luni, 21 ianuarie 2019

Miron Radu Paraschivescu și spritul creol


Cazul Miron Radu Paraschivescu

Artur Silvestri ne propune în cartea Radiografia „spiritului creol„ o analiză de caz asupra vieţii şi operei poetului Miron Radu Paraschivescu. Cartea este lansată în mediul cultural românesc de către Editura „Carpathia Press„ – Bucureşti, 2005 şi a fost scrisă în anii 80, în starea de căutare specifică omului iubitor de cultură şi de mărturii adevărate despre români.
Autorul analizează opera poetică, proza şi activitatea jurnalistică a scriitorului Miron Radu Paraschivescu, punând în lumină risipa valorilor în cultura românească, rateul la care societatea îl programează pe artist, atenuarea energiilor creatoare de către un mediu afectat de acidul pasivităţii în faţa miracolului românesc.
Scriitorul s-a pierdut, o marea operă s-a risipit, impulsul interior a scăpat controlului mediului cultural fără reacţie faţă de darurile lui Dumnezeu pentru acest pământ.
Artur Sivestri analizează pertinent lumea literară, lumea socială şi cea culturală din vremea în care s-a format şi a trăit Miron, copilăria ştearsă şi dramele familiale ale scriitorului, slăbiciunile şi timiditatea unei personalităţi în căutarea destinului. Sunt trecuţi în revistă mai mulţi oameni de cultură şi poeţi din vremea anilor 30 – 40 – 50, experienţele la care i-a supus viaţa socială, lipsurile şi marele şoc al comunismului venit peste o lume în declin. Merită citită cu atenţie această analiză care ne trimite în istorie şi dincolo de ea.
Analizând poezia scrisă şi trăită de Miron, autorul cărţii remarcă efortul unui scriitor de a face faţă sensibilităţii dar şi dorinţa de inovaţie într-o lume în căutarea mereu, nemulţumită de formele literare, dar şi crearea mitului în literatura română: „Cîntice ţigăneşti” – volum care a adus multă notorietate poetului, o operă distinctă în peisajul românesc şi care atrage în vreme o structură nouă, menită şi spargă barierele, pare a fi miezul analizei. Paginile în care domnul Silvestri analizează mediul „creol„, viaţa ţiganilor în istoria românească, evoluţia acestei lumi aparte, sălbatică, neadaptabilă, plină de energii, directă, stârnind mari valuri în păcatul românesc, nerecunoscut astfel, totuşi, ideea ruperii robiei din vremurile trecute sub semnul cînticului aparte, strident şi veninos, şocant şi uitat repede.

Poţi înţelege viaţa ţiganilor, călătoriile lor prin istoria lumii şi, implicit, a României.
Poţi rememora cu ochii minţii formele europene ale fenomenului şi încercările de a da culoare unui val de neoprit în istoria civilizaţiilor. Deşi Artur încearcă o comparaţie cu istoria evreilor, totuşi nimic nu se susţine în acest sens, în lipsa Talmudului şi a Kabbal-ei din viaţa ţiganilor.
Influenţa lui  Frederico Garcia Lorca asupra operei lui Miron Radu Paraschivescu este evidentă şi autorul atrage atenţia că traducerea poate fi şi o sursă de inspiraţie, acolo unde lipseşte forţa de susţinere trainică.
Analiza este actuală şi necesară în epoca „manelelor„ pentru că ne prezintă imagini, tipologii, păcate şi un limbaj care sparge norma academică, aducând un val de eroare, curiozitate şi instinct într-o lume în aşteptarea gestului fecundator din partea miracolului.
Artur prezintă exact şi precis personajul central al operei „ Cîntice ţigăneşti „, pe   RICĂ, adică: „Că nu era nici o faţă de el neamurizată, nici nevastă cu bărbat să nu-l fi râvnit la pat. Şi –avea ochii de migdale, de căutau la el cu jale; şi-avea ghiersul cîntător, de cătau la el cu dor, Rică – fante de Obor.” ...
Personajul pare actual şi cunoscut, probabil angajat la vreun post de televiziune, făcând gimnastică modernă, vorbind în vorbe de duh şi înnebunind vedetele fabricate de toate agenţiile de modă, cântece şi eşec. Acest capitol din carte trebuie citit pentru că autorul face o analiză profundă a fenomenului şi ne luminează asupra erorilor de grad „european”  din istoria actuală.
Artur analizează şi proza lui Miron Radu Paraschivescu, arătând neajunsurile şi lucrurile care nu au fost duse până la capăt, dar şi reportajul jurnalistic, mai ales acea cădere din timp care descrie „bîlciul„ românesc, emblemă a vieţii din mediul nostru atins de modele trecătoare ale istoriei, de impulsurile primite de la turci, fanarioţi, francezi, germani, maghiari şi de la ţigani. Difuzia hotarelor dintre mode, imitaţii şi dor de viaţă se poate citit în fenomenul „bîlciului„.
Este meritul lui Artur Silvestri de a pune degetul pe rană.
Cartea se încheie cu o scurtă istorie stranie semnată de autor scrisă în anul 2004, la o distanţă care îi dă perspectivă, o istorie despre scriitor în vremuri care nu se leagă şi care nu pot sfârşi într-o minune aşteptată.

Constantin Stancu    

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu