ca o realitate care acoperă realitatea de zgură.

Nicolae Crepcia se distinge de alți poeți prin sinceritate, prin puritate, se luptă cu fiecare poem pentru puritate primară a poeziei. Ne iartă și ne iubește pe toți. O declarație simplă și plină de putere. Este o voce distinctă, puterea sa se menține intactă prin iubirea sa. Mergând pe linia sa, uneori poemele au o ușoară linie naivă, e blândețea celui care înțelege că poezia ne acordă o șansă, chiar dacă marketingul literar mișcă apele spre o direcție mai complexă și greu de controlat. Poetul rămâne lângă poezia simplă și curată, lângă izvorul acela pe care uneori îl pierdem din vedere.

Între lacrimă, tristețe și mașinăria lumii care are la dispoziție dozatorul de poezie pentru fiecare, Nicolae Crepcia rezită tentațiilor și își construiește o lume a sa. Mesajul său dă culoare timpurilor: „Ești fericit cum nu-ți puteai imagina, / dar știi că și aceste clipe/ se vor duce cum un cârd de cocori/ și vei rămâne îngenunchiat/ în fața timpului/ ca Haman implorând iertare Esterei” (Ești fericit cum nu-ți puteai închipui, p. 52).

 

 

Constantin Stancu


 

 

 

 


Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu