joi, 16 august 2018

Lecturi de vacanță: G. Topîrceanu. Actualitatea operei poetice... „Viaţa pulsează în poeziile lui Topîrceanu, sunt rapsodii, vibraţiile anotimpurilor, balade, natura cu toate curcubeiele, romanţe, animale cu personalitate, catrene. Acceleratul, aeroplanul intră în peisajul poeziilor sale, cocostârcul şi broasca ţestoasă, iepurele, bivolul, leul, gâze cu fiţe etc. Este o democraţie a creaţiei, o paradă pe arca poetului, cuvintele au energii nebănuite, se leagă prin sonoritate şi bucuria scrisului, a zicerii...”



Mireasma de liliac din poeme...

(G. Topîrceanu, Opera poetică)


Daniel Corbu a realizat în anul 2013 la Editura Princeps Multimedia din Iaşi o ediţie despre G. Topîrceanu, OPERA POETICĂ (Balade vesele şi triste; Parodii originale; Migdale amare; Poeme postume). A apărut în colecţia EDIŢII CRITICE, o carte care reaminteşte cititorului român itinerarul biografic, bibliografia, poeziile poetului atât de cunoscut şi îndrăgit. Sunt înserate în carte poemele antume şi postume, publicate în volume, poeme care nu au apărut în cărţi, cele rămase pentru urmaşi.
Daniel Corbu reţine la început: „Temperamental, poetul G. Topârceanu a rămas în conştiinţa contemporanilor un opozant şi un antiliric, deşi începuturile sale poetice se află sub semnul eminescianismului <<curent numit astfel de G. Ibrăileanu>>, cultivând motive apăsat romantice, rime singulare, ritmul clasic” (p.5). Sunt câteva gânduri prinse în cuvinte de suflet, trimiţând spre actualitatea poeziei lui Topîrceanu. Itinerarul biografic este amplu, pe ani, pe evenimente, pe oameni şi locuri, ţine cont de viaţa unui poet, o viaţă bizară şi luminoasă...
Iată un exemplu:
„1932 – La 21 septembrie, poetul este definitivat în calitatea pe care o deţinea mai de mult, de inspector special al teatrelor din cuprinsul Moldovei.
Devenită populară, cartea sa Parodii originale apare la „Cartea românească” în a IV-a ediţie. Parcă pentru a pune capăt posturii de <<chiriaş grăbit>> a lui Topîrceanu, Demostene Botez oferă poetului o căsuţă pe strada Ralet” (p.13).
Timpurile trec, lucrurile cad în uitare. Aceste momente au constituit sclipiri în viaţa unui poet. Daniel Corbu, atent la fenomen, le pune în paginile acestei ediţii critice, iubitorul de literatura va înţelege miracolul din viaţa scriitorului. Totul va radia în opera scrisă, în cuvinte. 

Viaţa pulsează în poeziile lui Topîrceanu, sunt rapsodii, vibraţiile anotimpurilor, balade, natura cu toate curcubeiele, romanţe, animale cu personalitate, catrene. Acceleratul, aeroplanul intră în peisajul poeziilor sale, cocostârcul şi broasca ţestoasă, iepurele, bivolul, leul, gâze cu fiţe etc. Este o democraţie a creaţiei, o paradă pe arca poetului, cuvintele au energii nebănuite, se leagă prin sonoritate şi bucuria scrisului, a zicerii...
Iubirea străbate versurile lui, se simte fiorul şi gravitaţia din gânduri, ştie să pună în toate ceva mirodenii de lux...
Actualitatea poeziei sale se revarsă simplu, direct, cu umor: „Sus, pe gardul dinspre vie,/ O găină cenuşie/ Şi-un cocoş împintenat/ S-au suit şi stau la sfat:/ - Ia te uită, mă rog, ţie,/ Cât de sus ne-am înălţat!... /.../ Dar de sus, din corcoduş,/ Pitulându-se-ntre foi,/ Mititel şi jucăuş,/ Le-a răspuns un piţigoi: - Cîţi-ca-voi! Cîţi-ca-voi!...” (p.314).
Cronologia operei (antume şi postume) este bogată, cuprinzătoare, pe edituri, colecţii, număr de pagini etc. Lectura ei scoate în evidenţă complexitatea operei, munca asiduă, faptul că poezia a fost şi rămâne un lucru serios, complicat, profund şi cere mereu dedicare, pasiune, atenţie, răbdare. Scrisul se face cu bucurie, nu cu cereală, cu diamantul gândului pătruns de lumini vechi şi noi...
Ediţia cuprinde fotografiile poetului (în alb-negru, ce provoacă la mister), se simte greutatea unei vieţi din iconografie, priveşti chipul poetului, scrisul său ordonat şi atent, acte originale, coperţile cărţilor sale în ediţii simple sau princeps, scriitorii vremii strânşi pentru lecturi sau apariţii publice, adrese oficiale, jurnale literare, interiorul din casa unde a trăit poetul, legitimaţii...
Critica literară a fost atentă cu opera poetului, cu poetul şi temele sale. Au scris despre Topîrceanu: Garabet Ibrăileanu M. Ralea, G. Călinescu, Şerban Cioculescu, Constantin Ciopraga, Al. Săndulescu etc.
Indicele poemelor este bogat şi adună viaţa unui scriitor în cuvinte care au fost atinse de argintul vremii.
Topîrceanu este actorul principal, critica a fost atentă cu operele sale, a fost considerat un poet pentru toţi, a fost analizată arta sa poetică, proza sa, parodiile sale au fost apreciate ca o atentă critică disimulată în poezie, a fost fixată imaginea lui în conştiinţa criticii, semne peste limitele epocilor.  
Topîrceanu s-a născut la 20 martie 1886, în anul 2016 s-au sărbătorit 130 de ani de la naşterea sa... A fost îndrăgostit de Otilia Cazimir, poetă, i-a cunoscut pe Sadoveanu, D. Botez, Octavian Goga, Mihai Codreanu, Hortensia Papadat-Bengescu etc.
G. Călinescu reţine: „Toată lumea este de acord în a recunoaşte că Topârceanu avea o îndemnare verbală, unii văd în asta o prestidigitaţie, însă îndemânarea  (care nu se învaţă niciodată) nu este altceva decât definiţia poeziei, indiciul unei largi sensibilităţi. Versificaţia nu este o formă, ci conţinutul însuşi, ritualul liric şi marii poeţi au cultivat întotdeauna sonul în sine, verbalitatea pură” (p. 403).
Al Săndulescu notează: „Nu tot ce a scris G. Topîrceanu rezistă (e oare numai cazul său?), dar, spre deosebire de mulţi alţii, a avut momentul şi chiar opera lui de glorie, după care a mai păstrat viguros un sâmbure de prospeţime lirică şi a oferit un exemplu, rar, de aceea ce înseamnă respectul artei cuvântului” (p.p. 461-462).

George Topîrceanu scria:

Poetul

Frumos ca un erou de melodramă,
El se expune-n poze studiate:
Profil... trois-quarts... din faţă... de la spate.
Şi tuturor surîde ca o damă.

Ştiu până şi vardiştii cum îl cheamă,
A devenit o personalitate.
Cotidiana lui celebritate
Ca un balon se umflă din reclamă.

Şi scrie... scrie... şi nimic nu şterge,
Având mereu impresia că „merge”
Şi că-ntr-o zi va cuceri Parnasul.

Zadarnic, totdeauna, la intrare
Cu politeţe i se taie nasul,
Că-i creşte iar, din ce în ce mai mare! (p.227).

Vine şi sfârşitul...

1937 – Într-o stare fizică destul de proastă, istovit de boală, beneficiind de o sumă obţinută de Mihail Sadoveanu de la Ministerul Artelor, poetul pleacă la Viena pentru tratament, însoţit de devotata Otilia Cazimir. Instalat la Hotel Schweitzerhof, o pensiune de familie din strada Bauernmarkt, 22, va rămâne timp de şase săptămâni (25 febr. – 30 martie) şi va fi îngrijit de profesorii Jagic (Spitalul Blautamulanzlinik) şi celebrul Otto Porges.
Întors la Iaşi, în ziua de 7 mai, pe la orele două după amiază, la vârsta de 51 de ani, în căsuţa sa din strada Ralet, poetul moare doborât de un cancer hepatic. Ultimele cuvinte îi sînt adresate prietenei sale de o viaţă, Otilia Cazimir: <<Închide fereastra că nu pot muri din cauza miresmei de liliac!>>” (p.14).  

Constantin Stancu