duminică, 4 noiembrie 2018

DANIEL MARIAN - Nicolae Crepcia, o antologie de autor... Mierlă sângerându-mi pe umăr – Ed. CronoLogia, 2018. „Nicolae Crepcia este unul dintre puţinii oameni discreţi, despre care nu afli în ce cuprindere istorică trăieşte, doar când rar de tot îl întâlneşti şi-l întrebi: Omule, poetule, deci aşa tu chiar eşti aievea!”




Nicolae Crepcia - Nevenind În îmbrăţişarea emoţiei precum neplecând Ca o iluzie

(Nicolae Crepcia – Mierlă sângerându-mi pe umăr – Ed. CronoLogia, 2018)
              

           Vremea când poetul nu-şi mai scrie poezia, poezia îl scrie pe el ca pe un viu necesar în construcţia celui mai concludent viu. Vremea distincţiei care a aşteptat ca infinitul să se rupă, să se spargă permiţând să iasă la lumină acea doză de finit dar complet fiind. I se spune ‘antologie de autor’, eu aş numi-o mai degrabă ‘întreagă fiinţa scrierii’. Oricum ar fi, atunci când ajungi aici, ştii bine că o viaţă de om s-a simţit bine în făptura unei vieţi de poezie.
              Nicolae Crepcia este unul dintre puţinii oameni discreţi, despre care nu afli în ce cuprindere istorică trăieşte, doar când rar de tot îl întâlneşti şi-l întrebi: Omule, poetule, deci aşa tu chiar eşti aievea! Cu “Mierlă sângerându-mi pe umăr“, se poate considera împlinit existențialul, mai departe fiind vorba de respirațiile măiestriei déjà bine definite și considerate ca atare de mai mult de două generații de cititori și de tot atâtea de critică.

              Lucru obișnuit pentru cine are accepțiunea intrinsecului om-simţire, evident că trebuie să existe, dar nu ca punct de vreo pornire, ci ca o stare permanentă obligatorie “În îmbrăţişarea emoţiei“: “fulgerat de himere/ să nu vezi muşcătura/ să simţi cuvintele/ venin/ care te vindecă“. Această poezie făcând parte din “Scrisorile de la Brotuna“ (2004), care încep toate cu “Dragă cititorule“.
               Pentru ca, mai încolo, “În intimitatea frigului“ (2006), să se întâmple o consonanţă cu sinele dar altfel interceptată în aceeaşi caracterisrică economie de termeni: “Trupul e o cochilie/ în care sufletul/ se înşurubează/ ca o iluzie/ într-un azil de noapte“ (Ca o iluzie).
               Pe mine, trebuie să recunosc asta, întotdeauna Nicolae Crepcia m-a convins frumos cu obişnuinţa concentrării scrierii, venită dintr-o meticulozitate rară, rară, rară de tot. Asta neînsemnând însă nicidecum o limitare a registrului său liric. Pentru că, iată mărturie îmi stă: “Dintre toate muzele/ mai aproape de mine/ eşti tu durere/ Nu trebuie să-mi ridic spre ceruri/ privirea/ în sufletu-mi luminează/ toată slava ta/ Uneori/ când tristeţea (sau iubirea)/ îşi desfăşoară/ norii cenuşii ai furtunii/ te arăţi în desăvârşita-ţi splendoare// Dintre toate muzele/ pe tine doar nu te caut/ eşti starea mea de fapt/ eşti steaua mea plânsă/ inspiratoarea mea/ durere tu“ (Dintre toate muzele) din “Îngenunchiat în lacrimă“ (2000).
               Poetul e poet întocmai într-o alergare de limpezire redefinire a substanţei. Sentimentele sunt la locul lor, mai puţin contradictorii cum se întâmplă cu poeţii cam des înspre îndeobşte. Dacă hotărât e că are loc o anume transcriere a eului, atunci sunt toate şansele ca aceasta aşa să rămână.  
               Bine, or mai fi şi oscilaţii din nelămuririle ce apar din ecuaţiile încă nerezolvate ale matematicii vieţii: “Frigul s-a aşezat la uşă/ şi nu mă lasă să ies/ mă împinge din răsputeri/ în fotoliul îndoielii// Am crezut că poemele mele/ ajută soarele să răsară// Fixez în rama emoţiei/ oglinda amintirilor/ în care să privesc/ din când în când“. Şi, cât de bine se împacă aceasată poezie de cea din imediata vecinătate înlăuntrul a ceea ce se cheamă “Strigătul care se vede“ (2012): “Singurătatea fixează frigul/ în rănile mele nestinse// Sunt ca un soldat împuşcat/ abandonat pe câmpul de luptă// Intru pe frecvenţa poeziei/ şi strig/ ecoul se sparge/ într-un crâng însorit de mierle// De sub gluga spaimei/ un nechip/ m-ameninţă“
              Voi mai spune doar atât: pentru cine până acum n-a ajuns să cunoască poezia lui Nicolae Crepcia, poate că ar fi cel mai nimerit moment ca s-o facă! 

DANIEL MARIAN 

*Foto: N. Crepcia

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu