duminică, 18 noiembrie 2018

Ladislau Daradici, Chiulind la ora de moarte. Semnal, prolog, cuprins... Parabole existențiale, proză scurtă...„Consider că în acest prim veac de nou mileniu nu mai este vremea scrierilor interminabile; timpul universului e tot mai alert, iar al nostru, al muritorilor de rând, parcă tot mai zgârcit”



CHIULIND DE LA ORA DE MOARTE

– parabole existenţiale –

                                                     (proză scurtă)

Prolog


Aceste proze s-au născut începând cu 2010, când mi-am propus să scriu o sută de povestiri după modelul cvadripartit al simfoniei; n-ar fi trebuit să depășească o mie de cuvinte fiecare. Ideea celei dintâi s-a născut la Varna, într-o după-amiază de august, în timp ce urmăream salvamarii recuperând trupul unui tânăr din mare: unul dintre ei îşi legase o coardă de talie, înotând cu hotărâre printre valuri, iar în momentul în care a reuşit să cuprindă victima cu braţele, cei de pe mal au tras de funie până i-au scos din apă pe amândoi. Mi-am zis atunci că, iată, poţi recupera relativ uşor trupul unui om din adâncuri, dar oare ce se întâmplă în tot acest timp cu sufletul său? De ce oare, când trupul e pe cale să eşueze, sufletul nostru devine neputincios în a-i da o mână de ajutor? Sau, măcar, are vreun interes s-o facă? Am schiţat povestirea în aceeași săptămână, reîntors la Callatis, intitulând-o Trupul şi sufletul şi, până s-o includ în volumul Călăuzitorul de suflete (2014), mai întâi a apărut în „Discobolul” și în alte două periodice. 
Mărturisesc că mi s-a potrivit modelul cvadripartit, numărul relativ limitat de cuvinte, dar și acea dimensiune intențională amintind oarecum de parabolă. Au urmat celelalte proze, unele născându-se pe parcursul unor călătorii, altele în vis, scrierea lor fiind una dintre cele mai intense experienţe pe care le-am trăit (ca om și ca scriitor deopotrivă). Şi dacă în destinul meu au existat răstimpuri care m-au îndepărtat (dureros) de mine însumi, mărturisesc că aceste povestiri m-au readus pe propriu-mi făgaș, apropiindu-mă de propria-mi esență... Nu atât revelaţii, așadar, cât mai degrabă strălimpeziri, fante prin care se revarsă fiorul de lumină pe coala albă, prin cenuşiul prozaicului şi mediocrului din vecinătatea unui destin marcat de simţul demnității, al responsabilității. Şi dacă parabolele din Călăuzitorul de suflete erau europene, iar pe cele din Ultimul uriaş din Zarand le-am numit transilvane, pe cele din acest al treilea ciclu (final) le voi considera, pur şi simplu, existenţiale, cu o semnificativă componentă experiențială. Mi-am propus să cuprind cât mai mult în cât mai puţine cuvinte, dar şi cât mai simplu cu putinţă, în cele din urmă constatând (nu fără satisfacție) că dincolo de dimensiunea lor ușor fantastică, povestirile au, ades, şi consistența unor poeme. Cele treizeci și trei de parabole din acest volum închid, prin urmare, cercul celor o sută, variante ale lor fiind publicate deja în reviste. Ordonarea lor în volum este alfabetică. Consider că în acest prim veac de nou mileniu nu mai este vremea scrierilor interminabile; timpul universului e tot mai alert, iar al nostru, al muritorilor de rând, parcă tot mai zgârcit. 
Le dedic soției și celor doi copii ai mei, fără sprijinul pe care mi l-au acordat scrierea lor nefiind posibilă.



Cuprins
1. Acelaşi tren regal, aceeaşi miraculoasă haltă...
2. A fost odată o mătuşă
3. Ca să nu înnebuneşti de singurătatea celorlalţi
4. Chiulind de la ora de moarte
5. Despre lumile în care am murit
6. Despre sângerare şi alte nimicuri
7. Destin pasager
8. Dilema unei dimineţi reci şi ceţoase
9. În căutarea netimpului pierdut
10. Întâlnire cu Sfântul Ardealului
11. Marea tăinuită a sufletelor
12. Milena, femeia care nu putea să uite
13. Mintea şi sufletul
14. Nepetrecutele poveşti ale destinelor noastre
15. Noduri şi sincope
16. Oameni şi fluturi
17. Ochi de rouă
18. Pâinea noastră cea de toate zilele
19. Paradisul de ceaţă al cerbilor
20. Pe măsura nimicniciei sufletelor noastre
21. Pentru toţi aceia care te aşteaptă
22. Plaja poveştilor adevărate
23. Poetul, vaca şi bucla timpului
24. Răni şi blesteme
25. Să mergi în genunchi, să nu faci zgomot…
26. Să vrei să mori de frumuseţea vieţii
27. Săcămaş sau o zi mai urâtă decât moartea
28. Sfârşitul poveştii
29. Taţii şi fiul
30. Toate aceste poveşti triste care nu ne aparţin
31. Transilvania sau despre morţi numai de bine
32. Veşnic tânăr, neîncetat alergând…
33. Visul nostru cel de toate zilele


Ladislau Daradici

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu