vineri, 13 iulie 2018

Monica Pilat și Radu Ciobanu: Dialog în larg. „Tot acest dialog aduce un sentiment de confort spiritual, sunt implicaţi mari artişti, opere celebre, personaje unice menite să facă lumea mai frumoasă. Cei doi ne prezintă un peisaj spiritual de excepţie, călătoria devine iniţiere în aventura aşteptării. Dialogul dinamizează marea pe care ei călătoresc şi ne acceptă şi pe noi, cititorii. Lectura cărţii aduce o stare spirituală de imponderabilitate pentru cei care tânjesc după frumos şi armonie, după iubire şi echilibru…”


Dialog în larg (Monica Pilat şi Radu Ciobanu)



Dialog în larg, un dialog între Monica Pilat şi Radu Ciobanu, o poetă, un prozator, o carte despre aristocraţia spiritului.  O călătorie imaginară în viaţa ca un dar, o călătorie pe corabia bucuriei.
Monica întreabă, Radu Ciobanu răspunde, apoi întreabă şi prozatorul pentru a înţelege cum se vede lumea dintr-o altă perspectivă. O carte care se citeşte cu plăcere, profundă. Cei doi sunt atenţi la valurile care au venit spre ei, la cele care urmează să vină. O călătorie care cuprinde mai multe călătorii: Una culturală, una în timp, alta în viaţa proprie, alta în viitor, alta între marile paranteze ale morţilor necesare. Călătorii care abordează existenţa din foarte multe unghiuri. Cei tineri pot avea ce învăţa din acest dialog. Titlul cărţii este unul provocator: Dincolo de aşteptare – Dialog în larg -, Editura Eikon din Bucureşti a lansat cartea în anul 2016 şi putem afirma că este o carte eveniment pentru literatura română deoarece ne prezintă lumea literară prin cele mai solide valori.  Cei doi iau lucrurile aşa cum trebuie să fie abordate de un scriitor, nu se refugiază în experimente inedite, nu caută senzaţionalul de doi bani, nu se refugiază în tertipuri de intelectuali de ocazie…

Călătoria începe cu ora astrală, cu febra pregătirilor, cu echipajul necesar, se stabileşte ţinta călătoriei, cei doi se apropie de umbra lui Ulise, sunt interesaţi de misterul compoziţiei, de scrisul ca plutire… Idei profunde, interesante, viaţa fiecăruia se cucereşte prin har, se pune problema naufragiului, a singurătății într-o lume suprapopulată, cei doi abordează comorile din adâncuri, cele greu de atins, apoi vine orizontul aşteptării după veghe, după uitare. Viaţa poate fi privită ca o aşteptare a omului înaintea altui miracol, care se va petrece în veşnicie. Arta şi credinţa sunt mijloacele prin care această călătorie poate deveni posibilă în ciuda evenimentelor imprevizibile, a schimbărilor de paradigmă… Cuvintele celor doi sunt la cea mai înaltă tensiune spirituală, vin din maturitate, din lucruri experimentate sau din cele năzuite.
Citind cartea, descoperi lucruri care marchează umanitatea în general, omul aşteaptă momentul potrivit, prielnic, el vine sau nu vine, îl poţi rata sau nu, există şi ora astrală care schimbă perspectivele, ora care depăşeşte inspiraţia pe care o şi presupune.
Prozatorul Radu Ciobanu mărturiseşte: „Da, începutul şi sfârşitul sunt momentele cele mai dificile din orice proză. Întocmai ca în aviaţie, decolarea şi aterizarea.  Dar acum, în ce mă priveşte, intervine cea de a doua condiţie a urnirii unei cărţi. A numit-o cu o sintagmă cât se poate de proprie lui Marguerite Yourcenar: <<a afla tonul just>>” (p. 13).
Prinsă în siajul prozatorului, Monica Pilat ţine să sublinieze: „Există astfel un timp providenţial al rodirii pe care aşteptarea nu face decât să-l ocrotească” (p.15).
Creaţia văzută ca o călătorie, aduce surprize, pregătirea de plecare are ceva unic. Monica Pilat rememorează: „Embrionul aşteptării crescuse în toţi acei ani devenind nu o plantă, nu un copac ci o pădure, o pădure uriaşă de anticipări…” (p.32).
Despre un posibil echipaj, Radu Ciobanu ţine să explice: Toţi trebuie trataţi cu dragoste şi respectul cuvenit. Membrii pot fi persoanele intime, cele apropiate cu adevărat, care fac parte din fiinţa călătorului, capabile să-l însoţească în tărâmurile paralele, sau personaje emblematice precum Hamlet, personaje venind din imaginaţia marilor creatori.
Monica Pilat nuanţează la modul sublim: „Amintirile, cărţile iubite, prezenţele invocate alcătuiesc echipamentul/echipajul cu care pornim la drum. Va veni clipa când ne vom da seama că suntem în acelaşi timp căpitan, echipaj, pasageri şi corabie şi chiar mare…”(p.43).
Despre ţinta călătoriei prozatorul remarcă posibilităţile poetului de a trăi la liziera altui tărâm, aproape de nevăzut, de transcendental, de incomunicabil. La prozator lucrurile sunt mai concrete, mai palpabile, dacă nu ai lucrul dorit în ţara ta, urmează să fie găsit în departele acela materializat de artistul curajos, plecat pe valurile vieţii.
Tot acest dialog aduce un sentiment de confort spiritual, sunt implicaţi mari artişti, opere celebre, personaje unice menite să facă lumea mai frumoasă. Cei doi ne prezintă un peisaj spiritual de excepţie, călătoria devine iniţiere în aventura aşteptării. Dialogul dinamizează marea pe care ei călătoresc şi ne acceptă şi pe noi, cititorii. Lectura cărţii aduce o stare spirituală de imponderabilitate pentru cei care tânjesc după frumos şi armonie, după iubire şi echilibru…
În această aventură, umbra lui Ulise provoacă, Monica Pilat remarcă, pe bună dreptate, concepţia fatalistă a destinului, punctul de plecare şi punctul de sosire sunt sub semnul coincidenței.
O etapă importantă a călătoriei spirituale este misterul compoziţiei, acel ceva divin care lasă o pecete pe textul prozatorului sau al poetului. Lumina care însuflețește cuvintele. Pornind de la Filozofia compoziţiei, eseul lui Edgar Allan Poe, şi ajungând la creative writing ca exerciţiu de creaţie pură, cei doi scriitori reuşesc să găsească echilibrul dintre inspiraţie, muncă, semn divin în opera artistului care se ia în serios şi lasă energia pe care o primeşte să curgă în cărţile sale, plus surpriza creatoare. Radu Ciobanu defineşte acest mister prin cuvintele lui Einstein: „Coincidenţa este felul lui Dumnezeu de a rămâne anonim” (p.105).
Călătoria tinde spre apogeu, scrisul ca plutire îi marchează pe cei doi. Monica Pilat afirmă elegant: „…eu asociez scrisul cu o ieşire în larg, având ca ţintă neprevăzutul. De la primele mele volume de proză sau poezie, m-am aşezat sub semnul plutirii” (p.113).
Ipoteza naufragiului apare în orizontul creaţiei, face parte din aceasta. Literatura universală este plină de aceste incidente, atingerea ţărmului este frântă, supraviețuitorii se topesc în magma timpului.
Venirea în lumea a Mântuitorului pune problema naufragiului, modul umil în care intră în zona joasă a pământului lasă o emblemă.
Mărturia pe care o lasă Monica Pilat este una menită să potenţeze paradigma vieţii:

Treimea cea de o fiinţă mie îmi relevă calea prin care Fiul, ca mesager al Tatălui inaccesibil muritorilor, se coboară în lume, îmblânzeşte inefabilul, prin pilde şi miracole, iar pe urmă, după asumarea pe cruce a păcatelor noastre din toate vremurile, se întoarce în nevăzut, devenind unul cu Părintele Său. Dacă nu ar reveni prin Înviere, la noi, am fi pierduţi, dar El rămâne cu noi până la capăt în Duhul Sfânt (p.130-131).

Pentru Radu Ciobanu, în compensare, religia este efortul de actualizare a tradiţiilor şi ritualurilor pentru a se ajunge la un acord între raţiune şi afecţiune, între îndoială şi dorinţa de a crede, iar Biserica este locul unde omul îşi poate manifesta respectul pentru credinţa celorlalți, marcând identitatea fiecăruia.
Călătoria îşi are regulile ei, straturile prin care trec oamenii, inclusiv artiştii, iar la final se profilează orizontul aşteptării
Călătoria a răspuns prin două dimensiuni: ce poate descoperi omul şi încotro se îndreaptă…
Radu Ciobanu mărturiseşte: „Eu mă simt acum mai proaspăt, mai înţelept şi din nou interesat de ce mă aşteaptă dincolo de aşteptare. Nu e doar o sporire a tezaurului din adâncuri, ci a tonusului moral…” (p.191).    
Monica Pilat recunoaşte că a fost ocazia nimerită pentru a face ordine în gânduri, pentru a elimina mărunţişurile zilnice, pentru a vedea dincolo de orizontul cotidian…
Carte începe şi se sfârşeşte emblematic cu aceleaşi versuri:

Imense, în mine vă vreau, zări de lumină,
Chiar dacă pentru asta,
Vreau să mor puţin… (Nicoleta Ciobanu, fragment din Zborul lăstunului alb, Ed. Excelsior Art, Timişoara, 2009).

Viaţa are misterele ei, în plină călătorie, cei doi au simţit prezenţa celor dragi. Soţia lui Radu Ciobanu a plecat într-o altă călătorie, iar absenţa s-a relevat prin partea spirituală a lucrurilor. Monica Pilat nu a uitat să dezvăluie faptul că a existat un moment în care Dumnezeu a vindecat-o miraculos, ca răspuns la credinţa omului…
Cartea începe cu prezentarea celor doi „aventurieri”, scurte note biobibliografice menite să familiarizeze în mod obiectiv cititorul cu viaţa şi operele lor, pentru o ieşire din contur şi pregătirea pentru după-amiaza bătrânului domn…
Putem concluziona citând pe Monica Pilat:

Am urmărit şi eu odată unul dintre ultimele interviuri televizate ale lui Soljeniţîn, în care a vorbit despre încarcerarea sa ca despre cea mai revelatoare experiență din toată viaţa sa. El a mărturisit că în mizeria şi întunericul deznădejdii, L-a descoperit pe Dumnezeu. „Nu aş fi ceea ce sunt astăzi, fără iluminarea lăuntrică trăită acolo”, a încheiat pe un ton biruitor (p.160).

Constantin Stancu


*Monica Pilat – Radu Ciobanu, Dincolo de aşteptare – Dialog în larg, Editura Eikon, Bucureşti, 2016