REPERELE NECESARE
Într-o lume care este mişcată de
valurile uriaşe ale vremurilor din urmă, afectată de propria cădere din
spiritualitate, dar flămândă de spiritualitate, George Popa scrie şi ne scrie
câteva repere de spiritualitate românească, dovedind că dincolo de informaţie
există altceva mult mai adânc: sufletul unui neam. Eseul plenar despre sufletul
românesc este un curaj al reluării unor teme ale culturii noastre şi universale
marcată de căutarea unui om prin mare aducerii aminte. Autorul face public
acest eseu deschis şi complex în cartea REPERE
DE SPIRITUALITATE ROMÂNEASCĂ, apărută la Editura Timpul, 2004, cu sprijinul
MINSITERULUI EDUCAŢIEI ŞI CERCETĂRII.
Autorul este un iubitor al culturii române şi
universale, al cuvântului scris şi al deschiderilor către Cele de Sus. Opera sa
este bogată pentru că a atacat poemul, eseul, sinteza culturală, traducerile,
aspecte ale literaturii , ale spaţiului spiritual, acolo unde mulţi se pierd,
marcaţi de mode efemere şi căutări stridente.
Cartea are un moto: „Cine n-are nimic sfânt / N-aibă
loc pe-acest pământ”, şi începe cu un profund „cuvânt înainte”, autorul dorind,
în mod clasic, să creioneze peisajul stâlpilor de rezistenţă a culturii române.
Cartea este de fapt o catedrală a
spiritualităţii noastre, precum altă dată domnitorii români clădeau câte o
biserică după fiecare bătălie tot aşa şi George Popa a simţit nevoia să
înalţe acest edificiu după propria
bătălie pentru cultură, într-o viaţă de om închinată scrisului şi frumosului în
mişcare. Deşi autorul are o viziune clasică asupra culturii, cartea era
necesară pentru că ne pune la dispoziţie o sinteză revelatorie despre noi aşa
cum am mişcat în istorie, dincolo de bătăliile şi morţile necesare. Este o
carte despre viaţă, moarte, înălţare, o carte a înălţimilor prezente prin
munţii care ne înconjoară ca un semn al prezenţei divine, în fond Dumnezeu a
fost cunoscut şi astfel - Cel care stă
pe un munte înalt. Autorul pledează
pentru deschiderea culturii româneşti spre apus şi spre răsărit, de pe un plan
al suferinţei, specifică unui popor smerit. Pornind de la creaţia populară,
spre Eminescu, Blaga şi Brâncuşi, George Popa scrie despre lumina care inundă
locurile acestea, ca motiv suprem de creaţie culturală, dovedind puterea
românului de a scrie cu lumina, adică viaţa aşa cum este dată oamenilor. Se
pune accentul pe un reper important - creştinismul la români, cu specificul
său, dar şi cu smerenia sa ce depăşeşte puterea noastră de înţelegere şi de
rezistenţă la timp. Bineînţeles că
autorul ne descrie originile , într-un triptic esenţial: Zalmoxis –
Orfeu – Dionysos, descoperind structurile zalmoxice în spiritualitatea
românească, apoi deschiderea către cosmos, către codrul etern şi durabil, către
muntele plin de putere, spre comuniunea românului cu natura. Este o deschidere
lirică spre frumos ca mod de existenţă, dar şi spre lirica picturii româneşti,
ca pată de culoare importantă în Europa. De fapt majoritatea pictorilor români
au pictat direct cu timpul pe norii patriei. Aceste deschideri ale noastre spre
universal sunt importante pentru că ne dezvăluie destinul fiinţelor alese spre
creaţie ca mister divin, spre devenire, spre orice este util şi necesar,
într-un efort metafizic cu o viziune ce depăşeşte de multe ori puterea noastră
de înţelegere.
Este important de citit
deshiderea limbii române, care este unitară şi melodioasă, pătrunzătoare şi
unitară în experienţa de zi cu zi dar şi ca mod de face frumosul ca mod de
viaţă.
Cred că accentul pus pe suferinţa
creatoare, este unul important pentru că sunt desprinse din istorie motivaţiile
noastre, suferinţele care ne-au nins cu fiecare mare artist, Mihai Eminescu,
Lucian Blaga, Constantin Noica, Vasile Pârvan…
Eseul acesta este important
pentru că trece dincolo de modele culturale, dincolo de ideologie,
descoperindu-ne frumosul ca esenţă a creaţiei divine la români, aici unde am
fost şi suntem martori ai atâtor minuni. E nevoie de sacru ca bază a moralei, e
nevoie de morală şi operele atâtor români dovedesc că avem repere clare, sigure
şi puternice, fiinţa neamului românesc fiind astfel pusă pe o stâncă tare.
Autorul nu uită în scrierea sa deschiderea spre umorul care ne face viaţa mult
mai uşoară, despre esenţa tragicului înflorind în zâmbet.
„Românului îi place să glumească
pentru plăcerea de a provoca voioşie în jur, şi nu din răutate, care nu-i este
structurală”, scrie George Popa.
Lipsa răutăţii la români este
dovada prezenţei luminii.
Constantin Stancu
*Foto: Statuia lui Mihai Viteazu, Alba Iulia
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu